Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

Det var en voldsom pris du hadde i utgangspunktet synes jeg. Selv med under 23 så var dette noe høyt. Jeg vil tro det er store penger å spare på å ta litt tid å ringe rundt. Dette pleier jeg å gjøre av og til, har helt klart spart noen tusen på dette. 

På min G30 540d så betaler jeg 10 400,- i året med trafikkforsikringsavgift. Da med 75 prosent 5 år, 16 000 km og full super. Dette er hos Enter 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sluquet skrev:

Synes det var dyrt allikevel. Tydeligvis dyrt å forsikre 5-serie.

Sjekket for moro skyld hva det ville koste meg å forsikre din bil, overraskende nok skulle gjensidige faktisk ha 18.672,- i året. Til sammenligning betalte jeg i 2018 11.288,- for samme dekning på min daværende M2.

Ja, F10/11 er dyr å forsikre, og blir bare dyrere fordi det begynner å bli en "ungdomsbil" = flere skader. 

3 timer siden, humpfy skrev:

Du har mulig rykket opp i risikogruppe. Mener det skal tre stk skader til. Mulig og/eller avhengig av utbetalt beløp. 

Det kan godt hende. Fikk jo en skade da en handlevogn blåste på bilen min under stormen i fjor høst, en parkeringsskade nå før sommeren og denne maskinskaden nå. Kan nok forklare det.

59 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det var en voldsom pris du hadde i utgangspunktet synes jeg. Selv med under 23 så var dette noe høyt. Jeg vil tro det er store penger å spare på å ta litt tid å ringe rundt. Dette pleier jeg å gjøre av og til, har helt klart spart noen tusen på dette. 

På min G30 540d så betaler jeg 10 400,- i året med trafikkforsikringsavgift. Da med 75 prosent 5 år, 16 000 km og full super. Dette er hos Enter 😀

Det er generelt sett billigere å forsikre nye biler, da det ikke er mye skadehistorikk på disse modellene og det sjeldent er skader på de. Risikoen øker etter hvert, spesielt for BMW'er. F.eks. 3-serie blir jo bare dyrere og dyrere å forsikre for hvert år, fordi det da blir mer og mer en ungdomsbil. Er jo flere og flere ungdommer som råner rundt i 5-serie nå, så da er det ikke vanskelig å skjønne at forsikringspremien øker for denne modelltypen egentlig. Pluss sånne som meg, som har motorforsikring som gjør at de blør på bytte av registerkjede og turbo :P 

Tror ikke jeg kommer noe særlig mye under 14 000 kroner med trafikkforsikringsavgift og kasko pluss. Billigste så langt er Eika med 10 488 uten trafikkforsikringsavgift. Men det er levelig synes jeg :) Her var maskinskade automatisk inkludert, men det trenger jo ikke jeg nå som bilen bikker 200.000 om et par uker, så har spurt om de har et endre bedre tilbud med kasko pluss bare uten maskinskadedekning. Uansett er 14 000 kroner betydelig lavere enn de 26 000 Codan nå skal ha!

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 7900kr/år + trafikkforsikringsavgift på BMWen for superforsikring med motor- og drivverksdekning, Bilen er 4,5 år. Ingen førere under 23 år. 70% bonus 3. År tror jeg. Men på E91’en som har samme motor som du har betalte jeg vel 11-12 lapper i året for samme forsikring, det var rett før den bikka 8 år. Om det har med motoren å gjøre vet jeg ikke, men jeg vil i hvertfall tippe at det har med alder å gjøre og at bilen ikke er under garanti lenger. E91’en hadde jeg i Gjensidige gjennom Tekna, F36’en har jeg i Tryg gjennom NITO, så det er kanskje ikke sammenlignbart mot «normale» priser uten disse fagforeningsavtalene. 

26000kr hørtes uansett grovt ut, det er jo japseracerMC-priser. Hadde bytta tvert :) 14000kr hørtes mer «fornuftig» ut om det er lov å si. Det koster å værra kar!

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tegnet forsikring hos Eika nå, som begynner om en måned når forsikringen hos Codan har hovedforfall. Synes det ble ganske greit nå, 855,- i måneden for Bil Pluss med bare 2000 kroner i egenandel og 20 000 kilometer kjørelengde. 

