Gå til innhold

Tilbakemeldinger på "Nye Bimmers.no" gjøres her


mkj
 Share

Anbefalte innlegg

Vi tar gjerne en diskusjon rundt en løsning for populære tråder, og ofte stilte spørsmål. Godt innhold er noe vi bør framheve, uten at man nødvendigvis må se samme tråden over nytt innhold i forumet hver dag. Vi må finne fram til noen rettferdige og fornuftige kriterier for hvilke tråder som skal være utvalgte, og hvordan disse organiseres. Hvis noe skal settes som sticky bør de være aktuelle for de aller fleste, og det kan ikke være sånn at vi har opp mot 1/3 av første forumsider fylt med permanente stickyer gjennom år.

 

Her må vi finne en annen løsning. Et eget forum for "Utvalgte tråder", DIY(som GSS nevner her), eller wiki hvor enkelte seksjoner for eksempel kan ha en moderator med spisskompetanse som må godkjenne evt. endringer er blant mulighetene jeg kan tenke meg. Uansett hvilken løsning vi går for trenger vi et lite knippe kompetente personer som kan påta seg oppgaven å avgjøre hvilket innhold som skal framheves.

 

Men her er det altså bare å komme med meninger og forslag, både fra ressurspersoner med spisskompetanse og fra den jevne Bimmersbruker. 

 

Tror vi hadde 4 stickyer i teknisk..? 1/3 av første side er isåmåte bare tull.

Aktuelt for de fleste, tja, flere biler med diesel enn bensin, og de fleste som skal ha ny bil vil nok på et eller annet plan vurdere begge? Jeg er til tider innom og sjekker de andre stickyene fordi jeg vet at der finner jeg x info. Jeg hadde ikke gidda å leite etter disse.

Hvorfor kan man ikke permanente stickyer gjennom år? Minsker relevansen på innholdet etter noen år?

 

Jeg godkjenner endringer i min tråd helt fint selv. Eller har det vært et problem gjennom de årene den har vært oppe? Jeg vil gjerne se en moderator krangle på noe av innholdet, og faktisk rettferdiggjøre hva som ikke stemmer.

 

Å flytte trådene ut fra kategoriene de tross alt hører hjemme i, for å samle den i et eget forum vil gjøre at de blir mindre besøkt, og "teknisk" fylles igjen opp av 1000 x samme tåpelig spørsmål. Min tråd er heller ingen DIY.

 

 

 

Noe helt annet er "diesel" tråden til TRF. Den burde være viktig for de som har en BMW dieselmotor. Jeg lærte svært mye viktig om min M47D20 motor da jeg hadde en E46 318d Touring. Hvorvidt tråden burde være fremhevet eller ikke er imidlertid et interessant spørsmål (for de av oss som har en bensinmotor er tråden i sakens natur ikke like viktig). Hvis den er populær nok blir den i likhet med min tråd på en måte fremhevet ved at den ligger høyt på listen over tråder i forumet. På den annen side kan dette være vanskelig med mye aktivitet i forumet (spesielt hvis mange nye tråder opprettes).

 

Takker for fine ord, men her mener jeg du tar feil. Tråder som den du har blir fremhevet fordi man "prater/diskuterer" mye. Dette skal det i prinsipp ikke være behov for i en teknisk informativ tråd som det jeg har. Dette ser du tydelig på at din tråd har ca 2000 flere innlegg enn min, men allikevel færre besøk. Og da tar jeg ikke med de noen og 70-100 (??) tusen visningene min orignale hadde, før serverkrasjen.

 

Så over til rettferdigheten her. Jeg har vært medlem siden 05/06 en gang (husker ikke) med min opprinnelige bruker. På denne kontoen hadde jeg også ca 10 000 innlegg. + 2600 på den nye. Stort sett det eneste jeg deltar i på forumet er teknisk, hvor jeg forsøker å besvare folks spørsmål. Jeg vil faktisk tørre å påstå (med fare for å virke selvhøytidlig her) at dette er et helt greit bidrag til bimmers.no.

