Gå til innhold

Min E61 M5


///Magnus
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulere med en MEGET fin M5 :-)

Om det var den Drømmebil hadde inne for en kort stund tilbake, så har jeg sett på den jeg og. MEGET fin bil, kan man enkelt si! Fikk mye oppmerksomhet der jeg bor med den bil ja, når jeg viste den frem på hjem bygda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, folkens. :)

http://www.bmw.no/no/no/_teaserpool/dow ... g_2007.pdf

Visste at nybilprisen var høy, men fy f...

Over 2 mill før ekstrautstyr, og 1,2 mill i avgift - over halve prisen! #-o

Flott bil altså, men den er ikke SÅ spesiell at jeg hadde hatt noen god følelse etter å ha kjøpt denne ny. Uansett hvor mye penger jeg hadde hatt.

Galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur på Rudskogen med bilen igår.

Merket at det var nesten fire år siden sist jeg var på bane for si det sånn... Og da med en bil som veier rundt 500 kg mindre enn M5en.

I tillegg var det også første gangen på nye Rudskogen.

Bra med power i bilen, men merker at det er en stor og tung bil.

Fikk ikke til noe ordentlig flyt i kjøringen, og føler jeg tenkte altfor mye på sporvalg.

Merket jeg også ble stresset av alle de andre bilene rundt meg.

Så med andre ord; ikke en topp dag, men ga absolutt mersmak. Husker det fra da jeg kjørte endel på bane tidligere at læringskurven er bratt, og at det kjapt blir morsommere når man blir bedre kjent med bilen og banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så var det dette med vinterdekk igjen da... Hadde denne runden med ifjor også, med X5en. Da endte jeg opp med originaldimmensjon (275/315) Toyo, og var veldig fornøyd med det oppsettet.

Vurderer originaldimmensjon på M5en nå også. Dvs 255 forran og 275 bak. Evt 285 bak som på E60.

 

Ikke så mye å velge i i disse dimmensjonene, men vurderer Pirelli Sottozero. Som riktignok ikke er et skikkelig "nordisk" vinterdekk, men er et kvalitetsdekk som påstås å fungere bra på snø, og desto bedre på våt og tørr asfalt - som jo er det jeg kjører mest på.

 

Et annet alternativ er Nokian Hakka R2, men der må jeg gå for 255 rundt hele. Har hatt Nokian Hakka R og lignende før, og synes de ofte kan være veldig myke. Veldig udirekte og svampete, da særlig på tørt og vått føre. Slites veldig fort også.

 

Så nå at det nye Nokian Hakka 8 faktisk kommer i riktige dimmensjoner. Dette vinner jo alle tester, men "trenger" jo egentlig ikke piggdekk. Dessuten får man ikke tak i det før i slutten av november, og det kan jo være lovlig sent å få på vinterdekk da.

 

Usikker... Noen som har noen tanker eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det dette med vinterdekk igjen da... Hadde denne runden med ifjor også, med X5en. Da endte jeg opp med originaldimmensjon (275/315) Toyo, og var veldig fornøyd med det oppsettet.

Vurderer originaldimmensjon på M5en nå også. Dvs 255 forran og 275 bak. Evt 285 bak som på E60.

 

Ikke så mye å velge i i disse dimmensjonene, men vurderer Pirelli Sottozero. Som riktignok ikke er et skikkelig "nordisk" vinterdekk, men er et kvalitetsdekk som påstås å fungere bra på snø, og desto bedre på våt og tørr asfalt - som jo er det jeg kjører mest på.

 

Et annet alternativ er Nokian Hakka R2, men der må jeg gå for 255 rundt hele. Har hatt Nokian Hakka R og lignende før, og synes de ofte kan være veldig myke. Veldig udirekte og svampete, da særlig på tørt og vått føre. Slites veldig fort også.

 

Så nå at det nye Nokian Hakka 8 faktisk kommer i riktige dimmensjoner. Dette vinner jo alle tester, men "trenger" jo egentlig ikke piggdekk. Dessuten får man ikke tak i det før i slutten av november, og det kan jo være lovlig sent å få på vinterdekk da.

 

Usikker... Noen som har noen tanker eller tips?

Nå har ikke jeg en så rask bil som deg, men jeg har kjørt på Nokian Hakka7 SUV (pigg) i 275/55-20 på min tidligere Toyota Landcruiser 2005, samt at jeg nå kjører med Hakk7 (pigg) 245/40-18 på min E60. Knallfornøyd med dette dekket på begge biler. Selv om jeg kjører mest på blaut Sørlandsvinter kunne jeg ikke tenke meg å droppe piggdekk. Tror derfor ikke at Hakka8 vil være noe dårlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Hakka 8 er sikkert et knallbra dekk på snø, is og skikkelig vinterføre, men om jeg er ralistisk, så blir jeg jo knatrende rundt med pigger på våt asfalt 80-90% av tiden. De er jo ute med saltdrøssa før snøen lander, eller før gradestokken viser minus...

Om feks Sottozero er like dårlig på is som Hakka 8 er dårlig på tørr/våt asfalt, tror jeg jeg vet hva jeg velger.

 

Hadde piggdekk på en Discovery 4, og der var det det eneste riktige, men så veier jo den bilen over 2,5 tonn og er heller mindere sportslig.

En bruker jo en slik bil litt anneledes også.

Kan bli et par turer på fjellet med M5en også, men majoriteten blir på lavlandet på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...