Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Nye leafe har rekkevidde på 19,9 mil, men det klarer du ikke i praksis uten det er flat veg, lav fart og fin temp. BMW har 13-16 mil, og det samme gjelder der, 16 mil under usannsynlige norske forhold.

Jeg klarte jo 15 mil i dag med klima på 19 grader, setevarme og rattvarme på hele turen, ute temp var 2-5 grader under turen.. Det klarer du ikke med i3 som er oppgitt til 13-16 mil.

Nå er det nå sånn at i3 også har "rekkevidde" 20 mil. 13-16 mil er det som er oppgitt som kunderekkevidde under varierende forhold, altså rekkevidde i praksis. Ved bruk av eco pro og gode forhold kan 20 mil oppnås... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet jeg har med elbiler er nettopp dette som blir nevnt her også, at man må planlegge kjøringen sin i større grad (mtp. rekkevidde). Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde passet til å ha en bil jeg visste jeg ikke kunne kjøre langt med. F.eks kunne jeg knapt kjørt tur-retur jobb med en rekkevidde på 15 mil. Elbil i seg selv er vel ikke en spesiell ny oppfinnelse, men det er først nå i de senere årene at elbilen virkelig har blitt noe hvermannsen kan ha, altså er egentlig elbilstyret relativt nytt. Og er det ikke slik at det sjeldent er lurt å kaste seg på noe som er i en tidlig fase? Jeg tror batteri- og ladeteknologien kommer til å skyte fart og få rimelig store forandringer bare på noen år, og da vil dagens elbiler fort bli gamle. 

 

Det blir også spennende å se hva slags regnestykke noen med en elbil får over f.eks 10 år. Er spent når kostbare batteripakker får feil, eller rett og slett er klare for utbytting. Lysten på elbil blir jo heller ikke større når man ser hvordan gjennomsnittet ser ut, BMW i3 er jo rett og slett ei stygg kasse, til og med Leaf er en penere bil. Her er selvsagt Tesla Model S et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet jeg har med elbiler er nettopp dette som blir nevnt her også, at man må planlegge kjøringen sin i større grad (mtp. rekkevidde). Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde passet til å ha en bil jeg visste jeg ikke kunne kjøre langt med. F.eks kunne jeg knapt kjørt tur-retur jobb med en rekkevidde på 15 mil. Elbil i seg selv er vel ikke en spesiell ny oppfinnelse, men det er først nå i de senere årene at elbilen virkelig har blitt noe hvermannsen kan ha, altså er egentlig elbilstyret relativt nytt. Og er det ikke slik at det sjeldent er lurt å kaste seg på noe som er i en tidlig fase? Jeg tror batteri- og ladeteknologien kommer til å skyte fart og få rimelig store forandringer bare på noen år, og da vil dagens elbiler fort bli gamle. 

 

Det blir også spennende å se hva slags regnestykke noen med en elbil får over f.eks 10 år. Er spent når kostbare batteripakker får feil, eller rett og slett er klare for utbytting. Lysten på elbil blir jo heller ikke større når man ser hvordan gjennomsnittet ser ut, BMW i3 er jo rett og slett ei stygg kasse, til og med Leaf er en penere bil. Her er selvsagt Tesla Model S et unntak.

Vitenskapen sier at i Norge som har så kaldt klima vi ha forlenget varighet av batteriene. Nissan garanterer at batteriene skal ha 9 av 12 punkter etter 5 år, dette gjelder også i de varmeste landene som er mer ødeleggende . Noen i vitenskapen mener at batteriene kommer til å holde minst 15 år i Norge, men det er det selvsagt ingen som kan vite før den tiden er gått. Men besparelsen er så stor at om man må bytte litt batterier etter 10 år er dt ikke noe problem, billigere og billigee blir de og. Jeg sparer jo som nevnt ca 3000,- pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo ikke tatt mer i betraktningen at prisfallet (hittil ihvertfall) på en ny leaf har jo vært mange ganger større enn på e39'n.. Det folk som var tidlig ute forventet å ha i prisfall på sine biler som bruktbil har prisene falt på NY bil.

Nå kan det jo være at det demper seg, men da vil nok teknologisk fremgang holde prisene oppe på ny mens brukte blir desto mindre attraktive.