At da nye eiere gjør som de nå har gjort, UTEN Å SÅ MYE SOM Å TA KONTAKT MED DEM DET GJALDT provoserer meg noe så til de grader, fordi det sier noe om dere styrer sjappa. Jeg liker å diskutere med andre i relevante tekniske temaer, jeg liker å hjelpe folk med å forstå bilene deres, slik at de sparer penger. Jeg liker å kunne gå direkte til ressurspersoner/tråder når jeg har spørsmål (som eks bilstereo som jeg ikke kan en døyt om). Jeg vet selv hvor mye jeg kunne spart av både penger og tid om noen gjorde slik info tilgjengelig for meg en gang. Jeg stortrives faktisk med å kunne hjelpe andre på denne måten. Så da spør jeg, hva var problemet med tråden? Feilaktig innhold? Urettferdig mye eksponering på et ikke så alt for aktuelt tema? Ikke spisskompetanse? osv osv

 

Tenk så mye enklere om dere hadde tatt en dialog med de som faktisk (og jeg snakker ikke om meg her) har bidratt til å gjøre dette forumet til den ressursen det er?

Og jeg er jo kranglete av meg og sier ifra, hva med alle de som har bidratt i forumet (og vil nå spesielt dra frem dere som er en fantastisk ressurs i dieseltråden, dere vet hvem dere er) som ikke får med seg dette? Jeg synes det er respektløst.

Verdien i bimmers.no ligger ikke i domenet for å si det sånn.

 

Og det interessante er, hadde jeg vært i deres posisjon hadde jeg aldri gjort slike endringer uten å gå i dialog med dem det gjaldt først. Det handler ikke om å gi ifra seg roret, men å vise erfarent og stødig lederskap. Videre, så har jeg og andre nå reagert her, og dere har fremdeles ikke gitt lyd fra dere annet enn det ene noe forsinka svaret her? Det fremstår ikke som fryktelig løsningsorintert (kanskje ikke så rart, når dere fjerner en fungerende løsning, uten et alternativ klart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TRF ang. Tilgjengelighet når det kommer til eget forum for stickyer. Blir ikke like lett tilgjengelig da.

Og det er jo ikke sånn at vi har 10-20 tråder som burde vært sticky. Forstår godt at mange stickyer kan ta en del plass. Som på bimmerforums for eksempel. Det går jo også an å gjøre første siden ekstra lang vil jeg tro, da vil jo ikke stickyene ta så mye plass lenger.

Det er tilgjengelighet som er nøkkelen her, om folk ikke ser dem så oppretter de en ny tråd og spør om det samme om og om igjen.

Diagnosetråden min har aldri vært sticky, og jeg har nettopp slettet side opp og side ned med PM'er om dette tema. Som TRF er jeg også glad i og hjelpe folk.

Men når tråder ikke er synlig så er det svært få som tenker på og søke. Og de blir heller ikke obs på at det finnes tråder med mye info.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF: Jeg er ikke uenig med deg, men det er alltid grader og nyanser ved en synspunkt. Din og min tråd har lite til felles ut over at de begge er et resultat av ren entusiasme for dette forumet, BMW generelt samt spesifikke interessefelter. Din tråd er viktig av tekniske årsaker. Det er min tråd ikke, men kanskje er den desto mer viktig i forhold til helheten når det gjelder å plassere BMW i et bredere perspektiv. Som jeg har vært inne på tidligere synes jeg at vi utfyller hverandre godt selv om vi vektlegger forskjellige ting når det gjelder vår BMW interesse. Jeg er også enig med deg i at dialog er veien fremover. Du har gjort en kjempestor innsats for forumet med dine tråder (dessverre også den gamle som forsvant). Mitt forslag er derfor at ledelsen kikker på disse tingene én gang til (no offence)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialogen for hvordan vi finner en bedre måte å vise fram "Best of bimmers" på tar vi gjerne her kollektivt, men den må foregå på lav puls. Jeg skulle mene at det er flere tråder enn de som er nevnt her som også fortjener ekstra oppmerksomhet. Hvordan skal vi også få plass til disse, og vist de fram uten å dekke opp mot 1/3 av de få forumførstesidene vi har? Jeg kaster fram et nytt forslag til løsning(og kom så gjerne med flere forslag til nye løsninger), samtidig som jeg minner om de forrige. Kan det være en idé å opprette flere underforum under i alle fall teknisk? Da vil det bli lettere å finne fram til innholdet du ser etter til enhver tid, og samtidig blir det mye mer plass til aktuelle stickyes, som da vil være mye mer relevant for alle som går inn i det enkelte underforum. Jeg snakker ikke om et hav av underforum, men teknisk kan nok deles opp i 8-10 underforum skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik,