Ellers lånte jeg en G20 330e av Bavaria Arendal i helgen som var, her synes jeg BMW har lykkes veldig. Flott interiør, vanvittig treffende motor i denne bilen og ellers tøft utseende. Eneste jeg savner er vel "knekken" i ryggen bak fra komfortsetene. Ble veldig imponert over denne, mye bedre enn G30 530e som jeg oppfattet som ganske dau da jeg prøvde den i 2018.

ACE96995-829B-4D4C-9832-DC388C750856.thumb.jpeg.b604b52a649ec5fdba7fdf38f963c49d.jpeg80042191-45FF-4E08-BDF4-BD63F8A79725.thumb.jpeg.e1313a2e534864d32f36067809d86989.jpegBE816A8F-7F43-4B0D-B0F1-0FF00A267FA3.thumb.jpeg.34afa4bf109edc907032536069e1687f.jpeg9A16F43E-C493-4AC9-8DD4-48A42512D525.thumb.jpeg.d2191956f386abe830343e1bfc795d72.jpeg

Ellers har jeg fått lagt på nye bakdekk på sommerhjulene, Falken FK510 i 295/30-20 ser bra ut. Tror det skal gi god valuta for pengene med et slikt sett bak for bare 3600 kroner. Foran holder dekka iallfall en sesong til.

B77A8E77-D8B7-4CCC-8C8A-935D86B81986.thumb.jpeg.2f59b0a27b282e6e7f378754530855c0.jpeg

"Nytt" instrumentpanel er nå nullet og på vei tilbake, satser på å få montert det før helgen :) 

4FBF5D46-95E6-4A2F-9ACD-798411694084.thumb.jpeg.49e4d7446316d6f60e524f69e3d272d9.jpeg

Ellers en tommel opp til KSP Felgspesialist her i Stavanger som lakkerte vinterfelgene mine i sommer. Som følge av en feil så sprakk deler av klarlakken opp, men det ordnet de opp i på strak arm forrige uke - var bare å komme innom så ordnet de ny lakk på et blunk, så nå er det strøkent igjen. God service. 

D1053B74-969D-437A-998A-C1A43D0202D9.thumb.jpeg.7bfd1189fd914704ce8e99427c8c1352.jpeg

Neste på agendaen er å få byttet støtdemperne bak, noe Bavaria Arendal ordner før jul. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gode ting er tre 😁 Kult at 6WA panelet ditt er oppdatert. Min er mer gammaldags i den forstand at de stripene nede ved km. teller er røde og hos deg hvite. 

Ennå en grunn til hvorfor bilen min sårt trenger å få oppgradert istep versjonen 😕

Fikk prøvekjørt en G20 330e sjæl og har samme inntrykket. Likte drivlinjen mye mer i G20 enn i g30. Den ga mer mening og fungerte skikkelig. 292 hk ved extraboost merkes! Skulle latterlig lite til for å stå og svi gummi. Begynner å kjenne savnet etter en bensinmotor, til tross for at det "bare" var en 4'er. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Fikk du motorskade hos Eika? Hvor mye egenandel på den?

Ja, det er automatisk inkludert i Bil Pluss, men gjelder ikke for meg siden bilen min har gått over 200 000 kilometer når forsikringen starter å løpe (har passer 199 500 kilometer nå). Jeg brydde meg derfor ikke om dekningen her, men ser i vilkårene at det er angitt "maskinskadeforsikring i henhold til punkt 3 kasko", og der står det følgende: "Mekanisk brudd/brekkasje i motor/drivverk, samt elektronisk skade som skjer plutselig og uforutsett og som er til hinder for fremdrift av bilen. I tillegg omfattes batteripakker i elbil og hybridbiler, samt elektronisk styringsenheter til disse".

Slik jeg leser det så er nok ikke den maskinskadedekningen der den beste. Virker som det må ganske mye til for at maskinskadeforsikringen skal komme til anvendelse. 

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Alle gode ting er tre 😁 Kult at 6WA panelet ditt er oppdatert. Min er mer gammaldags i den forstand at de stripene nede ved km. teller er røde og hos deg hvite. 

