Gå til innhold

Info hjelp ang ombygging til m3 e46 Coupé


jsn
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen forskjell på karosseri i Coupé versjonene til e46? Tenker da på om der er forskjell fra 316 til 328 feks. Last på bakaksler/ karosseri osv...

Vil få godkjent motor og understell fra m3 e46, så lurer på om hvilket utgangspunkt det er best og begynne med??

Sikkert noen som har gjort dette og kan gi meg noen begynner tips?

Takker for alle svar.

Mvh Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt dette spørsmålet før, og fikk dette til svar av en som hadde allerede gjort det med en E36 M3:

 

 

Jo å bygge 6er i Chassi med 4er orginalt er et problem. I svaret mitt fra Biltillsynet var 3 sider med regelverk osv i konklusjonen stod det blant annet:

Vi er i hovedsak positive til denne ombyggingen, vi ser allikevel at bilens begrensede nyttelast kan være en utfordring i forhold til ombygging til større motor, ombygging til en vesentlig tyngre motor, vil påvirke kjøretøyets egenvekt med konsekvenser for kjøretøyets nyttelast. Tillat totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det. Dersom ombyggingen tross vekter allikevel ønskes ombyges forutsetter vi at omsøkt kjøretøy samt donorbil blir kontrollert på en trafikkstasjon før ombyggingen påbegynnes, dette for å stadfeste bilenes identitet, og for å se om omsøkt kjøretøy mekanisk og karosserimessig er egnet for ombygging. Kjøretøyene vil også bli veid i forhold til muligheten for og i det hele tatt kunne benytte den noe tyngre motoren med girkasse og eventuelt hjuloppheng/bremser.


Når jeg fikk dette svaret så ble jeg glad og dro på vektkontroll med bilen og tok med svarbrevet. Veide bilen og sammenlignet med vekta på donorbilen og BT i Bodø mente det skulle gå bra med vekta så da var det bare for meg å starte ombyggingen :)

BMW er sluttet å stadfeste at chassiet kan ha større totalvekt :( så man må forholde seg til vektene som orginalt er oppgitt i vognkortet. Det er lettere å bygge stor 6er i en 320 som har 6er orginalt.

Ingenting er umulig så lenge du følger regelverket fra begynnelsen av... Vanskelig å komme i ettertid på en allerede ulovlig ombygd bil, da kan det by på problemer når du skal ha hjelp til kodkjenning hos BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Ja bredden er grei. Jeg ordla meg litt feil i farta der.

Var totalvekt og lignende jeg tenkte på, vet at dette var litt styr på e36 og mange brukte 318is siden den hadde lik specs på vekt som m3. Tenkte kanskje at en bestemt E46 hadde samme specs...

Godt tips og begynne med allerede en som har sekser fra før.

Tenker det er greit og gå etter "boka" til BT på dette.

Takk for råd og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...