jeg mente ikke å skille dem i noe mer negativ eller positiv forstand altså. Jeg setter stor pris på tråder som din, og ikke minst Nytern sine. Det var bare et forsøk på å forklare hvorfor "løfte seg selv" funksjonen ikke vil fungere på de tekniske trådene.

 

MKJ: Kan gjerne foregå på lav puls. Per dags dator har vi ikke det problemet du nevner i teknisk, så enkelt. Dersom det nå er 10 awesome tekniske tråder jeg ikke vet om så er det bare å skyte.

8 - 10 underforum, det er seint, jeg skal bruke tid med familien. Men det vil være en ganske effektiv måte å rasere aktiviteten her inne ytterligere på.

Jeg deler (eller delte) det samme synet om at bimmers måtte ryddes opp i mtp underfora. Men når du ser på dynamikken i forumet er jeg veldig usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. 8 - 10 kan jeg garantere at er feil måte å gjøre det på, og det er litt skummelt å se disse forsalgene deres som åpenbart ikke er veldig forenlige med slik forumet er i dag. Forandring er ikke alltid dårlig, men man skal være forsiktig med å "change a winning team".

 

Kjøp og salg bør gjøres noe med (det har vi egen tråd for). Teknisk er det vanskelig å gjøre noe med. Mulig "understell" - "motor og drivverk" - "elektronikk" eller noe i den duren hadde fungert, men dette er jo da altså ganske langt unna 10.

Folk har sjelden et konkret spørsmål som havner i en kategori. Ofte så dreier det seg om et bygg eller flere utbedringer som går på tvers av gruppene. Gode søkefunksjoner og gode "tags" har jeg mer tro på.

 

Og å si at vi kan ta en dialog her, etter dere fjerna en fungerende løsning, uten å prate med de det gjaldt, er ikke imponerende. Den rette måten å gjøre det på ville være å ta kontakt med hver enkelt trådstarter på pm, før det bare ble gjort en endring (dere kunne like fult gjort endringen, men da har dere hatt dialog, der har dere ikke nå). Dere har også vist at dere ikke evner å verdsette det bidraget medlemmene her har gitt på en ordentlig måte, for det er dette som skaper forumet, ikke domenet, ikke den fancy layouten.

 

Og helt ærlig, hvordan ser aktivitetsnivået på forumet ut nå kontra for noen uker siden? (trenger ikke et svar, er ment til ettertanke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MKJ: Kan gjerne foregå på lav puls. Per dags dator har vi ikke det problemet du nevner i teknisk, så enkelt. Dersom det nå er 10 awesome tekniske tråder jeg ikke vet om så er det bare å skyte.

8 - 10 underforum, det er seint, jeg skal bruke tid med familien. Men det vil være en ganske effektiv måte å rasere aktiviteten her inne ytterligere på.

