Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at det går an å eie en nyere BMW til den er ca 7-8 år og/eller har gått maks 130 000 km. Dette gjelder stort sett for alt av BMW produsert etter 2003, med visse unntak selvfølgelig. Etter dette begynner som regel de dyre slitedeler å komme, ting kan gå i stykker og reparasjoner kan bli dyre. Dette er dog ikke unikt for BMW, dette gjelder alle merker i dag. VAG og Audi senker grensen til 5 år og 100 000 km, Mercedes gjelder det samme som BMW. Jeg ser du skriver at dette er siste BMW du har..hvilket merke mener du vil gi deg mindre trøbbel enn hva du allerede har hatt? Sett at forutsetningene er like selvsagt.

Du leste ikke hele setningen.

 

5 timer siden, Walkabout skrev:

Siste gang jeg har en BMW (og for så vidt bil generelt) lengre enn 150 000 kilometer, eventuelt inntil motorforsikring gjelder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble litt rart @Daniel.

Jeg er ganske sikker på at @Fredrik 90 ikke referer til innlegg for 6 dager tilbake, mtp at @Fredrik 90 allerede hadde "svart" på dette for 6 dager siden.

@Walkabout Bare slett mine innlegg om du vil det. En diskusjon med disse (daniel. og fredrik 90)orker jeg, ikke på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 14.05, ogee1 skrev:

Enig i at det er dyrt. Jeg venter noen dager for å se om de ringer for å følge opp. Kanskje det går an å få et bedre tilbud.

Ellers så er det vel et tegn i tiden at mange biler får dyre reparasjoner. Ikke bare BMW. Så jeg er enig i at motorforsikring er et krav. Jeg har begynt å kikke etter nyere brukte X3'er, men det er langt mellom 16 og 17-modeller med treliter diesel og EDC.

Codan ringte meg i dag. Jeg kan få kasko + med motorskadeforsikring for 22 tusen i året, inkludert veiavgift. Da begynner det å bli interessant, faktisk.

Men uansett har jeg nok kommet dit mentalt at jeg ønsker å skaffe meg en nyere bil. En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde for samme pris som en tre-fire år gammel X3 30d. Jeg tok en kjapp prøvetur i e-tron i dag, og jeg må si at X3'en føltes veldig gammeldags etterpå. (Men fortsatt god å kjøre.) Hvis kona er med, er jeg redd det blir Audi på oss i stedet for BMW. :-o

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ogee1 skrev:

Codan ringte meg i dag. Jeg kan få kasko + med motorskadeforsikring for 22 tusen i året, inkludert veiavgift. Da begynner det å bli interessant, faktisk.

Men uansett har jeg nok kommet dit mentalt at jeg ønsker å skaffe meg en nyere bil. En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde for samme pris som en tre-fire år gammel X3 30d. Jeg tok en kjapp prøvetur i e-tron i dag, og jeg må si at X3'en føltes veldig gammeldags etterpå. (Men fortsatt god å kjøre.) Hvis kona er med, er jeg redd det blir Audi på oss i stedet for BMW. :-o

Jeg gjorde det hoppet, byttet f15 (3.0d) til Audi e-tron 55, angrer absolutt ikke. Kjører sjeldent langt så rekkevidde er sjeldent ett problem. Bortsett fra at man må tenke tur retur hvis man ikke får ladet. Da blir det maks 15 mil hver vei, men hurtiglading (50kw)begynner å komme flere steder, så en time på de så har man greit med strøm. Finner man hyperlader 150kw+ så holder det med 20-30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjedelig lesing og ikke minst kjedelig for deg.

Forferdelig utgiftspost å ut med dette uansett hvordan man vrir på det.

Holdt på å sette Pepsien i halsen når jeg leste dette egentlig.

En tidligere bekjent om man kaller det det,hadde helt lik bil som deg i farge og motor ,og på denne skjedde det samme .

