Gå til innhold

Norbakken's E28 518i - Til salgs


Anbefalte innlegg

1 time siden, EspenV skrev:

Jeg har heller ikke sett denne tråden før. Morsomt å lese gjennom. Å som andre har sakt er det fint at noen tar vare på disse gamle bilene.

Når det gjelder diff ville jeg byttet alle når jeg først var i gang. Du må/burde stille pre-load, run out å mønster når du bytter lager eller drev på en diff. Så da kan du like godt bytte alle samtidig. Når du kjøper kit kjøpt et med kjente merker som du kan finne preload verdiene på. Har bygget om min e24 210 diff om du tips eller råd angående dette. 

Du burde ta den av bilen. Noen av lagerende må presses ut å det er tungvindt/vanskelig med diffen montert på bilen.

Takk for tips. Lagrene er bestilt og på vei i posten og jeg tar selvfølgelig ned diffen. Enkel jobb og mye enklere å få på plass de nye lagrene. 
Merker at det er på tide, driver med pinlig for tiden og 110km/t+ på motorveien er den ikke så glad i, lager mer og mer lyd og det svetter godt rundt diffen nå. Kan hende den skal få hvile frem til lagrene er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overraskende rask levering fra FedEx og lagrene ble levert på døra i dag. Hadde egentlig ikke tenkt å bytte disse riktig enda, men nå som jeg har dem så kan jeg jo like greit begynne arbeidet. Kommer til å ta noen uker, men blir forhåpentligvis veldig mye bedre enn det er nå. 
 

 

D7CAA7C0-F9AD-4FC3-B44E-08AA1E63E9AC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Sliten diff

kan sjekke bl.a hardtop, pedi eller min tråd på overhaling av diff om du er intr :) 

skal du stille preload på korrekt måte må du ha slepmoment nøkkel som koster 4-5k bl.a fra stahlwille. men berre smekk den sammen til du akkurat kjenner motstand eller at det blir seigt, så fungerer den nok 20-25 år til :) Har tatt det på feelingen siste 3-4 diffene, aldri vert noe problem. Lagde meg fancy mothold osv første gangen, bruker bare en liten muttertrekker på batteri no. Det fungerer veldig fint. 

skal ha veldig uflaks om du må stille tannklaring og tannbilde på lagerskift, det er somregel om du blander deler fra ulike differ. Du har toleranser å forholde deg til, er det innafor er det ok. er det langt utenfor har du somregel gjort noe feil :) så små lager har veldig små toleranser. 

husk å sjekke preload på carrier før du monterer pinjongen så ikke den påvirker slepmomentet på carrier/utgående aksling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, hsd skrev:

kan sjekke bl.a hardtop, pedi eller min tråd på overhaling av diff om du er intr :) 

skal du stille preload på korrekt måte må du ha slepmoment nøkkel som koster 4-5k bl.a fra stahlwille. men berre smekk den sammen til du akkurat kjenner motstand eller at det blir seigt, så fungerer den nok 20-25 år til :) Har tatt det på feelingen siste 3-4 diffene, aldri vert noe problem. Lagde meg fancy mothold osv første gangen, bruker bare en liten muttertrekker på batteri no. Det fungerer veldig fint. 

skal ha veldig uflaks om du må stille tannklaring og tannbilde på lagerskift, det er somregel om du blander deler fra ulike differ. Du har toleranser å forholde deg til, er det innafor er det ok. er det langt utenfor har du somregel gjort noe feil :) så små lager har veldig små toleranser. 

husk å sjekke preload på carrier før du monterer pinjongen så ikke den påvirker slepmomentet på carrier/utgående aksling. 

Takk for tips! Men her er det et språk jeg ikke helt skjønner :P har sett for meg at å bytte disse er som et hvilket som helst annet lager som må presses på plass..? Hva brukte du muttertrekkeren til? Og kan du forklare «preload på carrier» med andre ord? 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, norbakken skrev:

Takk for tips! Men her er det et språk jeg ikke helt skjønner :P har sett for meg at å bytte disse er som et hvilket som helst annet lager som må presses på plass..? Hva brukte du muttertrekkeren til? Og kan du forklare «preload på carrier» med andre ord? 😂

 

les desse du :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Lenge siden sist, og for så vidt lite nytt å melde. 
E28’n var på EU i forrige uke og fikk en beskjeden mangellapp på tre feil: lysjustering, spissing, og stramming av håndbrekk. Ingen store greier for en gammel dame som rundet 290k i dag.

