Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

De koster fra forhandleren 15.990 £ til 20.490£, (sannsynligvis da uten vinterdekk/felger). Trekker man fra 5000 som du nevner er det virkelig billig.  Men sett i forhold til prisen på normale biler her og i England gjør vi enda bedre kjøp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har de såvidt jeg vet en cashback fra staten på 40000 kroner hvis en elektrisk bil blir brukt i forbindelse med firmabil. Dette betyr at en Leaf kan kjøpes fra ca. 205000 svenske kroner. Det er ganske billig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så ser jeg ikke poenget med å snakke ned folks fornuftige valg når det kommer til bruksbil.

 

Med hånda på hjertet kan jeg si at jeg gjerne skulle gjort samme investering om økonomien hadde tillatt det nå og kjøpt en splitter ny elbil fremfor å ligge under en e39 en gang i måneden og bytte diverse møkkadeler bare fordi prisen på bilen var lav. Når jeg regner sammen kjørelengden jeg har pr mnd, selv med meget snill gassbruk så blir bilen fylt full tank på hver søndag (og da er det 15-30 km rekkevidde igjen på BC-en) så tilsvarer det 3800 kroner bare i drivstoffutgifter, for ikke å snakke om bompenger, parkeringer, køkjøring, årsavgift og forsikring på bilen som i mitt tilfelle koster 6500 kr pr år da med 75% bonus.

 

Fordel alt dette pr måned så er det 5200 kr i rene driftsutgifter uten å regne med slitedeler, forefallent vedlikehold på bilen som må taes og det faktum at bilen er en 99 model som ble designet i 96!

 

Jeg har hatt gleden av å kjøre en del morsomme biler med forskjellige "drivstoff" som taxisjåfør i noen år, og selv om gass er både billig og greit i bykjøring så er det no dritt om vintern, slitasje på motor osv. Diesel er sprekt og greit det, men en potent 2-2.5 liter dieselmotor bruker fort opp mot 0.8-1 liter på mila så den koster den og.

Hybrid fikk jeg litt sansen for etter 2 måneder bak rattet på en prius som overrasket stort men det var først etter en opplevelse i en Tesla Roadster, for så å få gleden av å prøve en Tesla Model S noen dager siden at jeg virkelig ønska meg elbil.

 

Dyrt? Nei, ikke når du ser hva du får for prisen, hva du sparer når du kjører 25000km + i året samt at kjørekomforten er minst like bra på korte landeveisturer, og enda bedre i bykjøring kontra en hvilken som helst 10-15 år gammel BMW.

 

Optimalt sett så hadde jeg dratt inn i nærmeste forhandler og brukt 300k på en ny elbil og kjøpt en M5 eller Alpina B10 som kosebil som stod i oppvarmet garasje hele året forutenom de helgene sola titter frem så det Kjell har gjort er ikke noen u-ting, tvert imot et eksempel på hvordan flere av oss burde tenkt og gjort.

 

Å være BMW entusiast trenger ikke bety at en kjører en BMW til daglig, og i hvertfall ikke når det er snakk om en gjennomrustet råtten bil som begynner å nærme seg trafikkfarlig tilstand. Jeg kan fint være entusiast og kjøre en golf eller elbil til daglig og heller ha en perle i garasjen.

 

Kjell, enkelt og greit: kreds for valget og gratulerer med ny bil! Håper den gir deg mange fine år på veien uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i tillegg, har hus/unger å masse utgifter. Så er 3000kr spart i måneden mye penger. Da er ikke lyden av en 2.0 rekkesekser det man tenker mest på. Eller man kan legge disse 3000kr i en nydelig mc, med en herlig lyd  :clap:

Med min interesse for biler så må jeg ha en skikkelig bil til kos også, men den kan jo med tiden bli enda kjekkere enn den jeg har med 3000,- spart.

MC ? Litt for farlig for meg.. men kjøpte jo en Vespa 50 i år som skulle spare en del av pengene el-bilen nå skal gjøre... Jeg kommer til å beholde den også, jeg bruker den en del til å frese en tur opp til butikken og rundt i nærområdet, skal snart få bort variatorringen nå så jeg får litt mer fart på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så ser jeg ikke poenget med å snakke ned folks fornuftige valg når det kommer til bruksbil.

