Gå til innhold

Tilbakemeldinger på "Nye Bimmers.no" gjøres her


mkj
 Share

Anbefalte innlegg

1. Tror det har blitt greit presisert at det er få som synes forumet er noe mer attraktivt (og jeg er helt enig, det er uoversiktlig i forhold til før).

2. Hva blir løsningen på kjøp og salg da? Hører du snakker om å lansere, men har ikke hørt noe om hvordan det blir bygd opp. Om det er noe denne debatten har belyst så er det vel nettopp at det kan være lurt å presentere løsninger før man implementerer dem.

3. Med tags så mener jeg ikke tags for gøy, men et gjennomarbeidet system med utvalgte mulige tags fra deres side.

 

4. Meget imponerende tall, men de beskriver ikke aktivitetsnivå alene som jeg etterlyste. Se på antall oprrettede emner, og svar, og ekskluder alt som har med nye eiere og plattformbytte å gjøre. Mulig disse også er så gode, men da er det jo urovekkende at de av oss som virkelig har brukt mye tid her før, ikke gjør det nå, og oppfatter aktiviteten som fraværende? Om dette er tilfelle så er vel i hvert fall utseende/oversikt debatten lagt død.

 

1. Det får være din mening, og jeg aksepterer at du har den.

2. Kjøp & Salg har det vært helt åpent for å komme med innspill om her siden 26. september. Veldig mye av det som blir lansert vil du kjenne igjen fra innspillene som har blitt gitt der.

3. Notert. Den skal vi se nærmere på, og evt. legge på arbeidslista.

4. Jeg skrev da også at det kommer an på hvilke tall man måler. Jeg har ikke innleggstallene pr. dag for forrige plattform lett tilgjengelig, men de tallene jeg opplyste om bør si noe om at interessen er stigende og at forumet er like engasjerende som før, om ikke mer. Innlegg rundt den nye plattformen og endringene har vært i området 15-20 hver dag. Da står vi igjen med rundt 620 andre innlegg pr. dag. + galleribilder -+1 osv, osv om man skal sammenlikne. Tallene er som de er, og jeg vil ikke bruke mer tid på akkurat dette nå. Plattformen måtte, og er byttet. Så ja, la oss la denne debatten være lagt død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skyter i løse lufta nå, men hva med å samle alle gode informative tråder, som f.eks TRF-sin unike tråd i en kategori som har kun klistrede tråder? Jeg skjønner godt poenget til de som ikke vil ha forferdelig mange underforum, men la oss si at det finnes 5-10 tråder, som omhandler tekninske ting, der det er jevnt skrevet der jeg f.eks ser for meg tråder som: 

BMW dieselmotorer

Linker til Bimmers.no DIY-tråder.! 

E60/61 tråden

Nyttig info ang turbokonvertering bmw-motorer

Den store diagnosetråden 

Hadde dette vært en idé ? 

Jeg synes slike tråder er alfa-omega. For de fleste som er forholdsvis kjente her på forumet, så vet man om slike tråder, og kan spørre i en egnet allerede opprettet tråd for temaet, i stedet for å lage nye tråder i alle retninger. 

For min del så opprettet jeg en tråd der folk kunne stille spørsmål om felger/navn på felger etc, i annet bil og motorprat. Av den enkle grunn at det stadig kommer spørsmål som "Hjelp, hvilken felg er dette?" som egen tråd. Denne forsvant som klistret etter ny plattform. 

 

Jeg synes det styrker forumet å ha slike tråder, fordi det er enkelte her inne som skiller seg ut med store mengder kunnskap om ting, som kan hjelpe folk i å utføre ting/løse problemer selv, kanskje unngå turer til verksted, samt at folk ellers kan lese seg opp på interessante temaer som er beskrevet og forklart av personer som vet hva de holder på med. 

Ellers så synes jeg at den nye plattformen fungerer bra, selv om enkelte ting selvfølgelig må læres på nytt i noen tilfeller. 

