Gå til innhold

BMW M5 E61 -08


RS4
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er solgt!

Har kjøpt meg en BMW M5 Touring V10 5.0 – Alpinhvit :bmw:

Ble kjøp igjennom Drømmebil i Sandnes.

Bilen er til salgs!

Førstegangsregistrert: Oktober 2007(08 model)

Antall eiere: 2 + meg

Km.stand: ca 65.000 km(nyere motor ca 18.000)

Det ble byttet motor når bilen var kjørt ca 46000km, og nå er motor kjørt ca 18000km. Ikke mye :whistle:

Dette var hovedutslaget for at jeg kjøpte denne bilen(få km på motor) :smile:

Trykk på Show knappen etter spoiler for mer info&bilder

Info på bilen

BMW M5 Touring V10 5.0 – Alpinhvit

Utstyr

Farge: 300 - Alpinhvit III

Interiør: LKSW – Skinn av type Merino i farge Sort

XXX - 20” aluminiumsfelger av BMW 7-serie Individual design med 255 / 295 mm sommerdekk

737 - Interiørlister av type aluminium, type børstet

235 - Avtagbart tilhengergeste, med nivåregulering

302 - Alarm

316 - Automatisk baklukebetjening

320 - Bortfall av modellbetegnelse

402 - Panoramasoltak i glass

423 - Gulvmatter i velour

428 - Varseltrekant og førstehjelpssett

431 - Automatisk avblendbart innvendig speil

441 - Røkepakke

442 - Koppholdere for fører og forsetepassasjer

459 - Elektrisk setejustering

473 - Midtarmlene foran

494 - Oppvarmbare forseter

4MA - M Multifunksjonsseter for forseter

4MF - Dynamiske sidevanger for forseter med valgfrie justeringer

502 - Lyktespylersystem

508 - Park Distance Control (PDC)

522 - Xenon for nær- og fjernlys

524 - Adaptive kjørelys

534 - Klimaautomatikk med utvidet omfang

540 - Cruise control

563 - Lyspakke

601 - TV-funksjon

609 - Navigasjonssystem Professional

610 - Head-Up Display

612 - BMW Assist

616 - BMW Online

620 - Stemmestyring

633 - Forberedelse for mobilteleofn, med Blåtannstilkobling

672 - CD-veksler

6FL - USB audio grensesnitt

752 - BMW Individual - High End Individual Audio System

760 - BMW Individual - Shadow Line høyglans

771 - BMW Individual - Solbeskytende vinduer (med tilleggsfilm på bakruter samt soltak)

775 - BMW Individual - Antrasitt taktrekk

Følgende deler er ettermontert

386 - Takrails, i farge sort

XXX - HR senkefjører foran (- 35 mm)

XXX - Sportseksos er montert

XXX - BMW Performance - Sorte nyrer

XXX - Xenon-look i Angel-eyes

XXX - Rustfritt aluminiumsdeksel som beskytter bakfanger mot varme fra eksoshaler

Navi - Blir oppdatert til CIC med Combox

LCI CCC

Navi Professional DVD update fra 2009-02

Felger & Dekk

Sommer

255 / 30R20 på felg av størrelse 9,5J X 20H2 ET39 Typ RAC03

295 / 25R20 på felg av størrelse 10,5J X 20H2 ET27 TYP RAC03.

Vinter

19" Breyton Race GTS med Nokian Hakka R 245/45R19 fremme og bak

-------

Teknisk Info på BMW M5

Orginalt hk & Nm

The S85 V10 is rated at 507 hp (DIN) / 500 hp (SAE) @ 7,750 rpm and 383 lb-ft of torque @ 6,100 rpm. It has a maximum engine speed of 8,250 rpm.

Bremser

Bremse skiver

The E60 M5 sedan and E61 M5 Touring are equipped with four-wheel vented and cross-drilled disc brakes that measure 14.7-inches in the front and 14.6-inches in the rear. The two-piece rotors are comprised of an aluminum inner hat and a cast iron outer portion that are connected with steel pins. In addition, the front calipers have dual pistons.

