Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Tusen takk folkens! :) Detail is king.

@crabfish190: Ja, jeg fant ut hvor selve føleren skal sitte men jeg kom ikke til bak radiatoren der ledningen og kontakten er stripset!

@AHellem: Takk :) Hva gjorde du for å komme til der? Jeg prøvde meg på å fjerne lyktegrillen på førersiden men stoppet i frykt for å ødelegge noen klips jeg ikke hadde.. Det er kjipt da! Håper jeg får min til å fungere skikkelig.. Tok den tross alt fra en 520i med samme motor som min så håper jeg får den i orden når alt er på plass!

Btw..

Har hatt litt småproblemer med at bilen går varm i det siste. Temperaturen går fort opp og det varierer litt hvor fort den går ned igjen. Plutselig er den nede på normal, andre ganger holder den seg oppe over en litt lengre periode, men når jeg stopper og starter bilen går den som regel ned igjen. Mistenker at impelleren på vannpumpa har løsnet fra akslingen sin. Sååååå da er vannpumpe og termostatbytte nært forestående :)
50768816151_7d9f55de7b_b.jpg

Ellers var jeg ute i kveld og tok et par bilder!

Er veldig fornøyd med fargetemperaturen på lyktene mine nå. Jeg har Philips BlueVision H1 pærer i nær og fjærnlys. De er ikke like blå som de ser ut på bildet, de er mer hvite. De jeg har i langlysene derimot er litt blåere selv om det er de samme pærene.. Ikke at det gjør noe, er utrolig bra lys i fjærnlysene :)
50821920308_48552fc6e9_b.jpg

50822769952_2a3886888e_b.jpg

M5-plata tar seg godt ut syns jeg
50821920363_98df0d2355_b.jpg

Og endelig har jeg fått tatt bilde av Style 5 felgene
50768071673_521614af32_b.jpg

50822763732_1554c399eb_b.jpg

Utrolig fornøyd, er ikke en skramme på dem! Dekk fra Mai 2013 er det også :D

Litt små da, men funker til jeg finner/får råd til M-System II felger.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny vannpumpe! Så får man se om biltemapumpene duger da. Mange sier at de er godt bygd, så får satse på det. Null slakk i akslingen, metall-impeller og o-ring :)

Og termostat!
50768071598_b9ff0b713c_b.jpg

50822774482_062d5a90f0_b.jpg

50822774422_c9d5de054f_b.jpg

50768071513_5c4b5c0721_b.jpg

Skulle i utgangspunktet gå for en Stewart vannpumpe, men har verken råd, eller tid til å vente på den.. Men denne kjennes god ut så det får holde 😄

Blir kanskje å bytte i kveld, kommer bilder når jeg er ferdig!

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå begynner det visst å bli en stund siden sist jeg var innom her! Har skjedd litt siden sist :)

Kan jo begynne der forrige innlegg sluttet.

Etter mye koking, banning og skruing fikk jeg endelig bytta vannpumpe!
50768071398_3d718d8506_b.jpg

Noen liter frostvæske, en ny vannpumpe og voilá!

Det hele ble gjort med litt dårlig tid, så jeg glemte å ta bilder.. Men ingen bekymringer! Den nye pumpa er på plass :D Kan jo også nevnes at dette kurerte kokinga og problemene jeg har hatt med varmeanlegget i bilen siden jeg fikk den
50822786222_0a94e9ec3f_b.jpg

Jeg har også fått stilt inn fargen på Alpine-spilleren til å så godt som matche resten av dasjbordet! Fornøyd :D Alt jeg mangler av lys nå er lys i hjulene som styrer viftehastighet og temperatur.
50768815851_bf19042e68_b.jpg

I tillegg har jeg også fått bort resten av tape-restene som var på pakningen rundt det nye vinduet! Ser bra ut.
50768931217_2979072359_b.jpg

Sååå, et par uker etter dette flyttet jeg til Oslo! Rundt 137 mil gikk uten problemer, bilen gikk som bare juling! Utenom det faktum at jeg hadde kyssesyka og så vidt kunne kjøre selv (faren min kjørte) så gikk det bare fint. Rundet til og med 225 000 KM her om dagen!
50822697551_f8b412d91d_b.jpg

Men selvfølgelig er det alltid noe som går galt når alt virker som det skal...

