Gå til innhold

Nye regler for EU-kontroll fra 01.01.14


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, du har helt rett. Dette er det forferdelige lille Norge som står bak.

"Endringene i den periodiske kjøretøyskontrollen skyldes endringer i EU-reglene. Målet er blant annet å oppnå bedre trafikksikkerhet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker eg ikkje direkte kun på disse endringene, som eg er forøvrig enig med, spesielt når det gjelder xenon uten justering.

Men som du og sier, skyldes endringer i EU-reglene, vi er da ikkje med i eu engang, likevel følger vi slavisk etter dem som en gjeng med sauer. 

Edit; Eg synes generelt at kravene er for strenge når det kommer til utslipp / lydnivå, høyde på bilen, felger og dekk. Men det er da min mening, rekner med de som kjører orginale gubbebiler ikkje er like enig. :) (sikter til ingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] 

 

Edit; Eg synes generelt at kravene er for strenge når det kommer til utslipp / lydnivå, høyde på bilen, felger og dekk. Men det er da min mening, rekner med de som kjører orginale gubbebiler ikkje er like enig. :) (sikter til ingen)

 

Jeg syntes det er flott at dem er strenge på både utslipp, lydnivå og felger/dekk. Sistnevnte får man relativt enkelt godkjent dersom man tar seg bryderiet. At utslitte, ihjelsenkede Volvo 240`er på fri eksos blir rammet ser jeg ikke på som noen ulempe.

 

Som vanlig er det de med ulovlige biler som roper høyest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der avgass greiene, måler de da at bilen slipper ut like mye som den skal originalt eller er det en sånn EU regel nå at biler på veien skal slippe ut mindre enn ditt og datt?

Er vel krav til at det er under 0.5% CO i eksosen på biler etter 01.01.89. Dette er noe min 535 klarte på forrige EU etter massevis av justeringer på LMM og forhøyet tomgang (3000 o/min). Lurer på hva de nye kravene blir.

Har en følelse av at bilene produsert akkurat i den tidsperioden der regelen kom var litt på kanten, selv nye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltkjelen, så du mener eg får godkjent 9,5 fremme og 11 bak på e39'n min altså?

Og er forsåvidt enig i gamle 240er som er rustet ihel, men biler som har alt på stell og er i generelt veldig bra stand, bortsett fra felger og kanskje litt lyd, der mener eg det blir er for strengt, kanskje kun eg som syns det men likevel. Men forøvrig så tar det meg ikkje altor mykje tid å bytte om før en eventuell godkjenning. Så tar det ikkje altfor tungt, og ja min bil er ekstremt ulovlig med tanke på dekkstrekket, eksosen og høyden på bilen, ellers går den gjennom en eu-kontroll uten å stusse. trur en fra biltrangsynet hadde gått i koma ved en eventuell kontroll. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være en umulighet dersom det finnes papirer på tilsvarende felger eller et liknende oppsett. Statens Vegvesen (herunder SVV) viser som regel litt skjønn dersom bilen, oppsettet og personen som skal ha det godkjent ser nogen lunde fornuftig ut. Forholdet mellom dekk og felgens bredde må naturligvis ha et visst samspill. Jeg fikk til sammenlikning godkjent 19" felger på E39 og 255/30-20 og 305/25-20 på min E60 uten noen form for dokumentasjon relatert til oppsettene som satt på bilene. Husk at det er dekkdimmensjonene SVV skriver i vognkortet og ikke felgens bredde/ET. ;)

 

At dem ikke godkjenner felger med oppsiktsvekkende dekkstrekk forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være en umulighet dersom det finnes papirer på tilsvarende felger eller et liknende oppsett. Statens Vegvesen (herunder SVV) viser som regel litt skjønn dersom bilen, oppsettet og personen som skal ha det godkjent ser nogen lunde fornuftig ut. Forholdet mellom dekk og felgens bredde må naturligvis ha et visst samspill. Jeg fikk til sammenlikning godkjent 19" felger på E39 og 255/30-20 og 305/25-20 på min E60 uten noen form for dokumentasjon relatert til oppsettene som satt på bilene. Husk at det er dekkdimmensjonene SVV skriver i vognkortet og ikke felgens bredde/ET. ;)

 

At dem ikke godkjenner felger med oppsiktsvekkende dekkstrekk forstår jeg.

Du ville ikke fått godkjent slike ting i mitt nærområde. Vet bl.a om en som ble avskiltet når han var hos SVV for godkjenning av senkesett fordi verkstedet han tok hjulstillingskontrollen med ikke skrev på høyden mellom navet og skjermbuen. Så han måtte kjøpe prøveskilt og ta ny hjulstilling..