 

Med hånda på hjertet kan jeg si at jeg gjerne skulle gjort samme investering om økonomien hadde tillatt det nå og kjøpt en splitter ny elbil fremfor å ligge under en e39 en gang i måneden og bytte diverse møkkadeler bare fordi prisen på bilen var lav. Når jeg regner sammen kjørelengden jeg har pr mnd, selv med meget snill gassbruk så blir bilen fylt full tank på hver søndag (og da er det 15-30 km rekkevidde igjen på BC-en) så tilsvarer det 3800 kroner bare i drivstoffutgifter, for ikke å snakke om bompenger, parkeringer, køkjøring, årsavgift og forsikring på bilen som i mitt tilfelle koster 6500 kr pr år da med 75% bonus.

 

Fordel alt dette pr måned så er det 5200 kr i rene driftsutgifter uten å regne med slitedeler, forefallent vedlikehold på bilen som må taes og det faktum at bilen er en 99 model som ble designet i 96!

 

Jeg har hatt gleden av å kjøre en del morsomme biler med forskjellige "drivstoff" som taxisjåfør i noen år, og selv om gass er både billig og greit i bykjøring så er det no dritt om vintern, slitasje på motor osv. Diesel er sprekt og greit det, men en potent 2-2.5 liter dieselmotor bruker fort opp mot 0.8-1 liter på mila så den koster den og.

Hybrid fikk jeg litt sansen for etter 2 måneder bak rattet på en prius som overrasket stort men det var først etter en opplevelse i en Tesla Roadster, for så å få gleden av å prøve en Tesla Model S noen dager siden at jeg virkelig ønska meg elbil.

 

Dyrt? Nei, ikke når du ser hva du får for prisen, hva du sparer når du kjører 25000km + i året samt at kjørekomforten er minst like bra på korte landeveisturer, og enda bedre i bykjøring kontra en hvilken som helst 10-15 år gammel BMW.

 

Optimalt sett så hadde jeg dratt inn i nærmeste forhandler og brukt 300k på en ny elbil og kjøpt en M5 eller Alpina B10 som kosebil som stod i oppvarmet garasje hele året forutenom de helgene sola titter frem så det Kjell har gjort er ikke noen u-ting, tvert imot et eksempel på hvordan flere av oss burde tenkt og gjort.

 

Å være BMW entusiast trenger ikke bety at en kjører en BMW til daglig, og i hvertfall ikke når det er snakk om en gjennomrustet råtten bil som begynner å nærme seg trafikkfarlig tilstand. Jeg kan fint være entusiast og kjøre en golf eller elbil til daglig og heller ha en perle i garasjen.

 

Kjell, enkelt og greit: kreds for valget og gratulerer med ny bil! Håper den gir deg mange fine år på veien uten problemer.

Takk akal du ha :smile:

Min 523iA er heldigvis i topp stand bortsett fra noe rust jeg selv har lappet på høyre kanal, det må sikkert gjøres på ny om et par år, men det er fort gjort. Jeg har lagt ut mye penger på den siste året, ca 20.000,- i nye bremser, bremserør, lenkkarm,  viskerhendel, veivsenor + sikkert litt til. Hadde jo svart seg å selge den før..... Men nå ble den EU-godkjent på Bavaria frem til nov. 2015.  også bare kjørt 181.000 km og er i utmerket stand, så god stand at den blir solgt til min sønn (som har eget hus) når jeg får den nye bilen..Selger den jo da selvsagt billigere enn det jeg kunne fått i markedet, men til gjengjeld får jeg kanskje låne den om det skulle være noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downshift : Hvordan vet du hvor kjedelig den er ? Jeg kjører jo en 523 nå på den kjøringen som Leaf skal brukes, og jeg kan faktisk fortelle deg at det er mye kjedeligere, og enda kjedeligere på den type kjøring hadde det vært med en gammel skranglete 3'er. Du kjører diesel og savner lyden av bensin? Men hvorfor kjører du diesel da ? Er ikke det kjedelig? Haha, du motsier deg selv ganske mye. Leafe er heller ikke noe jeg ville hatt om jeg bare skulle hatt en bil, jeg vil også ha en bil med langt over middels kjøreglede når jeg føler for det, pluss lengre rekkevidde når det trengs. Kjekke biler er enda mye kjekkere når du ikke kjører dem hele tiden, derfor har jeg hatt min Z3 over 9 år og er enda ikke lei, jeg kjører den 6-8000 km /år.

Du skriver også at man får det man betaler for, det er jeg helt enig i. Men husk da på at det er avgiftsfritaket som gjør denne bilen så billig som 274.900,- (kampanjepris)

De fleste som har kjøpt en Leaf skulle ha den som bil nr 2 , men ender opp med å bruke den som bil nr 1.

