Gå til innhold

Orginal E12. Prøveskilt, sol og 1600km


bloppe
 Share

Anbefalte innlegg

Da var jeg så heldig at jeg fikk kjøpt e12'en raynik hadde stående. Jeg fløy opp til harstad på fredag, og etter en lang nok tur med flybuss, ble jeg møtt av en hyggelig kar med en strøken e34. Når vi gled inn på tunet til raynik var det noen andre godsaker også:

post-70316-0-20782500-1380663406_thumb.j

Hjertet hoppet noen slag når jeg så e12'en skinne i solen

post-70316-0-30476300-1380664570_thumb.j

Fikk omsider begynt på de 1600km hjem til bergen. Bilen hadde stått en god stund ute, så bremsene var ikke heelt optimal, hang som pokker etter hver gang de ble brukt.

Må si at det er utrolig fint oppi nord, når det er fint vær

post-70316-0-19182100-1380665935_thumb.j

Kjørte innom bodø og overnattet, og det var en lenger omtur enn jeg hadde trodd.. 

Fikk tatt noen bilder på vei opp saltfjellet dagen etter

post-70316-0-92994000-1380666260_thumb.j

post-70316-0-83105100-1380666373_thumb.j

post-70316-0-04306800-1380666535_thumb.j

Måtte jo og stoppe ved polarsirkelen

post-70316-0-81606600-1380666672_thumb.j

Jeg måtte være i bergen kl13 søndag, så plutselig bare kjørte jeg i ett strekk fra bodø til bergen. Var litt for langt egentlig, også var det minusgrader og frost over fjellet, så det gikk noen timer mer enn det burde. Tenkte heller ikke på å peile oljen før jeg var i oppdal, og da var det selvfølgelig alt for lite  Var ca en halv cm under min, men fikk tak i olje og fyllt opp. Virker heldigvis ikke som om motoren tok noen skade.

Etter 1600km bak rattet i denne trallen har jeg bare en ting å si.. fytti satan for en maskin! Det er en fantastisk opplevelse å kjøre den! Og bensinforbruk på 0.9 liter på milen!

 

Planene mine for doningen er egentlig å få den strøken igjen. Den er i såpass bra stand og godt utstyrt at den fortjener å bli helt fin igjen. Den har visst vært kræsjet foran, og det eneste som ble byttet var fanger og lykter. Panser, griller, skjermer og frontplaten må byttes. Fikk med nye lyktegriller og venstre forskjerm når jeg kjøpte den, men resten er ikke akkurat gratis, så det blir kjøpt inn etter hvert som det blir peng til overs. Har bestilt nye skiver og klosser fremme samt tennplugger og rep. set til kallipperne foran. Har også bestilt time for eu kontroll på torsdag. Ellers trenger den omlakkering, og det er noen troll i motoren, for den er ikke helt god under 2000rpm. Er også noe med ene ventilen, men fikk også med en ny. Fikk også med slipesett, så jeg får slutt på oljeforbruket.

Skal få lagt ut flere bilder når jeg får pakket ut av bilen og fått den inn i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på eu i dag med bilen, og det var vel egentlig som forventet:

post-70316-0-05822500-1380831631_thumb.j

Satser på å få dette kjapt fikset. Fikk også bestilt skilt i dag, så da er de klar til den er godkjent. 

Varsellys-feilen var visst at håndbrekk-varsellyset ikke lyste, men det er jo ikke varsellys for håndbrekk i bilen, bare slitasjevarsler på bremsene.. Og bremserørene er ikke så rustne som han skulle ha det til..

 

Jeg fikk med en bunke dokumenter og brosjyrer med bilens historie når jeg kjøpte bilen, og blandt annet var orginal kviteringen:

post-70316-0-56807700-1380832947_thumb.j

 

Greit utstyrt bil! Men omtrent alt av finessene er ikke helt oppe å går. AC kompressoren høres ut som om den kværner skruer når den skrus på, usikker på om nivåreguleringen virker, det er ikke noe servostyring akkurat nå, og har ikke fått testet speilene. MEN diffen sperrer. Ang nivåreguleringen trodde jeg den fikk trykk fra servopumpen, slik som på e34, men det ser ut som om servopumpen til styring er tatt bort.. er ingen slanger koblet til styresnekken, og det er en rød plugg oppå snekken, som jeg antar skal ha oljetrykk inn.