What function does the "Power" button have?

Every E60 M5 sedan and E61 M5 Touring is equipped with a "Power" button located on the center console. This button is used to activate one of three modes. P400 mode limits the engine power to 400 hp and selects the standard throttle response algorithm. This is the default mode that is activated every time the engine is started. P500 mode unleashes the full performance capability of the engine and also quickens the throttle response. P500 Sport mode has no further effect on engine performance but it adds even more lively throttle response. P500 Sport mode is only accessible via the programmable MDrive button on the steering wheel.

What is the M Variable Differential Lock and how does it work?

The Variable M Differential Lock, fitted as standard equipment to every E60 M5 sedan and E61 M5 Touring, is an advanced version of the traditional limited slip differential that was jointly developed by BMW M and GKN Viscodrive. Though still entirely mechanical in operation, the M Variable Differential Lock is activated when there is a difference in rotational speed between the two rear wheels. This difference pressurizes a viscous silicon fluid, which then operates a multi-disc clutch that directs more power to the wheel with the greatest traction.

What is MDrive and how does it work?

The E60 M5 sedan and E61 M5 Touring were among the first BMW M products to feature MDrive as standard equipment. MDrive allows the driver to customize his or her preferences in the following areas: SMG Drivelogic (11 modes), engine power (two modes), throttle response (three modes), EDC suspension damping (three modes), Servotronic steering response (two modes) and DSC activation (three modes). Further customization is possible on M5s equipped with the optional head-up display and/or active front seats. These preferences can then be set via the iDrive to activate at the single press of an "M" button located on the steering wheel.

SMG Gir tid

Getrag SMG III single-clutch seven speed semi-automatic transmission, that performs gear shift in 65 milliseconds

Orginal Dekk & felg størrelse & Bolt sirkel & Innpress & Navhull

Both the E60 M5 sedan and E61 M5 Touring are equipped as standard equipment with a cast M Radial Spoke alloy wheel in a unique design (known as "Style 166M"). These measure 8.5 x 19-inches in front (with 255/40ZR19 tires) and 9.5 x 19-nches in the rear (with 285/35ZR19 tires). Unlike other E60 and E61 models, the tires used on the M5 are of a conventional (non run-flat) construction.

Boltsirkel (PCD): 5-120 Bolt/Mutter dim: 12x1,50B Innpress (ET): 16 Navhull (CB):

72,5

Ratt

A unique 3-spoke M steering wheel measuring 381mm (15.0 inches) in diameter that contains tri-color M stitching on the rim, an "M" button on the right-hand spoke (to select the programmable MDrive mode), and prominent shift paddles (on SMG-equipped cars only)

-------

Lys
  • Front lys: D1S sokkel med innebygget ballast/tenner Bilde
    mtec%20d1s%206000k%20ge%20bulb%20white.j
  • Skiltlys:???
  • Angel lys: E61 LCI med xenon med en pære per lykt, H8 sokkel. - Kjøpt & ankommet - Bilde

    brightest2.jpg

  • Ryggelys:10W 7440 T20 CREE R5 - Kjøpt & ankommet - Bilde
    $(KGrHqF,!n0FIrWj8LVgBSLn4OD26!~~60_12.J

-------

Mine problemer / utfordringer
CD spiller har jammet seg - Fix på låst CD magasin

-------

Kode inn koder - Hva er kjekt å kode inn i bilen min?

-Kode innfellingen av speil på nøkkel - Utført av Kvål Auto

-Regn sensor / vindu visker går automatisk på når det regner

-Sette viskerene til å returnere til hvileposisjon når man slår av tenningen.