 

 

Det er helt klart at vi skal ha disse og tilsvarende tråder fram, men det blir på en annen måte enn tidligere. Personlig så ønsker jeg meg underforum i teknisk av flere årsaker. 

Vil du lese om, eller har et problem som gjelder understell, så finner du relevant informasjon i det underforumet. Du slipper å komme inn i en "saling blanding". Og da vil det være plass til relevante stickyes i toppen. For meg personlig som ikke er særlig bilteknisk kyndig, så vil i alle fall dette være det beste. Om vi kunne dele inn forumet litt mer, så blir det også lettere for oss som har ansvaret for drift og utvikling å tilpasse sidene, og det blir lettere for søkemotorer å finne fram til oss på Bimmers, noe som burde gagne alle. Når vi nå får Kjøp & Salg som en egen seksjon, så vil vi stå igjen med kun 5 BMW-relaterte forum. Jeg skal ikke påstå at alle andre gjør ting rett heller, men når jeg sammenligner med andre forum i inn- og utland, så virker dette som et svært, svært lavt tall. 

 

Når dette er sagt, så er det du skisserer om en samletråd og som jeg nevnte nederst her, noe jeg har ganske mange tilbakemeldinger på at kan være en bra løsning. Men pr. dato så har jeg vel kun tilbakemeldinger fra de som hadde emner som stickies tidligere, eller andre som sitter med mye teknisk kunnskap fra før av og som kjenner forumet ut og inn og har flere tusen innlegg her. Det er flott med slike tilbakemeldinger, men jeg skulle gjerne også hatt tilbakemeldinger fra "ferskinger" og andre også. Og som flere har gjort (som ikke nødvendigvis ønsker å stupe inn i en til tider amper diskusjon) så er det bare å sende meg en PM :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vondt for å tro at det er så mange som misliker forumet. Nå er det vel bare de som har negative og/eller sterke meninger som ytrer seg her, så man ser vel ikke alle de som er fornøyd.

Jeg skjønner at det ikke er plass til å ha en rekke med sticky-tråder øverst, men forstår også de som vil ha de tilgjengelig. 

 

Men hadde ikke dette blitt dekket i en egen DIY-kategori? Men så skjønner jeg at mange av disse trådene ikke er rene DIY-tråder. Kall kategorien "DIY og ***" (***en passende betegnelse på de andre trådene). Vil ikke dette være dekkende?

 

 

 

Så bra, da får du brukt mye mere tid på bilene dine  ;-)

 

 

Nei, helt ærlig, jeg forstår ikke hva som er verre med dette enn det gamle. Jeg finner faktisk ikke en eneste ting. Det er raskere, smartere, flere funksjoner for de som vil bruke de (men ikke pålagte å forstå for å bruke forumet). Nå som jeg har brukt noen timer her synes jeg dette framstår som like oversiktelig som det gamle.

Jeg bruker nok mer tid her nå enn før oppgraderingen.

 

Det er nok alltid slik at andelen som er misfornøyde lager mer lyd, men jeg har heldigvis en god del direkte tilbakemeldinger og tall som sier meg at så veldig ille kan det ikke være i alle fall. Jeg vil tro det går seg til, og vi justerer stadig ettersom vi mottar tilbakemeldinger.

 

Da har vi en til som peker på en egen tråd for å få fram "DIY og andre Ressurstråder". Forstår jeg deg rett at du ikke mener det er fornuftig med en oppdeling av teknisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At plattformen virkelig hadde behov for en oppdatering er fullt forståelig. Når denne først kommer blir det en massiv bombe som slår ned blant bimmers folket og vi ser da bl.a. i denne tråden både positive og negative tilbakemeldinger. Det er som med alt annet her i verden, alle liker heldigvis ikke det samme! Det som burde være absolutt på toppen av agendaen for dere som drifter forumet er å tilpasse slik at flest mulig blir tilfredsstilt. Frem til nå sitter ihvertfall jeg med en følelse av at dette gjennomføres fortløpende.

