Gå til innhold

E39 stopper på tomgang/fusking - periodisk. Abs problem


mcfire
 Share

Anbefalte innlegg

Problem 1:

 

Jeg har en e39 520i 1998 modell. Bilen lugger av og til under kjøring akkurat som om motoren kutter før den går like greit igjen. Ser et lite dropp i turteller når dette inntreffer.

 

Under tomgang kan den svive helt normalt før den brått stopper helt opp. En gang jeg hadde vært bortreist i en uke fikk jeg store problemer med å få start på den. Og det luktet mye bensin under forsøket. Jeg ble da fortalt at dette helt sikkert var pluggene. De ble byttet uten at det løste problemet. Batteriet er forøvrig ganske nytt og lader normalt.

 

Jeg har tatt diagnose på den, men har ikke fått noen feilmeldinger som har indikert noe i retning av dette problemet. Det eneste var en abs sensor som måtte byttes. Og her kommer Problem nr 2. Før jeg byttet abs sensoren lyste abs og antispinn lampen hele tiden. Lyset forsvant når jeg byttet sensoren på verksted (de benyttet original sensor) men det kommer på i hytt og pine enda under kjøring. Noen ganger kan jeg kjøre hardt og lenge uten at noe skjer, mens andre ganger kun kort tid. Parkerer jeg og slår av motoren, er lyset borte igjen når jeg kjører videre.

 

Hjullager bak på begge sider er nylig byttet, bilen er nylig eu godkjent og har ikke hatt andre feil på diagnose.Nye skiver og bremser bak + ny håndbrems. Nye bærearmer og nye foringer.

 

Hva i all verden er årsaken til dette abs tullet? Og hva kan være årsaken til luggingen og stoppingen? Uff jeg er så lei dette her. Vært uten godt fungerende abs en stund nå

 

- Bensinpumpe? Bensinfilter? Luftfilter?

- Kamsensor? (hva heter forresten denne på gsbildeler? Finner ingenting når jeg søker i feltet der)
- Abs ring sprekk? (sitter den rundt hjullager og ikke slår ut på diagnose?)
- Hjerne? Abs føler?

- Hjul/dekk? Alle er like med likt lufttrykk og godt spor.

- Byttet nylig begge hjullager og denne abs sensoren, er det noe innkjøringsfase på denne sensoren før den stabiliserer seg?

 

Det er så dumt å bytte alt mulig rart for det blir jo veldig dyrt i lengden. Og jeg må ha bilen på verksted siden jeg ikke har løftebukk eller riktig verktøy.

 

Tusen takk for alle tips som måtte deles.  Og bor noen ikke langt i fra Ski på Østlandet som kunne kikket på den, betaler jeg gjerne for en kontroll og en utbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem nr 1

At motoren stopper og fusker kan være dårlig luftbelg mellom motor og luftinntak. Klem på den og se etter sprekker.

 

 

Problem nr 2

ABS feil er dritt spesielt på pre-facelift.

Men du lister opp alle mulige feiler selv. Jeg tenker da spesielt på hjullager bak. Men det kan likegodt være ABS hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS hjerne er et vanlig problem på e39
mener å huske at abs ringen er magnetisk bak på e39 att den tar signalet fra hjul lageret

var borti at motor har fuska å stoppa på tomgang når abs hjernen var defekt på en e36 jeg hadde får noen mnd siden
men også så er innsugs belgen mellom LMM og gassspjeldet noe som sprekker
evt prøv å teipe rundt belgen å se om den går noe bedre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke antispinn som slår inn når den lugger da? Setr om den lampen har lyst i displayet når det har skjedd?

Var selv borti dette på en e39.

Ka være abs ringen ja. Den sitter på hjullageret. Og den vil du ikke få opp på diagnose teoe jeg. Da må du ta rulletest på hvert hjul å sjekke at du får signaler på alle hjulene. Jeg hadde ett evigvarende abs problem på den ene e39 jeg hadde.

Ohmet alle kabler og skiftet alle følerne. Åpnet abs pumpen og sjekket loddingen var ok. Prøvde en annen hjerne men det ble ikke bedre. Til slutt tok jeg ut alle hjullager og sjekket disse. Da fant jeg feilen på høyre hjullager bak. Der var ringen ødelagt. Dette vil du kunne klare å se om du titter inn igjennom sensor hullet kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tippet veiv sensor. Det forekommer feil som ikke genererer feil koder. (Når det gjelder den plutselige fjuskingen)

 

En annen ting..har du fått lest av elektronikken med et universalt system, eller ble det gjort på et BMW verksted?. Softwaren til BMW får nemlig ut mye mere informasjon enn et universalt system. Har begge deler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne abs ringen på hjullager... byttes den ut når nytt hjullager settes inn?

 

Diagnosen jeg har tatt var hos mekonomen, ikke originalt BMW verksted. Kanskje en ide og sette den inn til BMW ja, om de kan finne flere feil ved diagnose.

 

Når det gjelder veivsensor, mener jeg hørte engang at om det var den, så ville bilen hatt problemet langt oftere...eller nærmest ikke kunne vært kjørbar? Hva med kamsensor?

 

Jeg tenkte jeg i første omgang skulle bytte bensinfilteret. Det er jo ikke så kostbart og en jobb jeg kan gjøre uten løftebukk. Er vel bare noe deksel som må fjernes og så er det tut og kjør med noen klemmer før filteret er av...

 

Antispinn slår ikke inn når den lugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt diagnose og fått følgende feil,

 

21 - Styremodul
6 - Abs føler høyre side fremme
67 - Kortvarig elektrisk avladning

 

Så det ser ut til at jeg må skifte hjernen/abs styreenheten. Jeg ser koed selger brukte rimlige (fra e34 og e38) som passer til min bil. Men er det da slik at disse må kodes om til min bil? Må dette da gjøres på BMW? Eventuelt hva koster en slik koding?

 

Jeg vet jeg kan sende modulen til USA hvor de reparerer den, men med postgang og kostnadene kommer man nesten på en 3000 kr ++. Brukt enhet koster 1300,- hos koed + da eventuelt koding. Og jeg slipper å være uten vitale instrumenter, slik jeg må om den skal sendes bort flere uker til USA.

 

Feilkode 67 vet jeg ikke hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil nr 21 kan være defekt ABS sensor også. Det virker som den tror det er noe annet som er feil og da lager den en annen feil i minnet.

Ta ihvertfall å manuelt måle alle ABS sensorer før du sender den til rep eller skifter ut noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke alle sensorene først. Men vet du om det fungerer å sette inn en brukt abs styreenhet uten å kode? Og vet du hva koding hos BMW koster evnt? Regner med den må kodes der isåfall. Vet at nye må kodes, men kanskje ikke med brukte?

 

Ang feilkode 67 fant jeg dette... " 67 Crank Position Sensor or Knock Sensor 4 (DME 3.3)"  Veivsensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...