Men, jeg sliter med å stramme håndbrekket. Jeg skrur ut skoene så langt det lar seg gjøre i trommelen, for deretter og etterstramme ved selve håndbrekket, men effekten uteblir. 
Hvis jeg skal ha bilen til å låse hjulene (på grus) når jeg drar i brekket så må det være så stramt at klossene ligger inntil hele tiden og bilen stopper når jeg trår inn clutchen. Hvis dere skjønte den. Det er for mye «vandring» fra av til på, liksom.

Noen gode tips?

 

1E4696C2-0BA0-4926-B54F-0EB327E3B2CA.jpeg

539DF7A0-B395-49A8-B9BA-0600593B353B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Håndbrekk?
1 minutt siden, Otis skrev:

Det kan være at belegget er glasert. Så du kan forsøke å kjøre med håndbrekk på i ca 400 meter, i ca 30 km/t. Se hva som skjer da.

Hadde ikke det gitt utslag på bremseeffekten? Har trommelbrems og dermed samme belegg på brems og brekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jo være selvjusterende når du har trommelbremser bak. Er du sikker på at alle fjærer er på plass og at selvjusteringen fungerer? Hvor tykt bremsebelegg har du igjen? Hvis det begynner å bli tynt så er det ikke sikkert at selvjusteringen klarer og kompensere. Det samme kan være hvis tromlene er slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør demontere alt her Einar bak å ta et overblikk .

Hadde samme problem på e30en ,der var både selvjustering gått i stykker samt at ting satt.

En gjennomgang der samt div nye deler og smøring så fikk jeg alt iorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, norbakken skrev:

Hadde ikke det gitt utslag på bremseeffekten? Har trommelbrems og dermed samme belegg på brems og brekk.

Joda, jeg som ikke tenkte over at du har kun trommel. Jeg tenkte skive med trommel. Min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i

Stille siden september ja, det vitner vel litt om hvor mye bilen har vært i bruk tenker jeg. Altså ingenting 🙄

Håndbrekket ble reparert og er nå bedre enn noensinne, men planen var jo at jeg i vinter skulle overhale diffen. Som kjent ble vinteren brukt på å skru e23, og da en over middels hektisk jobbvår tok tak så har det vært stille i garasjen.

Frem til i dag. Har flyttet litt rundt på e28’n de siste ukene, og for en tid tilbake syns jeg det laget mer lyd enn normalt. Åpnet panseret og så til min overraskelse at dynamoen ristet noe veldig. Skyndet meg å stoppe bilen for raskt å konstatere at bolten som fester dynamoen til blokka var på god vei ut! Mutter og skive lå igjen i bakkant. 
Årsaken til dette vises på bildet…

9FADE153-C570-449A-BBC9-9938B68E2A34.thumb.jpeg.f695ca04d262a27bf12c1135e415cab9.jpeg

Ny bolt ble bestilt og nå sitter alt som det skal. Rygget bilen opp på bukker og tok ned diffen for overhaling i dag. Har egentlig gått ganske smertefritt, vært mye vask og rengjøring av en helt grusomt skitten diff, men det meste lar seg vaske 😜 Nå er alt montert sammen igjen og jeg mangler bare pakningen til baklokket, den hadde jeg glemt å kjøpe… Vises tydelig at lagrene var slitt så krysser fingrene for stille og lekkasjefri kjøring fremover. 

(Har forresten en iX40 på besøk for tiden. Herlighet for en deilig bil 🤩)

Så noen bilder 😎

3D443079-3AC5-4928-A906-7C6EE4F3D6C1.thumb.jpeg.2f13dd0efce1251d93817bb7b5f609bb.jpeg

33E10CA1-5583-447E-8F62-0F11DD487B37.thumb.jpeg.0a5651c4b32a37dacd1600d765e567fd.jpeg

733772A6-95B1-4BD9-879C-697190EA4D77.thumb.jpeg.1d894e54ed60fc74582abe85f64d9af0.jpeg

4D545C09-4FB4-45A9-9F03-4AACF0C50E26.thumb.jpeg.873f01d7b0150cbc6d29f39f2a45d786.jpeg

1DE659E0-5300-4E12-B162-A9AFF838EA19.thumb.jpeg.41a85b009c38c732684153af3f2d6da6.jpeg

49F01497-162D-47C7-A6CA-44D5092966B9.thumb.jpeg.9b58616846edd9ea0076ed0a72f9aa03.jpeg

CA1F780F-43B5-436F-A82B-84F1C397FDA5.thumb.jpeg.59eef5d4fdda8b7c24f2b07c0e9fd295.jpeg

Endret av norbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakken's E28 518i - Til salgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...