 

 

Jeg kan ikke uttale meg hvordan den ser ut i virkeligheten, men på bildene jeg har sett, ser den forferdelig kjedelig ut. Må være lov å mene det? Eller kan jeg ikke uttale meg om jeg liker en bil fordi jeg ikke har kjørt den / hatt den? Utsagnet mitt om at den er kjedelig er basert kun på bilder jeg har sett. 

 

Sammenlignet med en gammel E39 blir vel litt feil, selv om du har en slik nå? Du må sammenligne prisen på bilen du skal kjøpe med andre modeller. Hva får du av BMW, Mercedes eller Audi for 274.900 kroner? Man får utrolig mye bil for dette, selv om det ikke blir ny bil selvfølgelig. For denne prisen kan du også ha forsikring med maskinskade pga alder på bilen. 

 

Hvis du leser innlegget mitt engang til, ser du at jeg ikke motsier meg selv. Jeg har nylig kjøpt dieselbil, da jeg tidligere hadde bensinbil. Jeg savner derfor lyden av bensinbil kontra diesel som jeg har nå. Min personlige preferanse er bensin, og nettopp derfor har jeg vurdert å selge dieselbilen igjen til våren. 

 

Jeg har full forståelse for at det er ingen avgifter på EL-bil kontra bensin/diesel, men jeg personlig hadde ikke kjøpt EL-bil på dette grunnlaget, ihverfall ikke når de ser ut som Leaf. Jeg kunne vurdert Tesla, men prisen er alt for stiv for meg, selv om den er veldig rimelig grunnet avgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke uttale meg hvordan den ser ut i virkeligheten, men på bildene jeg har sett, ser den forferdelig kjedelig ut. Må være lov å mene det? Eller kan jeg ikke uttale meg om jeg liker en bil fordi jeg ikke har kjørt den / hatt den? Utsagnet mitt om at den er kjedelig er basert kun på bilder jeg har sett. 

 

Sammenlignet med en gammel E39 blir vel litt feil, selv om du har en slik nå? Du må sammenligne prisen på bilen du skal kjøpe med andre modeller. Hva får du av BMW, Mercedes eller Audi for 274.900 kroner? Man får utrolig mye bil for dette, selv om det ikke blir ny bil selvfølgelig. For denne prisen kan du også ha forsikring med maskinskade pga alder på bilen. 

 

Hvis du leser innlegget mitt engang til, ser du at jeg ikke motsier meg selv. Jeg har nylig kjøpt dieselbil, da jeg tidligere hadde bensinbil. Jeg savner derfor lyden av bensinbil kontra diesel som jeg har nå. Min personlige preferanse er bensin, og nettopp derfor har jeg vurdert å selge dieselbilen igjen til våren. 

 

Jeg har full forståelse for at det er ingen avgifter på EL-bil kontra bensin/diesel, men jeg personlig hadde ikke kjøpt EL-bil på dette grunnlaget, ihverfall ikke når de ser ut som Leaf. Jeg kunne vurdert Tesla, men prisen er alt for stiv for meg, selv om den er veldig rimelig grunnet avgifter. 

Nei det blir helt feil å sammenligne med en BMW til samme pris, da sparer jeg jo ikke over 3000,- pr mnd. på bomavgifter, billig forsikring, drivstoffutgifter osv. Det du tydeligvis ikke forstår er at bilen i mitt tilfelle nesten betaler seg selv.

Å kjøre en BMW med en liten fisediesel ville aldri falt meg inn rett og slett heller, ville jeg det hadde jeg kjøpt en. Jeg anbefaler de som har to biler om å prøve en når de skal bytte bil. Var ikke positiv til el-biler jeg heller før jeg hadde prøvd. Jeg syns det er fantastisk til sitt bruk (som passer meg perfekt).  Jeg har heller aldri påstått at EL-bil passer deg og alle andre. Men det er mye uvitenhet om el-bil fordi det er nesten ingen som har prøvd, jeg var også en uvitende. Gutta på jobb er ennå lettere rystet etter at nettopp JEG kjøpt el-bil. Jeg var liksom den siste i verden de ville tenkt på i den sammenhengen :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med spennende bilvalg Kjell Z3 :-). Dette var en interessant tråd for min del da jeg sitter selv i tanke boksen hva angår fornuftig valg av bil til mitt behov. Selv er jeg litt usikker på en del spørsmål som tråden her har belyst av kjørelengde, batterikapasitet, verdi tap.. . Ser ut som jeg kan havne utenfor kategorien til el bil med tanke på reise avstand. 70 km en vei til jobb (140 tur retur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir helt feil å sammenligne med en BMW til samme pris, da sparer jeg jo ikke over 3000,- pr mnd. på bomavgifter, billig forsikring, drivstoffutgifter osv. Det du tydeligvis ikke forstår er at bilen i mitt tilfelle nesten betaler seg selv.