Ennå en grunn til hvorfor bilen min sårt trenger å få oppgradert istep versjonen 😕

Fikk prøvekjørt en G20 330e sjæl og har samme inntrykket. Likte drivlinjen mye mer i G20 enn i g30. Den ga mer mening og fungerte skikkelig. 292 hk ved extraboost merkes! Skulle latterlig lite til for å stå og svi gummi. Begynner å kjenne savnet etter en bensinmotor, til tross for at det "bare" var en 4'er. 

Det la jeg faktisk ikke merke til, men moro om stripene er hvite på min når jeg får det inn i bilen og da. Så jo faktisk hakket mer moderne ut :) 

Helt enig, drivlinjen i G20 var bedre enn G30. Synes nesten det var rart at den brukte så mye som 5,9 sekunder fra 0-100 da jeg leste det, virket mye raskere. Men kanskje den morsomme lyden (fra høyttalerne) spilte inn, samt at den var så kvikk i responsen i lave hastigheter på grunn av elmotoren. Har også skikkelig sansen for bensin, sammen med elmotor blir det veldig morsomt. Spørs om ikke bilen jeg har nå blir siste dieselbil på en stund, neste gang blir det fort ren elbil eller hybrid med bensin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå ann å kode mellom hvit/grå og rød, men sist jeg var innom kodemenyen fant jeg ingenting... Regner med at KOMBI sammen med resten av bilen trenger litt oppdatering. 

Helt enig! Ser mye mer moderne ut slik! Gi meg en heads up om de linjene forandrer farge ved nattmodus eller om de forblir hvite selv om "klokkene" blir rød :)

Ja det er vel nesten standard på de fleste biler nå at du får lyd gjennom høytalerne :P Testa med og uten, og du merka forskjellen. Må dog si jeg ikke var kjempegira på det nyeste idrive systemet... var helt annet enn på G30'n jeg testa. Mulig det trengs noe tilvenning, men føler CIC/NBT formatet er mindre rotete. 

Faren er stor for at det blir el bil som hovedbil etterhvert her og. Er jo kriminelt å eie noe annet i Oslo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du komforten var i G20 kontra F10/11 eller G30 for den saks skyld hvis du har prøvd den? Jeg har ikke fått tid til å prøve G20 selv ennå, men jeg synes dette er så flott bil at jeg nesten kunne kjøpt den i stede for 5-serie. Jeg synes BMW har truffet helt med designet, særlig interiøret tiltaler meg på G20 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Skal gå ann å kode mellom hvit/grå og rød, men sist jeg var innom kodemenyen fant jeg ingenting... Regner med at KOMBI sammen med resten av bilen trenger litt oppdatering. 

Helt enig! Ser mye mer moderne ut slik! Gi meg en heads up om de linjene forandrer farge ved nattmodus eller om de forblir hvite selv om "klokkene" blir rød :)

Ja det er vel nesten standard på de fleste biler nå at du får lyd gjennom høytalerne :P Testa med og uten, og du merka forskjellen. Må dog si jeg ikke var kjempegira på det nyeste idrive systemet... var helt annet enn på G30'n jeg testa. Mulig det trengs noe tilvenning, men føler CIC/NBT formatet er mindre rotete. 

Faren er stor for at det blir el bil som hovedbil etterhvert her og. Er jo kriminelt å eie noe annet i Oslo. 

Enig med deg der, NBT Evo eller hva det nå heter ikke var så lett å venne seg til. Synes også NBT virker bedre og mer oversiktlig med menyer og lignende, men sikkert bare en tilvenningssak :) 

10 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Hvordan synes du komforten var i G20 kontra F10/11 eller G30 for den saks skyld hvis du har prøvd den? Jeg har ikke fått tid til å prøve G20 selv ennå, men jeg synes dette er så flott bil at jeg nesten kunne kjøpt den i stede for 5-serie. Jeg synes BMW har truffet helt med designet, særlig interiøret tiltaler meg på G20 😀

