Gå til innhold

Bytting av turbomanifoil bmw e61 525d


Margarus
 Share

Anbefalte innlegg

Det var den jeg også skal bestille nå.

Ble den stoppa i toll? Og hvor mye framt ble det.?

 

Jeg fikk FedEx regning i posten et par uker etter jeg hadde mottatt manifolden, kom levert på døra.

Syns huske regninga var på ca 600,- :)

 

Shipping GBP 39.99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk du inn via plast dekslene i hjulbuen for og komme til manifoil boltene?

Løsna du noe annet en di 3 boltene i flensen på turboen? Eller gikk det greit og skyve manifoilen over og ut.,?

Jeg gikk inn i plastinnerskjermen første gang jeg gjorde detta, men fant fort ut at det er liten vits, veldig kronglete å komme til skruene fra den retningen.

Må gå inn ovenfra og rett inn, mutterne har 10mm hode, så går greit med ei skralle og en liten forlenger.

De 3 boltene til turboen lar du sitte til du har vært under og løsna 2 15mm bolter som holder partikkelfilteret fast i eksoshuset på turbo.

Så løsner du klemme på eksosen like etter partikkelfilter og skyver hele partikkelfilteret til side for turbo.

Deretter går du inn ovenfra i luftfilterhuset med 16mm 12kant pipe og skrur opp de 3 boltene til turbo.

Husk også å skru av oljetilførsel til turbo som sitter like bak dynamo på blokk.

Når turbo er løs legger du den bare litt lenger ned, den legger seg i klem mellom partikkelfilter og motorfeste, så der ligger den fint :)

Deretter er det bare å skru av alle bolter på manifold, dra den ut fra blokka og opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Holder på og skru nå. Begynte i dag og er ferdig med demontering og har fått den gammle manifoilen ut.

Den er total vrak og er nesten tragisk den kvaliteten disse rustfrie har.

Jeg tar kveld og fortsetter montering i morgen.

Legger ved ett par bilder.

Jeg tellte ikke mindre en 6 sprekker. Ikke løye motorommet mitt var sort i sot og drit.

Må da miste endel turbotrykk og me alt det eksos lekasje?

post-44820-0-40821600-1388862635_thumb.j

post-44820-0-61869700-1388862653_thumb.j

post-44820-0-04667900-1388862669_thumb.j

post-44820-0-96933200-1388862683_thumb.j

post-44820-0-61955000-1388862731_thumb.j

post-44820-0-13949800-1388862747_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jobben gjort.

Lekasje vekke. Og ny pakning på trykkrøret. Den gammle var lekajse i.

Ingen lukt i bilen, og du verden så mye bedre bilen gikk nå som alt er tett :)

Hele jobben gikk forsåvidt greit, hadde ingen problemer underveis egentlig, annet at det car JÆVLIG trangt..

Finger tupp skruing, og så mye deksler og dilldall over alt, spes under.

Jeg hadde ikke kjangs. En gang gjøre dette på 5 timer.

Minst en dags arbeid her vertfall.

Hadde nok vert litt lettere med løftebukk da.

Men godt og få det gjort og 10 lapper på verksted spart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løsna 2 boltene på klem flensen til eksos huset,.

Så løsna eg begge. Støtte stag til partikkel filter, . Så løsna jeg gummi oppheng foring til eksos røret litt lenger bak,

Da fikk jeg dratt hele partikkel filter klar eksos huset og lagt det litt ned . Så løsnet støtte vinkel under turbo og 3 turbo boltene i flensen, da La den seg fint ned på motorfestet og jeg skled manifoilen opp og ut over lykta.

Kobla aldri i fra tur eller retur olje på turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løsna 2 boltene på klem flensen til eksos huset,.

Så løsna eg begge. Støtte stag til partikkel filter, . Så løsna jeg gummi oppheng foring til eksos røret litt lenger bak,

Da fikk jeg dratt hele partikkel filter klar eksos huset og lagt det litt ned . Så løsnet støtte vinkel under turbo og 3 turbo boltene i flensen, da La den seg fint ned på motorfestet og jeg skled manifoilen opp og ut over lykta.

Kobla aldri i fra tur eller retur olje på turbo.

 

Ahh stemmer, samma som jeg gjør, bortsett fra at liker å skru av oljetilførsel til turbo så kan jeg slippe turbo enda litt lenger ned ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...