Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke helt fornøyd med det gamle grenrøret

Så da laget jeg like greit ett nytt grenrør. Hva synes dere om det?

Røret fra cyl 1 til kollektor ble veldig bra! :D

Mye bedre grenrør enn det gamle du hadde!

Gjenstår bare å få laga til rør til WG nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter å ha sett denne på diverse treff er det befriende å se litt byggebilder. Strøkent arbeid. e36 bremsedelene får nok bein å gå på om du får laget dem, jeg hadde slike hylser en gang jeg og, men gikk for å beholde 4-bolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, detta blir heftig!!, gar du antispinn og greier og?:o

Sent from my GT-N8010 using Tapatalk 2

Antispin og ABS ja. Kan stille akkurat hvor mange prosent hjulspinn jeg vil ha. Rundt 4-5% er greit på tørt, men det må hvertfall halveres på vått:-) Veldig fint på bane også. Spesielt over kulen på Våler.

Jeg var ikke helt fornøyd med det gamle grenrøret

Så da laget jeg like greit ett nytt grenrør. Hva synes dere om det?

Røret fra cyl 1 til kollektor ble veldig bra! :D

Mye bedre grenrør enn det gamle du hadde!

Gjenstår bare å få laga til rør til WG nå da.

KREMT, jeg synes alle røra ble bra jeg...... Bare for at du hjalp til litt på rør nr.1 betyr ikke at bare det er bra:-)

etter å ha sett denne på diverse treff er det befriende å se litt byggebilder. Strøkent arbeid. e36 bremsedelene får nok bein å gå på om du får laget dem, jeg hadde slike hylser en gang jeg og, men gikk for å beholde 4-bolt :)

Problemet er at ingen andre har tenkt gjennom hylsene så nøye. De er stort sett korte, og man må ha spacer mellom skive og nav. I tillegg så henger mutteren med 3-3,5 gjenge, slik som Bonje/Trond S og mange andre har kjørt. Med mine så er det ingen spacer, de gir passe avstand til endeledd, og mutteren bygger innover slik at alle gjengene får tak og støtter ytterringen på lageret ytterligere. Dette er en 100% trygg løsning, samtidig som man beholder riktig hjulgeometri. e36 fjærbein er i hvert fall IKKE en god løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hopp tilbake i tid igjen. Her kommer noen detaljer fra motorbygging!

Alle motorer som trimmes har godt av litt oljesprut under stemplene, derfor har jeg maskinert spor til dyser for underspyling i rammelagerbukkene. Bruker samme dyser som sitter i 745i (og s38?)

x08c8obaabmkmzr8v33u.jpg

Tidligere jobba jeg sammen en motorguru, som jeg har lært veldig mye av. Hadde lærlingtida mi på BMW i Tønsberg 1998-2000, og jobba der til 2002. Jeg lærte ufattelig mye av han på disse 4 åra, og hadde det ikke vært for han så hadde nok ikke motorbygging og datasprut vært noe jeg hadde begynt med sånn umiddelbart.

Så en av tipsene som jeg fulgte, var å lage en bedre smøring av rådelagerene, som også er i riktig retning i forhold til rotasjonsretning på motoren:

ztr17hr31c25vi8hokk2.jpg

Som du ser her, så er overflata oljetrykket jobber mot doblet, den er også skrådd slik at olja i teorien trykker seg ut i lageret enda lettere:

ri8kjczn6zsog6jyo0im.jpg

Her syns underspylingsdysa og den modifiserte smørekanalen:

iir27epj8go2yyqzh7lg.jpg

Siden jeg har kappet av fordelerhjulet i bakkant av kammen, så trenger jeg en kamakselgiver ett annet sted. Det blir da i registerdekselet. Her har jeg vært litt smart og brukt den ene bolten til kamakseldrevet som trigger. De tre andre boltene er bytta i syrefast, som da ikke er magnetisk:-)

u8nrz405neqfx1pj52d7.jpg

Brakett til veivakselgiver. Her synes også litt av triggerhjulet som har 2 tagger med 180gr mellomrom:

pxbmov3o7b3s85uussw9.jpg

Har også stikki av det tredje reimsporet i ettertid, som synes på bildet over... Dette er til biler med ac.

f5dxbc1g7y33pirjeqwz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt og kjent jungeltriks det med å frese oljeporten i veiven, veldig vanlig at de gjør det på landbruksmaskinene sine i USA, de borer ofte kanalene tvers igjenom også for å få enda bedre bæring i -, og jevnere oljefilm.

Liker lesingen og fortett å komme med fin dokumentasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk konge dette prosjektet, kjør på med bilder og info

Hadde ikke vært en idee og forsket på "masse produksjon" av hylsa, mutter, og bremse adapterne da? Kan se for meg det er marked for det. Siden eneste løsnigen som er bedre er m3 bein, og de er sjeldene og koster deretter om en finner de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...