-Nattvisning på iDrive (Litt mye lys når mørket faller på)

-Få bagasje luke til å gå ned når man trykker på alarm

-Aktivert blinking i bremselys ved kraftig brems

-Lyd når alarm aktiveres/deaktiveres - Utført av Kvål Auto

Om mulig, når en trykker på aktivere alarm, så lukker alle vinduer, takluke og bakluke automatisk???

-------

Kjekke linker

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=21

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5

Importere deler - http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCalc.aspx?id=153564&epslanguage=no&step=2#anchorResult

Butikker

http://store.bmw-mini-mania.com/bmw-parts-catalog/5-E61-LCI/Touring/M5/ECE/

http://www.cooper-bmw-parts.co.uk/index.php?option=com_virtuemart&sku=66120413696&Search=Go&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&option=com_virtuemart

-------

Mine tidligere biler

X Audi RS4 B5

Fikk turbo havari(rør i rør i eksos manifoild bristet og biter kom inn i turbo - svakhet på RS4), byttet det meste av deler bl.a. til RS6 turboer og det som fulgte med(større dyser, eksos anlegg, luftfilter, bensin pumpe +++). Ca 440hk på hjul / 520hk i motor.

Bilder

BeggeAudi_zps0c043b5d.jpg

X Nissan 300ZX

Turboene var ødelagt når jeg kjøpte bilen, byttet til større turboer og alt som fulgte med(større dyser, eksos anlegg, luftfilter, bensin pumpe +++). Mer enn 480hk på hjul.

Bilder

BeggeNissan_zpsbc1c67c0.jpg

X BMW 325i E30 - Relativt kjedelig bil, men fikk den billig da selger ikke viste hva som var galt med bilen.

X BMW 325i E21 Getrag Sport kasse - En E21 med sports kasse og 325i motor i.

X BMW 325i E30 Cab

X BMW 528i E28 - Dette var en RÅNE bil :smile:

X BMW 323i E21 - Min første bil

Endret av RS4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video/lyd opptak av eksos lyd, når man gir på og girer ifra 1 til 3 gir

 

 

 

Bilder ifra Drømmebil

_DSC6455_zps1d5cdf82.jpg

image002_zps807f3415.jpg

M5-15_zpsed78a615.jpg

M5-10_zpse475897e.jpg

M5-02_zpsca3405e9.jpg

 

gallery_49930_26_392910.jpg

 

gallery_49930_26_27844.jpg

 

gallery_49930_26_500638.jpg

 

gallery_49930_26_322967.jpg

 

gallery_49930_26_155772.jpg

 

gallery_49930_26_248173.jpg

 

 

 

Bilder - Kommer med egne bilder

 

Video - Kommer

Endret av RS4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny CIC - Har kjøpt meg CIC oppdatering kit`et ifra bimmerretrofit og innstallert, mangler koding ifra Bimmerretrofit

The CIC Retrofit kid includes:

- CIC head unit

- CID display

- Faceplate (black only)

- iDrive controller

- All wires, cables, connectors

- OEM FSC code Activation (navigation, video in motion)

- Latest maps for your region

- USB for the glovebox (you will be able to upload music into your CIC)

- Full CIC retrofit coding

- Antenna adapter + MOST Terminator 

- Combox media

 

Ekstra SubKjøpt og installert. Erfaring er "Løp og kjøp". Kan ikke få bedre lyd oppgradering får så lite penger. Gir litt mer trykk og dybde rundt 50-80Hz.

Ønsker litt mer lyd i bilen, og vurdere dette med å løse det med en ekstra usynlig sub, som kobles opp på bilens anlegg(til høy utgangene på høyttalerne?).

Usikker på om det blir full oppdatering(ekstra sub og bedre høyttalere under sete + tilhørende effektforsterkere til), eller bare ekstra sub.

