Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Tommy H skrev:

Hva er det som gjør at de må bytte registerkjedet? Er det strekt eller ulyd av noe slag?

Grunnen for at jeg lurer er at min 2011 F11 520d har nå har passert 235 000 km og så vidt  jeg vet er det ikke utført registerbytte på denne. Hører ingen "kjedelyd" i det hele tatt fra min motor. 

Jeg kjøpte den for 4 år siden og da var den gått 90 000 km. Samme gjelder forøvrig turbo, den funker fortsatt fint, men lager en liten ule lyd ved kaldstart. 

Det er strekt. Var ikke noe ulyd, og suste nettopp gjennom Europa i sommer uten problemer. Ble oppdaget fordi jeg ville bytte øvre kjedestrammer preventivt, og det var helt utslitt etter å ha jobbet med strekt kjede. Så ville absolutt fått tatt en nøye sjekk av ditt kjede når bilen er gått såpass langt og dette problemet er utbredt, det koster vel en tre til fire tusen kroner.

Jeg hørte ikke noe ulyd fra turbo, men mekanikeren hørte visst en svak ulyd som gjorde at de sjekket. Gåen den også. Er vel også ganske utbredt problem på N47-motorene, så hadde jeg vært deg ville jeg fått sjekket opp i dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske bra tilbud på diverse ting og tang nå hos GS Bildeler om det skulle være av interesse for noen.

Fikk handlet inn litt til min nå, med tanke på neste service om et års tid. Drivstoffilter, oljefilter, luftfilter, pollenfilter, bremseklosser fremme (alt fra Bosch) og slitasjevarslere både fremme og bak (fra TRW) samt originale Performance dekkposer kom på snaue 3500 kroner. God pris det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er for mye for langt å forvente at en premiumbil skal vare så lenge som du sier. Premium biler er dyre å vedlikeholde, særlig når de passerer en viss alder og km stand. 200 000 km på en 2011 modell er jo ikke nytt lenger, det er forsåvidt det man kan si godt brukt. Nå har jo din bil blitt godt holdt, men saken din har ikke hjulpet seg med at du valgte en bil med kanskje BMW sin minst driftsikre motor. En F10 med N57 og uten comfort seter hadde jo spart deg for mye av bryet du nå opplever, særlig om du hadde gitt den like godt stell som F11en. Jeg er nå på min femte BMW, som nevnt tidligere så har jeg sjelden hatt noe store problemer med disse bilene. Men nå skal det også sies at fire av dem har jeg ikke eid etter de har gått 150 000 km eller er 8 år gamle.

Man kan spørre seg hvorfor man skal velge BMW, og det er ett godt spørsmål i dag. Særlig når det finnes så mye bra biler fra alle merker. Jeg har ofte stilt meg dette spørsmålet selv, hvorfor skal jeg kjøre nyere BMW og heller ikke bare kjøre firmabilen på fulltid og heller satse på klassiske BMWer? Jeg kjører en Mondeo som firmabil, ypperlig bil som gjør akkurat samme jobben som en 5-serie til godt og vel halve prisen. Jeg liker den bilen, jeg liker den bedre enn jeg hadde trodd jeg skulle. Så da spør jeg meg, hva er vitsen med en dyr BMW når denne Forden egentelig holder i massevis. Så kommer svarene sigende på meg. BMW har jo en merkevare og ett image man gjerne vil knytte seg til, det er litt stas og flott å eie en BMW. Det er ikke noe å stikke under en stol, vi liker alle å ha fine ting. Du har teknologien, ting du ikke viste du trengte som du etterhvert ikke klarer deg uten. Du har kjøre ytelsene, dette avhenger av motor selvsagt men BMW leverer noen enestående drivlinjer i alle segmenter. Så oppdager man att en storservice på en G30 540d egentelig ikke koster så mye mer enn hva tilsvarend storservice koster til Forden. Du har utvalget av deler, ettermarked og ikke minst entusiast miljøet. Du har Bimmers, du har kjempe aktive grupper på Facebook. Alt dette utgjør totalpakka som jeg synes gjør det ganske ok å kjøre BMW. Hvis man ikke føler man kan identifisere seg med dette, eller føler behovet....prøv ett annet merke. Da finner man ut for seg selv hva som er best 😀 Men erfarings messig...en gang BMW..alltid BMW😉