Dessuten er det ikke alle biler som er like lette og gjøre ting med som Bmw. Nissan 200sx foreks. er det ikke mulig og få godkjent med noe bredere enn 8" fremme og bak.

Så det at SVV som regel viser litt skjønn er din erfaring. Min er stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være en umulighet dersom det finnes papirer på tilsvarende felger eller et liknende oppsett. Statens Vegvesen (herunder SVV) viser som regel litt skjønn dersom bilen, oppsettet og personen som skal ha det godkjent ser nogen lunde fornuftig ut. Forholdet mellom dekk og felgens bredde må naturligvis ha et visst samspill. Jeg fikk til sammenlikning godkjent 19" felger på E39 og 255/30-20 og 305/25-20 på min E60 uten noen form for dokumentasjon relatert til oppsettene som satt på bilene. Husk at det er dekkdimmensjonene SVV skriver i vognkortet og ikke felgens bredde/ET. ;)

 

At dem ikke godkjenner felger med oppsiktsvekkende dekkstrekk forstår jeg.

 

Det der stemmer nok ikke i virkligheten for di fleste, med meg var det vanvittig mye styr å få godkjent 7.5" fremme og 8.5" bak selv om samme karroseriet ble levert med de felgene. NB: Dersom felgsettet ditt ikke er nevnt i tüv papira til senkesettet ditt, kan dem etter boka ikke monteres sammen. (Her ble det derimot vist bittelitt skjønn, men akkurat det tror jeg di fleste tillater)

 

Vegvesenet skriver her i området både felgbredde, ET og dekkdim i vognkortet.

 

 

 

-

 

Jeg er litt redd for den med utslippet selv, men det tar jeg som det kommer. Senkesett og hjul synest jeg det er greit at dem skjerper opp, men det er jo etter boka relativt strengt i dag. Det er jammen meg også mye båss med bmw merke i fronten som triller rundt på norske veier må dere huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så praktiseres det altså forskjellig, men at det er så håpløst som enkelte skal ha det til er jeg ikke sikker på. I forhold til SVV er det lettere å be om tillatelse enn tilgivelse. Er du først stoppet med ulovlig bil er de mye værre å ha med å gjøre enn det er å få det godkjent på eget initiativ. Har man en bil som ser nogen lunde fornuftig (les: ikke skamsenket, virker "shabby", ikke "rånete" etc) ut og ter seg sånn temmelig greit (les: legger igjen "fuck SVV" holdningene hjemme, drar på seg buksene og dropper capsen etc) har man kommet godt på vei når det gjelder godkjenninger som kanskje er litt på kanten av hva som bør tillates.

 

Edit: Vegvesenet har skrevet ned ET og hjulspesifikasjoner i mitt vognkort, så her legger jeg meg flat for feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiddy her inne, som nå selger en E46 330d, fikk nettopp avskiltet nevnte bil etter visning på BT.

Grunn 1: 1cm for lav, grunn 2: ET35 på felgene. De mente han måtte nærmere ET40-42.

Dette var i Bergen for en drøy uke eller to siden.

Edit: men kan nevne at i forfjor fikk jeg godkjent justerbar senk på 16".

Da leverte jeg bilen til hjulstilling på 18" med spacere, og dette sto i hjulstillingspapirene, men de sa ingenting på det og jeg vet ikke om de la merke til det.

De skrev heller ingenting om høyden i vogknortet mitt. Bare "godkjent med høydejusterbart senkesett" og delenummer. Ikke så de på ET heller, men de prøvekjørte bilen rundt bygget for å sjekke subbing/klaring og bein styring.

Jeg fikk en fyr i slutten av 30-årene. Jeg kom inn med hettegenser, tatoveringer og piercinger, mens kameraten ser helt skikkelig ut. De var kjempehyggelig og enkle å ha med å gjøre for min del, men ikke med ham. Hehe. Virker som de ikke følger retningslinjer på slike ting, men tar alt på kontrollørens kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette, altså endringer av kjøretøy som endrer støy/utslipp.

Så med original motor som er i OK stand vil det altså ikke være noe problem enten bilen er en 316i eller 850i.

Ellers ser jeg at NAF / andre verksteder har fått svært liten info om punktene, så vi får smøre oss med litt tålmodighet ser det ut til.

"- De nye punktene vil blant annet avdekke feil på elektriske sikkerhetssystemer som elektrisk stabilitetskontroll og airbag, ulovlig montering av xenonlys, samt endringer av kjøretøy som har negativ innvirkning på støy og utslipp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...