Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Idag tenkte jeg skulle bli en kosedag med litt montering og moro. Etter å ha montert litt, syntes jeg det ble for mye montering, så demonterte litt. Toppdekselet. Da var det på sin plass å ta en titt på ventilklaringene. Jeg tenkte at dette ville være i orden, men sjekket fordi jeg liker å være på den sikre siden. Glad for jeg gjorde det. Klaringene på innsugssiden skal være mellom 0,15-0,20mm, på eksossiden skal det være mellom 0,25-0,30mm. Måles med bladsøker.

Litt store klaringer går i og for seg bra, ikke noe jeg bryr meg veldig om. Det som derimot er kritisk er for trange klaringer. Ventilen kan i verstefall stå bittelitt åpen når den tenner på den aktuelle sylinderen og kan i verstefall føre til at en ventil brenner seg.

Så resultatet er:

Innsug:
Sylinder 1: 
Ventil 1, 0,15 går ikke innunder, 0,10 er løs. Dvs. at klaringen er mellom 0,10 og 0,15 et sted. Med andre ord for trang iht. spec.
Ventil 2: 0,15 er løs, 0,20 er passelig.

Sylinder 2:
Ventil 1 og 2, 0,15 er løs, 0,20 er passelig - Denne er innenfor spec

Sylinder 3:
Ventil 1 og 2, 0,10 er løs, 0,15 går ikke - dvs. utenfor spec

Sylinder 4:
Ventil 1: 0,15 går fint, 0,20 er litt trang - Denne er innenfor spec
Ventil 2: 0,10 går ikke!! 0,05 er TRANG! - Denne er veldig langt utenfor spec.

Eksos:
Sylinder 1:
Ventil 1: 0,30 går perfekt - Denne er innefor spec.
Ventil 2: 0,25 er litt løs, 0,30 går ikke innunder - denne er innenfor spec

Sylinder 2:
Ventil 1: Litt løs på 0,30 - Hårfint utenfor spec, men den er ikke for trang
Ventil 2: Løs på 0,25, får ikke inn 0,30 - Denne er innenfor spec

Sylinder 3:
Ventil 1: Litt i løseste laget på 0,30 - Hårfint utenfor spec, men ikke for trang
Ventil 2: Trang på 0,25 - I trangeste laget, hårfint utenfor spec på den trange siden

Sylinder 4:
Ventil 1: Litt løs på 0,30 - Utenfor spec, men ikke for trang
Ventil 2: 0,30 og går perfekt - Innenfor spec.

Så har jeg tre ganger i mitt eie opplevd at motoren har hatt noe som kunne minne om ettertenning, men nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg tror at det ved noen anledninger har vært en av de trange innsugsventilklaringene som har gjort til at sylinderen har hatt tenning og at det har skyti ut i innsuget.

Det må derfor bli en sjau på dette. Får ta ut kammene i morgen om jeg har tid og lyst til det og sjekket ut shimsingen og få bestilt opp riktig shims til de ventilene som er for trange. En shim koster 230kr, tar derfor i denne om gang bare de som er for trange, så får jeg kjøre en sesong til og sjekke til neste høst hvordan det ligger ann med de som idag er romslige.

Ellers er knastene på kammene i flott stand, litt usikker på om jeg i samme slengen skal skifte sleidene på kjedet og bytte strammer, samt overhale oljepumpe(og vannpumpe, da de er kombinert), evt. også skifte kjedet. 

Jeg blir litt betenkt når McOslo har hatt denne på service siste 15 år og noen av klaringene er helt på jordet :-k Fakturerer de for arbeid som ikke gjøres?!

to bilder
1F1502B5-5D1D-4734-85AB-E5C30B55C375_zps
843C6EEC-AA73-40B5-BE9A-C3210C8C97A0_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den skyter ut i innsuget kan like godt være at noen av gummiproduktene er sprukket. Slik som de muffene under gasspjeldene og samlerøret for motorluftingen innom gasspjeldene og andre o-ringer og pakninger.

Angående registerkjede så er det vel plastbelegget på strammeskinnen som skal skiftes på 60 000km. BMW verkstedene sier at det er unødvendig, det samme har jeg erfart etter å ha skiftet på 2. Like fine.

Men jeg skulle ta et kjapt oljeskift på en 2001 K1200RS en gang, da oppdaget jeg at i oljefilterlokket lå det fullt av plastgjørme og biter. Da ble det ned med bunnpanne og skifte av oljesil som hadde begynt å tettes og av med frontdeksel og skifte av alt der. Den sykkelen hadde kjørt noe over 100 000km med lite vedlikehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser jo at sleidene er veldig fine, men jeg sover godt når det er skifta, og har det oppe :) 

Har ikke hatt ned sumpen, oljetrykket kommer relativt fort og motoren går fint ellers :) 

Har du noen erfaring med K1200 motoren og ventilklaringer blir trangere med tiden? Det er en kjent sak at 8v motorene av gammel årgang gjerne blir litt løsere, men at K1200( ev.t 16V toppene) er langt mer stabile.

