Gå til innhold

Ole Martin's e30 m10 turbo


Ole M.Haraldstad
 Share

Anbefalte innlegg

Her kommer en tråd om min 1986 e30 325i. Som er bygd om med m10 turbo motor, og godkjent på biltilsynet!

 

Våler 2015

DSC_8509_zpsfm1owlxz.jpg


Bilde fra BMWCCN treff på Vålerbanen sept 2013:

wfcgpicve6pwo7jyebx9.jpg

Denne, som mange ande e30'er går gjennom årlige oppgraderinger og forbedringer av mange slag. Så jeg kommer til å begynne litt fra starten av.

I 2004 sendte jeg søknad til biltilsynet om å få godkjent bilen med m10 turbomotor og 330hk, e36 m3 3,2 bremser på alle fire hjul, og H&R bilstein understell. Dette var rett etter SFOOR var oppretta, så jeg venta i spenning på svar. Og ble veldig glad da det kom ett positivt svar tilbake.

Da startet bygginga i riktig ende. Dvs først bremser og understell.

Jeg har prøvd og feila på flere punkter, som f.eks å bruke e36 m3 3,2 fjærbein og bærearmer. Som gir hjulvinkler og bump steer som er heelt på trynet, så jeg velger å kun legge bilder og historier på ting som faktisk har virka. Og heller nevne ting som ikke har virka.

Den endelige løsningen på forbremsene:

51mm e30 325i fjærbein med ABS
e36 nav
egendesignet hylse med krave for støvmansjett og INGEN spacerbehov
egenlaget spesialmutter som bygger innover for å få tak i alle gjengene
e36 m3 3,2 bremseskiver og kalippere

vhwm6knl82120l21cbjq.jpg

6rimgd03vvbz853v2zzv.jpg

yimv5q2t1sr5kbfblb9s.jpg

rt89lz57pwb8iidd341t.jpg

cpkbjymbqwuq6b0mk0y4.jpg

w6natvl3g156njdr028x.jpg

Endret av Ole M.Haraldstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det tid for bakbremser! Passet samtidig på å lage mye kraftigere feste for stabstag + stive opp bærearmene

Bakbremsene består av:

e30 m3 nav og hjullager

e36 bremseskjold, kappet av yttre ring og vridd den

e36 m3 bremseskive

egendesignet adapter for kalipper

egendesignet spacer for å flytte bremseskjoldet 8mm ut pga håndbrekk

e36 m3 håndbrekksko og mekanisme

o3r1u0tyxxyhe3g9rn0i.jpg

Ganske stor forskjell på originale 325i bremser og e36 bremsene!

ly5enrqwmqcecutoqvsf.jpg

Sandblåst og lakkert opp alle 4 kalipperene

ddouvl0xhyq2atmo258s.jpg

Egendesignede adaptere og spacere

5qadw44nivbwbqvakwyf.jpg

vfvhsmc6i0r2ipzqx6ir.jpg

83wdioxv2kn7ogzc1dno.jpg

l573nulhs9vobanrdb3q.jpg

78b6l85adzoi6oq4veby.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser og understell var nå testet en stund med den originale motoren, så da var det på tide å rive den ut og tilpasse m10 motoren

Originalt i 316/318i og e30m3 så står motoren ganske så langt frem. Jeg bestemte meg for å flytte m10 motoren så langt bak det går uten å modifisere torpedoveggen. Og da var fordelerhuset i veien:

yos8582swqopxerpn3x5.jpg

Så da måtte jeg lage en plate for å eliminere hele huset, måtte også kappe av og sveise igjen nippelen som normalt sett får til varmeapparatet:

cn6ct3pminu5c97jfwdk.jpg

Kamakselen måtte kappes av, dette er ikke noe problem for meg iom. at jeg skal bruke kamakselgiver i frontdekselet.

ixtm8u0zoft30wsmp8t6.jpg

9nczlj5fa5x2djgq9885.jpg

Da kom neste problem, det var ikke plass til oljepumpa:

62m77ac72fpab26zcqfx.jpg

Ny bunnpanne måtte lages. Ville også ha litt større kapasitet, så breddet bunnpanna samtidig:

12vihgzr012pr936vism.jpg

Forska litt på hvor sugerøret til oljepumpa burde være:

3gi2hibw15122v0m2n10.jpg

9hi7hmsswo8syekh6fh9.jpg

Slik måtte den stå:

a1fr39ur3i57w28f752u.jpg

Grubla lenge på hva jeg skulle gjøre for å løse dette. Så var det en kamerat som skulle prøve å sveise om, men det gikk ikke i det heletatt. Legeringa i oljepumpa var helt umulig å sveise i, så resultatet ble IKKE bra:

9vwydp97q3nm357nhypo.jpg

Så da ble det myye mere tenking, og etter litt prat med en cnc operatør så gjorde vi ett forsøk på å lage ett nytt bakstykke etter mine ideer:

3emjxb722jbfb1lkwcqi.jpg

6jpf0mnbch8jbzmywyf5.jpg

2qs5j1i9itab8fl65flx.jpg

9s1vkdwuq0qsk1bybet5.jpg

kxthlbvc8qpryq7gg8mk.jpg

Resultatet ble ganske grei plass i motorrommet:

cyo907oftisdvq2xf5qn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er vist og godkjent med 330hk. Tråden kommer bare på etterskudd:-) Bytter blokk nå, fordi pyramideringene aldri holdt tett... Så nå går den fra 2100ccm til 2035ccm da jeg har valgt å kjøre med original pakning og pianotråd. 90mm borr. Mere info kommer etterhvert, når jeg får tid til å fortsette på "historien"

91,5mm hadde jeg tidligere, så om noen vil ha pent brukte CP stempler med 91,5 borr og ca 8,5:1 til m10, så ta kontakt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du får opp tråd :)

Liker måten du løser problemer selv, og ikke bare kaster deg på mainstream halvdårlige løsninger.

Husker du også hadde Volvo antispinnsystem på denne bilen styrt av Autroicen.. en av de beste BMWCCN "DIY"ene ever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...