Gå til innhold

Rustsveising. Mange spørsmål.


MeSs
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er ikke BMW relatert, men spør her likevel.

Jeg driver for tiden å pusser opp en Nissan 200SX S13, helt fra bunnen av.
Kjøpte en komplett bil som jeg ikke syns var bra nok utgangspunkt, denne tok jeg alle delene av og vraket.
Så kjøpte jeg et rent skall. Dette skallet har nå vært på sandblåsing og har blitt grunnet med Glasurit 2-komp lastebilgrunning (også inne i rammevanger etc.)

Nå skal bilen rustsveises, dette blir 3 gangen jeg gjør dette men er fortsatt veldig usikker.
Vil sveisegrunninga reagere med Glasurit lastebilgrunning?

 

Er det noe jeg kan bruke under bilen som vil beskytte mot steinsprut, bli hardt (ikke sånn understellsmasse jurpe) og samtidig kan overlakkeres?
 

Hva bør jeg bruke inni kanaler og andre hullrom som ikke lastebilgrunning har kommet inn i?

Alle andre understellsdeler er sandblåst og pulverlakkert, så vil ha like motstandsdyktig og fin finish på resten av bilen. Bilen skal være rød, og jeg vil gjerne at den skal være rød under også.

 

Jeg håper denne tråden kan bli lærerik for andre også om det kommer mange bra tips, helst med linker til hvor tingene kan kjøpes.
 

Blir dette riktig framgangsmåte:

  1. Pusse vekk lastebilgrunning der det skal rustsveises. 
  2. Ta på sveisegrunning der det skal rustsveises (2.1. vil dette reagere med lastebilgrunning?) Link: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=711
  3. Rustsveise.
  4. Pusse hele undersiden av bilen (sig fra inni rammevanger etc., riper osv).
  5. Grunne bilen under på nytt? Tips?
  6. Få på noe overlakkerbart som blir hardt, som kan overlakkeres? Tips?
  7. Mellomslipe så vanlig rød 2-K Glasurit lakk.
     

*Redigert 14.10.13. Ville egentlig bruke POR-15 på undersiden av bilen, men dette må tas rett på bart stål, og jeg gidder ikke å pusse vekk all lastebilgrunning.
* Grunnen til at jeg grunnet bilen med en gang jeg fikk den igjen fra sandblåsing er fordi jeg ikke ville ha noen rustdannelse. Det kan ta litt tid før jeg får rustsveisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor grunnet du bilen før du sveisa rust?

Fordi bilen var helt ren for lakk, vil ikke ha noe rustdannelse.

 

Dette lurte jeg også på.

sent from my microwave using tapatalk

Fordi bilen var helt ren for lakk, vil ikke ha noe rustdannelse.

 

Fordi den har vært på sandblåsing vel..?

Er ikke bra å la metallet stå bart over lengere tid, da er det bedre å ha på grunning de stedene man ikke holder på.

Stemmer :)

Fikk nå vite fra Gasolin.no at POR-15 IKKE kunne brukes over grunninga, og jeg gidder ikke å fjerne all lakk under bilen. Noen som har tips til annen framgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det, det var så mye drit under bilen, det var original understellsmasse + lakk og biltema understellsmasse over det igjen. Skjulte seg rust overalt. :)

Mye enklere å rustsveise når det er bart metall :)

Takk for tipset! 

ja, det skjønner jeg jo, men slik jeg forsto det så har du jo ikke bart metall, da du uansett må slipe ned 2k malinga som er hatt på bilen, men kanskje enklere alikevell, jeg har ikke noe særlig erfaring rundt dette emnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...