Han fikset solgte bil og sverget han aldri skulle ha Bmw igjen .

Kjøpte så en nyere e klasse som var nydelig ,men møtte han her om dagen igjen i en ...ja hva tror dere

Jo Bmw.😀

Dette ordner seg nok ,så finner du nok en løsning på hva veien videre blir 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ogee1 skrev:

Codan ringte meg i dag. Jeg kan få kasko + med motorskadeforsikring for 22 tusen i året, inkludert veiavgift. Da begynner det å bli interessant, faktisk.

Men uansett har jeg nok kommet dit mentalt at jeg ønsker å skaffe meg en nyere bil. En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde for samme pris som en tre-fire år gammel X3 30d. Jeg tok en kjapp prøvetur i e-tron i dag, og jeg må si at X3'en føltes veldig gammeldags etterpå. (Men fortsatt god å kjøre.) Hvis kona er med, er jeg redd det blir Audi på oss i stedet for BMW. :-o

22 lapper i året? Var ikke det himla mye? Når jeg solgte E91’en og den var rett under 8 år gammel, betalte jeg 11 lapper i året mener jeg å huske. Med superforsikring inkl motor og drivverk. + årsavgift. 

En kollega prøvekjørte etron 50 her om dagen. Men endte opp på V60 T8 R-design med Polestar-oppgradering, lekker sak. Etronen var visstnok en veldig bra bil ja, og prisen på Launch Edition er jo 499’ så er nok mye bil for pengene der! Men med en WLTP-rekkevidde på drøye 300km kan det vel bli i snaueste laget på vinterhalvåret? Med mindre kjøremønsteret tilsier at en ikke har behov for mer mellom ladingene da :) uansett, når fikk en sist en godt utstyrt stor Audi SUV til rundt en halv mill. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu er du uheldig synes jeg. De mest frykta feilene også samtidig da.   

Skuffende at problemet med registerkjedet er såpass utbredt. 

Måtte også bytte bakdempere på min 530 i fjor. De holdt bare 100k. Sjekka litt rundt og det var stor forskjell på hva prisene lå på. Det høyeste tilbudet jeg fikk var på nesten 23000,- 🤷‍♂️

47 minutter siden, ogee1 skrev:

Codan ringte meg i dag. Jeg kan få kasko + med motorskadeforsikring for 22 tusen i året, inkludert veiavgift. Da begynner det å bli interessant, faktisk.

Men uansett har jeg nok kommet dit mentalt at jeg ønsker å skaffe meg en nyere bil. En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde for samme pris som en tre-fire år gammel X3 30d. Jeg tok en kjapp prøvetur i e-tron i dag, og jeg må si at X3'en føltes veldig gammeldags etterpå. (Men fortsatt god å kjøre.) Hvis kona er med, er jeg redd det blir Audi på oss i stedet for BMW. :-o

22k i året synes jeg hørtes veldig høyt ut. Er det fri kjørelengde da eller er det mye dyrere å forsikre x3 kontra 5-serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MGunders skrev:

22k i året synes jeg hørtes veldig høyt ut. Er det fri kjørelengde da eller er det mye dyrere å forsikre x3 kontra 5-serie?

Som sagt er det inkludert årsavgift og for en åtte år gammel bil. I dag betaler jeg ca. tolv tusen, men det selskapet gir ikke motorforsikring etter at bilen blir åtte år. Kjørelengde er 20.000km, 75% bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

En kollega prøvekjørte etron 50 her om dagen. Men endte opp på V60 T8 R-design med Polestar-oppgradering, lekker sak. Etronen var visstnok en veldig bra bil ja, og prisen på Launch Edition er jo 499’ så er nok mye bil for pengene der! Men med en WLTP-rekkevidde på drøye 300km kan det vel bli i snaueste laget på vinterhalvåret? Med mindre kjøremønsteret tilsier at en ikke har behov for mer mellom ladingene da :) uansett, når fikk en sist en godt utstyrt stor Audi SUV til rundt en halv mill. 