En morgen jeg skulle flytte bilen hadde det oppstått en slags "hyling" fra motoren. Etter litt prøving har jeg funnet ut at det ikke er lageret i dynamoen, vannpumpa eller servopumpa. Tok av multireima, starta bilen og lyden var der fortsatt. Så i dag tok jeg til å skru av toppdekslet for å se hvordan det stod til under der. Jeg har nemlig fylt på over en liter olje etter "hylinga" begynte. Har visst brukt litt olje på tur fra Bodø til Oslo.. :( Og man kan jo trygt si at jeg fant noe jeg tipper er relatert til lyden! Tennpluggkammer 2-4 var fylt med olje.. Kunne så vidt se tennplug nr. 3. Tennspole 2-4 hadde en del olje på seg, men det ser ut til å ha gått verst utover spole nr. 3.
50768071248_12b7210b41_b.jpg

Olje rundt tennpluggkammer 2-4..50822709761_c1eaedc45c_b.jpg

Prøvde å ta bilde av all olja rundt tennplugg 3 men det var lettere sagt en gjort :P
50822709851_ae3c3a039e_b.jpg

Så, planen nå er å få tørket bort oljen rundt alle pluggene, få i et sett med nye Bosch plugger og få montert en ny toppdekselpakning. Jeg er litt redd for at tennspolene har tatt skade av oljen, men jeg skal tørke av dem og rengjøre dem skikkelig først og se om det virker. Så får jeg heller koste på meg 4 nye hvis det ikke fungerer. Spole 1 og 6 er visst ganske nye og de var tørre så jeg kommer ikke til å skifte dem. Nr. 5 var også tørr så satser på at den også fungerer.

Hvis dette ikke får bort hylingen vet jeg ikke helt hva det kan være.. Men det kommer jo noe godt ut av dette også; nye plugger, pakninger og ingen flere oljelekkasjer relatert til toppdeksel/tennplugger 

Skal se om jeg får til en update i morgen når jeg har forhørt meg om ny pakning og plugger.

Over og ut.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi klare for nok en update!

I går tok jeg til å få tørket opp all olja rundt tennpluggene. Tok sin dit å få ut alt før jeg skruded ut alle pluggene, men det var enten det eller å ende opp med MASSE olje i sylinderene! :P

Litt dårlig bilde men her kan du se at det er tørt og fint! Den lille svarte flekken nederst ved gjengene er en bit papir som jeg pirket ut før jeg skrudde i en plugg ;)
50822818642_ab1c0618d8_b.jpg

Neste ut var nye plugger! Fikk tak i et sett med Bosch plugger. Det hjalp på! Et par av de Eyquem-pluggene var i ganske dårlig form
50768931087_f0fa45d546_b.jpg

Så tok jeg til å rengjøre de 3 tennspolene hvor tennplughettene hadde vært dynka i olje. Var litt skeptisk på hvor bra det kom til å funke, har hørt fra flere at de tennplugghettene tar kvelden hvis de blir utsatt for mye olje.
50822724916_c989cb41f7_b.jpg

Den til venstre på bildet over er rengjort og den andre ikke. Dette er den ene av to deler som tennplughetten består av og går mellom tennspolen og tennpluggen. Var mye olje inni disse som jeg blåste ut ved å blåse inn den ene enden av dem :lol:
50822818692_89f4fc161a_b.jpg

Tennspoler rengjort! Var litt olje rundt kontakten (der hvor tennplughetta sitter) men ellers var det bare bra. Så vidt jeg har skjønt er disse forseglet så det ikke kommer fukt o.l. inn i dem.
50822818797_3675dde201_b.jpg

All done and clean! Glemte selvfølgelig å ta bilde når jeg var helt ferdig og hadde montert dem igjen..

Og i dag tidlig fikk jeg melding om at toppdekselpakningen fra Bilia Stenshagen var kommet! Tok turen ned dit og hentet den og fikk montert den. Man kan trygt si at den gamle pakningen var moden for utskifting. De 2 pakningene som går rundt tennplugghullene var steinharde og sprakk når jeg tok av de gamle, så det er hvertfall ingen tvil om hvor olja har kommet fra! #-o
50822724991_ac6407a2c7_b.jpg

Og selvfølgelig glemte jeg nok en gang og ta bilde når jeg var ferdig med monteringen men man kan jo tenke seg til hvordan det ser ut med toppdeksel, 6 tennspoler og et deksel til :P

Ellers kan det jo nevnes at bilen startet på første forsøk og den går og sviver kjempefint! Veldig fornøyd :mrgreen:

MEN, jeg har fortsatt ikke blitt kvitt hyle-lyden. Var vel litt for mye å håpe på at det kom fra tennspoler/tennplugger.. Men jeg har begynt å lure på om det kan være clutch-relatert. Clutchen på denne bilen er ganske slitt, den tar veldig sent og du kan så vidt kjenne når den tar. Har så vidt jeg vet aldri vært skiftet, så kan jo være noe der som er på tur å gå sundt. Opplevde at det ristet litt her om dagen når jeg skulle ta i vei på 1. gir, på samme måte som det gjør på den gamle Forden jeg har kjørt i sommer som jeg vet har dårlig clutch. Så jeg skal prøve å få en diagnose på det når jeg har den på EU-kontroll.

 

Takk for nå.

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe ;) Veldig fornøyd med den! Justerbare farger, bluetooth med iPhone, CD, DAB.

Har forøvrig fått startet bilen igjen etter jeg rengjorde tennplugghettene. Det hjalp litt, lyden ble dempet såvidt. Meeen, var ikke store forskjellen så jeg hadde tennspolene ut av bilen igjen og undersøkte dem nærmere. Viser seg at det er sprekker i de 4 som ikke ble byttet av den forrige eieren. Med andre ord har det kommet fukt og/eller olje i dem. Dette fører til at det blir overslag, altså at strømmen tennspolen danner når den skal gi strøm til en plugg slipper ut langs sprekkene og finner nærmeste vei til jord i stedet for å gå til pluggen. Man kan også høre en slags elektrisk "tikking" som jeg først trodde var en ventil, men ved nærmere ettertanke så tikker ikke M50-motorene noe nevneverdig. Det er lyden av strømmen som slipper ut av tennspolen. I tillegg viste det seg at det fortsatt var olje inne i tennplugghettene..

SÅ! På torsdag var jeg på GS-Bildeler i Oslo og hentet 4 nye tennplugghetter. I tillegg kommer det 4 nye tennspoler i posten til meg fra Koed nå mandag eller tirsdag! Så nå skal jeg endelig få bukt med dette problemet, har irritert meg i 3 uker nå at jeg ikke har fått ordnet det. Kommer update så fort som overhodet mulig etter jeg har montert tennspoler!! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! På morgenen i går kom endelig tennspolene jeg hadde bestilt fra Koed :)

De var produsert av Meyle
50821991668_22e5d8eaeb_b.jpg

Rotete bagasjerom.. Men har tross alt fungert som verksted i 2-3 uker!
50822835877_a13ac2e1e1_b.jpg

Ut med de gamle!
50768070703_1a638975d6_b.jpg

Og ivrig som jeg er glemte jeg jo såklart å ta bilde av alt når det var ferdig montert igjen.. :roll:

Så kom jo sannhetens øyeblikk! Jeg startet motoren. Og det var ingen forskjell. Lyden var fortsatt der. Men jeg gir meg ikke så lett! Så jeg kjørte en rundt i 20 minutters tid og plutselig ble det stille! Det var helt utrolig merkelig hvor brått det kom men stille ble det :P Merket med en gang at bilen var mye mer responsiv på gassen og at den gikk mye bedre. Vil tro at grunnen til at jeg ikke merket forskjell med en gang jeg byttet at det var litt olje og en del sot som måtte brennes unna før den gikk på alle sylindrene igjen.

Men nå er iallefall alt OK og bilen går som ei klokke! Så da er det bare å krysse fingrene for EU-godkjenning i morgen tidlig! 🤓

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, da har man vært på EU-kontroll. Det gikk verre enn forventet, tre 2'er feil!

Må bytte skiver bak (tar klosser i samme slengen selvfølgelig), pakningen/o-ringen til oljenivåføleren under bunnpanna, og så må jeg bytte en del bremserør bak og et foran. Blir en grei jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Forrige helg tok jeg til å rette feilene fra EU-kontrollen! Det innebar nye skiver og klosser bak, ny o-ring til oljenivåføleren under bunnpanna og litt bremserørpleie.

Først på agendaen var Bremsene bak!