Foreløpig er det bare denne Pioneer sub`en jeg har

Pioneer TS-WX710A - http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14856&katid=31&id=

Teknisk info

Pioneer TS-WX710A Kr.3990,-
 
Ultra-flat, aktiv subwoofer, kun 9cm høy. Plasseringsvennelig - da den kan ligge flatt i bagasjerommet. Du kan legge bagasje oppå p.g.a. det sterke Polyethylen dekslet, som også er meget motstandsdyktig mot riper. (anti-slip and anti-scratch)
 
Ekte, dyp bass som tar liten plass.
Denne ultraflate, forsterkede subwooferen (kun 9 cm høy) leverer en fyldig bass uten å invadere eller ta over hele bagasjerommet i bilen din.
 
TS-WX710A har en perfekt indre design som maksimerer ytelsen til de to 16 cm subwooferne på innsiden. Kombinert med vår MOSFET 200W-forsterker (liten, men kraftfull) og ""symmetrisk baklastet hornstruktur"", blir resultatet et meget effektivt system for gjengivelse av lyd med perfekt bass. Du hører en fyldig, levende og kraftig bass; en lyd du aldri ville forvente fra en så flat subwoofer.
 
Det medfølgende monteringssettet sørger for trygg og enkel installasjon.
 
TS-WX710A har et unikt design, som utnytter maksimalt lyden fra 2 stk. 16 cm basser som drives av en 200w MOSFET forsterker
TS-WX10A leveres med festestropper og fjernstyring slik at du kan justere bassen fra førersetet.
 
Maks effekt 200 Watt 
Nominell effekt (50W x 2) 100 Watt 
Frekvensområde 25-200 Hz 
Følsomhet (1W/1m) 102 dB 
Innebygd LPF (50-125 Hz, -12dB/oct.) 
RCA og høyttaler inngang
Dimensjoner (B x H x D) 850 x 320 x 90 mm
 
Bilder feature_img02.jpgsabvufer_pioneer_ts_wx710a_korpusnoy_aktmain02.jpg

 

 

Trimme bilen - Er enda usikker på hva jeg kommer til å gjøre.

- CPU oppdatering (kanskje oppdatere med ESS tuning? Teste bilen litt først)
ESS CPU 1 750 $ http://www.esstuning.com/products/ESS-E ... tware.html
ESS SMG 1 1000 $ http://www.esstuning.com/products/S85-S ... tware.html

 

 

Kompressor bilder INDS852__10867_zoom.jpgINDS85__65844_zoom.jpgS85__29945_zoom.jpgS85_VT2__62621_zoom.jpg

 

V-3 SI SUPERCHARGER

http://www.vortechsuperchargers.com/page.php?id=30148

https://www.google.no/search?q=Vortech+V3Si+supercharger&oq=Vortech+V3Si+supercharger&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

 

Info / Spec

Performance Specs

 
Max Speed:
52000 RPM
Max Boost:
22 PSI
Max Flow:
1150 CFM
Max Power:
775 HP
Peak Efficiency:
78%
Performance specs apply to units equipped with standard gearcase.
 
Dimensions
 
Discharge OD:
2.75"
Inlet OD:
3.5"
Discharge ID:
2.38"
Inducer Diameter:
3.1"
Quality Features
 
This design allows for supercharger installation and operation without oil lines
Extraordinary 78% peak efficiency
Ideal for latest generation of improved breathing, high-power street and strip engines
Vastly improved flow and efficiency at high boost levels, providing completely new levels of power gain
Helical gear design with 3.6:1 step-up
The V-3 supercharger can be installed into any existing Vortech V-1, V-2, V-4 or V-7 bracketry
Includes remote fluid drain hose (attached to supercharger) that allows for simple fluid changes without removing the supercharger from the vehicle
A ventilated gear case assembly eliminates any potential internal pressure issues that are currently associated with non-vented competitive designs
Integrated gear case baffling for proper oil control
Simple oil slinger design does not require separate shaft or bearing set. This provides proper fluid delivery to gears and bearings
Superchargers are factory pre-filled with our special synthetic fluid.
Integrated dipstick for simple fluid checks
Superchargers exceeding 6 PSI require a Vortech standard bypass valve or a Vortech Maxflow racing bypass valve.
 
