Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, ogee1 skrev:

@Walkabout Hvordan stiller det seg med garanti/reklamasjon hvis du bytter høytrykkspumpe og den havarerer før det har gått fem år. Vil BMW måtte dekke skade og følgeskader, eller er det ikke så enkelt?

Om de vil måtte dekke dette, det avhenger nettopp av om de vil eller ikke i første omgang.

Men om de ikke hadde villet, hadde jeg iallfall kjørt sak på det da en slik skade i mine øyne vil være omfattet av erstatningsansvaret i henhold til forbrukerkjøpsloven § 52, ergo at det er et "tap en med rimelighet kunne forutsett som følge av kontraktsbruddet [mangelen]".

Spesielt når dette er en så kjent følgeskade så tror jeg ikke det hadde blitt særlige problemer med å vinne frem med dette om det ble sak. Dog tror jeg Bavaria hadde tatt dette uten å krangle, men diverse bakgårdssjapper hadde nok prøvd å avvise det.  

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2019 den 17.07, Fredrik 90 skrev:

Dette er noe som har kommet mer og mer frem i de siste åra. Så er det vel også slik at hyppigheten av registerhavari på disse er langt lavere enn på N47. Ser man på biler som har gått over 200 000 km så har over halvparten med N47 bytta motor. Dette tallet er mye lavere på biler med N57. Bare å stikke inn på Finn.no selv å se..

På Bavaria fikk jeg også fortalt at kjede havari på N47 resulterer som regel i ny motor. Mens på N57 så er total havari mer sjelden, ofte så oppdages det i tide eller skaden blir ikke så omfattende. Hvor riktig dette er vet jeg ikke.

Ja, men så er det flere N47 biler ute på veiene også.

Når jeg søkte rundt på mobile.de så fant jeg flere N57 biler med byttemotor. Disse var også gått rett over 200.000km. :)

--

Skal sies at utifra hva jeg har hørt, så sliter både Mercedes og Audi med registerkjede og høytrykkspumper, så gresset er nok ikke spesielt grønnere der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daniel. skrev:

Ja, men så er det flere N47 biler ute på veiene også.

Når jeg søkte rundt på mobile.de så fant jeg flere N57 biler med byttemotor. Disse var også gått rett over 200.000km. :)

--

Skal sies at utifra hva jeg har hørt, så sliter både Mercedes og Audi med registerkjede og høytrykkspumper, så gresset er nok ikke spesielt grønnere der :)

Det er det jeg også har prøvd å poengtere i slike diskusjoner - N47 er melk-og-brød motoren til BMW - det er nok en betydelig andel flere av disse på veiene enn N57, og dermed blir problemet oppskalert. 

Jeg tror faktisk heller ikke at gresset er noe grønnere på andre siden. Skulle jeg gått dit er det nok større sjangs for at jeg hadde gått til et rimeligere merke; siste Skoda Superb f.eks. - ser lekker ut, Peugeot sine biler tar seg veldig bra ut til en attraktiv pris, og har skikkelig stilige interiør. Det finnes mye bra der ute, men har selv aldri hatt helt sansen for Audi - designet på siste A3/A4/A6/A8/Q5 og Q7 blir for klinisk og kjedelig, og jeg er nesten litt likegyldig til det. En kan si mye om BMW sitt design, men det innbyr i hvertfall ikke til likegyldighet.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dele ut ukens blomst til Bavaria Arendal også. BMW Norge ville ikke ta noe good will på defekt varme i seteryggen fordi bilen var importert, men Bavaria dekker delen kostnadsfritt om jeg dekker arbeidet. Da blir det ca 2/3 på Bavaria Arendal og 1/3 på meg.

Tommel opp, veldig bra. Lønner seg litt å ha et godt kundeforhold av og til også :) 

Får i tillegg fikset opp et sinkslipp på passasjerdøra på garantien, som Bavaria Stavanger overså da de fikset de tre andre dørene for et par års tid siden.

