Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

På 20.9.2019 den 12.19, Walkabout skrev:

Har bilen på service hos Bavaria i dag, og ba de sjekke registerkjedet. Det ble "kjøreforbud" fordi det er så mye slakk i kjedet at det kan ryke når som helst. Så deilig start på helga det da! Blir billig.

Og antakelig siste gang jeg kjøper BMW :) 

Men det er da viden kjent at dette er ett problem på N47 når de begynner å gå langt. Det kan ikke ha kommet som en overraskelse vel? Jeg tenker at du var heldig som ikke fikk havari når du var på biltur i Europa, det hadde vært kjedelig. Flaks at dette også ble oppdaget nå, slik at du ikke fikk totalt havari. Da må du ha ny motor, det er ikke billig iallfall. 

Ellers så skal jeg love deg at gresset ikke er grønnere på den andre siden. Tro meg, jeg har forsøkt 😂 Kjøp en BMW med sekser, så slipper du bekymre deg så mye for ting som kan gå galt i drivlinja 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjedelige greier! Trodde en kunne høre det når det var så slakk i kjedet, men åpenbart ikke. Godt du fikk det sjekket og godt det ikke skjedde noe på bilferie. Ps: forhør deg rundt i distriktet på å få utført bytte, det kan være store prisforskjeller ute og går har jeg erfart selv når Minien måtte ha nytt :) enda opp hos Bavaria Bryne til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men det er da viden kjent at dette er ett problem på N47 når de begynner å gå langt. Det kan ikke ha kommet som en overraskelse vel? Jeg tenker at du var heldig som ikke fikk havari når du var på biltur i Europa, det hadde vært kjedelig. Flaks at dette også ble oppdaget nå, slik at du ikke fikk totalt havari. Da må du ha ny motor, det er ikke billig iallfall. 

Ellers så skal jeg love deg at gresset ikke er grønnere på den andre siden. Tro meg, jeg har forsøkt 😂 Kjøp en BMW med sekser, så slipper du bekymre deg så mye for ting som kan gå galt i drivlinja 👍

Ante ikke at du har hatt noe annet enn BMW. Hvilket andre merker enn BMW har du ei de siste årene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Ante ikke at du har hatt noe annet enn BMW. Hvilket andre merker enn BMW har du ei de siste årene? 

Det er ikke noe jeg har lagt skjul på akkurat . Har hatt to Audi, to Volkswagen, en Opel (firmabil) og tre Ford (to av dem firmabil). Ettersom dette er ett BMW forum så er det jo i hovedsak BMW jeg bruker mest tid og energi på her. Det er også det bilmerket som i løpet av 11 år har gitt meg minst trøbbel og problemer. Desidert størst kjøreglede og eierglede 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp til Codan som dekker bytte av registerkjede på motorskadedekningen sin. Da slipper jeg unna med en egenandel på 30 prosent. Ifølge Bavaria så koster det visstnok nærmere 50 000 kroner å bytte registerkjede og tilhørende komponenter. Selv om det kan gjøres billigere, så er det ganske elendig at dette skal være et kjent problem uten at BMW gjør noe med dette. 

Når registerkjedet tas så må jeg jo selvfølgelig også bytte høytrykkspumpa, som også er et kjent problem. Det er også ganske elendig at BMW ikke gjør noe med, synes jeg, siden det tydeligvis skjer med så mange biler. Da gidder jeg ikke løpe en risiko med at bilen nesten blir verdiløs nå som det først blir å legge ned en betydelig sum i å bytte registerkjedet. Kommer vel unna med rundt 20 000 kroner ferdig montert her, kanskje noe mindre.

Var visst også en ulyd fra turboen, så det skal sjekke opp ytterligere. Må vel byttes den også tenker jeg. Da går det fort på 40 000 kroner hos Bavaria (eller noe rundt halvparten hos andre aktører) om ikke Codan stiller opp her også. 

Videre er det lekkasje i venstre bakdemper, så da må begge de to også byttes. Med EDC så finnes det selvsagt kun originale deler som koster en nyre og en arm, det vil si cirka 10 000 kroner per stykk hos Bavaria. Får heldigvis litt gode priser hos Koed og GS, så da havner det vel på rundt 12 000 kroner for to dempere der, men pluss jobb da. Auto Royal tilbyr disse til 4 900 kroner per stykk, så kanskje jeg forsøker meg på det for å spare enda litt. Ikke akkurat imponert over at det skal koste såpass å bytte to skarve dempere, men må vel lide for å ha EDC. Bare å glede seg til de fremme ryker så en kan svi av litt penger der også.

Sist, men ikke minst, har også varmen i seteryggen på førersetet klikket ut. Det er jo perfekt ettersom jeg allerede i 2017 måtte bruke godt over 10 000 kroner på å bytte sitteputa i førersetet fordi varmen der klikket ut. Også dette er kjent problem uten at BMW gidder å anstrenge seg for å hjelpe kundene. Kommer nok til å be om at det søkes om at det dekkes på goodwill, for pris for å bytte setetrekket havner vel fort på 20 laks igjen og det gidder jeg ikke for litt varme i ryggsøyla om vinteren. 

