Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Les denne artikkelen så forstår man at EL bil er en MILJØ BLØFF + at det er over 100 år gammel teknologi å kjøre bil med batteridrift !

http://www.an.no/bil/article7264621.ece

 

Og den artikkelen tar du seriøst?

 

Ble fristet til å dobbelsjekke at vedkommende faktisk har klart å gjennomføre en ingeniørutdannelse når han rett og slett tydeliggjør en så stor grad av inkompetanse.

 

Han bruker den tyngste elbilen på markedet (Tesla) som eksempel mot en imaginær fossildrevet familiebil (en typisk norsk familiebil har en snittvekt på 1500 kg, ikke 1100 kg, om man er snill). Hvorfor ikke bruker i3 som er en av de letteste personbilene på markedet som eksempel på en elektrisk bil?

 

Uansett er det langt fra så enkelt at en dobbelt så tung bil bruker dobbelt så mye drivstoff. Ting som luftmotstand, drivverk og motorens effektivitet har også svært, svært mye å si.

 

Og når man først er inne på effektivitet så skulle man tro en ingeniør, uansett fagområde, vet at en elektromotor har en langt bedre virkningsgrad enn bensin- og dieselmotorer.

 

Han skriver en masse om hvordan strøm overføres, men forutsetter samtidig at bensin og diesel oppstår ut av løse luften i det man fyller tanken på en bensistasjon. Så vidt jeg vet hentes bensinen jeg bruker opp langt nede under havbunnen i Nordsjøen ved hjelp av en stor energikrevende plattform, fraktes med skip til Mongstad for rafinering, og fraktes så med tankbil til bensinstasjonen. Lurer på hvem av oss som har rett....

 

Hvorfor ikke si et ord om hvordan mesteparten av strømmen i Norge produseres, og at det over hele verden jobbes med å gå over til bærekraftig strømproduksjon.

 

Dagens elbiler og strømproduksjon er definitivt ikke perfekt, men man skal begynne et sted, og å skape en etterspørsel etter er definitivt en god begynnelse for å få i gang rask utvikling av både mer bærekraftige biler og kraftproduksjon.

 

Beklager, men å basere seg på vi har midlertidig (fossile energikilder) har, opplagt nok skulle man tro, ingen forutsetninger for å fungere. Antar likevel at det er dette artikkelforfatteren ser på som den beste løsningen for fremtiden, siden han argumenterer så varmt for dette, og heller ikke foreslår noen andre løsninger.

 

Kanskje har vi ikke funnet løsningen enda i det hele tatt, men fossil? -Nei..

 

Hva har det med saken å gjøre at elbil er over 100 år gammel teknologi forresten?

 

Hjulet er mye eldre, men synes det fortsatt fungerer ganske bra, og tipper det ikke går av moten med det første heller.

 

Seilskip er en svært gammel teknologi også, men likevel jobbes det med moderne utgaver av disse for mer effektiv fremdrift på sjøen.

 

- Så hvorfor skal jeg forstå at elbil er en bløff etter å ha lest den artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vi har da eid i3 i litt over en måned, og allerede kjørt på den 3300km. Det irriterer meg litt å si det, men dette har faktisk blitt den foretrukne bilen på småturer ++

Den er utrolig lettkjørt og komfortabel.

De som mener at Leaf er bedre, må være noen veldig rare mennesker. Det er KUN to ting Leaf er bedre på. Bagasjeplass og antall seter. Men jeg skjønner KjellZ3 at det er ekkelt å innrømme dette etter at du har kjøpt katta i sekken. :P

 

Den har jo fått litt bad press på bakdørene, men det fungerer bra, hvertfall for vår bruk.

Den understyrer litt mer enn jeg hadde håpet, og rekkevidden er faktisk i korteste laget, men jeg må innrømme at den oppfordrer til grisekjøring :-o 30-90 kmh er rett og slett kjempeartig, og ærlig talt, det er der det trengs.