Ingen biler betaler seg selv, heller ikke denne :) Om dette var et smart kjøp eller ikke vet du først om noen år når bilen skal selges igjen, eller må avhendes pga at batteribytte eller andre feil gjør den uøkonomisk å reparere. Forsikringen kan utmerket godt stige når flere Leafer selges og skadestatistikken blir forverret, bompengene kommer garantert tilbake etterhvert som elbilandelen øker osv osv.

Kjekt at du trives med nybilen (og grattis med ny bil!), men det er aaaaaalt for tidlig og for mange ukjente faktorer til å utrope den til noen økonomisk vinner ennå.

AutoLease har regnet på forskjellene mellom ny Leaf og ny Golf, og kommer til at Leafen er billigst men uten noen stor margin. Så kan man jo tenke seg regnestykket på en to-tre år gammel BMW der en tredjedel av verditapet allerede er tatt... http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen biler betaler seg selv, heller ikke denne :) Om dette var et smart kjøp eller ikke vet du først om noen år når bilen skal selges igjen, eller må avhendes pga at batteribytte eller andre feil gjør den uøkonomisk å reparere. Forsikringen kan utmerket godt stige når flere Leafer selges og skadestatistikken blir forverret, bompengene kommer garantert tilbake etterhvert som elbilandelen øker osv osv.

Kjekt at du trives med nybilen (og grattis med ny bil!), men det er aaaaaalt for tidlig og for mange ukjente faktorer til å utrope den til noen økonomisk vinner ennå.

AutoLease har regnet på forskjellene mellom ny Leaf og ny Golf, og kommer til at Leafen er billigst men uten noen stor margin. Så kan man jo tenke seg regnestykket på en to-tre år gammel BMW der en tredjedel av verditapet allerede er tatt... http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=41404

Jeg sammenligner ikke med biler jeg kunne kjøpt, jeg sammenligner det å beholde nåværende 523i 5 år til eller kjøpe Nissan Leafe.Selvsagt kunne jeg kjøpt en brukt Polo med minste dieselmotor, men en sånn liten bråkete simpel  fisebil vil jeg ikke ha. Leaf har høy Comfort. Dette regnestykket er helt klart, på 5 år er 200.000 kr spart, i tillegg kommer eventuelle reperasjoner på 5 serien. Da vet jeg at jeg har gjort et godt kjøp selv om jeg ikke aner restverdien på Leafe etter 5 år. Dessuten syns jeg den er mye kjekkere og bedre å kjøre i nærområdet og bytter bil med stor glede. Jeg føler ikke jeg går ned i standard men ganske mye opp ;-)

Ikke glem at den har 5 års garanti , også på batteriene.

Er kjørelengden doblet eller mer om 5 år kjøper jeg gledelig en ny :-) Kanskje det da finnes en ny EL. 5 serie også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Somlet meg i dag endelig til å ta en tur innom Teslaforhandleren i nabobygget, hvor de for øvrig var litt travle fordi de slet litt med å losse et batteri på ett tonn(!) i et svært flak av en kasse.

 

Absolutt en flott bil, men interiøret hadde vært både penere og mer praktisk med en skikkelig midtkonsoll med oppbevaringsrom. Bortsett fra rotekassen på gulvet, hanskerommet og en liten hylle under skjermen er det ingen andre oppbevaringsplasser. Ikke dørlommer en gang.. Hadde også forventet opplyste sminkespeil i den klassen. Ellers var baksetet altfor lavt, og hadde dårlig takhøyde, slik at det egentlig egner seg best for barn. Jeg satt ihvertfall overraskende lite behagelig der. I førersetet ble jeg litt skeptisk til at nakkestøtten, som er integrert i ryggen, ikke var i nærheten av høyt nok plassert for meg. Utvendig var det overraskende å se at 3 av dekslene over takstativfestene manglet, mens det siste var delvis knekt pga. tynn og svak plastikk. Regner med å prøvekjøre en dag og, så skal bli spennende å se hvordan den er å kjøre. Slik den var nå fremstod den som spennende, men egentlig ikke helt ferdig utviklet.

 

Står også en ramme med motor og understall fra Model S ustilt, og det er fasinerende å se med egne øyne hvor liten motoren er størrelsesmessig i forhold til kraften den leverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...