Kan vel også legge til at turboen røk på min mors E91 LCI på 140 000 kilometer for et par uker siden. Så det er veldig i vinden å lage biler for tiden som produsenten kan tjene seg rik på så fort garanti utløper. 

Alt i alt ikke så veldig imponert over BMW for tiden for å si det mildt.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig tommel opp for Codan! De var også veldig hjelpsomme da naboen fikk totalhavari på sin F10. Tror han betalte 40% av en regning på litt over 100 000 kroner. 

Er helt enig i at det ikke burde være sånn, men snudd på andre siden føler jeg at bilen virkelig har levert til tross for sine "mangler". Det at kjede og HT pumpe har ræva design, men alikevel hengt med til tett under 200k km er nesten å regne som "innafor". Igjen, burde ikke være sånn, men hører om folk som får disse utgiftene på et tidligere tidspunkt. Sånn sett kan man kanskje trøste seg litt med det :P

Kjipeste med det hele føler jeg er timingen. Skulle tro disse tingene er kobla til et tidsur, med tanke på at alt skjer samtidig. 

Satser på at det går så smertefritt som mulig, og at bilen vil fortsette å gi mange smil fremover :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er virkelig en kjip situasjon 😕

1. Registerkjedet blir 70% dekket av Codan, imponerende! Er dette kun ved bruk av merkeverksted eller står du fritt til å hente pris fra andre, uavhengige aktører?

2. HT-pumpe: Bavaria har en "vi bytter alt med nye, originale deler fra fabrikken"-policy. Naturlig nok, de er BMW-forhandler. Anbefaler å sjekke med Moe Auto eller Kvål Auto eller andre, du får ingenting igjen for å velge originalverksted her.

3. Turbo: Samme som punkt 2. En kollega har sjekket pris på turbo fra England til sin E61 525d LCI, og det i mange tilfeller en fraksjon av prisen i Norge. Moe Auto gjør som regel installasjonsjobben om du kommer med delene også, og han har gode priser hos GS.

3. Bakdempere med EDC: sjekket selv pris på slike lignende adaptive dempere til F3x når vi så på 3- og 4-serie før vi kjøpte, og de kostet 7-8000kr/stk. Hårreisende, og god nok grunn til å bevisst gå for passivt understell for min del. Når du først har det, så tipper jeg den ekstra komforten er verdt en del kroner på alle de km bilen din har rulla :). Om de har holdt siden ny bil er det intet annet enn imponerende. Jeg bytta de passive bakdemperne på E91en på 140-150000km, da hadde de gjort sitt.

4. Setevarmen. er det ingen DIY eller noen som klarer å bytte denne uten å kjøpe helt nytt setetrekk? Det finnes ingen sånne "trekk-om-ditt-skinnratt"-firma i Polen eller noe som har spesialisert seg på slike jobber? Uansett rimelig kjipt, har fått en forståelse for at dette er en gjenganger på F1x med komfortseter, eller var det kun på tidlige modeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Virkelig tommel opp for Codan! De var også veldig hjelpsomme da naboen fikk totalhavari på sin F10. Tror han betalte 40% av en regning på litt over 100 000 kroner. 

Er helt enig i at det ikke burde være sånn, men snudd på andre siden føler jeg at bilen virkelig har levert til tross for sine "mangler". Det at kjede og HT pumpe har ræva design, men alikevel hengt med til tett under 200k km er nesten å regne som "innafor". Igjen, burde ikke være sånn, men hører om folk som får disse utgiftene på et tidligere tidspunkt. Sånn sett kan man kanskje trøste seg litt med det :P

Kjipeste med det hele føler jeg er timingen. Skulle tro disse tingene er kobla til et tidsur, med tanke på at alt skjer samtidig. 

Satser på at det går så smertefritt som mulig, og at bilen vil fortsette å gi mange smil fremover :)

Ja, Codan synes jeg leverer bra. Dekket turbo hos min mor også uten å mukke, samt en lykt da min søster hadde E91. Så bare positive ord å si om de, anbefales. 

Problemet er jo litt at "alle" etter hvert er blitt kjent med at kjede og HT-pumpe har ræva design, og da er det liksom "greit" at det ryker. Det er det som provoserer meg. Dette er ting som skal holde hele bilens levetid. At støtdempere går på 200.000 km synes jeg er greit og at turbo må byttes er sikkert også innafor, men kjede og HT-pumpe og varme i setetrekk er bare skikkelig dårlig av BMW. Her burde de ryddet opp og tatt det på aksjon og/eller gitt en kampanjepris ned mot kostpris på de som ville byttet.

