Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Men tror du ikke en E60 hadde gitt deg mere kjøreglede, ren og skjær fraude am fahren? Du har liksom en bil du kan se ut på fra butikken å tenke "den herlige bilen der ute er min", det kommer du definitiv ikke til å tenke om Leafen når du ser den. Tenk på det nydelige, kultiverte seksersnerret når du drar på og nyter kjøreegenskapene og ett perfekt understell på svingete veier. Kommer du til å glede deg til å kjøre til jobben i Leafen, eller ta deg en kjøretur bare for lysten sin skyld.

Er alt dette jeg setter pris på med å betale mye ekstra for bil :)

Jo, men jeg har jo Z3, enda mer kjøreglede enn 5 serie. Det er kona som skal kjøre til jobb, jeg jobber offshore.

E60 er ikke en bil jeg ville sittet på kafeen og beundret over hvor fin den er og at den er min, er bare en vanlig bil det. Når du tar en tur med 5 serie etter en tur med Z3 med sportsunderstell føler du at femmeren har dårlig styrerespons og er kjedelig til aktiv kjøring, det eneste positive du føler da er det lavere støynivået.

Ja, det var faktisk gøy å kjøre Leafe også, den er god å kjøre, like god som BMW i lave hastigheter. På Karmøy er max fart 70 km/t, men mest 60 km/t. en del 50 km/t og litt 40 km/t  Det er bare 4 mnd i året jeg ikke kan kjøre Z3, det gjør de andre 8 mnd ekstra kjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg har jo Z3, enda mer kjøreglede enn 5 serie. Det er kona som skal kjøre til jobb, jeg jobber offshore.

E60 er ikke en bil jeg ville sittet på kafeen og beundret over hvor fin den er og at den er min, er bare en vanlig bil det. Når du tar en tur med 5 serie etter en tur med Z3 med sportsunderstell føler du at femmeren har dårlig styrerespons og er kjedelig til aktiv kjøring, det eneste positive du føler da er det lavere støynivået.

Ja, det var faktisk gøy å kjøre Leafe også, den er god å kjøre, like god som BMW i lave hastigheter. På Karmøy er max fart 70 km/t, men mest 60 km/t. en del 50 km/t og litt 40 km/t  Det er bare 4 mnd i året jeg ikke kan kjøre Z3, det gjør de andre 8 mnd ekstra kjekke.

Hvordan er garantien på I3? Er det 200000 km på bil og batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er garantien på I3? Er det 200000 km på bil og batteri?

Det aner jeg ikke, men Leaf som jeg har kjøpt har 5 år eller 100.000 km.

Jeg syns det er veldig merkelig at ikke alle BMW forhandlere får selge i3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell - du beskriver Leaf som at den er gratis å kjøre? Strøm koster da penger?

Jeg har lest et sted at en Leaf koster ca 3,60kr pr mil. Da sparer du jo ikke 3000kr i mnd?

 

Jeg er igjen enig med Fredrik 90. Jeg ELSKER å kjøre bil - det er helt fantastisk, og jeg går aldri lei. Derfor synes jeg elbiler blir for kjønnsløst og sterilt. Hjelper ikke at man sparer penger når man bare lever en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell - du beskriver Leaf som at den er gratis å kjøre? Strøm koster da penger?

Jeg har lest et sted at en Leaf koster ca 3,60kr pr mil. Da sparer du jo ikke 3000kr i mnd?

 

Jeg er igjen enig med Fredrik 90. Jeg ELSKER å kjøre bil - det er helt fantastisk, og jeg går aldri lei. Derfor synes jeg elbiler blir for kjønnsløst og sterilt. Hjelper ikke at man sparer penger når man bare lever en gang.i en retning jeg

Jeg har jo en bil til  Men hallo, tenk deg om, når man vanligvis kjører er det ikke mulig å kjøre aktivt, man ligger i 60-70 km/t på en bra veg med slakke svinger som man må ha minst  130 km/t i for å ha det moro. Da er det kjønnsløst å kjøre selv med en M5.

Det koster i snitt 2 kr/mil.med Leaf, I mitt tilfelle 3200 kr/år.  Samtidig er den 4200,- billigere i året å forsikre, og 2300,- billigere på årsavgift. Dessuten lader man av og til f.eks på kjøpesenter ol. og det er gratis.

