Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Reiste opp til Våler på fredag etter jobb, og gledet meg masse til å få testet bilen. Vi var tre biler som kjørte oppover, en e36 325i, en landcruiser med en 74mod 2002 på hengeren, og e30n. Samboeren min kjørte e30n oppover, med meg i passasjersetet med pc i fanget. Iom at motoren min er redusert fra 2100ccm til 2035ccm, og har mindre turbo, så trengtes det noen småjusteringer for å få rett bensin/luft blanding (AFR). Jeg har også ny bredbandslambda, som er mye mere kompakt enn den gamle. Har gått fra Innovate LM1 til NGK AFX. Og den er 20 ganger lettere å lese av under kjøring. Den er også koblet til innsprutet så jeg kan logge alt som skjer.

På Lørdag morgen, i god tid for innsjekk og førermøte var vi klare. Etter tidenes lengste førermøte var det bare å få ut alt unødvendig av bilen og stille seg i kø. Dvs køen var så å si fraværende. Kjørte noen litt rolige runder og slapp forbi noen biler. Hang meg så på en gul e36 compact med LH skilter. Lå bak den noen runder til bilen og jeg hadde fått opp tempen. Og på langsiden på bane 3 så trøkkte jeg til på gassen. Foran den gule e36en så lå det en bil som kjørte litt saktere, og han blinka seg til høyre, compacten la seg til venstre og jeg i midten! Ladetrykket spratt opp til 1.2 bar, og 2 sekunder seinere var jeg forbi begge med verdens breieste glis! Nå var innkjøring av ny motor virkelig i gang! Langsletta forsvant fort, og det var på tide å prøve den nye ABS'en jeg fikk montert i fjor høst, og ikke fikk testet mer enn en vanlig nedbremsing på veien. Det er snakk om en 4 kanals ABS fra de tidligere e46, den som heter mk20. Jeg trykkte til på pedalen, og bilen bremsa overraskende godt. Jeg kjente den ble lettere bak og hadde tendens til å begynne å vingle litt, men i det ABS'en begynnte å jobbe så ble bilen dønn stabil, som å bremse på skinner. Dæven å bra den virka! Rattrusten var tydelig tilstede, så det var bare å venne seg til å kjøre på bane igjen, og lære karakteristikken på den nye motoren med mindre og kvikkere turbo. Rundetidene gikk stadig nedover, bremsepunkter og tangeringspunkter ble stadig bedre. Og jeg var i himmelen! Samboeren min satt på en del runder i starten, og så bytta vi plass. Etter noen runder fikk også hun opp tempoet ganske greit, ca 4 sekunder etter meg, og det synes jeg er bra til å såvidt ha vært på asfaltbane. Hun prøvde seg på Våler en gang i fjor også, og hadde da bare kjørt bilcross tidligere, da ble det ganske rare bremse og tangeringspunkter:-) Broren min fikk også prøve seg, han har aldri vært på Våler før, og kun kjørt en gang på bane. Skilte 3,5 sekund på oss.

Bilen gikk ca 100 runder uten antydning til tull, for en lettelse! Endelig virker e30'n som den skal, etter å ha tullet med mye rart siden 2008...

Men det er klart, noen forbedringer står på lista i vinter. Så krysser fingrene for en fin sesong i 2014!

ivlbb31y3it5zw9lv31h.jpg

8d8itlti5x7l6026hti5.jpg

zprv1m6tx3u2baihyiey.jpg

Fornøyde jenter:

rgv9wohfov7ibf6t1tct.jpg

Her er samboeren min ute å ratter på søndagen: Takk til fotograf Ove Kvam!

mrjd2uo6xn6m7077afj5.jpg

Her er ett bilde fra arbeidsplassen min på jobben:

zvejsqwgokmr53mpnvlx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!, knall att de funker, fin bil og!, tøft att dama ratter og!:-))

Arbeidsplassen din blei jeg misunnlig på:-)..

Ca effekt tror du att du har?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Effekten er vanskelig å gjette synes jeg, har ikke så mye å sammenligne med. Kjørte på 1.2 bar hele helga. Bremsa 306whp på 1.25 bar for noen år siden. Men tror nok den går bedre på 1.2bar nå. For jeg har skifta ut en del dårlige komponenter etter det. Må få målt den i dynapac el. snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ting som skal utbedres i løpet av vinteren.

1. Diffen er litt for slapp. Har en tendens til å spinne på innerhjulet ut av ett par svinger på Vålerbanen. Her står jeg mellom oppgradering av den originale 25% diffen, eller å skifte til en annen type. F.eks quaife. Har funnet ett sted der de selger ett kit for ombygging til 4 lameller: 4 clutch kit

Noen som har erfaringer med dette, eller har lest om dette virker bra? Tenkte også på å skifte til annen rampevinkel med mere låsing ved pådrag.

