Gå til innhold

Lillert's 530ix prosjekt


Lillert
 Share

Anbefalte innlegg

Er sikkert bare "I teorien" det sliter mye på driverket å senke da, de på GS vil nok også helst være på sikre siden. Har uansett ekstra drivaksler :)

 

Er som sagt spent på det selv, i verste fall kan jeg jo bare fjerne spacerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg vært en tur innom jobben for å vaske toppen og blokka. Som dere kanskje har sett i tidligere poster, så var de helt ekstremt møkkete. Var fullt av avleiringer fra olje.

Har hørt at det er vanlig på disse motorene med koks og avleiringer? Og jeg har hvertfall aldri tatt av et oljelokk på en BMW uten at det har vært svart av sot...

 

Tok med meg en del midler hjemmefra som jeg har hatt gode erfaringer med. Midlene jeg tok med var: Würth power-x avfetting(som jeg hadde minst troen på) Würth syrebasert felgrens, som jeg har brukten god del, og som er helt rått på aluminium! Siste midelet jeg tokmed var bremserens, som fungerer helt perfekt som løsemiddel.

 

Power-x hadde lite effekt, enda jeg lot det virke en god stund, og brukte steamer og skrubb. Samme med bremserens. Felgrensen fikk løsnet litt, men den tok faktisk overaskende dårlig, hadde forventet mer.

 

Etter at jeg forstod hvor godt det satt ble jeg ganske lei skal jeg innrømme, og jeg ringte motorservice for å spørre hvor mye de skulle ha for å koke delene. De ville ha 1000kr for koking, 1000 for planing av topp og 970(?) for planing av blokk.

 

I håp om å spare 1000kr spurte jeg mekanikeren på jobben om tips, å han ville prøve Stihl sin spesialrens, som også er syrebasert.

Jeg hadde ikke helt troen, men han prøvde, og det løsnet MED EN GANG. Bare sprayet på, og oljedritten rant av!

 

Før:

IMAG0387_zpsdbec96a0.jpg

IMAG0394_zpsaa69df25.jpgIMAG0391_zps89d59a70.jpgIMAG0392_zpsea379307.jpg

 

Bunnpanna, men den vasket jeg ikke siden jeg skal bruke den gamle:

IMAG0395_zps34ee068c.jpg

 

Etter:

IMAG0444_zps50aae22b.jpg

IMAG0455_zps9a919643.jpg

IMAG0454_zps7fe90d1d.jpg

IMAG0450_zps5396d9ea.jpg

IMAG0448_zps1c339f98.jpg

IMAG0447_zps3d06eae7.jpg

IMAG0452_zpsaa9e70b3.jpg

 

Er fortsatt noe småplukk jeg skal ta, hvertfall i og med at det faktisk er der det er viktigst å få det vekk!

 

Her er middelet og kosten jeg brukte. Kosten var om trent ikke nødvendig, men gjorde at det gikk litt fortere! DeLavalkost er å anbefale, koster 4 ganger så mye som jif sin, men holder i 10 år uten at busten blir flat, denne har vært brukt på verksted i en god del år nå.

 

ca. 150,- på Felleskjøpet

IMAG0456_zpsf6e9f5d3.jpg

 

ca. 89,- på Felleskjøpet

IMAG0457_zpsb5f650e4.jpg

 

Ingen tegn til flat bust!

IMAG0458_zps72f224da.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må følge med her! Stilig at noen gjør slik med en ix!  :grin: Blir spennende å se hvordan det går med senking, er det tuv godkjente fjærer du linket til tidligere i tråden? Kunne gjerne tenkt meg litt senk foran på min, men er svært skeptisk med tanke på drivledda foran.... :-k Lykke til!  \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at folk vil følge med her :)

 

Vet ikke selv hvordan det blir med senk foran, men har to drivaksler ekstra, tilfelle det går skeis! Må si jeg ikke skjønner helt hvorfor det ikke skal gå å senke den da :s

 

Sendt deg PM Frans2k!

 

Måtte teste apparat litt idag, så meg og min fetter, bakken92, har bygget et motorstativ :) Stativet skal senere bygges om til sveiseapparat-tralle.

Er egentlig ikke så mye å si om det, har kuttet og sveist sammen :)

Hadde ikke korte bolter, ble en midlertidig løsning....

 

IMAG0481_zpseea77f19.jpg

IMAG0482_zpsfaf3e32e.jpg

IMAG0483_zps99ece4a8.jpg

IMAG0484_zpse9bc0a5d.jpg

 

Motoren kan tiltes

IMAG0485_zps2bf70c13.jpg

IMAG0486_zps6db469ef.jpg

 

Fant også en ålreit måte å plassere sveiseapparatet på :)

IMAG0480_zps91e6997b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...