 

MEN (det er alltid et men), faren for å miste viktige bidragsytere til forumet er stor hvis en ovenfra og ned holdning er en del av det nye regime til bimmers.no. Det er kanskje ikke være hensikten, men mye kan leses mellom linjene og en sitter da igjen med en dårlig opplevelse.

 

Når det vises til tall som er gode så er det i mine øyne kun svada. Det vil gå flere måneder før reelle tall kan presenteres. Forumet er nytt, mange medlemmer roter rundt for å finne ut av ting og det blir selvsagt brukt mer tid. Hva som er interessant er selvfølgelig hvor mange som blir komfortable og da fortsetter med sine vante besøk på bimmers.no. Dabber disse av er forumet ubrukelig, vi er avhengige av et mangfold av brukere.

 

En annen ting er å vise til private meldinger hvor mange tydeligvis uttrykker sin glede. Det har vel lite for seg? Skrives det ikke offentlig så er det heller ikke interessant å høre om det.

 

Jeg satser på at dere klarer å opprettholde den store interessen som har vært her på bimmers.no slik at vi videre kan bruke dette som et oppslagsverk når vi står i garasjen og sliter av oss håret i frustrasjon. 

 

Til slutt, mulig det finnes og at jeg bare ikke har lokalisert informasjonen. Hvor er en presentasjon av nye eiere / admin / div? Dette burde foreligge åpent for registrerte brukere slik at en kan føle seg mer inkludert i oppgraderinger / fornyelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Da har vi en til som peker på en egen tråd for å få fram "DIY og andre Ressurstråder". Forstår jeg deg rett at du ikke mener det er fornuftig med en oppdeling av teknisk?

 

Jeg er usikker på dette med teknisk. Fordelen er at det er lettere å finne fram, slik du selv skriver. Det blir mye ryddigere(det er veldig rotete slik det er nå). Det er sikkert flere fordeler også, men den ene ulempen jeg ser veier såpass mye at den kanskje veier mest?

Jeg ser gjennom teknisk sikkert daglig, men kun for å se. Er det en tråd hvor jeg kan bistå svarer jeg på den. Selv om jeg ikke har slik bil selv osv.

Måtte jeg klikket meg inn på en rekke underkategorier hadde jeg antageligvis ikke sett gjennom postene, og slik sett heller ikke fått svart på de trådene hvor jeg tror jeg kunne bistått.

Så ulempen er at jeg er redd de som spør vil få for dårlig med tilbakemeldinger.

 

Samtidig bruker jeg ofte "Vis nytt innhold" og da vil de jo komme fram uansett hvor de ligger. Men vet ikke om dette er den mest vanlige måten å bruke forumet på.

 

Men det var min mening, og ikke nødvendigvis fasiten.

 

(Når man benytter "Vis nytt innhold" bør man også ha en knapp for å merke hele forumet som lest. Eller er det bare jeg som ikke forstår eller ser?)

 

.... 

 

Til slutt, mulig det finnes og at jeg bare ikke har lokalisert informasjonen. Hvor er en presentasjon av nye eiere / admin / div? Dette burde foreligge åpent for registrerte brukere slik at en kan føle seg mer inkludert i oppgraderinger / fornyelser.

 

Du finner noe om dette her: http://bimmers.no/topic/768578-takk-til-alle-og-takk-for-meg/?hl=nye+eiere

 

og her: http://bimmers.no/topic/768530-gratulere-så-mye-til-ny-nye-bimmers-eiere/?view=findpost&p=2738810&hl=nye+eiere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At plattformen virkelig hadde behov for en oppdatering er fullt forståelig. Når denne først kommer blir det en massiv bombe som slår ned blant bimmers folket og vi ser da bl.a. i denne tråden både positive og negative tilbakemeldinger. Det er som med alt annet her i verden, alle liker heldigvis ikke det samme! Det som burde være absolutt på toppen av agendaen for dere som drifter forumet er å tilpasse slik at flest mulig blir tilfredsstilt. Frem til nå sitter ihvertfall jeg med en følelse av at dette gjennomføres fortløpende.

