Gå til innhold

Min Bmw/// Garasje (Mc fiks og ny motorisert barnevogn)


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Den slangen der er genial, jeg har slik på min M3 også - og clutchen ble perfekt etter den ble montert. Jeg måtte nesten tvinge den i revers og 1.gir når bilen var varm før, nå har jeg perfekt pedal konstant. Hittil den beste oppgraderingen jeg har gjort på en bil noen gang.

 

Ang vanos @fxslin så opplevde jeg at ledningen til solenoiden løsnet i loddinga i fjor ( etter jeg hadde hatt dem ut for å bytte O-ring ). Da mistet min "wow-følelsen" du snakker om. Enkelt å sjekke, er jo bare å skru av lokket og kjenne på ledningene. Alternativt kan du forsøke å bytte o-ringer på solenoidene, enkel prosedyre det og. 

 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg disse motorene, men mange andre har jo litt rasling om kjedestrammer er slakk. Eller er dette ikke problem på disse? Kan raslingen mellom disse mistolkes?

Kjedelig å få gjenn bilen i værre tilstand enn når man leverer bilen på merkeverksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, scoot skrev:

Ang vanos @fxslin så opplevde jeg at ledningen til solenoiden løsnet i loddinga i fjor ( etter jeg hadde hatt dem ut for å bytte O-ring ). Da mistet min "wow-følelsen" du snakker om. Enkelt å sjekke, er jo bare å skru av lokket og kjenne på ledningene. Alternativt kan du forsøke å bytte o-ringer på solenoidene, enkel prosedyre det og

Takk for tips!! Tror uansett jeg må belage på en liten gjennomgang av alt å sjekke at ting er på stell, uanset verdt det mtp "peace of mind".  Men clutch slangen skal på så fort som mulig, lei av slitsom giring når den er varm.

@Cbrooen sorry for kupping av tråden din!

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en sånn slange selv nå, skal få byttet denne før de igjen skal lufte clutchen/slavesylinder. Regner med at mitt gir problem blir borte da når det er gjort.

 

samtidig skal jeg ta vanos bytte uten drevet. Dr Vanos leverer med drev så man kan bytte dette om man ønsker, men jobben er stor for å bytte drevet. Jeg skal bytte vanos med nye pakninger bare og håpe det gjør jobben med raslingen. Det er hvertfall det folk skriver og sier at skal hjelpe. Så får se om lyd blir borte. Om ikke det hjelper er det drevet som må byttes noe jeg håper det ikke er da jobben er endel større.

vanos rasling er vanlig problem på s50/s54, det skal mye til for havari grunnet dette, må være noe annet som ligger bak hvis det skjer som den ene bilen her inne med s50b30. 

Problemet med vanos er pakningene i vanos som blir morkne og dårlige etter hva jeg har hørt.

@fxslin

Jeg kan jo si hvordan det blir på min når det er gjort med slangebytte  og utlufting. Kunne tatt det sammen men jeg må bytte den asap så bilen er klar til verksted.

kupper ikke tråden, bare fint folk kan hjelpe hverandre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cbrooen skrev:

vanos rasling er vanlig problem på s50/s54, det skal mye til for havari grunnet dette, må være noe annet som ligger bak hvis det skjer som den ene bilen her inne med s50b30. 

Jeg har heller ikke hørt om direkte havari pga vanos, bare dårlig trekkkraft og økt forbruk. Men klart kjører man for lenge, så har vel alle slitedeler sin pris.

9 timer siden, Cbrooen skrev:

Jeg kan jo si hvordan det blir på min når det er gjort med slangebytte  og utlufting. Kunne tatt det sammen men jeg må bytte den asap så bilen er klar til verksted.

Hvis du har bestilt en av samme type som min, så kan du godt få min nå. Så slipper du å vente på din leveranse, så får jeg bare din når den ankommer? 

Vil også svært gjerne ha tilbakemelding på hvordan det blir når du bytter din!

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med vanos er irriterende og virker ikke som noen verksteder kan dette. Snakket med Dr. vanos igår og de sa jobben er en grei jobb, bare man har verktøy og låser motor i riktig posisjon. Samtidig sier de at å bare bytte vanos ikke hjelper, da det er drevene som er problemet. Det morsomme er at bmw tar 6900kr for vanos bytte og 17500kr for drev og vanos. Skulle tro vanos var delen med alt som på bilde. Men når bmw mener man kanskje må ut med motor for å bytte denne delen på bilde med begge drevene. Da kan man begynne lure på kompetansen når Dr vanos sier jobben er grei og ikke nødvendig ta ut motor. 