 

Fillern og, men det er nesten så jeg er blitt fan.... Gi meg bensinsekser nå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg ser noen gleder seg til i3 med 170 hk og 0-100 på 7,2 sekund, men da kan jeg bare si at etter en liten stund kommer dere til å sette den i Eco-program, og der blir den sannsynligvis stående.Activ kjøring er liksom ikke noe som er så greit med så kort rekkevidde, da må man ha Tesla som har litt mer km. å gå på. Men med 155 dekk på i3 er det kanskje så som så uansett?

 

 

Ta det rolig, jeg er fremdeles BMW mann :smile: . men det jeg har sett om i3 er ikke noe for meg, den er for liten med sine bare 4 meter, og for mye bybil med sine 155 dekk.

 

 

Feil.

i3'en står i Comfort hele tiden og alle 170hk blir brukt altofr ofte. Til og med samboeren som bruker bilen mest liker skyvet. :)

Nå vet ikke jeg hvor godt du fulgte med i fysikk/georgrafitimene, men i3'en har like mye gummi i asfalten som Leafen. Bredden er èn ting, men vi har noe som heter diameter også.

 

Dessuten er det 175/55-20 bak :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut , har fortsatt en mnd å vente før jeg får min. Det du beskriver er også inntrykk jeg fikk fra prøvekjøring, prøvde i3 litt tilfeldig i november - var jo innstilt på noe brukt diesel og automat. I prisklasse 250-350. Etter å ha prøvd diverse 3 liter diesel biler - som lå langt over mitt budsjett, så var det enkelt å kunne gå for noe lydløst med tilsvarende skyv i mitt hastighetsregister hvor 95% av kjøring er i 10-Max 85 km/t.

Gikk selv også fem på med det med smale hjul - men etter å ha lest meg opp, forstod jeg konseptet - og hvorfor grepet på våt veibane / 0 føret var positivt godt. Akselerasjonen lignet veldig på skyver fra min tidligere bmw z3 coupe - men lekende enkelt å styre/justere.

Siden dette er en lettkjørt bil - så vil man sikkert satte litt ekte motorlyd - og det er her hobby bilene vil få en viktig oppgave de få gangen jeg skulle ha behov for 4x4 eller trekke henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ubetinget veldig fornøyd med bilen. Kjørt 1800km på 3 uker. Ikke et feilslag eller noe tull med all denne tekno som er tilgjengelig i bilen.

Kjører stort sett i venstre fil - også på vei ned E6 til Sarpsborg ( men har ikke prøvd 110 Vestfold ).

Fungere veldig godt til tiltenkt oppgave , som kjøre til jobb , og lokalkjøring i

Rundt og i Oslo. Skal mye til at forbruket bikker 1.3 kw/t pr mil, da snittet ligger som regel på mellom 1.1 og 1.25.

Men for tidlig å konkludere hele bilen, da jeg stadig lærer noe nytt med egenskapene - noen som har prøvet i3 på bane / satt kjøreegenskapene på prøve.

Jeg er spent til vinteren - regner med at det blir enklere å finne ut av bilens grenser - da både elektronik og batteritygde er nytt for meg.

Hører gjerne på om noen har eksperimentert med hjulopsett utover det originale.

For de som ikke har erfaring med el bil - er det en stor nedsiden ( hvis man er avhengig av å kjøre langt pr. Dag) man skal være klar over : hurtiglade infrastruktur ikke er på det nivået bilen er på. Jeg trodde man hadde kommet lengre . Det positive er at det er nå lansert løsninger , som vil kunne bedre situasjonen betydelig for hvert kavrtal.

Uansett har jeg basert meg på å lade hjemme.

Med vanlig lading hjemme, kommunale og kjøpesenter ved gjennomreise har fungert godt. Kjører lett 10- 13 mil , uten problemer og har 3-5 mil igjen på "tanken"

I praksis lader jeg med vanlig strømkontakt i garasjen på ca 10 amper ( kursen er på 16amp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...