Superchargers exceeding 10 PSI require a Vortech Maxflow Mondo or Maxflow racing bypass valve.
 
Warranty Information:
 
1-Year Supercharger Limited Warranty
 
Included with all superchargers except race/heavy-duty models. More information (PDF).

 

 

Understell

Ønsker bilen litt stivere, og tenker på sway bars alla disse(justerbare)

http://i252.photobucket.com/albums/hh11/r1racer703/RDSportM5SwayBarswo.jpg

http://i252.photobucket.com/albums/hh11/r1racer703/IMG_0636.jpg

Eventuelt sterkere overliggende tårnstivere?

 

 

Felger

Tenker på å bytte ut felgene 20” originale BMW lettmetallfelger av design V-eke 152 fra BMW Individual lakkert i sort høyglans, til BBS CH-R i 20x9 og 20x10.5 i matt sort.


Selger mine sorte felger som jeg har nå.
Bilde av BBS felger som ønskes
299--.jpg

Endret av RS4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med råflott E61. For å være ekstremt pirkete så har du ikke en gammel versjon av CIC som du skriver i første post. Du har en LCI-CCC, men den nye typen heter CIC (aller nyeste NBT, men den ble ikke levert til E60/E61). Hvorfor skal du ha nedre deksel under CCC/CIC i sort høyglans når du har aluminiumslister egentlig? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fizn

Takker

@Saltkjelen

Takker.

Og er takknemlig med all info du kan spre rundt deg :-)

Har hjulpet meg.

Ja, der har du rett igjen, skal ikke ha det dekselet nei, og skal oppdatere til LCI CCC :-)

@Reef89

Takker, er enige med deg der

Har vært Audi fan(RS4 B5) en stund, og har masse å lære om BMW og M5:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er i gang kan jeg tilføye at alle e61 har nivåregulering bak, ikke bare de med hengerfeste. :)

Utrolig tøff bil du har kjøpt, kjenner jeg er litt misunnelig. :D

Hehe, ja. Det kan nok stemme.

Takker

Grattis med gøyal bil! ;)

Har kjøpt min hos Drømmebil også, og hørte snakk om en hvit en.

Her er min tråd om du skulle være interessert; viewtopic.php?f=6&t=269192

Takker. Der var det en M5 til ja, her på bimmers.no.

Har testet den om den var hos Drømmebil for en kort tid tilbake.

Jeg har ikke fått testet min M5 så da den er på verksted og får bremseskiver og klosser & nav fremme + br.klosser bak byttet ut.

Og at jeg er på jobb. Kommer hjem til torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råflott! :D

Enig i planen om å bytte felgene, på hvit bil synes jeg det er pent med en kant eller stripe i en annen farge som marker yttersiden på de sorte felgene, slik som på BBS. Da "drukner" ikke felgene helt. Breyton Race GTP er jo et annet alternativ som er litt mer konkave, og kanskje enda litt mer aggressive i mine øyne.

M-striper i grillen foran tror jeg også kunne blitt tøft og diskré, har dette på min grill om du ser i garasjen. Gleder meg til flere bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt rundt i bilen min et par dagen nå. Er mektig imponert om hvor god komfor det er i bilen, i tillegg til stor kraft :-)

Det er ikke like mye effekt som jeg hadde i RS4`en jeg hadde, men der var det IKKE komfor i det hele tatt. M5`en er bare en fryd å kjøre. Mitt beste bil kjøp :-)

Hadde tidligere planer om å bytte ut sommer felgene, men tror dem er gode nok. Ikke så værst når jeg har fått sett litt på dem.

Hadde og planer om å sette inn en ekstra sub/forsterker, men har og slått det i fra meg, og gått for denne aktive sub`en her(som blir hjemt bort i under etasjen i bagasje rommet) Pioneer TS-WX710A

Spec

2013-07-26-151f279b1db129_1000.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...