De fleste innser nok (hvis de tenker seg om og er ærlige) at aktiv kjøring ikke lar seg gjøre i på de daglige turene. Jeg må kjøre en tur i en retning jeg ikke har noe å gjøre for å kjøre aktivt, det gjør jeg av og til med min Z3, og jeg ville ikke drømt om å gjøre det med en E60 5 serie (om jeg kjøpte en) i stedet for Z3'en  . 

Skjønner du ikke at jeg fremdeles har en bil i garasjen som gir mer morro enn de fleste bilene her på forumet?

Hvis du skal kjøre over Karmøy må du finne deg i å kjøre i samme hastighet som min Leaf uansett, og jeg har det da stillere i coupeen enn deg, og har det minst like komfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, tenk deg om, når man vanligvis kjører er det ikke mulig å kjøre aktivt, man ligger i 60-70 km/t på en bra veg med slakke svinger som man må ha minst  130 km/t i for å ha det moro. Da er det kjønnsløst å kjøre selv med en M5.

De fleste innser nok (hvis de tenker seg om og er ærlige) at aktiv kjøring ikke lar seg gjøre i på de daglige turene.

 

Jeg tar (naturligvis) utgangspunkt i min egen situasjon/erfaring. Bor ute på landet 25 min fra Oslo. Og jeg kjører relativt aktivt både til og fra jobb - har mange områder hvor jeg kan ha det kjempemorsomt i hastigheter på 70-100 km/t.

Jeg skjønner at det er visse forskjeller på hvor man bor i landet, så jeg skal ikke avskrive noe som helst. Men aktiv kjøring er min måte å føle at man lever, også på hverdager, det er derfor jeg kjører det jeg kjører.

Når man tar valget og kjøper seg en elbil eller en pizzabil med diesel - da føler jeg litt at man har gitt opp og prioriterer feil. Men folk er forskjellig. Får håpe du har en givende hobby på si, så du ikke savner følelsen av skikkelig bil 6 mnd i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar (naturligvis) utgangspunkt i min egen situasjon/erfaring. Bor ute på landet 25 min fra Oslo. Og jeg kjører relativt aktivt både til og fra jobb - har mange områder hvor jeg kan ha det kjempemorsomt i hastigheter på 70-100 km/t.

Jeg skjønner at det er visse forskjeller på hvor man bor i landet, så jeg skal ikke avskrive noe som helst. Men aktiv kjøring er min måte å føle at man lever, også på hverdager, det er derfor jeg kjører det jeg kjører.

Når man tar valget og kjøper seg en elbil eller en pizzabil med diesel - da føler jeg litt at man har gitt opp og prioriterer feil. Men folk er forskjellig. Får håpe du har en givende hobby på si, så du ikke savner følelsen av skikkelig bil 6 mnd i året

Jeg tenkte som deg jeg også, men ble overbevist etter prøvekjøring. Og jeg er ikke 6 mnd uten skikkelig bil, her på Karmøy/Haugesund er vi bare plaget med salt 4 mnd i året :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kjøre aktivt i det daglige sier du, det er både rett og feil vil jeg mene. For meg handler bil om total opplevelsen, enten du kjører aktivt på svingete innlandsveier, durer avgårde i 120 km/t på motorveien eller tråkler mellom jobb, hus og butikk. Det er noe med at du har muligheten til å tømme ett par gir ned utkjøringsfeltet på motorveien, gire ned og gi gjernet ut av rundkjøringen for å riste av seg den "chippa" TDI Passaten som ligger og presser bak eller rett og slett pumpe ett par ganger på gassen mens du står på tomgang ved rødt lys bare for å bli minnet på at du har godt liv under panseret. Det er disse små tingene i den daglige kjøringen jeg setter pris på, og som jeg i motsetning til deg er villig til å betale ekstra for :)

Edit:

Her på Sørlandet så har vi som oftes bare knappe tre måneder med salt, altså varer "bilsesongen" enda lengere og grunnen for å kjøpe EL bil er for mitt vedkommende enda mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kjøre aktivt i det daglige sier du, det er både rett og feil vil jeg mene. For meg handler bil om total opplevelsen, enten du kjører aktivt på svingete innlandsveier, durer avgårde i 120 km/t på motorveien eller tråkler mellom jobb, hus og butikk. Det er noe med at du har muligheten til å tømme ett par gir ned utkjøringsfeltet på motorveien, gire ned og gi gjernet ut av rundkjøringen for å riste av seg den "chippa" TDI Passaten som ligger og presser bak eller rett og slett pumpe ett par ganger på gassen mens du står på tomgang ved rødt lys bare for å bli minnet på at du har godt liv under panseret. Det er disse små tingene i den daglige kjøringen jeg setter pris på, og som jeg i motsetning til deg er villig til å betale ekstra for :)