Så nå gleder jeg meg til å få bilen igjen om et par uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Walkabout skrev:

Får dele ut ukens blomst til Bavaria Arendal også. BMW Norge ville ikke ta noe good will på defekt varme i seteryggen fordi bilen var importert, men Bavaria dekker delen kostnadsfritt om jeg dekker arbeidet. Da blir det ca 2/3 på Bavaria Arendal og 1/3 på meg.

Tommel opp, veldig bra. Lønner seg litt å ha et godt kundeforhold av og til også :) 

Får i tillegg fikset opp et sinkslipp på passasjerdøra på garantien, som Bavaria Stavanger overså da de fikset de tre andre dørene for et par års tid siden.

Så nå gleder jeg meg til å få bilen igjen om et par uker!

Kjempe bra at de gjør slikt for kunden! :) 

Dessverre kan jeg ikke si at Bavaria Lillestrøm kommer noen gang til å gjøre slik for sine kunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 20.48, Daniel. skrev:

Ja, men så er det flere N47 biler ute på veiene også.

Når jeg søkte rundt på mobile.de så fant jeg flere N57 biler med byttemotor. Disse var også gått rett over 200.000km. :)

--

Skal sies at utifra hva jeg har hørt, så sliter både Mercedes og Audi med registerkjede og høytrykkspumper, så gresset er nok ikke spesielt grønnere der :)

Men om man tar ti N47 biler og ti N57 biler som alle har gått over 200 000 km. Da er sansynligheten større for at noen av N47 bilene har fått byttet motor...

Gresset er ikke grønnere på andre siden, det har jeg forsøkt å fortelle i flere innlegg her nå. BMW har register havari. Mercedes sliter med elektronikken for tiden, mens Audi klarer ikke å lage girkasser som holder. 220 CDI motoren til Mercedes sliter ikke bare med register og HT pumpe den også, de har ett evig dyseproblem. 

1 time siden, Walkabout skrev:

Får dele ut ukens blomst til Bavaria Arendal også. BMW Norge ville ikke ta noe good will på defekt varme i seteryggen fordi bilen var importert, men Bavaria dekker delen kostnadsfritt om jeg dekker arbeidet. Da blir det ca 2/3 på Bavaria Arendal og 1/3 på meg.

Tommel opp, veldig bra. Lønner seg litt å ha et godt kundeforhold av og til også :) 

Får i tillegg fikset opp et sinkslipp på passasjerdøra på garantien, som Bavaria Stavanger overså da de fikset de tre andre dørene for et par års tid siden.

Så nå gleder jeg meg til å få bilen igjen om et par uker!

Det var godt å høre at de ordner opp lokalt her 😀 Bavaria Arendal pleier alltid å levere god service. Anders er en grei kar som vil ordne ting best mulig for kunden. Synes du har fått en veldig gunstig løsning her. Bilhold handler som sagt ikke bare om selve bilen, men også hele apparatet rundt 👍

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Walkabout said:

Får dele ut ukens blomst til Bavaria Arendal også. BMW Norge ville ikke ta noe good will på defekt varme i seteryggen fordi bilen var importert, men Bavaria dekker delen kostnadsfritt om jeg dekker arbeidet. Da blir det ca 2/3 på Bavaria Arendal og 1/3 på meg.

Tommel opp, veldig bra. Lønner seg litt å ha et godt kundeforhold av og til også :) 

Får i tillegg fikset opp et sinkslipp på passasjerdøra på garantien, som Bavaria Stavanger overså da de fikset de tre andre dørene for et par års tid siden.

Så nå gleder jeg meg til å få bilen igjen om et par uker!

Bra at ting ordner seg :) jeg får vurdere Bavaria Arendal neste gang, hørt positiv omtale på de tidligere. 

Har du utført noe service på girkasse/mellomkasse? Tenker da på oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Vingerei skrev:

Bra at ting ordner seg :) jeg får vurdere Bavaria Arendal neste gang, hørt positiv omtale på de tidligere. 