2. Lage ekstra lufting til frambremser med slanger. Har ikke forsket så mye på dette enda. Tar gjerne imot tips og linker!

3. Lage ny catchtank til veivhusventilasjon, da den jeg har er litt liten og står på skrå, dette resulterer fort i at det kommer noen dråper olje på utsiden.

4. Eksosen er nå skrudd rett i girkassa, tenkte på å lage ett mykere oppheng på det.

5. Bilen har fin høyde foran, men er noe høy bak. Det holder nok med å skifte ut de tykke gummilefsene over og under fjæra med noe veldig tynt. Er det noe å få tak i?

Har bestilt time for mapping 1.okt. Så det blir spennende å se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes orginalt forskjellig tykkelse på gummien mellom fjøra bak, sjekk delefilmen. Ellers går det fint å kjøre uten, eller noe du lager til selv

Jeg oppgraderte til 4clutch i min orginale brems for en liten stund siden. Ikke fått testa så nøye enda, vil på stå jeg føler forskjell, dog er jeg ute etter leke, mens jeg har inntrykk av at du jager rundetider(?) går helt sikkert ann å kjøre fort med det oppsettet, men ser nesten for meg at en overhalt 25% diff fungerer bra nok, eller en torsen type diff. Jeg har ikke særlig erfaring, men deler noen tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diffen har god forspenning den, virker veldig tight ved manuell test ved å vri hjula hver sin vei. Har riktignok ikke åpna den og kontrollert lamellene. Problemet er nok mye moment og hjulløft. Har mye stivere stabstag. Så det gir nok veldig liten vekt på innerhjulet bak. Kjører federal rsr, og de sitter ganske greit en del runder før de trenger kjøling. Får prøve 4 lameller først, og se om ikke det blir bra nok. Det gir jo veldig mye bedre sperrevirkning. Andre alternativer koster jo rimelig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy F. kjører såvidt jeg vet uten forspenning i sin lamellbrems, men med rampevinkler som gir strammere låsing. Høres ut som en god idé synes jeg. Mye forspenning i form av flere lameller eller shims vil jo virke negativt på innstyringen.

Du som er en Reodor Felgen klarer kanskje å fikse til rampevinklene selv også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy F. kjører såvidt jeg vet uten forspenning i sin lamellbrems, men med rampevinkler som gir strammere låsing. Høres ut som en god idé synes jeg. Mye forspenning i form av flere lameller eller shims vil jo virke negativt på innstyringen.

Du som er en Reodor Felgen klarer kanskje å fikse til rampevinklene selv også. :-)

Det er noen gode innspill! Har tenkt litt på det selv. Man kan jo tenke litt på hvordan diffen virker. Om jeg tar av litt ekstra av lokket som spenner lamellene, så vil jeg få mindre forspenn. Om jeg da har 4 lameller så vil original rampevinkel gi mye større bremseeffekt. Jeg ser for meg at det er enda bedre enn å gjøre om på rampevinkler, da man har dobbelt antall lameller å fordele krefter og varme på. Den klare ulempen med 4 lameller er jo nettop det med større sperrevirkning uten belastning på drivverket. Så om man da har mindre forspenn og flere lameller så ser jeg for meg at den blir som en 25% brems uten belastning. Og mye bedre bremsevirkning når man tråkker til. Bremsevirkninga bør dobles når antall lameller dobles. Men ser at de kaller 4 disc settet for 60%

Hvordan ser bmw motorsport diffene ut? De har jo hatt 75% og har fortsatt 90% på koed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik diffen min er satt opp nå er det mindre forspenn enn orginalt, trolig, forspennet er egentlig veldig uvesentlig med mindre et hjul står på is og ett på tørr asfalt, ettersom jeg har forstått det. Kommer jo så klart ann på bruken. Man kan også ha kjempe bra forspenn, og diffen kan kjennes knall ut ved å teste den for hand. Feks. Jeg har en diff som en ikke klarer å "løse ut" på bukk, pga jalla shimsing, men den slurer konstant under bruk.

Veldig enig med fordelen med 4 lameler er å spre slittasje og varme på. Ved denne ombyggingen kan en jo til dels "bestemme" forspenn litt selv etter hvor mye man tar av lokket.

Du skulle snakket med yngve her inne, han som har den røde m3en med 315 na/hk s14, han jeg kjøpte mine lammeler fra, han hadde mye smart og si om dette temaet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sånn her er innmaten på en 75% sperre.

post-61964-0-86278100-1380749316_thumb.j

Her er det noe slakkere vinkler for "krysset" å klatre i, samt dobbelt sett med lameller.

Dette synes jeg fungerte veldig bra, stabil og forutsigbar ved pådrag, men man kan med fordel gjøre som Tommy F å gå av på forspennet da jeg synes mitt oppsett med std forspenn synes hekken styrte litt vel mye på innbremsing og turninn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...