Jeg deler (eller delte) det samme synet om at bimmers måtte ryddes opp i mtp underfora. Men når du ser på dynamikken i forumet er jeg veldig usikker på om det er riktig måte å gjøre det på. 8 - 10 kan jeg garantere at er feil måte å gjøre det på, og det er litt skummelt å se disse forsalgene deres som åpenbart ikke er veldig forenlige med slik forumet er i dag. Forandring er ikke alltid dårlig, men man skal være forsiktig med å "change a winning team".

 

Kjøp og salg bør gjøres noe med (det har vi egen tråd for). Teknisk er det vanskelig å gjøre noe med. Mulig "understell" - "motor og drivverk" - "elektronikk" eller noe i den duren hadde fungert, men dette er jo da altså ganske langt unna 10.

Folk har sjelden et konkret spørsmål som havner i en kategori. Ofte så dreier det seg om et bygg eller flere utbedringer som går på tvers av gruppene. Gode søkefunksjoner og gode "tags" har jeg mer tro på.

 

 

Aller først: Jeg skal ikke påstå at jeg, eller teamet som bestemte seg for å prøve å gjøre noe med Bimmers i positiv forstand, er perfekte eller sitter med alle svar. Vi kan feile vi, som alle andre. Om vi har tråkket deg på bena fordi denne tråden du(og andres) har startet ikke er klistret lenger, og du mener vi i den forbindelse har opptrådt klanderverdig, så beklager vi det. Å ta tak i stickyene ble diskutert blant oss som har ansvaret for den daglige driften av forumet. Det vil si admins og moderatorer. Mulig vi burde lagt ut en spørreundersøkelse eller tatt kontakt med hver av de som hadde opprettet de trådene som i sin tid har blitt satt til stickyer på forhånd, men som du har poengtert ble dette altså ikke gjort.

 

Nå har jeg her invitert til å finne en bedre løsning for å få fram godt og relevant innhold i forumene, og jeg håper vi kan fokusere på dette videre. Og bare for å ha det på det rene, mener jeg din tråd og dine bidrag faller naturlig inn her sammen med flere andre. Om vi går for en inndeling av teknisk kan aktuelle underforum kanskje være:

- DIY 

- Understell

- Elektronikk

- Dekk og Felger

- Motor og Drivverk

- Interiør

- Eksteriør

- Annet

 

Ved en slik løsning kan vi uproblematisk avse mer plass til stickyer, da de vil være mer relevante for hver av disse kategoriene. Om dette ikke virker som en fornuftig løsning hos snittbrukeren, har jeg også fått et annet tips direkte: Å opprette et underforum under Teknisk som heter noe sånt som "Prioriterte Tråder", hvor brukerne kan foreslå tråder som bør flyttes inn der. 

 

Tar gjerne tilbakemeldinger fra flere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir fryktelig tungvindt med underkategorier i Teknisk.

Det er UTROLIG greit og bare kunne gå inn påTeknisk, og bla nedover å lese. Kommer det noe jeg kanskje vet svaret på så svarer jeg.

Om man har mange underforum, må man innom alle sammen for og få med seg litt av hva som skjer. Det blir tungvindt i mine øyne og ville gjort at jeg hadde fått mindre lyst og gå inn her og lese og eventuelt kunne hjelpe andre.
Og så har du dem som interesserer seg mest for en av underkategoriene, men som kanskje kan svare mye på mange andre ting, de har ofte en tendens til og bli hengende på det ene forumet. 

 

Det er mine synspunkter på flere underkategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt svar: enig med alpejohn.

 

Kommer tilbake med mer detaljer, og takker MKJ for den nå noe justerte profilen.

 

Og så, hvorfor tar vi tak i teknisk? En av de best fungerende delene av bimmers? Litt som å forandre utseende (ja jeg vet platform bla bla), som er det ene som ikke trengte en forandring.

 

Hvorfor ikke begynne med kjøp og salg, tags (et gjennomtenkt og banke system) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MKJ: ...... 8 - 10 underforum, det er seint, jeg skal bruke tid med familien. Men det vil være en ganske effektiv måte å rasere aktiviteten her inne ytterligere på.....

