Gå til innhold

E39 530d '99, startproblemer, matepumpe går ikke


MSJ
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Holder på med en 1999 modell E39 530d som ikke starter for tiden. Har byttet fødepumpen i tanken, men har funnet ut at matepumpen under førersetet ikke går.

 

Har tatt ut matepumpen og satt strøm på den, og den fungerer i beste velgående. Denne går ikke når den er tilkoblet i bilen. Det kommer heller ikke diesel til filteret, og det gjør det heller sikkert ikke uten en matepumpe?

 

Skal matepumpen gå når jeg setter på tenning eller kinner? Eller først når bilen går?

 

Noen som har noen forslag til hva som bør sjekkes? Kan det være noen sikringer/relé som gjør at matepumpe ikke får strøm. Holder nå på å skal sette strøm på matepumpen imens den er koblet på dieselnettet, for å se om jeg kan få start på bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den under setet går vel i ca 30 sekunder etter at du skrur på tenninga og stopper vel igjen hvis du ikke starter bilen.  Du hører den godt før du starter bilen. Når mi pumpe begynte å jukse så måtte jeg stikke hånda under bilen å slå oppunder gulvet for å få pumpa til å gå ellers ville ikke bilen starte som du jo har funnet ut :-)   Tror ei ny koster ca 2000,-

Du kan ihvertfall prøve å dunke litt på den for å se om den vil starte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet så fungerer pumpen helt fint, den gikk bare ikke når jeg kobler den til kontakten under bilen (setter jeg 12v på den så fungerer den). Men fant nå ut at det var et relé i bagasjen som ikke fungerte. Så jeg lagde meg til med ledninger med kabelsko og jukset til der relét sto, så nå funker både matepumpen og fødepumpen i tanken.

 

Men bilen starter fremdeles ikke. Er det slik at M57 lufter seg selv? Ved å kjinne?

Nå kommer det altså friskt med diesel frem til motoren, men fremdeles ingen tegn til å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...