Lykke til, og jeg håper dette ordner seg på best mulig måte for deg 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2019 den 10.15, Walkabout skrev:

Ja, Codan synes jeg leverer bra. Dekket turbo hos min mor også uten å mukke, samt en lykt da min søster hadde E91. Så bare positive ord å si om de, anbefales. 

Problemet er jo litt at "alle" etter hvert er blitt kjent med at kjede og HT-pumpe har ræva design, og da er det liksom "greit" at det ryker. Det er det som provoserer meg. Dette er ting som skal holde hele bilens levetid. At støtdempere går på 200.000 km synes jeg er greit og at turbo må byttes er sikkert også innafor, men kjede og HT-pumpe og varme i setetrekk er bare skikkelig dårlig av BMW. Her burde de ryddet opp og tatt det på aksjon og/eller gitt en kampanjepris ned mot kostpris på de som ville byttet.

Når bilen er oppe og går igjen nå så blir det greit igjen, tross alt bedre å ut med noen høvdinger nå kontra å kjøpe en G31 som også er utdatert om tre år og få et heftig verdifall :) 

1. Jeg står fritt til å hente pris fra andre, uavhengige aktører. Codan skal bare godkjenne takst. Så lenge jeg får dekket 70% så benytter jeg Bavaria, da får jeg originaldeler og får gjort det skikkelig. Kunne sikkert brukt andre aktører og dermed fått ned prisen på egenandelen min noe, men når det bare er 30% har det ikke så mye å si om prisen er 25.000 eller 40.000. 

2. Har fått en veldig bra pris på pumpe hos Bavaria Arendal, men kan spare en 3-4000 kroner på å kjøpe en annen plass. Får se litt hva jeg gjør, men Bavaria er uansett behjelpelig med å bytte den samtidig med registerkjedet uansett om jeg kjøper den av de eller andre aktører.

3. Totalprisen hos Bavaria for bytte av turbo på min mors E91 var vel nesten 40 000 kroner, så her er det sikkert mye å spare. Om den er såpass slitt at den må byttes så skal det være noe Codan skal dekke, så da benytter jeg like gjerne Bavaria. Hvis ikke, så avventer jeg litt og tar det en annen plass. Er blant annet et firma som kun driver med turbo i Sandnes som jeg har hørt er dyktige. Om det blir bytte vil jeg imidlertid ha norsk forbrukerkjøpslov i bakhånd med fem års reklamasjon. 

4. Ja, de er ikke blitt byttet før, så 198.000 kilometer på demperne er ikke gale. Bare dumt det skjer akkurat nå samtidig med det andre, men det er fair enough at disse ryker nå. Har spurt Bavaria om å gi meg en pris på disse samtidig med alt det andre, og sagt de må rundt Auto Royal sin pris på 4900 per stykk om det skal være aktuelt. Antar det må være muligheter for de når både Koed, GS og Auto Royal kan selge for pluss minus 6000 kroner. 

5. Jeg trodde det kun var sitteputa som var problemet, har faktisk ikke hørt om at seteryggen har røket før. Men om det er brukt samme patent/materialer som i sitteputen er det nok ikke overraskende. Hva gjelder sitteputen prøver jo gjerne forhandler å si noe sånt som at "du har sikkert satt kneet ned i setet så de har knekt" for å underminere problemet, men det går jo ikke an i seteryggen. Har en mulighet til å ta dette også gjennom Codan, men egenandelen er 8000 kroner. Spørs om det er verdt det på en så "gammel" bil. 

Krever Codan å se serviceheftet? Hva må de ha av dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mistermister skrev:

Krever Codan å se serviceheftet? Hva må de ha av dokumentasjon?