 

MEN (det er alltid et men), faren for å miste viktige bidragsytere til forumet er stor hvis en ovenfra og ned holdning er en del av det nye regime til bimmers.no. Det er kanskje ikke være hensikten, men mye kan leses mellom linjene og en sitter da igjen med en dårlig opplevelse.

 

Når det vises til tall som er gode så er det i mine øyne kun svada. Det vil gå flere måneder før reelle tall kan presenteres. Forumet er nytt, mange medlemmer roter rundt for å finne ut av ting og det blir selvsagt brukt mer tid. Hva som er interessant er selvfølgelig hvor mange som blir komfortable og da fortsetter med sine vante besøk på bimmers.no. Dabber disse av er forumet ubrukelig, vi er avhengige av et mangfold av brukere.

 

En annen ting er å vise til private meldinger hvor mange tydeligvis uttrykker sin glede. Det har vel lite for seg? Skrives det ikke offentlig så er det heller ikke interessant å høre om det.

 

Jeg satser på at dere klarer å opprettholde den store interessen som har vært her på bimmers.no slik at vi videre kan bruke dette som et oppslagsverk når vi står i garasjen og sliter av oss håret i frustrasjon. 

 

Til slutt, mulig det finnes og at jeg bare ikke har lokalisert informasjonen. Hvor er en presentasjon av nye eiere / admin / div? Dette burde foreligge åpent for registrerte brukere slik at en kan føle seg mer inkludert i oppgraderinger / fornyelser.

 

Nei, det er ikke hensikten å kjøre noe "ovenfra og ned"-opplegg her. Tvert i mot. Derfor har vi også opprettet et eget forum for å kunne nå oss og føre en helt åpen dialog. Vi har tatt til oss alle tilbakemeldinger, og gjort veldig mange justeringer etterhvert som disse har kommet inn. Visse ting kan vi likevel ikke løse, alle kan ikke få det som de vil, og det vil hende også i framtiden at vi tar feil avgjørelser. Jeg beklager om det noen føler seg forbigått, eller om det kan ha gått litt fort i svingene. Gi oss litt tid, så jobber vi oss gjennom lange lister med ønsker, forslag, tilbakemeldinger og nødvendigheter til alles beste. Jeg håper selvfølgelig også at viktige faste og nye bidragsytere kan avse noen uker med tålmodighet med oss, og være med videre på ferden. Forumet, er som tidligere nevnt, helt avhengige av kunnskapsrike deltakere om Bimmers fortsatt skal være en bra plass å søke informasjon. Jeg er helt overbevist om at vi kan få til mye bra sammen!

 

Tallene var etterlyst, og jeg så ingen grunn til å ikke gi dem ut. Du må bare ta dem for det de er. Jeg er helt enig i at det er alt for tidlig å si noe om at tallene vil stabilisere seg, akkurat som at det vil ta noe tid før storparten av brukerne vil bli komfortable med den nye plattformen, endringene som er gjort og endringene som fortsatt vil komme.

 

Jeg forholder meg til alle tilbakemeldinger, om de kommer i forumet, under en het diskusjon, som PM, i lukket moderatorform, pr. e-post, pr. telefon, offentlig på Facebook eller som melding på Facebook. Og jeg svarte bare GSS, at jo, bildet er nok noe mer nyansert enn hva det kan virke som til tider.

 

Når det gjelder presentasjon av oss som har ansvaret for driften av forumet nå, så kan du lese litt om det i denne tråden. Jeg vet ikke om noe videre presentasjon er nødvendig, men ser ikke bort i fra at vi kan lage en infoside etterhvert som det blir tid til det, om det skulle være interesse for det. Oppgraderinger, informasjon og fornyelser tar vi i dette forumet, samt i artikkelkategorien Nyheter om Bimmers.no. Vi er et lite team med begrensende ressurser, og jeg vet det ikke er alt vi rekker å legge ut eller ta en lengre diskusjon rundt, og jeg beklager virkelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser gjennom teknisk sikkert daglig, men kun for å se. Er det en tråd hvor jeg kan bistå svarer jeg på den. Selv om jeg ikke har slik bil selv osv.