Volvoene er fine, men jeg har hørt flere som klager på at firehjulstrekken ikke er veldig effektiv. Virker som de to motorene er vanskelige å få til å trekke likt, så det har lett for å spinne. Tror at Audi er bedre der. Ikke får du noe utstyr på Volvo for 600.000 heller.

Jeg har regnet med at e-tron 50 går 200km på vinteren. Det holder for meg, bortsett fra to ganger i løpet av vinteren. Da får jeg stoppe og lade. 

Største problemet er at bilen er litt lenger enn jeg ønsker.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde....

Det må jeg si var veldig mye penger for veldig lite rekkevidde, en Renault Zoe klarer jo bedre enn dette. Den 50 utgaven blir vel ikke akkurat attraktiv på bruktmarkedet heller etter noen år...

Siste generasjon X3 med 30d er jo blitt en enormt bra bil. Men det koster selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det må jeg si var veldig mye penger for veldig lite rekkevidde, en Renault Zoe klarer jo bedre enn dette. Den 50 utgaven blir vel ikke akkurat attraktiv på bruktmarkedet heller etter noen år...

Siste generasjon X3 med 30d er jo blitt en enormt bra bil. Men det koster selvsagt...

Audien har litt mer plass og litt mer utstyr enn Zoe. Hvordan det går med bruktverdien er ikke godt å si, men jeg tipper det blir billigere kilometer enn på en ny X3 30d. Bilen vi har nå falt 450.000 i pris på de første tre og et halvt årene.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 21.35, Fredrik 90 skrev:

Jeg tenker at hvis man kjøper ett annet merke for å slippe slike feil som kommer frem her, så bommer man godt. Jeg er i såfall nyskjerrig på hva folk mener er "bedre" enn BMW i dette segmentet.

Kjøpte F11'en desember 2013 fordi jeg tenkte det var en bil jeg kunne ha i ti år uten særlige problemer, det var målet mitt da.

Selvfølgelig vil noen ting inntreffe, så har ikke irritert meg over lekk og dårlige LED-komponenter i lykter bak og gåene luftbelger. Turbo er også en slitedel, selv om jeg ikke synes den burde gå allerede nå. Må jeg bytte dempere er det også greit, selv om det er dyre delepriser med EDC. Det som derimot irriterer meg er ubrukelig designfeil som HT-pumpe og registerkjede, som begge deler er vesentlige komponenter som vil føre til særs dyre følgeskader hvis de ryker. Samt flere dyre feil som at varmen i sittepute og seterygg skal ta kvelden, så man må bytte hele (!) setetrekket. Ellers har jeg vært beredt på at "fancy" ekstrautstyr som ACC, panoramatak, EDC og slikt kan trøble litt, men foreløpig (bank i bordet) så har det gått greit. 

Når en da får en fin-fin "overraskelse" (er tross alt ingen overraskelse etter hvert, fordi det har vist seg at det er en hel del svakheter med vesentlige komponenter på disse bilene) med gåen turbo og slakk i registerkjede samtidig, pluss at man da "må" bytte HT-pumpe for å ikke risikere at den også skaper trøbbel i hundretusenkronersklassen når en først er i gang, så begynner begeret å toppes for meg. Legg på gåen varme i sete for andre gang. Nå er jeg en av de "heldige" som ikke hat fått havari samt at jeg har tegnet forsikring som dekker en grei slump av dette, men BMW lever iallfall ikke opp til mine forventninger.

Som du også er inne på virker det ikke som om moderne biler er ment for å vare særlig lenge og for meg (som ikke har noe behov for å bytte bil hvert andre eller tredje år) så faller mye av vitsen med BMW vekk. I min verden skulle det gått an å kjøpe en premiumbil og at grunnleggende ting funket greit i 12-15 år og 300 000 kilometer. 