Har du utført noe service på girkasse/mellomkasse? Tenker da på oljeskift.

Ja, de kan anbefales på det sterkeste. Kun brukt de siden jeg handlet bilen i slutten av 2013. Flyttet til Stavanger for fem år siden, men bruker fortsatt gjengen i Arendal, så det sier kanskje sitt :) 

Ja, jeg hadde full flushing av girkassen rett rundt 150 000 kilometer. Er mange som sier at en skal gjøre det før, og noen sier en aldri bør gjøre det, men tenkte at det var et greit tidspunkt. Vil nok gjenta det når traveren bikker 250 000 kilometer igjen. Mener å huske jeg betalte rett under 8000 kroner for det. Blir litt kostbart på grunn av dyr olje samt at filteret sitter i bunnpanna, så hele bunnpanna må ny. Det fikset jeg hos Transtec her i Rogaland. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 11.19, Walkabout skrev:

Om de vil måtte dekke dette, det avhenger nettopp av om de vil eller ikke i første omgang.

Men om de ikke hadde villet, hadde jeg iallfall kjørt sak på det da en slik skade i mine øyne vil være omfattet av erstatningsansvaret i henhold til forbrukerkjøpsloven § 52, ergo at det er et "tap en med rimelighet kunne forutsett som følge av kontraktsbruddet [mangelen]".

Spesielt når dette er en så kjent følgeskade så tror jeg ikke det hadde blitt særlige problemer med å vinne frem med dette om det ble sak. Dog tror jeg Bavaria hadde tatt dette uten å krangle, men diverse bakgårdssjapper hadde nok prøvd å avvise det.  

Grunnen til at jeg spør er at jeg lånte en Audi e-tron på mandag. Kjørte 12-15 mil med alt fra motorveifart til nesten stillestående kø. Fantastisk bil med høyt komfortnivå, høy kvalitetsfølelse og mange nyttige funksjoner. Føltes veldig moderne. Men da jeg satte meg inn i X3'en vår etterpå føltes ikke den egentlig gammeldags. Den har på en måte alt vi trenger. Og den er akkurat passe til oss.  Vi er rett og slett veldig glade i akkurat den modellen. Så nå vurderer jeg å putte inn noen titusen i preventivt vedlikehold. Bytte oljer på gir- og transferkasse, bytte høyttrykkspumpe og registerkjede, hvis nødvendig. Og gjøre alt hos BMW. Tenker da at hvis jeg får problemer med høyttrykkspumpa eller registerkjedet i løpet av de neste årene, så bør BMW være med på å ta en god del av kostnadene.

Har bedt om prisoverslag på disse jobbene. Blir spennende å se om det havner på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, ogee1 skrev:

Grunnen til at jeg spør er at jeg lånte en Audi e-tron på mandag. Kjørte 12-15 mil med alt fra motorveifart til nesten stillestående kø. Fantastisk bil med høyt komfortnivå, høy kvalitetsfølelse og mange nyttige funksjoner. Føltes veldig moderne. Men da jeg satte meg inn i X3'en vår etterpå føltes ikke den egentlig gammeldags. Den har på en måte alt vi trenger. Og den er akkurat passe til oss.  Vi er rett og slett veldig glade i akkurat den modellen. Så nå vurderer jeg å putte inn noen titusen i preventivt vedlikehold. Bytte oljer på gir- og transferkasse, bytte høyttrykkspumpe og registerkjede, hvis nødvendig. Og gjøre alt hos BMW. Tenker da at hvis jeg får problemer med høyttrykkspumpa eller registerkjedet i løpet av de neste årene, så bør BMW være med på å ta en god del av kostnadene.

Har bedt om prisoverslag på disse jobbene. Blir spennende å se om det havner på et akseptabelt nivå.

