Gå til innhold

Morten's 1982 BMW 635 CSIA Prosjekt. Tectyl og nye bremser


Mortend
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulerer med kul bil, her skal jeg følge med! :)

Biltilsynet regner dessverre veteranstatus fra da bilen ble førstegangs registrert, ikke produsert. Opplyste selger deg om dette eller ble du "lurt" til å tro at den kunne registreres som veteran da du kjøpte bilen? Jeg har litt samme dilemma som deg, min er produsert i slutten av 84' men ikke førstegangs registrert før i begynnelsen av 85, så slipper ikke engangsavgift før i 2015. Jeg var riktignok klar over det før jeg kjøpte bilen. Syns det er idiotisk at de ser på førstegangs registrert og ikke produsert, for om man kjøper en 30 år gammel bil som aldri har vært registrert må man betale like mye i avgift for å få skilter på den 30 år gamle bilen som man må for en tilsvarende fabrikkny bil. Kjøper man den samme 30 år gamle bilen, bare at den har vært førstegangs registrert for 30 år siden og deretter avskiltet og aldri mer brukt (altså kjørt like lite som bilen som aldri har vært registrert) slipper man engangsavgift ved import. Hvor er logikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kul bil, her skal jeg følge med! :)

Biltilsynet regner dessverre veteranstatus fra da bilen ble førstegangs registrert, ikke produsert. Opplyste selger deg om dette eller ble du "lurt" til å tro at den kunne registreres som veteran da du kjøpte bilen? Jeg har litt samme dilemma som deg, min er produsert i slutten av 84' men ikke førstegangs registrert før i begynnelsen av 85, så slipper ikke engangsavgift før i 2015. Jeg var riktignok klar over det før jeg kjøpte bilen. Syns det er idiotisk at de ser på førstegangs registrert og ikke produsert, for om man kjøper en 30 år gammel bil som aldri har vært registrert må man betale like mye i avgift for å få skilter på den 30 år gamle bilen som man må for en tilsvarende fabrikkny bil. Kjøper man den samme 30 år gamle bilen, bare at den har vært førstegangs registrert for 30 år siden og deretter avskiltet og aldri mer brukt (altså kjørt like lite som bilen som aldri har vært registrert) slipper man engangsavgift ved import. Hvor er logikken?

 

Logikk og norske lover og regler stemmer ikke alltid hehe.

 

Nei jeg husker ikke hva selger sa men det har ikke så mye å si, jeg er fornøyd med handelen og forskjellen er jo bare at jeg må betale full forsikring og noen ekstra årsavgifter litt til.

 

Så nå er jeg eieren av det som jeg tror er seneste modell av e24 som ikke er import fra USA, 89 modell :) (i vognkortet iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så bilen er altså norsk.. :)

Jeg fikk det for meg at den var importert og at det ikke var betalt engangsavgifter på den først, hehe..

Men produksjonsdatoen du har kommet frem til stemmer nok, de hadde bl.a andre støtfangere i 1989.

 

Ja den ble importert i 96'

 

Ifølge denne siden som jeg fant i Tyskland er den født i 11/82 http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg skiftet bremser forige helg og lagt litt rustbeskyttelse før jeg blei sjuk

 

På vei inn til verkstedet

post-76313-0-99579500-1382533581_thumb.j

 

Litt av delene som skulle skiftes:

post-76313-0-74416800-1382533591_thumb.j

 

 

Fikk tatt av skiva og det så greit ut

post-76313-0-08027200-1382533603_thumb.j

 

Pussa litt på håndbrekkskoa bak der, hadde nye liggende men de var greie de som var

post-76313-0-58144900-1382533612_thumb.j

 

 

Før jeg monterte sammen med nye klosser og skiver smurte jeg opp caliperene, de kom seg betraktelig etter det

post-76313-0-83653600-1382533625_thumb.j

 

 

Tok også å retta ut en bulk som var i skjoldet

post-76313-0-34731000-1382533637_thumb.j

 

Gliderene ble også byttet og smurt inn med nytt fett

post-76313-0-58392200-1382533665_thumb.j

 

Så Vaska jeg inni hjulkhusa og gjorde klar for tectyl

post-76313-0-11610000-1382533705_thumb.j

 

Brukte dette stoffet her

post-76313-0-43989700-1382533716_thumb.j

 

post-76313-0-24620600-1382533732_thumb.j

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det egentlig lurt å bruke rustløser i kaliperen?

en del av pakningene kan svelle på grunn av oljen i rustløseren.

Fikk denne advarselen av ett clutch/bremseverksted en gang. mye bedre med silikon e.l.

 

For øvrig så det veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er veteran ingen tvil om det! Det er ikke biltilsynet som avgjør dette det er tollvesnet har hatt samme problemet jeg! Få dokumentasjon fra Bmw når denne er produsert så skal du betale avgift som veteran!Ring toll og avgift og ikke gi deg før de hører på deg (Måtte ringe 4 forskjellige før jeg fikk et "riktig" svar)

 

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...