Gå til innhold

Plassering av løftebukk


GSS
 Share

Anbefalte innlegg

Står på farta til å kjøpe bolter til bukken nå.

Vil disse boltene her være bra nok til en 3tonns tosøyler?

http://biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Skrue-og-Bolt/Varmforsinket-galvanisert/Ekspansjonsbolt-199230/

Gulver er 15-17cm tykt og jeg tenkte å bruke M16 bolter. Det blir da 7 bolter pr søyle.

Snakket med en kar,han mente jeg burde kjøpe et annet sted,men er disse fra Biltema like gode som oe annet kjøper jeg likegodt der.

Hvor langt er det mellom boltene?

Man skal være litt forsiktig med å sette ekspansjonsbolter for tett. Fort at betongen sprekker pga kreftene, ville vurdert slaganker evt limanker. Jeg tror heller ikke det er meningen å fylle alle hull, vil tro det er ekstra hull i fall man treffer jern i støpen etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,det har ikke jeg tenkt på.   Det er 25cm mellom hullene på føttene på bukken.

 

Kjøpte bolter idag da,burde jeg ikke bruke disse?

 

2014-04-12-4121_zpsf3bf4d25.jpg

 

2014-04-12-4131_zps8e14d9a8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,det høres bra ut.  Da blir hver fot sittende med 7 stk m16,det bør vel holde?

 

Er jo 4,20meter høy topprammebukk dette,så den bør vel sitte godt.

 

Når jeg demonterte denne bukken stod den på et godkjent bilverksted.  Den satt da kun med noen få m12 bolter med hylser nedi betongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne. Mye grei info her.

Men til trådstarter har du en skisse over garasjen som bukken skal stå i, litt lettere å se/diskutere for og i mot ang plassering av bukken.

 

Nå har bukken stått montert i flere måneder, så å diskutere min plassering videre er nok ikke nødvendig. Men bukken ca midt på a-stolpen eller litt bak virker mest riktig.

 

Hvor langt er det mellom boltene? Man skal være litt forsiktig med å sette ekspansjonsbolter for tett. Fort at betongen sprekker pga kreftene, ville vurdert slaganker evt limanker. Jeg tror heller ikke det er meningen å fylle alle hull, vil tro det er ekstra hull i fall man treffer jern i støpen etc

 

Normalt skal man nok bruke alle hull. Jern i støpen borer du rett igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jern i støpen borer du rett igjennom.

Kommer helt ann på utstyret det.

Med vanlig to-skjærs borr kan du glemme det, fire-skjærs så kan du være heldig å komme igjennom. Treffer du midt på er sjansen stor for at boret ryker før du kommer igjennom. Kjernebor så er det jo bare moro, men griseri...

Har drevet endel med betongboring, og fullt så lett som det høres ut er det ikke ;)

Tidl. daain83.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om å bruke vanlig stålbor hvis jeg traff på armeringsjern,.

 

Det kommer jeg sikkert til å gjøre,siden vi la ekstra mye rundt der søylene skal stå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på utstyret det.

Med vanlig to-skjærs borr kan du glemme det, fire-skjærs så kan du være heldig å komme igjennom. Treffer du midt på er sjansen stor for at boret ryker før du kommer igjennom. Kjernebor så er det jo bare moro, men griseri...

Har drevet endel med betongboring, og fullt så lett som det høres ut er det ikke ;)

Tidl. daain83.

 

Jeg brukte 2-skjærs først, og når dette traff jern kom jeg ikke videre. Trodde alt håp var ute før jeg fikk høre at jeg burde bruke fire-skjærs. Da gikk det helt fint.

 

Jeg fikk tips om å bruke vanlig stålbor hvis jeg traff på armeringsjern,.

 

Det kommer jeg sikkert til å gjøre,siden vi la ekstra mye rundt der søylene skal stå...

 

Kjøp deg et fire-skjærs betongbor først som sist. Så bruker du dette til alle hullene. Dette går igjennom betong og jern. Stålboret kan komme til å knekke da det kiler seg fast mellom jernet og betongen ved siden av. Armeringsjern er hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...