Vi er jo 5-seriefolk begge to, men må si at akkurat G20 imponerte meg og fort kunne blitt min neste bil. Interiørmessig har den tatt seg veldig opp og synes også den hadde god komfort. Får ikke inntrykk av at dette er en småbil lengre. Selvfølgelig noe bedre komfort i 5-serien, men om jeg måtte velge mellom G20 og G30 tror jeg faktisk jeg ville valgt førstnevnte :) Iallfall om begge alternativene var 330e og 530e, du har jo en bedre motor som sikkert gir en større kjøreglede i G30'en. Så her synes jeg de traff spikeren på hodet, eneste jeg savnet var de gode komfortsetene med knekk i ryggen, ellers en helt topp bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Walkabout skrev:

Vi er jo 5-seriefolk begge to, men må si at akkurat G20 imponerte meg og fort kunne blitt min neste bil. Interiørmessig har den tatt seg veldig opp og synes også den hadde god komfort. Får ikke inntrykk av at dette er en småbil lengre. Selvfølgelig noe bedre komfort i 5-serien, men om jeg måtte velge mellom G20 og G30 tror jeg faktisk jeg ville valgt førstnevnte :) Iallfall om begge alternativene var 330e og 530e, du har jo en bedre motor som sikkert gir en større kjøreglede i G30'en. Så her synes jeg de traff spikeren på hodet, eneste jeg savnet var de gode komfortsetene med knekk i ryggen, ellers en helt topp bil!

Ja med 5-serie så legges jo lista forsåvidt høyt når det gjelder komfort, særlig med komfort stoler. Men det er en interessant betraktning du kommer med her, jeg skjønner jo at jeg må få kommet meg avgårde å prøve G20. Jeg synes at totalpakka som 3-serien nå tilbyr er så god at det er vanskelig å finne argumter for 5-serien. Det er som du sier fraværet av komfortstoler, og enventuelt den ekstre komforten. Men nå får man altså en passe stor bil, med bla Laser lys og Adaptivt understell så da er man på femmer nivå. 

530e overbeviste ikke meg, du føler den ekstra vekta. 530i derimot overbeviste meg stort, den lille motoren var iherdig i den store bilen må jeg si. Jeg vil tro at 330e er en helt annen historie enn 530e, likeså med 330i. Men det er klart at når man får sekseren under panseret så får man utnyttet postensialet i chassiset til det fulle. Det gjelder forsåvidt både for 5-serie og 3-serie. Det blir færre og færre nyere BMWer jeg føler jeg kunne hatt, men G20 gir håp om at ikke alt har forandret seg i BMW systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tredje 6WA var det selvfølgelig også noe galt med. Den første jeg kjøpte var full av riper, den andre hadde for ny hardware mens den tredje nå har en diode som ikke virker helt til venstre i skjermen. Ikke ekstremt synlig, men nok til at det irriterer. I hvitt funker dioden, men det blir litt for sterkt lys å kjøre med om kvelden.

Forbanna irriterende at folk selger så mye ræl som ikke virker. Selger visste jo selvfølgelig ingenting om dette... Gidder ikke bråke for 1650 kroner heller, men dritt når det i tillegg er utført nulling og koding som koster like mye som panelet. Om det ikke går an å lodde på nytt så gir jeg nok bare faen og holder meg til standardkombi.

Raymond + 6WA er tydeligvis en dårlig kombo (kombi)...

Vet at jeg kommer til å irritere meg over dette hver gang, så satt like gjerne inn standardkombi igjen. Vil heller ha noe standard som funker 100% enn noe fancy som er 95%. Likevel surt, for 6WA ser sykt bra ut (når det virker som det skal riktignok) og gir et bra løft på interiøret. 

2E3C46F0-3D24-407D-9984-887769F0A091.jpeg

AA89009B-0D60-4ADF-BE47-582A0F6E20F0.jpeg

2C720034-A2CE-4989-9A13-E3EA95BAF90C.jpeg

10749D24-C2A9-4F78-9A2E-97397261EDFB.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken så uheldig du skulle være med instrumentpanelene. 6WA har to dioder sittende ved siden av hverandre, en orange og en med hvitt lys. Tror jeg ville undersøkt med en som reparerer radio eller sånne ting om han kan lodde over dioden du har fra originalinstrumentet over på 6WA-panelet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...