Gå til innhold

JanEriksE21, 323i prosjekt.


No1coatings
 Share

Anbefalte innlegg

Da var tiden inne for meg å legge ut mitt prosjekt her på forumet, er vell nærmest en plikt når man skal redde livet til nok en småsliten gammel BMW.

Anskaffet meg i vinter en BMW E21, 323i, 1982 Modell Rullet ca 175000 ifølge speedometeret, med en delvis montert turbo motor fra en E30. Den originale motoren+ diverse andre deler fulgte med bilen, så foreløpig ser det ut til at jeg ikke kommer til å bruke turbo motoren, men heller bygge bilen på original oppsettet, da det er noe letter å forholde seg til.

Ellers er bilen forholdsvis fin for rust, noe er det, men ikke verdens undergang. Noe som passer meg bra med mine kunnskaper innen sveising:)

Planen for bilen er enkelt å greit å få meg en strøken BMW:) Her vil alt bli gnikket å gnudd på til det er som nytt eller bedre, så der la jeg lista HØYT:)

Etter å ha stått stablet inne i ett hjørne på verkstedet i noen måneder, så kom jaggu arbeidslysten snikende i dag. Så da var det rett i gang med å få begynt demonteringa av vidunderet. Med god hjelp fra legenden E28Fredrik her på forumet:)

dq5o72wmzwxvlssnqacn.jpg

1dc96w1p325yyumymhhx.jpg

oihpcr8fte87kc86m18o.jpg

2s8gn8q8o9fzskea6646.jpg

h863a19u1csdyx2vtnl2.jpg

o8ngzrf0f6fmb0mjcfyc.jpg

Fikk tatt ut motor, demonter det meste i fronten og litt interiør.

a0apqx8w3751t5l6kanv.jpg

Så etter noen timer så forlot vi plassen, da sto den sånn. Så da er det tilbake i morra å få demonter enda litt til, håper å få den på bilvippe i løpet av uka;)

Blitt litt lite bilder i dag, men kommer selvfølgelig flere bilder etter hvert;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der ja, enda en E21!

Gleder meg å se at du har et eksemplar som ser ut som et godt utgangspunkt.

Liker at du legger lista høyt, men vil gi deg et tips: om du legger lista for høyt, er det lett å gå litt lei hvis en ikke setter seg delmål. Prøv å sortere og dele opp prosjektet, slik at du ikke gaper over for mye - og går lei. Det er en typisk tabbe, og ingenting er verre enn å se en så fin bil bli et påbegynt prosjekt, for så å gjerne ende sine dager på skrothaugen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det jammen en E21 til gitt :) Her skal det følges med. Får håpe du ikke finner

en brøkdel av den rusta jeg fant på min E21 :wink:

ikke vær så negativ nå da Pål ;) du har vel ikke rust igjenn på bilen din du nå vel? ;)

neida, denne ser veldig fin ut i karosseriet sitt den :) noen småting er det jo..

men er vel fortsatt mye karosserideler å få tak i sikkert? :)

helt supert å ha Jan Erik som nabo til verkstedet mitt! :) blir nok endel samarbeid fremover, da Jan erik er min lakkerer til mitt prosjekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var det jammen en E21 til gitt :) Her skal det følges med. Får håpe du ikke finner

en brøkdel av den rusta jeg fant på min E21 :wink:

ikke vær så negativ nå da Pål ;) du har vel ikke rust igjenn på bilen din du nå vel? ;)

neida, denne ser veldig fin ut i karosseriet sitt den :) noen småting er det jo..

men er vel fortsatt mye karosserideler å få tak i sikkert? :)

helt supert å ha Jan Erik som nabo til verkstedet mitt! :) blir nok endel samarbeid fremover, da Jan erik er min lakkerer til mitt prosjekt :P

Er straks klar for epoxy så rusta er snart historie heldigvis. Angående karosserideler er

det fortsatt mye å få tak i men det er flere å flere ting som er på vei ut virker det som.

Så lønner seg nok å handle så fort som mulig. Ting som finns på lager i Tyskland nå er

nødvendigvis ikke der neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det tid for en liten oppdatering av prosessen.

Har fått klemt unna noen timer i verkstedet, fortsatt med god hjelp fra Fredrik. Må si det går unna med demonteringa:)

Fått ribba det meste av bilen nå, noe småting gjenstår bl.a taktrekk og side rutene.

Ledningsnettet er fjernet, fantastisk lite hull de har laget for å tre den bunten med ledninger gjennom!

trtuonkcaesfpz3f9zlf.jpg

0lknmmqfyhmkxrvr625p.jpg

Fredrik poserer i hvileposisjon:)

zz98glqejc93qj7sg9n3.jpg

Fått leita fram noe rust etter hvert som delen har blitt plukket av, men har sett på forumet her at folk har opplevd veldig mye verre... Dette er vell de verste plassene på bilen, resten er små hull eller overflaterust.

t2qzs2jxk47xti7aswnj.jpg

lj9nxiekzp159om7gnk6.jpg

fyi1vgbvx38ml5tmom5i.jpg

0hm3oxef7ln21ctf0v57.jpg

Så nå venter bilen egentlig mest på Fredrik, som skal dreie noen nye fester til vippa. Så da får jeg litt tid til å rydde verkstedet, noe som absolutt trengs:)

l73r802lle3lcy7mz2r5.jpg

ktyrcby0ux0i69nsgi5h.jpg

mlxzwtcrmhgxndnu3i2d.jpg

Planen fremover:

Så fort den er på vippa, blir det å demontere siste rest. Så blir det å få fjerna den gamle tektylen, noe som er nitrist arbeid, men blir verdt bryet etterpå:)

Etter det skal jeg få sandblåst den under å inni, lagt på grunning og så kan den berykta sveisinga begynne.

Kommer til å gå litt tid før sandblåsinga finner sted, siden jeg må vente på en ledig helg på jobb, noe det sjeldent er..

Om det skulle ta lang tid, så skal jeg vell greie å finne noe småtteri å gni på i mellomtiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med e21. Så fin ut på bildene, så håper du ikke møter på for mange overraskelser

underveis.

Når regner du med og ha denne ferdig.?

Er ett prosjekt som blir tatt etter økonomien og lysten, så har ikke satt noe mål for å ha den ferdig. Tar noen små mål av gangen, slik som Pedi nevner. Ville vært utrolig kjedelig å gå på en kjempesmell midt i prosjektet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...