Er litt det samme jeg tenkte på siste månedene også, men nå var jeg jo så "heldig" at registerkjede og turbo måtte byttes mens jeg enda hadde motorforsikring. Ikke nødvendigvis noen dum idé, for om en begynner å regne på det så vil det antakelig bli en god del billigere med preventivt vedlikehold enn prisfall på ny bil - og iallfall da om ikke ny bil gir en så veldig mye ekstra en er villig til å betale for ("må ha"-følelsen og gleden ved ny bil, for eksempel). 

Vil anta at du havner på et sted mellom 50 og 60 lapper totalt på de to jobbene der.

Ser til at jeg er såpass heldig at jeg slipper unna med rundt 45 lapper totalt for HT-pumpe, registerkjede, turbo og nytt setetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Walkabout skrev:

Er litt det samme jeg tenkte på siste månedene også, men nå var jeg jo så "heldig" at registerkjede og turbo måtte byttes mens jeg enda hadde motorforsikring. Ikke nødvendigvis noen dum idé, for om en begynner å regne på det så vil det antakelig bli en god del billigere med preventivt vedlikehold enn prisfall på ny bil - og iallfall da om ikke ny bil gir en så veldig mye ekstra en er villig til å betale for ("må ha"-følelsen og gleden ved ny bil, for eksempel). 

Vil anta at du havner på et sted mellom 50 og 60 lapper totalt på de to jobbene der.

Ser til at jeg er såpass heldig at jeg slipper unna med rundt 45 lapper totalt for HT-pumpe, registerkjede, turbo og nytt setetrekk.

Jeg håper jo at en undersøkelse av registerkjedet viser at alt er i orden der, så det bare er HT-pumpe som må byttes.

Når jeg tenker meg om, så vil vel motorforsikringen vår gjelde hvis vi oppdager at registerkjedet må utbedres. Vi har fortsatt noen måneder igjen til bilen er åtte år.

En ting som holder igjen når det gjelder å kjøpe en dyr elbil som e-tron er at jeg tror at det i løpet av de neste to-tre årene vil skje såpass mye på rekkevidde at dagens biler vil føles akterutseilt, med tilsvarende lav annenhåndsverdi. Derfor kunne det passe bra å kjøre X3'en to-tre år til.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Walkabout said:

Ja, de kan anbefales på det sterkeste. Kun brukt de siden jeg handlet bilen i slutten av 2013. Flyttet til Stavanger for fem år siden, men bruker fortsatt gjengen i Arendal, så det sier kanskje sitt :) 

Ja, jeg hadde full flushing av girkassen rett rundt 150 000 kilometer. Er mange som sier at en skal gjøre det før, og noen sier en aldri bør gjøre det, men tenkte at det var et greit tidspunkt. Vil nok gjenta det når traveren bikker 250 000 kilometer igjen. Mener å huske jeg betalte rett under 8000 kroner for det. Blir litt kostbart på grunn av dyr olje samt at filteret sitter i bunnpanna, så hele bunnpanna må ny. Det fikset jeg hos Transtec her i Rogaland. 

Ja er preventivt vedlikehold jeg tenker på min, og den bikker nå 80 tkm på fem år gammel bil. Men har du noen tips til firma på sånt her på sør/Østlandet? Rogaland blir et stykke unna hehe. Har sett litt reklame fra Økern Bilservice, men kjenner ikke videre til de. GS i Skien? Ligger 20 min unna for meg .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år konsekvent byttet olje en gang i året, som for meg betyr ca 15 000 km. Intervallen til BMW på 24 mnd og 30 000 km har jeg ikke troa på i det hele tatt. Kortere intervall er iallfall ett sted å begynne, men det er jo på en måte for sent å begynne med dette når bilen allerede har gått 150 000 km. Man må begynne tidlig. Men jeg har hatt hell med dette så langt. Bortsett fra 540en så har jeg chippa mine diesel BMWer, jeg vil også si jeg bruker motoren hardt til tider. Særlig i Tyskland så kjører jeg motoren ganske hardt på autobahn, ofte i langt over 30 varmegrader. Som sagt, aldri hatt noe problemer 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...