Jump to content

Recommended Posts

akkurat satt på sommerdekkene for første gang på min 06 modell 530xd. sliter VELDIG med sporing. ikke vanlig sporing, men det er så ille at du må nesten dra i rattet for å holde bilen jevnt. fyllte i mye luft i dekkene, da ble det noe bedre. Men forstatt så sporer det endel. Det sitter 19" med ca 3 år gamle continental dekk. Str på dekkene  er 255,35. Skal ikke en sånn bil tåle det? Tenkte på å gå ned en bredde, men da ser det veldig rart ut med kanten på felgen. Noen som har råd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henger med på den.. Sporer en del hos meg og. Men er 17 tommere med 235 dekk. Dekka er 4 år gamle. Skal bytte casterforinger etter påske, og ta forhjul og bakhjul stilling. Kanskje det hjelper. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Fyll 2,9Bar i alle hjulene! Altså mye høyere trykk enn det som står i døra på bilen. Jeg selv har 255/30-20 og har veldig lite problem med sporing. Dekkene slites også helt jevnt med dette luftrykket. 

Jeg slet også med endel sporing, men etter jeg fyllte 43 PSI i alle hjulene forsvant sporingen omtrent helt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja høyere lufttrykk vil gi deg et litt rundere dekk og være snillere på sporing. Men hvis du fyller for mye vil det slites feil. 

 

Evt kjøp et dekk som har rundere kanter. Fikk på mine nye Pirelli P Zero og jeg var sjokkert hvor lite de sporet ift Bridgestone Potenza. Potenzaene hadde lyst til å ta mitt liv hver dag jeg kjørte! føltes som om en semitrailer kjørte i siden på meg av og til...

 

Sjekk tråden "...hvilke sommerdekk…"

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ulempe med for mye luft slik at dekket blir altfor hardt er at man kjenner hver minste asfaltkant, stein, eller grovkornet asfalt slik at man ødelegger kjørekomforten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skjevslitte dekk, feil med hjulvinkler, slark i en foring eller kule, endret sporvidde, brede dekk, lavere profil, feil lufttrykk, dekkets oppbygning osv. Det kan være mange feilkilder. Generelt øker problematikken med lavere profil og bredere dekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ulempe med for mye luft slik at dekket blir altfor hardt er at man kjenner hver minste asfaltkant, stein, eller grovkornet asfalt slik at man ødelegger kjørekomforten.

 

Jeg er overrasket over hvor god kjørekomfort mine 20" med 43 PSI har i forhold til 18" RFT hjul. Merker nesten ikke forskjell. :) Også overassket over hvor lite sporing jeg har på disse slitte vestlandsveiene vi har. ;) 

Kansje jeg har en fordel av å ha samme dim. på felger og dekk rundt hele bilen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har 245/45/18 Dunlop SP sportmaxx og de sporer. Har 2,6 foran og 2,9 bar bak. Ikke så sinnsykt med sporing, men jeg slipper ikke rattet noe mye her i Trondheim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Til sammenligning, 235/45-17 Conti Sport5 sporer så godt som ingenting foruten der asfalten har stor sporslitasje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, det er vanskelig å si hvor mye sporing som er mye sporing. Asfalten i Trondheim spesielt på omkjøringsveien på Moholt er sinnsykt slitt. Tror vi er igjennom 3 lag asfalt der i sporene.

Men men. Det var absolutt en forskjell på 2,1 bar foran til 2,6 bar foran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har 245/30/19 foran og 275/30/19 bak, helt nye Dunlop SP Sports Maxx dekk, 2,7 bar foran og 3.0 bak, merker ingen sporing i det heletatt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anbefaler å bytte stabstag til demper pluss gummiforinger på selve stabstaget. Koster ikke all verden å bytte og du vil få en mye bedre kjøreopplevelse med breiere dekk. Kan være en fordel med polyforinger på stabstaget. Ellers gjør som nevnt over gå over bærearmer og foringer i understellet. viss noen foringer er dårlig vil dette gi en enorm ubalanse i bilen spesielt med breie dekk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senket min og tok firehjulskontroll. Kjører 235/30/20 foran og 285/25/20 bak med 2.6 og 3.0 bar på min E61. Slites jevnt og sporer veldig lite. Bytta bak fra Yokohama til Dunlop i fjor og det var nevneverdig lite forskjell på sporing tross mye mer strekk på Dunlop i samme dim. Ville sjekket hjulvinkler og om dekk er slitte i tillegg til å variere dekktrykk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...