Blir spennende å se :)

Studier viser jo også at bruken av bil til de som er i målgruppen for slike elbiler er på 40km pr dag, så rekkevidden er i seg selv ett veldig lite tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nå sånn at i3 også har "rekkevidde" 20 mil. 13-16 mil er det som er oppgitt som kunderekkevidde under varierende forhold, altså rekkevidde i praksis. Ved bruk av eco pro og gode forhold kan 20 mil oppnås... ;)

 

er det jeg skulle frem til. mistenker at leafs 20 mil er drømmetall, leser på elbilforum at leaf faktisk har vært nede i 7mil på en dårlig dag. dersom man sier 13-16mil vil man kanskje få flere fornøyde kunder. mens sier man 20mil selger man kanskje flere biler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lagt merke til at tesla stort sett alltid ligger i høyre fil. Og det er nok litt tilbake til det trådstarter nevner, man blir mer opptatt av å få mest mulig mil pr mil..

I praksis ligger visst tesla på ca 8km pr oppgitte mil ved motorvei kjøring. Ned fra fjellet osv kan man oppnå mer enn 10km pr oppgitte mil grunnet høydefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo ikke tatt mer i betraktningen at prisfallet (hittil ihvertfall) på en ny leaf har jo vært mange ganger større enn på e39'n.. Det folk som var tidlig ute forventet å ha i prisfall på sine biler som bruktbil har prisene falt på NY bil.

Nå kan det jo være at det demper seg, men da vil nok teknologisk fremgang holde prisene oppe på ny mens brukte blir desto mindre attraktive.

Blir spennende å se :)

Studier viser jo også at bruken av bil til de som er i målgruppen for slike elbiler er på 40km pr dag, så rekkevidden er i seg selv ett veldig lite tema.

E39'en hadde  jeg jo byttet til en E60 om en stund uansett. Hadde jeg kjøpt en E60 til samme pris som min Leaf hadde verdifallet vært større på den etter 5 år.

Men du har rett i at verdifallet som er vanskelig å beregne ikke er tatt med, men husk at en E60 om noen år ikke vil koste mer enn dagens eldre E39.

Husk også på at jeg ikke har tatt med eventuelle reparasjoner som kommer med ujevne mellomrom på en E39, på den nye har jeg 5 års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39'en hadde jeg jo byttet om en stund uansett. Hadde jeg kjøpt en E60 til samme pris som min Leaf hadde verdifallet vært større på den etter 5 år.

Det er akkurat det som blir interessant å se. Du får finne en aktuell bil på finn, notere nøkkelpunkter og følge utviklingen leaf vs e60. Oppdatere her hva leaf og e60 med din kjørelengde ligger til en gang i halvåret. Det hadde vært stas :) feks nest billigste på finn med ett minimum utstyr og en Max km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som blir interessant å se. Du får finne en aktuell bil på finn, notere nøkkelpunkter og følge utviklingen leaf vs e60. Oppdatere her hva leaf og e60 med din kjørelengde ligger til en gang i halvåret. Det hadde vært stas :) feks nest billigste på finn med ett minimum utstyr og en Max km

Jeg ville heller valgt biler midt på pristreet tror jeg, de 5-6 billigste er sjelden noe stas, men en interessant tanke.

Men uansett var det jo dette med 3000, spart pr. mnd da vet du, med en E60 som jeg ville valgt hadde kanskje bensinutgiftene sunket litt mens forsikringen hadde steget litt, så hadde nok endt på rundt 3000,- i merkostnader pr mnd.på en E60 også i forhold til Leaf. Det er hele 180.000 kr spart på 5 år. Da betyr det ikke mye om verdifallet er 30.000 mer på den ene eller den andre.

 

Når det gjelder han som bare klarte 7 mil nevnt i et innlegg... Det sier mer om han enn bilen, men det er ikke noe problem å få det til om man kjører aggressivt nok. Men nå har jo jeg kjøpt min bil for å kjøre i mitt distrikt med våre vintertemperaturer og har ingen planer om å ta den med til Kautokeino vinterstid. ;-)

Vestlandet har gode vintertemperaturer for el-bil og varmepumpe. Nye Leaf har også varmepumpe for å spare strøm (fra juni 2013). Kjørelengden er også økt med ca 2 mil etter juni 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke en E60 hadde gitt deg mere kjøreglede, ren og skjær fraude am fahren? Du har liksom en bil du kan se ut på fra butikken å tenke "den herlige bilen der ute er min", det kommer du definitiv ikke til å tenke om Leafen når du ser den. Tenk på det nydelige, kultiverte seksersnerret når du drar på og nyter kjøreegenskapene og ett perfekt understell på svingete veier. Kommer du til å glede deg til å kjøre til jobben i Leafen, eller ta deg en kjøretur bare for lysten sin skyld.

Er alt dette jeg setter pris på med å betale mye ekstra for bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...