Gå til innhold

Tips ved kjøp av luftkompressor / muttertrekker


RNJ
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å kjøpe kompressor, muttertrekker og dekkpåfylder for å gjøre hjulskift enklere. Jeg trenger ikke proffverktøy, men vil naturligvis gjerne ha noe som gjør jobben uten problemer. Jeg ser at utstyret fås hos både Biltema, Jula og Clas Ohlson samt sikkert mange andre steder.

 

Er det noen som har anbefalinger i denne anledningen? Hvor kraftig kompressor trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte faktisk utstyret mitt hos Coop bygg. Det ble en Stanley 2.5hk / 50l / 10bar.

Kjøpte da en slik "utstyrspakke" i samme slengen, som inneholder bl.a muttertrekker, dekkfyller, luftskralle, lakkpistol etc. for en liten penge. 

Det hele kom vel på rundt 3k. 

 

Har ikke hatt mulighet til å teste det så mye enda, men det ene dekkskiftet jeg har foretatt gikk ihvertfall realtivt smertefritt, selv om muttertrekker til tider oppleves å være litt svak. Vil imidlertid tro at muttertrekker som fulgte med ikke kommer til å være veldig sterk, veldig lenge, samt at den nok bruker mer luft enn høyst nødvendig. Slik at en dyrere muttertrekker sannsynligvis er å foretrekke.

 

Har tidligere brukt en mindre 1.5hk/25l/6bar, med tilsvarende budsjettmuttertrekker. Med dette oppsettet opplevde jeg ofte at muttertrekker ikke klarte å løsne hjulbolter, samt at jeg ikke kunne ta alle 5 boltene uten å måtte sitte en stund å vente på at den skal kjøre opp trykket i tanken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler elektrisk trekker fra metabo, makita eller panasonic med lithiumbatteri. Det er rett og slett bare så enkelt, slippe å plages med slange, og siden du bare ser på slike småtasser går kompressoren hele tiden ved bruk av trekker. Elektriske trekkere er direkte råskinn som trekker sokkene av alt dem har av pneumatiske trekkere på jula og biltema etc, ord kan ikke beskrive hvor hissig en slik trekker er :headbang:.

 

Dersom du har ett renholdsverk i nærheten finner du sikkert bøttevis med kompressorer i helt grei stand av type jula, biltema og slikt. Skal du kjøpe ny, så skal du se på menge luft levert per minutt. Tankmengde er ikke så farlig siden slike små kompressorer uansett tusler og går når du bruker dem pga høyt forbruk på verktøy. Di fleste kompressorer leverer 8-10 bar, men det aller meste av luftverktøy skal somregel ikke ha mere enn rundt 6.5-7 bar i arbeidstrykk, dette blir naturligvis ikke tatt noe hensyn til i det daglige. Poenget er bare at du ikke skal tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en 10 bars kompressor med større tankvolum er at man skjeldent opplever trykkfall mens man jobber med f.eks bilhjul, i og med at man justerer reduksjonsventilen til ønskede 6.5-7 bar.

 

Ellers hører jeg jo at en bør teste en slik elektrisk muttertrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en 10 bars kompressor med større tankvolum er at man skjeldent opplever trykkfall mens man jobber med f.eks bilhjul, i og med at man justerer reduksjonsventilen til ønskede 6.5-7 bar.

 

Ellers hører jeg jo at en bør teste en slik elektrisk muttertrekker.

 

Der har du rett, jeg uttrykte meg litt dumt der. Det jeg hovudsaklig mente var at pneumatisk verktøy krever uhorvelige mengder luft, slik at man ofte havner i en situasjon der små kompressorer må jobbe kontinuerlig for å holde ett akseptabelt arbeidstrykk.  Jeg har foreksempel tank på rundt 600 liter og selv med den er ikke det lange stunda fra 9-10 bar til ny oppladdning med litt aktiv bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det, så man kan med fordel plassere kompressoren i et annet rom enn hvor arbeidet skal utføres dersom dette er et alternativ. Personlig har jeg laget et lite areal oppå sperrene i garasjen med separat lufting og lyddemping mot resten av garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte for ei stund sia elektrisk makita-trekker frå toolstop.co.uk,

 

Gikk for denne pga. størresle og vekt: http://www.toolstop.co.uk/makita-btw251z-18v-lxt-li-ion-impact-wrench-body-only-p2664

 

Den gjer jobben fint! Men må jobbe litt for å løyse dei tyngste hjulmutterane..

 

Angra litt på at eg ikkje gikk for denne http://www.toolstop.co.uk/makita-btw450z-18v-lxt-impact-wrench-body-only-p6048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...