Kanskje blir det på sikt å ha en "ordentlig" bil som jeg kan styre og stelle med, type Porsche eller lignende, også en helt vanlig familiebil ved siden av. Ser ingen grunn til at noen av de skal være BMW egentlig - BMW lager ikke noe som er spesielt nok lengre til å være entusiastbil (min subjektive oppfatning) og ikke noe som er økonomisk og holdbart nok til å kunne nyttes som familiebil over en periode. Personlig bruker jeg heller pengene mine på andre ting enn å handle en ny eller nesten ny BMW og selge hvert tredje-fjerde år fordi man må selge i frykt for gale ting som vil dukke opp.

6 timer siden, ogee1 skrev:

Codan ringte meg i dag. Jeg kan få kasko + med motorskadeforsikring for 22 tusen i året, inkludert veiavgift. Da begynner det å bli interessant, faktisk.

Men uansett har jeg nok kommet dit mentalt at jeg ønsker å skaffe meg en nyere bil. En nyere X3 30d var eneste alternativet inntil jeg så en annonse for Audi e-tron 50 i dag. Den beste utstyrspakka er ganske bra og koster 599.000,-. Da får jeg en helt ny elbil med litt over 300km rekkevidde for samme pris som en tre-fire år gammel X3 30d. Jeg tok en kjapp prøvetur i e-tron i dag, og jeg må si at X3'en føltes veldig gammeldags etterpå. (Men fortsatt god å kjøre.) Hvis kona er med, er jeg redd det blir Audi på oss i stedet for BMW. :-o

Ja, da er det ganske greit. Alternativet er jo å bytte bil og gå på en smell på verdifall. Jeg har iallfall tenkt det at jeg heller legger i en god del i forsikring om det trengs kontra å bytte bil (spesielt når jeg er fornøyd med det jeg har, da). Ingenting som tiltrekker meg spesielt hos BMW til en fornuftig pris. 

Jeg prøvde også Audi e-tron for noen helger siden, virkelig lekker bil. Jeg ville på ingen måte vært bekymret for å bytte fra BMW til Audi, det er også gode biler. Audi har hatt et fælt interiør i mange år, men har endelig fått dreisen på det nå, og nå synes jeg de lager mange tøffe biler. Med OK priser på nevnte e-tron er det plutselig er godt alternativ (og bedre enn nye X3 synes jeg) :) 

6 timer siden, flobben skrev:

Jeg gjorde det hoppet, byttet f15 (3.0d) til Audi e-tron 55, angrer absolutt ikke. Kjører sjeldent langt så rekkevidde er sjeldent ett problem. Bortsett fra at man må tenke tur retur hvis man ikke får ladet. Da blir det maks 15 mil hver vei, men hurtiglading (50kw)begynner å komme flere steder, så en time på de så har man greit med strøm. Finner man hyperlader 150kw+ så holder det med 20-30 min.

Jeg hadde nok også hoppet på elbil-bølgen nå snart om jeg ikke hadde måttet svi av masse penger på F11'en, men nå er den jo i tipp topp stand igjen og da er det økonomisk gunstig å kjøre den noen år til og heller bytte når elbil- eller hybridmarkedet har ekspandert enda mer. Når elbilene (utenom Tesla) kommer med rekkevidde som realistisk gir 400-450 km så begynner det å bli mer aktuelt, for da kan jeg kjøre Stavanger-Grimstad uten å måtte tenke på å stoppe underveis eller kjøre veldig rolig.

6 timer siden, sveigis skrev:

Dette var kjedelig lesing og ikke minst kjedelig for deg.

Forferdelig utgiftspost å ut med dette uansett hvordan man vrir på det.

Holdt på å sette Pepsien i halsen når jeg leste dette egentlig.

En tidligere bekjent om man kaller det det,hadde helt lik bil som deg i farge og motor ,og på denne skjedde det samme .

Han fikset solgte bil og sverget han aldri skulle ha Bmw igjen .