4D60CCE2-AD10-48E0-A0A3-A33F7E45AE25.thumb.png.69eaa086cea1a1b5868ca1603e0957a6.png

 

@fxslin takk for tilbudet, delen er sendt så om jeg ikke har fått den innen neste uke så tar jeg kontakt. Skal bytte den og gi tilbakemelding, samt gi tilbakemelding på hvordan alt blir når de har fikset det.

Eneste som jeg da har igjen å fikse med bilen er dør problemet, hvor den kun låser en dør på nøkkel knapp(opp/igjen), noe knirkelyd/skrangling som kommer fra bakluke ved kjøring i lav fart og med dumper eller noe rundt der, og den jævla vanosen som rasler. Så blir ting bra forhåpentligvis😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner dere til noen BMW-verksteder på østlandet som har kompetanse på S-motorer og da S50/S38? For eksempel overhaling/bytte av vanos og evt registerkjede+strammer. 

Har tidligere erfaring med Arne Gulbrandsen på Ensjø og Furubakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furubakken har blitt kjøpt opp av Bilia, så de tar ikke på seg sånt. Har kontaktet Arne G og flere andre. Men ingen som tar vanos.

Er for få bmw verksteder igjen med god kompetanse og som vil ivareta de eldre bilene. De flinke i bransjen har lagt opp eller gått lei virker det som.

Eneste jeg vet tar vanos er Bavaria Oslo, men de må jeg si virker som ikke har peiling på mye. Så om de tar vanos, så plutselig gjør de noe feil så man får ras på motor.  I hvertfall mitt inntrykk av Bavaria

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen selverklærte/kjente eksperter på vanos i Norge meg bekjent, de fleste BMW-verksteder ønsker vel bare å bytte den i stedet for og faktisk fikse den.

Løsningen er nok Dr.Vanos eller å sette av en vinter til å gjøre det selv, jobben er jo overkommelig men man bør jo ha god tid og være over snittet "teknisk" vil jeg tro. Personlig kommer jeg nok til å sende min til utlandet for reparasjon når den tid kommer. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser vist ut som jeg har vært igjennom det samme som deg. Nå er det jo en del forskjell på min M50 og din S motor, men de grunnleggende prinsippene er de samme. Hadde en fæl rasling fra motor, noe jeg antok for å være Vanos. Så fikk jeg en lekkasje i lokket over regkjede, tenkte at da kan man bytte Vanos i samme slengen når de skal "inni der". Så da bestilte jeg fra Dr Vanos, og verkstedet bytta saken. Men så kommer verkstedet (Batteri Elektro i Arendal, de er GS partnere og har en mekaniker som heter Glenn. Han han har god peiling på gamle BMWer) å sier at jeg bør bytte drev og kjeder og alt. Får en pris som jeg ærlig talt må si at jeg ikke har mulighet til å betale, iallfall ikke på en gammel bil. Så jeg ber dem om å utbedre lekkasjen og bytte Vanos og så skru sammen motoren igjen. Bilen har til nå funket veldig greit, raslingen er så vidt jeg kan høre borte. Jeg føler også at jeg har fått litt mer bunndrag.

På ett kunnskaps basert grunnlag så kan jeg anbefale Batteri Elektro i Arendal, de har ofte inne eldre performance biler og kan ett og to om gamle S motorer. Står ofte eldre BMWer med både M og S motorer på tomta dems. Men jeg er redd vi får en uenighet om regningen som kommer. Å utbedre oljelekkasje skulle koste 6000 kr, å hive på ny Vanos skulle koste noe mer sa han når jeg la til det ordren. Men etter å ha prata med mekaniker så har han brukt over 17 timer på hele jobben fordi alt satt så jævlig fast og slikt. Så det er soleklart at vi snakker om adskillig mer enn "noe mer". Jeg mener da de skulle ha informert meg om at dette bruker de mer tid på enn først estimert, så jeg slipper å få sjokk når jeg hører hvor mye de egentelig har brukt av tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Werther skrev:

Kjenner dere til noen BMW-verksteder på østlandet som har kompetanse på S-motorer og da S50/S38? For eksempel overhaling/bytte av vanos og evt registerkjede+strammer. 

 

2 timer siden, Cbrooen skrev:

Eneste jeg vet tar vanos er Bavaria Oslo, men de må jeg si virker som ikke har peiling på mye. Så om de tar vanos, så plutselig gjør de noe feil så man får ras på motor.  I hvertfall mitt inntrykk av Bavaria

@Werther @Cbrooen Jeg vet om 2 verksteder som gjør dette (Ski og Oslo) til fornuftige priser og skal kunne sakene sine. Siden jeg ikke vil anbefale noen (har ikke fått jobben utført selv av dem), så kan dere PM'e meg. Så skal jeg gi dere kontakt informasjon på dem.