Når bilen er oppe og går igjen nå så blir det greit igjen, tross alt bedre å ut med noen høvdinger nå kontra å kjøpe en G31 som også er utdatert om tre år og få et heftig verdifall :) 

1 time siden, papertiger skrev:

Dette er virkelig en kjip situasjon 😕

1. Registerkjedet blir 70% dekket av Codan, imponerende! Er dette kun ved bruk av merkeverksted eller står du fritt til å hente pris fra andre, uavhengige aktører?

2. HT-pumpe: Bavaria har en "vi bytter alt med nye, originale deler fra fabrikken"-policy. Naturlig nok, de er BMW-forhandler. Anbefaler å sjekke med Moe Auto eller Kvål Auto eller andre, du får ingenting igjen for å velge originalverksted her.

3. Turbo: Samme som punkt 2. En kollega har sjekket pris på turbo fra England til sin E61 525d LCI, og det i mange tilfeller en fraksjon av prisen i Norge. Moe Auto gjør som regel installasjonsjobben om du kommer med delene også, og han har gode priser hos GS.

3. Bakdempere med EDC: sjekket selv pris på slike lignende adaptive dempere til F3x når vi så på 3- og 4-serie før vi kjøpte, og de kostet 7-8000kr/stk. Hårreisende, og god nok grunn til å bevisst gå for passivt understell for min del. Når du først har det, så tipper jeg den ekstra komforten er verdt en del kroner på alle de km bilen din har rulla :). Om de har holdt siden ny bil er det intet annet enn imponerende. Jeg bytta de passive bakdemperne på E91en på 140-150000km, da hadde de gjort sitt.

4. Setevarmen. er det ingen DIY eller noen som klarer å bytte denne uten å kjøpe helt nytt setetrekk? Det finnes ingen sånne "trekk-om-ditt-skinnratt"-firma i Polen eller noe som har spesialisert seg på slike jobber? Uansett rimelig kjipt, har fått en forståelse for at dette er en gjenganger på F1x med komfortseter, eller var det kun på tidlige modeller?

1. Jeg står fritt til å hente pris fra andre, uavhengige aktører. Codan skal bare godkjenne takst. Så lenge jeg får dekket 70% så benytter jeg Bavaria, da får jeg originaldeler og får gjort det skikkelig. Kunne sikkert brukt andre aktører og dermed fått ned prisen på egenandelen min noe, men når det bare er 30% har det ikke så mye å si om prisen er 25.000 eller 40.000. 

2. Har fått en veldig bra pris på pumpe hos Bavaria Arendal, men kan spare en 3-4000 kroner på å kjøpe en annen plass. Får se litt hva jeg gjør, men Bavaria er uansett behjelpelig med å bytte den samtidig med registerkjedet uansett om jeg kjøper den av de eller andre aktører.

3. Totalprisen hos Bavaria for bytte av turbo på min mors E91 var vel nesten 40 000 kroner, så her er det sikkert mye å spare. Om den er såpass slitt at den må byttes så skal det være noe Codan skal dekke, så da benytter jeg like gjerne Bavaria. Hvis ikke, så avventer jeg litt og tar det en annen plass. Er blant annet et firma som kun driver med turbo i Sandnes som jeg har hørt er dyktige. Om det blir bytte vil jeg imidlertid ha norsk forbrukerkjøpslov i bakhånd med fem års reklamasjon. 

4. Ja, de er ikke blitt byttet før, så 198.000 kilometer på demperne er ikke gale. Bare dumt det skjer akkurat nå samtidig med det andre, men det er fair enough at disse ryker nå. Har spurt Bavaria om å gi meg en pris på disse samtidig med alt det andre, og sagt de må rundt Auto Royal sin pris på 4900 per stykk om det skal være aktuelt. Antar det må være muligheter for de når både Koed, GS og Auto Royal kan selge for pluss minus 6000 kroner. 

5. Jeg trodde det kun var sitteputa som var problemet, har faktisk ikke hørt om at seteryggen har røket før. Men om det er brukt samme patent/materialer som i sitteputen er det nok ikke overraskende. Hva gjelder sitteputen prøver jo gjerne forhandler å si noe sånt som at "du har sikkert satt kneet ned i setet så de har knekt" for å underminere problemet, men det går jo ikke an i seteryggen. Har en mulighet til å ta dette også gjennom Codan, men egenandelen er 8000 kroner. Spørs om det er verdt det på en så "gammel" bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være Codan er noe dyrere enn andre selskaper på kasko-pluss forsikringen deres, men til gjengjeld er vel de det eneste selskapet som tilbyr dette uten aldersbegrensning på bilen. Det i seg selv er gull verdt for vi som har eldre biler enn åtte år og som har gått under 200 000km. 

Ellers fint å se at Codan opptrer ryddig og ordner opp! Jeg er for øvrig helt enig i at det er elendig av en premiumprodusent å ikke tilby en goodwill eller på annen måte ordner opp i designfadeser som HT-pumpe og registerkjede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...