Måtte jeg klikket meg inn på en rekke underkategorier hadde jeg antageligvis ikke sett gjennom postene, og slik sett heller ikke fått svart på de trådene hvor jeg tror jeg kunne bistått.

Så ulempen er at jeg er redd de som spør vil få for dårlig med tilbakemeldinger.

Akkurat det jeg mener også.

Er ikke ofte jeg er inn på bilstereo eller alt annet forumet. En gang i blandt.

Sånn ville det blitt med for mange underforum for min del..

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og enige med at å ha undertråder/underforum, men ikke for mange.

 

Er dette et forslag(kanskje ha "interiør & eksteriør" og "Motor, drivverk og understell" i samme tråd/underforum?)?

gallery_49930_58_158587.png

 

 

 

EDIT

Og i tillegg ha en oversikt på hva som er lagt inn den siste dagen av tråder på fremsiden(med litt mer info på hva som er lagt inn o.l. i et skrolle vindu eller noe?)?

For dem som er interessert i å se hva siste tråder er osv?

Endret av RS4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er en god løsning når det gjelder teknisk. Hva med f.eks. klimaanlegg, er dette interiør, elektronikk eller motor? Samme med f.eks. innvendige speil, alarm og brytere, interiør eller elektronikk?

 

Automatisk bakluke, er det elektronikk, interiør eller eksteriør?

 

Jeg tror også innleggene blir veldig skjevt fordelt på den måten. Under motor/drivverk og til dels understell vil det florere av tråder som omhandler de litt eldre modellene (e30, e34, e36 og tildels e46 osv.), og de trådene som omhandler nyere biler vil forsvinne i mengden. Motsatt vil det nok muligens bli på forumet som omhandler elektronikk.

 

En annen ting er at en som er interessert i e30 bryr seg somregel nada om partikkelfilteret i en F10 525d, og likens så driter kanskje F10-eieren i hvor man får kjøpt M-tech-styling til en e30.

 

For min del hadde jeg nok kun vært innom interiør- og elektronikk-delene av en slik oppdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på dette med teknisk. Fordelen er at det er lettere å finne fram, slik du selv skriver. Det blir mye ryddigere(det er veldig rotete slik det er nå). Det er sikkert flere fordeler også, men den ene ulempen jeg ser veier såpass mye at den kanskje veier mest?

Jeg ser gjennom teknisk sikkert daglig, men kun for å se. Er det en tråd hvor jeg kan bistå svarer jeg på den. Selv om jeg ikke har slik bil selv osv.

Måtte jeg klikket meg inn på en rekke underkategorier hadde jeg antageligvis ikke sett gjennom postene, og slik sett heller ikke fått svart på de trådene hvor jeg tror jeg kunne bistått.

Så ulempen er at jeg er redd de som spør vil få for dårlig med tilbakemeldinger.

 

 

Det er ikke en fullgod løsning, men kanskje en funksjon som "Se ubesvarte tråder" kunne hjulpet litt på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og enige med at å ha undertråder/underforum, men ikke for mange.

 

Er dette et forslag(kanskje ha "interiør & eksteriør" og "Motor, drivverk og understell" i samme tråd/underforum?)?

 

 

EDIT

Og i tillegg ha en oversikt på hva som er lagt inn den siste dagen av tråder på fremsiden(med litt mer info på hva som er lagt inn o.l. i et skrolle vindu eller noe?)?

For dem som er interessert i å se hva siste tråder er osv?