......Forandring er ikke alltid dårlig, men man skal være forsiktig med å "change a winning team".....

 

Kjøp og salg bør gjøres noe med (det har vi egen tråd for). Teknisk er det vanskelig å gjøre noe med. Mulig "understell" - "motor og drivverk" - "elektronikk" eller noe i den duren hadde fungert, men dette er jo da altså ganske langt unna 10....

.....Gode søkefunksjoner og gode "tags" har jeg mer tro på....

 

...ikke den fancy layouten....

 

.....Og helt ærlig, hvordan ser aktivitetsnivået på forumet ut nå kontra for noen uker siden? (trenger ikke et svar, er ment til ettertanke)....

 

Skal prøve å svare deg så godt jeg kan på disse også..

 

Softwaren i bunn av Bimmers før vi overtok var mer en overmoden for utskifting. En ting er kodingen i bunn, en annen ting er sikkerhet, indekserbarhet, utvidelsesmuligheter og mer. Den gamle softwaren var en tikkende bombe. Å se mer attraktiv ut for nye besøkende er heller ikke en uting å ta med på kjøpet skulle jeg mene ;-) At vi byttet plattformen har også gitt oss direkte adgang til å ta tak i Kjøp & Salg fra dagen vi tok på oss driften, og i stede for å bruke sekssifrede pengebeløp og flere måneder på utvikling, vil denne mest sannsynlig bli lansert allerede denne måned.

 

Søkefunksjonen er en av mange ting vi jobber videre med å forbedre utover nå. Tags/nøkkelord er som du nevner ingen dum ting. Her håper jeg flere tar dette i bruk aktivt siden vi allerede har denne muligheten på plass.

 

Når det gjelder aktivitetsnivået du spør om, så spørs det jo hva man måler. Dette er ingen forretningshemmelighet for oss, så tallene jeg sitter med kan du mer enn gjerne få. Når tallene er såpass gode som de er, så får du dem jo også med glede. Jeg er faktisk svært positivt overasket over hvor greit den nye plattformen ser ut til å ha glidd på plass allerede, og vi har mye ugjort igjen. Som du kanskje har sett i blant annet denne tråden legger vi til nye funksjoner, retter og justerer daglig.

 

Her er noen relevante nøkkeltall for de som måtte være interessert. Jeg har her plukket ut den aller beste dagen hittil i år fra før vi kom inn og endret plattformen og funksjoner, og sammenlignet den med den i tid nærmeste samme ukedag etter vi tok over.

 

Mandag 22. april(beste dag før plattformbytte i år): 
6.018 besøk
4.105 unike besøkende
Prosentandel nye besøkende: 30,14%
Besøkende som raskt gikk ut av Bimmers.no etter besøk: 43,72%
52.376 sidevisninger 
8,7 sider pr. besøk 
Gjennomsnittlig tid brukt pr. besøkende 7min27sek

 

Mandag 8. oktober(nærmeste i tid, samme ukedag etter plattformbytte):
8.990 besøk
5.993 unike besøkende
Prosentandel nye besøkende: 36,87%
Besøkende som raskt gikk ut av Bimmers.no etter besøk: 40,26%
72.972 sidevisninger
8,12 sider pr. besøk

Gjennomsnittlig tid brukt pr. besøkende: 8min12sek

 

Disse tallene burde være gledelig nytt for alle BMW-fans, og gir oss både tro, lyst og mulighet til å bidra enda mer til å forbedre Bimmers.no videre. Som du poengterer, så er det brukerne som gjør forumet, og vi skal forsøke å tilrettelegge så godt vi bare evner og kan for den jevne Bimmersbruker. Vi har fått veldig mange gode tilbakemeldinger i denne tråden, og jeg håper og tror dette fortsetter framover  O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Tror det har blitt greit presisert at det er få som synes forumet er noe mer attraktivt (og jeg er helt enig, det er uoversiktlig i forhold til før).