Kjøpte så en nyere e klasse som var nydelig ,men møtte han her om dagen igjen i en ...ja hva tror dere

Jo Bmw.😀

Dette ordner seg nok ,så finner du nok en løsning på hva veien videre blir 👍

Takk for støttende ord, Jan. Alltid kjedelig med en sånn utgift, men nå hadde jeg heldigvis forsikring som dekker mye av det så slipper "billig" unna med hva alternativet hadde vært. Synes det er synd at BMW ikke leverer den kvaliteten jeg hadde forventet, så da blir man selvsagt skuffet så jeg vil analysere situasjonen og se hva det blir neste gang. Jeg er utrolig fan av BMW, men ser meg heller ikke helt blind på at det kun finnes ett bilmerke. Det er mye spennende som skjer i bilmarkedet for tiden, og jeg synes det er mye bra som ikke er BMW som også er på vei frem nå :) Skal ikke utelukke at det kan bli BMW i fremtiden heller, men skader jo ikke prøve andre merker heller. Føler bare at en såpass "ny" bil som i tillegg er fulgt veldig nøye opp ikke burde ha alle de problemene som er nevnt her. Da får BMW jobbe litt mer å overbevise meg - men om de tar seteryggen på good will nå så er de på god vei, er ikke så mye som skal til :) 

5 timer siden, MGunders skrev:

Jaggu er du uheldig synes jeg. De mest frykta feilene også samtidig da.   

Skuffende at problemet med registerkjedet er såpass utbredt. 

Måtte også bytte bakdempere på min 530 i fjor. De holdt bare 100k. Sjekka litt rundt og det var stor forskjell på hva prisene lå på. Det høyeste tilbudet jeg fikk var på nesten 23000,- 🤷‍♂️

 

Ja, den gode gamle ketsjup-effekten viste seg fra sin beste side her :P Fordelen er at nå blir alt byttet før motorforsikringen går ut, også har jeg fem års reklamasjon. Om det ikke skjer masse annet tull nå utenom forventet vedlikehold og slitedeler, og jeg beholder bilen i 4-5 år til, så blir det jo ganske gunstig bilhold uansett :) 100.000 på demperne synes jeg var dårlig, rart du måtte bytte så fort. En av fordelene med BMW er at det ofte er ganske lett å få tak i rimelige deler, men av og til finnes det kun originaldeler og da blir det kostbart. Men også her svinger det mye, så lønner seg å sjekke med flere aktører.

2 timer siden, ogee1 skrev:

Som sagt er det inkludert årsavgift og for en åtte år gammel bil. I dag betaler jeg ca. tolv tusen, men det selskapet gir ikke motorforsikring etter at bilen blir åtte år. Kjørelengde er 20.000km, 75% bonus.

Det er det som er den store fordelen med Codan. Nå de siste tre ukene så har turbo røket på min mors E91, turbo har røket på min F11 og registerkjede måtte byttes på min F11. Alle takstene hos Bavaria er godkjent i løpet av et døgn uten å mukke og leieibl er også inkludert (eller 200 kroner i kompensasjon per dag om man ikke leier bil). Suverent opplegg. Så jeg kan ikke få skrytt nok av Codan :) Eneste dumme er at jeg ser de nå har endret vilkårene sine, som vil gjelde for nye kunder, til noe høyere egenandel ettersom kilometerstanden øker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at de må bytte registerkjedet? Er det strekt eller ulyd av noe slag?

Grunnen for at jeg lurer er at min 2011 F11 520d har nå har passert 235 000 km og så vidt  jeg vet er det ikke utført registerbytte på denne. Hører ingen "kjedelyd" i det hele tatt fra min motor. 

Jeg kjøpte den for 4 år siden og da var den gått 90 000 km. Samme gjelder forøvrig turbo, den funker fortsatt fint, men lager en liten ule lyd ved kaldstart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...