 

Jeg spiller litt videre på denne. Det kan være en idè! Det vil kanskje ta litt tid å få det teknisk og utseendemessing bra(uten at jeg har sjekket dette på noen måte), men det kan jo være en mulighet å få både i pose og sekk her om vi kan la de som vil se alle trådene på en side få dette, og de som navigerer etter type problem via kategorier også få dette valget med en foruminndeling  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det vært med en kombinasjon av alt?

 

Man har det slik som det er i dag, men når man legger inn nytt innlegg må man velge hvilken bil det er snakk om (her kan man også vurdere å legge inn motorkoder som et alternativ) og hvilken "kategori" (da med f.eks. listen over her) problemet/tråden omhandler. Dette kan vel gjøres med rullegardinmeny eller tager?

 

På hovedoversikten vil man da f.eks. få noe slikt:

 

- [e46] [motor og drivverk] Bilen min lekker olje

- [e30] [styling] Hvor får jeg kjøpt M-tech 2-fanger?

- [e6x] [elektronikk] Sentrallåsen min fungerer ikke

 

...mens man i tillegg kan velge å kun se/abbonere på spesifikke bilmodeller eller kategorier om man heller ønsker det.

 

Hovedutfordringen her blir muligens feilbruk og at det blir litt mer avansert enn det folk flest sikkert ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det vært med en kombinasjon av alt?

 

Man har det slik som det er i dag, men når man legger inn nytt innlegg må man velge hvilken bil det er snakk om (her kan man også vurdere å legge inn motorkoder som et alternativ) og hvilken "kategori" (da med f.eks. listen over her) problemet/tråden omhandler. Dette kan vel gjøres med rullegardinmeny eller tager?

 

På hovedoversikten vil man da f.eks. få noe slikt:

 

- [e46] [motor og drivverk] Bilen min lekker olje

- [e30] [styling] Hvor får jeg kjøpt M-tech 2-fanger?

- [e6x] [elektronikk] Sentrallåsen min fungerer ikke

 

...mens man i tillegg kan velge å kun se/abbonere på spesifikke bilmodeller eller kategorier om man heller ønsker det. Man kan også ha flere kategorier enn det som er nevnt tidligere, da man kan velge selv hvor mange man evt. ønsker å følge.

 

Hovedutfordringen her blir muligens feilbruk og at det blir litt mer avansert enn det folk flest sikkert ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det vært med en kombinasjon av alt?

 

Man har det slik som det er i dag, men når man legger inn nytt innlegg må man velge hvilken bil det er snakk om (her kan man også vurdere å legge inn motorkoder som et alternativ) og hvilken "kategori" (da med f.eks. listen over her) problemet/tråden omhandler. Dette kan vel gjøres med rullegardinmeny eller tager?

 

På hovedoversikten vil man da f.eks. få noe slikt:

 

- [e46] [motor og drivverk] Bilen min lekker olje

- [e30] [styling] Hvor får jeg kjøpt M-tech 2-fanger?

- [e6x] [elektronikk] Sentrallåsen min fungerer ikke

 

...mens man i tillegg kan velge å kun se/abbonere på spesifikke bilmodeller eller kategorier om man heller ønsker det. Man kan også ha flere kategorier enn det som er nevnt tidligere, da man kan velge selv hvor mange man evt. ønsker å følge.

 

Hovedutfordringen her blir muligens feilbruk og at det blir litt mer avansert enn det folk flest sikkert ønsker.

Dette er vel noe av det TRF-Racing også var inne på. Sammen med et område(forum) med pekere til "DIY og Ressurstråder" kan det bli veldig bra tror jeg. Denne skal vi absolutt pønske litt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

(Når man benytter "Vis nytt innhold" bør man også ha en knapp for å merke hele forumet som lest. Eller er det bare jeg som ikke forstår eller ser?)

 

Kan selvfølgelig se på dette når det gjelder å opprette en knapp.

Foreløpig så finnes funksjonen i toppen i hvert forum, om du går inn i forumet "Teknisk" så vil det være en knapp/link i toppen som gir det valget om å markere hele forumet (Les: Teknisk forum) som lest.

 

\\ Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...