Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Følger herfra og fremover vettu 👍😃 

Ja så du følger/har fulgt min Gletcherblau 525 ?

Solgte den nylig til en kar på Dombås  for å ha litt cash til å få den nye 535’n min i bedre stand.

Ja så nå er vi ihvertfall tre stk innenfor en relativt kort radius som eier Gletcherblau’s 😃

Kjenner Simon du da kanskje ? Har jo vært mye i verkstedet hans og fått hjelp med flere E34 😃 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig :)

Jeg følger med på det meste, hehe. Men har vel sett mest på BMW E34 Norge-gruppa på Facebook, er litt lite aktiv her inne når jeg ikke har så mye nytt innhold å komme med selv :)

Det er ikke dumt det! Jeg håper å selge unna 520'en etterhvert for å frigjøre kapital til å gjøre mer på ix'en, men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ta rusta på 520'en først for å få mer igjen for den. Det er jo mye arbeid. Men det spørs hva man kan få igjen for den som den står når kanaler må byttes..

Tror ikke jeg kjenner noen Simon. Men ja, moro med flere som har gletscherblau! Får ta et treff til våren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo forsåvidt en liten update her da! Har slitt litt med viftehastighet i 520'en, altså at vifta bare går på min. og max. Og her en dag begynte det å lukte lett svidd fra varmeapparatet, så jeg dro ut viftemotstanden for å ta en titt på den.
Kan vel i grunn si at jeg ikke burde være overrasket, siden denne bilen ikke har klimafilter. Men ante ikke at motstanden stakk ut i kanalen som lufta går gjennom. Full av barnåler, insekter og annen drit. Ikke rart det luktet svidd. Fikk renset godt ut av den.

Vifta virker greit nå, men det skjer fra tid til annen at den bare virker på min. og max. Så jeg skal ha ut motstanden igjen og rense den med litt elektronikkrens og se om jeg kommer noen vei med det. Og se om jeg kan finne noen umiddelbare brudd i den. Lukter heldigvis ikke svidd lenger! Vifta burde nok også vært skiftet etterhvert.

Håper jeg slipper å skifte motstanden. 520'en har Siemens-varmeapparat, og det fins kun originale deler tilgjengelig, ingen tredjepartsprodusenter lager deler til det og en ny viftemotstand koster 2200,-.
I tillegg har jeg lekkasje fra varmeregisteret, og et nytt koster 4200. Krysser fingere for at det kun er o-ringene som er lekk.

31922043857_a237a8d867_b.jpg

31922044587_5ba5158635_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteringen har begynt!

Nytt registerkjede, kjedeskinner og nedre tannhjul.
40035195523_b645a49eb6_b.jpg
46999866101_4ffd84c06a_b.jpg


Oljepumpa er på plass, med nytt kjede og tannhjul.
40035193633_3a44892812_b.jpg


Ny simmering til bak på veiva (er rett og fin, ser bare litt skeiv ut på bildet).
32058425727_80d4e0eb07_b.jpg


Oljefilterhus og nytt filter er montert. Men oppdaget såklart at jeg mangler to passhylser jeg har glemt å bestille. Så må få tak i dem før jeg får montert filterhuset på blokka.
46999851901_a9ed2bffbe_b.jpg


Og jeg har begynt å vaske bunnpanna. Hele greia er dekket med oljesøl og skitt innvendig og utvendig. Stort sett ferdig med innsiden her. Har igjen halve utsiden. Dette er et skikkelig beist av en bunnpanne, stor og tung.
46999857611_70e2068a0b_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det går fremover, fasinerende løsning det med at akselen går gjennom hele bunnpanna 😃 Synes du skal ta rusta på 520en jeg, den er jo ellers så hel og fin. En slik jobb kan i mange tilfeller avgjøre om du kan få 20 000 kr eller 45 000 kr for den, E34 med lite rust går for greie priser selv om det bare er 520i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jeg også si, altså! Snedig løsning ja.

Ja, det er jo det rette å gjøre rent økonomisk og for å ta vare på en E34 siden det blir færre og færre av dem.
Men det er mye arbeid og en del penger også. Skal gå i tenkeboksen! Hadde ikke gjort noe å få igjen 45k for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde registerras, så den får stort sett alt nytt bortsett fra stempelringer, råde- og veivlager :)

Skulle byttet det også, men hvis jeg skal så dypt inn skal jeg bygge 3L stroker med M54B30-veiv og stempler. Det får bli ved en senere anledning, hehe.

Alt av pakninger, register, ventiler osv. blir byttet. Ny clutch, singelmasse svinghjul, nye simmeringer på motor, gir, transferboks og fremre diff. Og alt av væsker og slikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste post med oppdateringer for denne uken! 

Registerdekslet er på.
33134974898_d23f9ebb4e_b.jpg

Dette er medbringeren til den fremre stikkakslingen, sitter til vanlig på høyre side av bunnpannen. På andre siden sitter den fremre diffen. Akslingen går gjennom her, og du kan se kulelageret som støtter akslingen rett bak simmeringen. Ny simmering og o-ring på medbringeren.
47010288961_f4fb152acb_b.jpg
47010284401_bb0b278ed4_b.jpg

Her montert på bunnpanna, som kun er hengt på med et par bolter. Måtte bare henge den på for å se hvordan det blir :D 
33134966568_51eee85e45_b.jpg

Samme med oljefilterhuset, mangler fortsatt passhylsene.
47010259271_6fec490b8b_b.jpg

Skal bytte termostathus i plast til et i aluminium. Toppen som var på motoren (ikke den originale toppen som jeg skal bruke) da jeg kjøpte bilen hadde fått knekt av en av termostathus-boltene i seg, og man kan tydelig se hvor. Har vært dårlig kontakt med pakningen der. Den høyre pakningen på bildet er fra selve termostaten. Så ut som den ikke hadde sittet ordentlig den heller. O-ringen på venstre side derimot, den fant jeg bak termostaten inne i termostathuset.. Noen som kjenner den igjen og vet hvor den kan ha kommet fra?
40045667403_eb79de22ca_b.jpg

Neste runde skal jeg montere oljefilterhus og bunnpanne permanent. Så skal jeg ut med girkasse og fordelerkasse så jeg kan bytte olje, simmeringer og overhale giroverføringen. Når det er gjort kan jeg montere sammen blokk og girkasse og montere det hele tilbake på bilen og så begynne på toppen 😎

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg var litt gal her nå, og bestilte en del deler jeg ikke hadde planlagt. Men jeg fant ut at det var bedre å ta det nå så jeg er helt ferdig med motor og gir når det går på plass i bilen igjen.

Motorfester til 700,- stk. og girkassefeste til 850,- ble bestilt inn. I tillegg har jeg bestilt nye sideblinklys med ledningsnett. Da denne bilen ble importert ble det ettermontert blinklys i skjermene, og det ble gjort på en forferdelig dårlig måte. Det er trukket lampettledning fra blinklyset foran gjennom motorrommet og ned til skjermene, og det ser bokstavelig talt ut som at noen har klipt hull i skjermen med platesaks når man tar av blinklyset. De jeg har kjøpt nå har med ledningsnett som kobles til under dasjbord i originale plugger i bilens ledningsnett.
Sponset også på meg nytt reimhjul til vannpumpa da det gamle så ut som det var litt skadet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Takker :)
Ja, E34 ble levert både med og uten blinklys i skjermene. De som ble bestilt fra BMW i norge ble levert med sideblink montert fra fabrikken, men det er visst et krav om at bruktimporterte biler fikk dette ettermontert, og dette ble ikke gjennomført så pent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...