Edit:

Her på Sørlandet så har vi som oftes bare knappe tre måneder med salt, altså varer "bilsesongen" enda lengere og grunnen for å kjøpe EL bil er for mitt vedkommende enda mindre ;)

Sannheten er vel at å "dra ut et par gir" på 50% av BMW,ene i Norge er like spennende som å se gresset gro, og de neste 20 % like spennende som å se maling tørke,,,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er vel at å "dra ut et par gir" på 50% av BMW,ene i Norge er like spennende som å se gresset gro, og de neste 20 % like spennende som å se maling tørke,,,,,,,,

Så hvor spennende er det da å kjøre Leaf.....;)

Med andre ord så kan 70 prosent av de som kjører BMW i Norge bare kjøpe seg en Leaf, for bilene deres er ikke noe tess uansett...? Da har du litt for høye forventninger til BMW. Det jeg finner bra med en 520I, 318i eller 523I er at du kan bruke hele motoren ved pådrag ut på motorveier, du kan jage på hele motorregisteret og bruke gira uten at det går forferdelig livsfarlig fort hvis man vil kjøre litt aktivt på svingete veier. På denne måten så føler man at man kjører mer BIL, man bruker hele bilen og det er over halve moroa. Det er litt derfor de som kjører MX5 digger disse bilene selv om de har slappe motorer, du følger likevel du kjører en liten rakett da du har fartsfølelsen og kan bruke alt motoren har (uten at jeg sammenlikner en MX5 med 3 serie eller 5 serie)

Også har man jo lyden da, selv om jeg kjører pindau 520I med Automat så har den lyden og den koser jeg meg med. Du føler du kjører skikkelig BMW selv om du bare har en 520I, sånnsett så er det synd BMW har gått bort i fra rekkeseksere i de mindre motoralternativene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har gjort et kjempe bra valg Kjell Z3, Brodern har den eldre modelen uten skinn å han er meget fornøyd. Sparer en del på parkering (I jobb å utenom) + bom å veiavgift + forsikring. Han kan lade på begge jobbene. Å kjørelengden er heller ikke noe problem, til det han bruker den til. Minuse er hvis man skal kjøre langt (planlegging, hvis mulig) å ikke kan dra henger + at dem ikke er akkurat pene å kvaliteten er ikke av det beste på innteriøre, etter min mening da. Gratulerer så mye med en økonomisk bil, blir spennende å se verditape på disse om noen år :)

 

 

Hadde jeg måtte igjenom bom å parkering hver dag, hadde jeg nok gjordt det samme.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor spennende er det da å kjøre Leaf..... ;)

Med andre ord så kan 70 prosent av de som kjører BMW i Norge bare kjøpe seg en Leaf, for bilene deres er ikke noe tess uansett...? Da har du litt for høye forventninger til BMW. Det jeg finner bra med en 520I, 318i eller 523I er at du kan bruke hele motoren ved pådrag ut på motorveier, du kan jage på hele motorregisteret og bruke gira uten at det går forferdelig livsfarlig fort hvis man vil kjøre litt aktivt på svingete veier. På denne måten så føler man at man kjører mer BIL, man bruker hele bilen og det er over halve moroa. Det er litt derfor de som kjører MX5 digger disse bilene selv om de har slappe motorer, du følger likevel du kjører en liten rakett da du har fartsfølelsen og kan bruke alt motoren har (uten at jeg sammenlikner en MX5 med 3 serie eller 5 serie)

Også har man jo lyden da, selv om jeg kjører pindau 520I med Automat så har den lyden og den koser jeg meg med. Du føler du kjører skikkelig BMW selv om du bare har en 520I, sånnsett så er det synd BMW har gått bort i fra rekkeseksere i de mindre motoralternativene :(

Jeg har jo en 523iA nå som er i topp teknisk stand, den er bedre å kjøre jo fortere det går, men i i normale hastigheter over Karmøy (der må du kjøre normalt ellers..........)  så er det faktisk kjekkere å kjøre Leaf enn 523. Det kommer av mer komfort (tro det eller ei) og mye lavere støynivå. Jeg snakker nå om hastigheter til og med 70 km/t. Hvis jeg hadde både den nye Leaf og 523i samtidig og de kostet det samme å kjøre med hadde jeg likevel valgt å kjøre Leaf på de treige karmøyveiene , den er bare bedre i slike hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...