2. Hva blir løsningen på kjøp og salg da? Hører du snakker om å lansere, men har ikke hørt noe om hvordan det blir bygd opp. Om det er noe denne debatten har belyst så er det vel nettopp at det kan være lurt å presentere løsninger før man implementerer dem.

3. Med tags så mener jeg ikke tags for gøy, men et gjennomarbeidet system med utvalgte mulige tags fra deres side.

 

4. Meget imponerende tall, men de beskriver ikke aktivitetsnivå alene som jeg etterlyste. Se på antall oprrettede emner, og svar, og ekskluder alt som har med nye eiere og plattformbytte å gjøre. Mulig disse også er så gode, men da er det jo urovekkende at de av oss som virkelig har brukt mye tid her før, ikke gjør det nå, og oppfatter aktiviteten som fraværende? Om dette er tilfelle så er vel i hvert fall utseende/oversikt debatten lagt død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skyter i løse lufta nå, men hva med å samle alle gode informative tråder, som f.eks TRF-sin unike tråd i en kategori som har kun klistrede tråder? Jeg skjønner godt poenget til de som ikke vil ha forferdelig mange underforum, men la oss si at det finnes 5-10 tråder, som omhandler tekninske ting, der det er jevnt skrevet der jeg f.eks ser for meg tråder som: 

BMW dieselmotorer

Linker til Bimmers.no DIY-tråder.! 

E60/61 tråden

Nyttig info ang turbokonvertering bmw-motorer

Den store diagnosetråden 

Hadde dette vært en idé ? 


Jeg synes slike tråder er alfa-omega. For de fleste som er forholdsvis kjente her på forumet, så vet man om slike tråder, og kan spørre i en egnet allerede opprettet tråd for temaet, i stedet for å lage nye tråder i alle retninger. 

For min del så opprettet jeg en tråd der folk kunne stille spørsmål om felger/navn på felger etc, i annet bil og motorprat. Av den enkle grunn at det stadig kommer spørsmål som "Hjelp, hvilken felg er dette?" som egen tråd. Denne forsvant som klistret etter ny plattform. 

 

Jeg synes det styrker forumet å ha slike tråder, fordi det er enkelte her inne som skiller seg ut med store mengder kunnskap om ting, som kan hjelpe folk i å utføre ting/løse problemer selv, kanskje unngå turer til verksted, samt at folk ellers kan lese seg opp på interessante temaer som er beskrevet og forklart av personer som vet hva de holder på med. 



Ellers så synes jeg at den nye plattformen fungerer bra, selv om enkelte ting selvfølgelig må læres på nytt i noen tilfeller. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vondt for å tro at det er så mange som misliker forumet. Nå er det vel bare de som har negative og/eller sterke meninger som ytrer seg her, så man ser vel ikke alle de som er fornøyd.

Jeg skjønner at det ikke er plass til å ha en rekke med sticky-tråder øverst, men forstår også de som vil ha de tilgjengelig. 

 

Men hadde ikke dette blitt dekket i en egen DIY-kategori? Men så skjønner jeg at mange av disse trådene ikke er rene DIY-tråder. Kall kategorien "DIY og ***" (***en passende betegnelse på de andre trådene). Vil ikke dette være dekkende?

 

 

godt svar TRF, jeg og savner gode gamle bimmers. er ikke det samme i det hele tatt nå, 3-4t daglig har detti til kanskje 15 min daglig nå desverre...

 

Så bra, da får du brukt mye mere tid på bilene dine  ;-)

 

 

Nei, helt ærlig, jeg forstår ikke hva som er verre med dette enn det gamle. Jeg finner faktisk ikke en eneste ting. Det er raskere, smartere, flere funksjoner for de som vil bruke de (men ikke pålagte å forstå for å bruke forumet). Nå som jeg har brukt noen timer her synes jeg dette framstår som like oversiktelig som det gamle.

Jeg bruker nok mer tid her nå enn før oppgraderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...