1 time siden, scoot skrev:

Løsningen er nok Dr.Vanos eller å sette av en vinter til å gjøre det selv, jobben er jo overkommelig men man bør jo ha god tid og være over snittet "teknisk" vil jeg tro. Personlig kommer jeg nok til å sende min til utlandet for reparasjon når den tid kommer. 

Enig i dette. Leste meg opp på jobben på beisan systems sine sider i går (riktignok på M52TU motoren). Synes det ser overkommerlig ut, selv for en youtube mekaniker som meg. Jeg tenker at jeg vil sette av  2 dager til en slik jobb. Snakket med en i Z gruppa, som gjordet på sin ifjor, han sa det var egentlig ganske enkelt og han brukte vel 8 timer hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt diverse utbedringer og fiks

 

E30 M tech 2

Gått greit med varme i skivene ser det ut som.

 

Før og etter bilde. Mulig caliper byttes også, men de ser greie ut og er smurt opp. Noen med erfaring fra sbs, bosch og trw calipere? Bmw sine koster 3ganger så mye som disse

C6D460FF-FE88-45AF-9683-5E560C3BC09E.thumb.jpeg.8e10a562d7573fa33b83a949427ddcb0.jpeg

26031194-B44A-45D2-8E12-0DC27B186310.thumb.jpeg.6420cd95ea325dea2ac203be4b1d75dc.jpeg

 

Hjullager borte og nye montert. Hadde en veldig risting i bilen når jeg hentet den. Lager var det greit å bytte. Det på venstre siden var helt gåent. Håper bilen er bedre kjøre nå.

F649A08D-DC92-4311-8F81-2C3EA005107B.thumb.jpeg.aa272727c437511c4992fdfa8accdd39.jpeg

Gjenstår endel andre ting også med bilen. Fikse litt innvendig og i motor rom. Plugger, plugg ledninger, varmeskjold osv. Skal nok få den i topp stand igjen. Så denne bilen er i fokus om dagen.

Nye felger ble bestilt, Ronal LS da jeg vil ha orginal look på bilen. Skal komme før helgen og håper det blir fint på. Blir i 15 med 205/55 dekk(orginalorginal dim) Kunne kjøpt style 5 fra bbs men når man får dekk og felg til grei pris, orker jeg ikke lete opp style 5(som er like) for å pusse opp de til samme pris.

De gamle 16 felgene som satt på fant jeg ut at var veldig sjeldne 2delte felger produser til e30. (Weds Maverick) produsert i Japan.

Skal få lagt ut bilder så fort de nye felgene kommer på bilen. Venter spent

F2871EAC-4318-4630-ADC7-39F67A22CBA4.jpeg.b5fb855817dd7bb625fa5dd394d79d01.jpeg

 

Z3m coupe

 

Skulle egentlig ha den på verksted denne uken igjen etter feil utført jobb av Bavaria forrige uke, men det var ikke før neste uke.

De skal lufte slavesylinder og clutch på nytt. Da bilen før var hard få i førstegir når den var varm.

Men etter den var hos de forige uke. Var det ille i alle girene, både kald og varm bil. Da det er et problem med at de vanlige slangene på clutch er dårlige, fikk jeg kjøpt denne slangen. Som skal helbrede problemet med giringen. I kombinasjon med bedre utført jobb med utlufting av Bavaria. Blir byttet før timen til uken igjen.

715D85A5-DAF1-4DB4-A33F-296DBEB04093.thumb.jpeg.f50a394a1e6f67f1cef5ceee4621d260.jpeg

5E7D42B4-AB33-471D-B29E-BAE02BB991EE.thumb.jpeg.fba2109edc6684e281b5a974ea0647a2.jpeg

 

E34 540ia

Fikk tatt noen fine bilder av denne. Virkelig et pent karosseri e34 og denne bilen er hel og pen.

Da jeg har for mye prosjekter på gang er den lagt ut for salg. Blir å prioritere e30n, z3m og biturboen som er neste småfix prosjekt.

Skal noen ha seg pen e34 så si ifra.

631E6A7B-0E3E-47F4-A5FA-ED0E384016FA.thumb.jpeg.463fd1721c001e557b24bc4163510b8c.jpeg

C6F1F1A6-1035-41A7-AF61-241A12485FA0.thumb.jpeg.33ccd415d4a24a3d4817d643e7cba6c8.jpeg

 

 

 

 

Endret av Cbrooen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...