Klossene var ikke så veldig slitt, men det var mye rust på skivene.
50821999718_13300e6777_b.jpg

Slik så det ut etter noen runder med stålbørste, trykkluft (for å fjerne støv), kopperfett og nye skiver og klosser.
50822843527_1cfe3c589c_b.jpg

Var også ganske mye overflaterust på kalipper og adapter men etter litt banking og børsting ble det bra! Godt fornøyd med overhaling av bakbremsene :D
50822842647_ce63a5754b_b.jpg

Da dette var ferdig stod bremserør og o-ring for tur. Bremserørenes tilstand overrasket meg faktisk! Det var mye mindre rust enn det han på EU-kontrollen gav uttrykk for og det som var av rust var bare overflaterust :) Tok noen runder med stålbørsten og Würth Rust-Converter var rusten borte. Deler av eksosanlegget og noe understell fikk også litt rust-converter og det ble veldig bra.

Så var det o-ringen sin tur. Dette viste seg å bli vanskeligere enn vi trodde. Når vi skrudde ut oljepluggen for å helle ut olja var det bare 1-2 mm med gjenger som kom ut. Og resten av bolten satt igjen i panna.. Tidligere eier hadde informert meg om at oljepluggen var knekt men jeg trodde ikke det var så lite som holdt den fast i panna. "Heldigvis" er bolten hul så vi fikk jo ut olja og det som var igjen av bolten i bunnpanna var løst så vi fikk skrudd den litt innover i panna med en stor skrutrekker så vi fikk plass til en bolt. Etter mye banning og leting etter en som passet i gjengene fant vi til slutt en bolt som var kort nok til å passe. Heldigvis har bestefar et verksted fullt av det aller meste man kan komme til å trenge. Vi bytta o-ringen og det virket som var alt var bra.

Når vi skulle kjøre tilbake fra der vi lånte løftebukk, skjedde det noe spesielt. Rett før vi var framme oppstod det en grusom skrapelyd. Den gav seg etter noen sekunder, men bilen begynte å fuske og gå ganske ujevnt. Vi trillet inn på parkeringsplassen og i og med at jeg skulle tilbake til Oslo samme kvelden rakk vi ikke se noe mer på det. Jeg skulle jo i utgangspunktet kjøre, men i og med at vi ikke visste hva dette var og det var for mørkt til å skru noe mer måtte jeg hive meg på siste toget tilbake i stedet.

Fortsettelse fra denne helgen følger i neste innlegg ;)

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter avslutningen på forrige helg måtte jeg tilbake til Lillehammer denne helgen og gjøre litt feilsøking på bilen!

Til å begynne med var planen å ta ut tennspolene og tennpluggene siden bilen ikke gikk på alle pluggene og jeg har hatt en del problemer med dem i det siste.. 

Ut forsvant de og nysjerrig som jeg er skrudde jeg av ventildekslet også, og der kom dagens store overraskelse! Under registerkjedet rett over strammeren var det masse løse plastdeler.

Fikk pirka ut alt jeg så og etter nærmere inspeksjon kunne vi konkludere med at både plasten på kjedestrammeren og den skinna som holder kjedet mellom kamakslingene hadde blitt knust til småbiter. Så ut forsvant vannpumpe, termostathus og vibrasjonsdemperen på veiva for å klargjøre til å bytte kjedestrammer og skinner..

Dette var et lite nederlag men jeg lar meg ikke stoppe av den grunn! Det meste for å begynne å bytte er klargjort og jeg har bestilt det jeg trenger av deler til det. Her er innkjøpslisten:

post-62240-0-26771900-1381008966_thumb.p

 

Og til slutt noen bilder fra dagens økt!
50822854092_25e1d48d3a_b.jpg

 

50822760976_ede57bfefa_b.jpg

50789117767_6a611d0dde_b.jpg

Ryddig bagasjerom/delelager, ikke sant?
50822010483_9e0f25147d_b.jpg

 

Står klar for neste økt med pleie når delene kommer!
50822764556_b7e7581cb9_b.jpg

 

Ellers var dagens lyspunkt at jeg fikk liv i denne igjen i dag!
50822875282_dea731137c_b.jpg

 

Kjørte den i hele sommer og dagen etter at jeg dro hjem fra ferie sluttet den å starte.. Viste seg at tanken nesten var tom og noe drit i bunnen av tanken som hadde tettet et rør nært forgasseren :P Litt trykkluft senere var det tatt hånd om! Fikk også byttet ventildekselpakningen på den. Var olje over alt før og den gamle pakningen var så ille at man nesten skulle tro at det var originalpakningen fra 1965  #-o

Spørs om det ikke blir litt mer pleie av den i morgen, da jeg ikke får gjort noe mer på BMW'en før jeg får deler.

 

Over og ut  :beer:

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...