Jeg har nå tatt ut innsugskammen og sjekka shimene. Jeg bestiller 3 shims på 2,80mm og en shim på 2,75. Da er vi godt innafor.

Det er en flott motor å skru på, hvertfall der man kommer til :) Er vel verre når dynamo skal en tur ut for service eller annet som er plassert litt høyere oppunder ramma.

A1C98DA6-20FD-4866-9E59-676A3D23860B_zps

4CA92E3C-B1A6-49BA-9759-950673A65586_zps

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit å få friske deler foran der av og til.

Har faktisk vært borti en 1997 modell til en kamerat som begynte å gå på 3 sylindre. Der var det en ventil som det var 0 klarning på, eksos eller innsug husker jeg ikke. De andre var ok. Fikk satt inn ny ventilkopp og sykkelen gikk i noen år til det ble bestilt en av de første K1200S i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å høre litt om andre som har skrudd litt på disse :) Den gjennomsnittlige BMW motorsykkel eier er ikke akkurat ivrig på noe forum :) 

Noen andre ting du har vært borti på disse som er greit å ta en titt på? Blir mye kjøring på meg til sesongen, er avhengig av den, regner med å klokke inn rundt 25 000km på den. Hadde vært greit om det ikke skulle oppstå noen problemer :) Jeg har ingen videre planer for den nå annet enn å sette den sammen igjen og justere SAG på Öhlins-dempere og sette den bort til veiene er fri for salt og dritt :D Kan nesten ikke vente kjenner jeg!

@ESveen har du sjekka klaringene dine?

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår man tysk så er flyingbrick forumet bra flyingbrick  :-)

Jeg skrudde litt på disse for en del år siden og det var forskjellige ting som gikk istykker. Men en ting som bør skiftes 3-4 hvert år er det store hjullageret i bakenden. Anleggsflaten til simmeringen ruster og det kommer vann inn. Oljen der må skiftes hvert år. Lageret havarerer svært fort når det først begynner.

Ellers oljelekkasje/simmering innom svinghjul- 2 dagers møkkajobb. Slavesylinder for clutch lekker. Forhjulslager. De bakre lagrene i paralever, med momentstaget tatt av kjenner man at de biter/slakke på en viss plass. 

Ellers forholdsvis holdbare :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke viet så mye tid til den enda. Forrige eier sjekket ventilklaring før jeg kjøpte den. Mener han sa han byttet/flyttet rundt noen av shimsene for å få best mulig klaring. 

Tenker å ta en skikkelig runde neste vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Metcalfe (som jeg har nevnt mange ganger i min egen tråd) liker ikke bare sportsbiler og Land Rovere, men også motorsykler. I denne filmen kjører han og noen venner off-road på tvers av Pyreneene fra Middelhavet til Atlanterhavet mellom Frankrike og Spania. Det ser ut som om selve ruten er velkjent for off-road motorsykkel entusiaster og den ser fantastisk ut... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Framgang mot våren. 

Fått laget en batterikasse for å skjule batteri og hjernen til innsprøytninga. Den ble orange, men av en grunn. Den er montert på den gamle batteriholderen som hviler på gummioppheng. Kassen er 3 delt for å få den inn i ramma, og for lettere å koble fra/til batteri. Kassen holdes sammen av gjengestag fra bunnen opp til lokket. 

Fått lakkert framskjermen, montert brems fram med nye klosser og bremseslanger. Tatt en ventilsjekk og hadd på nytt filter å olje. 

Skive å calipper bak er klart, mangler bare bremseslangen bak. Nytt reservoar bak montert med ny slange til pumpe. 

Tanken er levert til lakkering. Den blir sort :) 

Da mangler kun eksos! 

 

 

20170228_203217.jpg

20170308_201316.jpg

20170308_202100.jpg

20170316_231111.jpg

20170316_231047.jpg

20170316_220546.jpg

20170310_210457.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 29.1.2017 at 21.48, FredrikE24 skrev:

Greit å høre litt om andre som har skrudd litt på disse :) Den gjennomsnittlige BMW motorsykkel eier er ikke akkurat ivrig på noe forum :) 

 

 

En bekjent vet jeg er relativt aktiv i diverse facebook grupper, arrangerer treff osv. Mulig noen på bike.no eller noe vet mer om hvilke forum som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...