Bilen er jo voksen, så det er vel ikke å forlange at alt skal virke etter 35 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på eu i dag med bilen, og det var vel egentlig som forventet:

attachicon.gifSCN_0005-page-001.jpg

Satser på å få dette kjapt fikset. Fikk også bestilt skilt i dag, så da er de klar til den er godkjent. 

Varsellys-feilen var visst at håndbrekk-varsellyset ikke lyste, men det er jo ikke varsellys for håndbrekk i bilen, bare slitasjevarsler på bremsene.. Og bremserørene er ikke så rustne som han skulle ha det til..

 

Jeg fikk med en bunke dokumenter og brosjyrer med bilens historie når jeg kjøpte bilen, og blandt annet var orginal kviteringen:

attachicon.gifSCN_0006-page-001-2.jpg

 

Greit utstyrt bil! Men omtrent alt av finessene er ikke helt oppe å går. AC kompressoren høres ut som om den kværner skruer når den skrus på, usikker på om nivåreguleringen virker, det er ikke noe servostyring akkurat nå, og har ikke fått testet speilene. MEN diffen sperrer. Ang nivåreguleringen trodde jeg den fikk trykk fra servopumpen, slik som på e34, men det ser ut som om servopumpen til styring er tatt bort.. er ingen slanger koblet til styresnekken, og det er en rød plugg oppå snekken, som jeg antar skal ha oljetrykk inn.

Bilen er jo voksen, så det er vel ikke å forlange at alt skal virke etter 35 år

 

Varsellampen til brekk er den samme som til slitasjevarsleren.

Er det Behr AC-systemet du har? I så fall kan du bare fjerne det. Det har ikke akkurat gode omtaler, og det hadde det heller ikke når bilen var ny :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket system det er, men har hørt den historien om at de puttet to av ingeniørene til bmw i baksetet på en e12 og kjørte en lang tur til texas en varm dag uten at de kunne åpne vinduene, for å bevise at ac'en var for dårlig :P Håpte det skulle være en oppgradert ac i min, siden det er facelift.. Og uansett så er det kult å ha det orginalt og fungerende ;) er ikke akkurat så varmt at det gjør noe i bergen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket system det er, men har hørt den historien om at de puttet to av ingeniørene til bmw i baksetet på en e12 og kjørte en lang tur til texas en varm dag uten at de kunne åpne vinduene, for å bevise at ac'en var for dårlig :P Håpte det skulle være en oppgradert ac i min, siden det er facelift.. Og uansett så er det kult å ha det orginalt og fungerende ;) er ikke akkurat så varmt at det gjør noe i bergen. 

 

Hehe, det var den historien jeg tenkte på ;) ACen ble kanskje oppgradert med faceliften. Måtte se på firstfives.org, og der står det at de senere modellene hadde et system som faktisk fungerte ganske bra. firstfives.org er forresten en uunnværlig kilde for E12 info. Se på Technical FAQ, der finner du 3 artikler som omhandler AC-systemet :) (og artikler om en haug andre ting)

Enig i at det er kult å ha det originalt og fungerende, men personlig hadde jeg nok heller revet det ut om det ikke virket :P Creds til deg som går på og fikser det! :)

 

Er det byttet dempere bak til vanlige? Tenker du å ordne nivåreguleringen også, eller gå for vanlig understell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i brukermanualen at effekten på kjøingen skal være litt over 5 kW, og det er jo ikke så gale. Den siden var ikke dum! var mye nyttig der! 

Alt skal være orginalt bak. Er ikke sikker på om pumpen funker, men har en litt tyngre onkel jeg skal plassere baki og se om den heiser seg opp :P Har lyst å ha det orginalt, er vel ikke så vanlig med nivåreg på disse bilene, og hvis jeg noen gang finner på å rive ut noe orginalt, så skal jeg ta vare på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter sikkert en oljetrykksventil som er koblet til stabilisatorstag bak som føler på høyden på bilen, dersom bilen har det. Er ofte enklest å kjøre systemet manuelt.

 

10.png

14 på Tegningen med nummer nummer 12 som sørger for å føle høyden ved hjelp avstabstaget. 

Selve systemet i sin helhet ligner voldsomt på det som Mercedes-Benz brukte på sine biler også, helt fram til 124 gikk ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Blir så glad når andre engasjerer seg! Garasjen er litt full akkurat nå, så får ikke gjort noe med bilen før den er tømt..

post-70316-0-69328400-1381063964_thumb.j

satser på å få begynt på bilen når jeg får delene jeg har bestillt, sikkert midt i uken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...