Gå til innhold

Rust på F10 2011. (Alle F10, F11 eiere bør lese dette)


 Share

Anbefalte innlegg

Søren klype.
Fant i dag en liten lakkrustlomme, til tross for at jeg fikk sjekket min f10 for rust, før jeg kjøpte den, på reklamerte plasser av trådstarter.

Saken er den:
Alle biler har konstruksjons svakheter, og også f10 tydeligvis.
La oss håpe at det ikke er mer, for dette kan man enkelt forhindre med helt vanlig bilpleie.

For det er ingen tvil om at f0 har en svakhet mht. lakkens holdbarhet i karosseriet på utsatte plasser for vanndrenering.
Derfor gikk jeg i dag preventivt over bilen med bonevoks for å vokse opp de utsatte punktene trådstarter henviser til.

Og ja; lakken i de utsatte punktene var matte og svært preget av «tidens tann». Ikke lenge før lakken her  ville gi opp for rust, hvis den ikke fikk voks.

Men under jobben, fikk jeg en ørliten mistanke til konstruksjonen til plast dekslene – vanndreneringen mellom baklysene og koffertrommet.
(Svært enkelt å demontere – montere dekselet for inspeksjon).

Og se det….
Under dekslet, var det mye(!) gammelt veistøv, barnåler, bladstilker, brunt som rust, som hadde lagd en liten demning / ett "basseng".
-Her har rusten fått tak i lakken.
(Se bilder).

Dette er ett nytt punkt som ingen andre her i tråden har oppdaget?

For øvrig avslørte Bavaria sin salgsrepresentant ikke så lite skepsis (overraskelse?) da jeg opplyste om svakheten med lakkrust på de punkter trådstarter poengterer ut.

Jeg skal sende han e-meil og bilde og be om forslag på løsning.

IMG_0545_zps7mofmohu.jpg
IMG_0550_zpsz1mu51qo.jpg
IMG_0548_zpsxg1mxmyi.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, Bavaria Haugesund bruker jo det beste lakkeringsverkstedet i distriktet, (Torgersen lakkering i Skåredalen) hvis de ikke har byttet da. Jeg har selv fått lakkert der flere ganger opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, Bavaria Haugesund bruker jo det beste lakkeringsverkstedet i distriktet, (Torgersen lakkering i Skåredalen) hvis de ikke har byttet da. Jeg har selv fått lakkert der flere ganger opp gjennom årene. 

Når jeg hadde inne min e46 for bytte av bakluke brukte de gudmundsen rett over gata, de traff ikke rett farge, og slik var det bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Søren klype.

Fant i dag en liten lakkrustlomme, til tross for at jeg fikk sjekket min f10 for rust, før jeg kjøpte den, på reklamerte plasser av trådstarter.

Saken er den:

Alle biler har konstruksjons svakheter, og også f10 tydeligvis.

La oss håpe at det ikke er mer, for dette kan man enkelt forhindre med helt vanlig bilpleie.

For det er ingen tvil om at f0 har en svakhet mht. lakkens holdbarhet i karosseriet på utsatte plasser for vanndrenering.

Derfor gikk jeg i dag preventivt over bilen med bonevoks for å vokse opp de utsatte punktene trådstarter henviser til.

Og ja; lakken i de utsatte punktene var matte og svært preget av «tidens tann». Ikke lenge før lakken her  ville gi opp for rust, hvis den ikke fikk voks.

Men under jobben, fikk jeg en ørliten mistanke til konstruksjonen til plast dekslene – vanndreneringen mellom baklysene og koffertrommet.

(Svært enkelt å demontere – montere dekselet for inspeksjon).

Og se det….

Under dekslet, var det mye(!) gammelt veistøv, barnåler, bladstilker, brunt som rust, som hadde lagd en liten demning / ett "basseng".

-Her har rusten fått tak i lakken.

(Se bilder).

Dette er ett nytt punkt som ingen andre her i tråden har oppdaget?

For øvrig avslørte Bavaria sin salgsrepresentant ikke så lite skepsis (overraskelse?) da jeg opplyste om svakheten med lakkrust på de punkter trådstarter poengterer ut.

Jeg skal sende han e-meil og bilde og be om forslag på løsning.

IMG_0545_zps7mofmohu.jpg

IMG_0550_zpsz1mu51qo.jpg

IMG_0548_zpsxg1mxmyi.jpg

 

Takk igjen for tråden Egeland92 !  :headbang: 

Pga. tråden, har jeg fått Bavaria Oslo sin takstmann til å taksere lakkrustskadene.

Foruten den skaden jeg har avbildet her, fant han én til på førerdør ved speilet. Der  er det en "gummileppe" hvor vann blir liggende etter vask og regn. Der koser rusten seg.

Sjekk mer ut trådstarter Egeland sin tråd. Tråden viser hvor rusten kan begynne!

Jeg mener at det skal mye til at noen F10/11 ikke ruster på oppgitte punkter.

Det er en svakhet, som alle må sjekke!

Jeg har fått min reparert på lakkgarantien.

Nå skal de bestille time hos lakkfirma, på BMW's garanti.

Auto-Skade Terje Schie AS. http://www.auto-skade.no/

Noen som kjenner til firmaet?

Endret av Erling T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Morn karer, da har min vært inne til fiks. dem brukte en lokal aktør som fikser småskader etc. KLARER! ikke å huske navnet nå beklager!.

3 dører ble fikset. har lagt ved bilder.

Bilde 2015.09.18.16.48.23 er førerdør 

Bilde 2015.09.18.16.48.56 er høyre bakdør, litt vann der, ikke lakk boble :-)

siste er høyre fordør.

 

så får man se da, etter vinteren f.eks. hvordan dette ser ut da.

 

good luck til de andre som har samme problemet.

 

post-72289-0-82017200-1443000179_thumb.j

post-72289-0-38170000-1443000280_thumb.j

post-72289-0-75318900-1443000307_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så pent ut nå BMWbørge. Håper det holder seg slik også :)


Jeg har lagt merke til at det er en del rust på navene til bakhjulene mine. Jeg viste dette til garantiansvarlig på Bavaria, men han mente på at dette var normalt, og at det ikke var en garantisak. Se vedlagte bilder.

 

Hva mener dere om dette? 

post-54055-0-75823900-1443119151_thumb.j

post-54055-0-56931600-1443119152_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ser for jævli ut, egeland92

 

Det så pent ut nå BMWbørge. Håper det holder seg slik også :)

Jeg har lagt merke til at det er en del rust på navene til bakhjulene mine. Jeg viste dette til garantiansvarlig på Bavaria, men han mente på at dette var normalt, og at det ikke var en garantisak. Se vedlagte bilder.

 

Hva mener dere om dette? 

Det ser for jævli ut.
Jeg har hatt mange biler, men dette er nytt for meg. Har aldri sett likt før. 
Hvor bor du?
Salt Lake?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med Terje Schie. Var der selv etter å ha blitt påkjørt av en scooter tidligere i høst og faren min har brukt dem et par ganger. Så vidt jeg kan se er resultatene gode og de virker proffe og hyggelige. De driver stort sett med Porsche og BMW (så ihvertfall sånn ut når jeg var der). Tror du kan være trygg på at de gjør en god jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...