Det fremgår av vilkårene at det må dokumenteres at bilen har fulgt serviceintervallene, men vet ikke om det er spurt om i akkurat dette tilfellet. Mulig Bavaria har bekreftet det ovenfor Codan uten at jeg vet det, ettersom alle servicene mine de siste 120 000 km er tatt hos Bavaria Arendal og serviceboken er også komplett forut dette. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Walkabout skrev:

Det fremgår at vilkårene at det må dokumenteres at bilen har fulgt serviceintervallene, men vet ikke om det er spurt om i akkurat dette tilfellet. Mulig Bavaria har bekreftet det ovenfor Codan uten at jeg vet det, ettersom alle servicene mine de siste 120 000 km er tatt hos Bavaria Arendal og serviceboken er også komplett forut dette. 

Stemmer at verksted pleier å opplyse forsikringsselskapet om service er fulgt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg tror det er for mye for langt å forvente at en premiumbil skal vare så lenge som du sier. Premium biler er dyre å vedlikeholde, særlig når de passerer en viss alder og km stand. 200 000 km på en 2011 modell er jo ikke nytt lenger, det er forsåvidt det man kan si godt brukt. Nå har jo din bil blitt godt holdt, men saken din har ikke hjulpet seg med at du valgte en bil med kanskje BMW sin minst driftsikre motor. En F10 med N57 og uten comfort seter hadde jo spart deg for mye av bryet du nå opplever, særlig om du hadde gitt den like godt stell som F11en. Jeg er nå på min femte BMW, som nevnt tidligere så har jeg sjelden hatt noe store problemer med disse bilene. Men nå skal det også sies at fire av dem har jeg ikke eid etter de har gått 150 000 km eller er 8 år gamle.

Man kan spørre seg hvorfor man skal velge BMW, og det er ett godt spørsmål i dag. Særlig når det finnes så mye bra biler fra alle merker. Jeg har ofte stilt meg dette spørsmålet selv, hvorfor skal jeg kjøre nyere BMW og heller ikke bare kjøre firmabilen på fulltid og heller satse på klassiske BMWer? Jeg kjører en Mondeo som firmabil, ypperlig bil som gjør akkurat samme jobben som en 5-serie til godt og vel halve prisen. Jeg liker den bilen, jeg liker den bedre enn jeg hadde trodd jeg skulle. Så da spør jeg meg, hva er vitsen med en dyr BMW når denne Forden egentelig holder i massevis. Så kommer svarene sigende på meg. BMW har jo en merkevare og ett image man gjerne vil knytte seg til, det er litt stas og flott å eie en BMW. Det er ikke noe å stikke under en stol, vi liker alle å ha fine ting. Du har teknologien, ting du ikke viste du trengte som du etterhvert ikke klarer deg uten. Du har kjøre ytelsene, dette avhenger av motor selvsagt men BMW leverer noen enestående drivlinjer i alle segmenter. Så oppdager man att en storservice på en G30 540d egentelig ikke koster så mye mer enn hva tilsvarend storservice koster til Forden. Du har utvalget av deler, ettermarked og ikke minst entusiast miljøet. Du har Bimmers, du har kjempe aktive grupper på Facebook. Alt dette utgjør totalpakka som jeg synes gjør det ganske ok å kjøre BMW. Hvis man ikke føler man kan identifisere seg med dette, eller føler behovet....prøv ett annet merke. Da finner man ut for seg selv hva som er best 😀 Men erfarings messig...en gang BMW..alltid BMW😉

Lykke til, og jeg håper dette ordner seg på best mulig måte for deg 👍

Jeg er klar over at premiumbiler er dyre å holde (og gjerne øker med utstyrsnivå). Derfor hadde jeg "gladelig" tatt risken om det var denne type utstyr som begynte å trøble etter hvert. Som nevnt før tenker jeg da på panoramatak, EDC, ACC, HUD, automatisk avblendbare speil, ryggekamera og den slags. Men registerkjeder og HT-pumper burde jaggu holde uavhengig av dette. Det er en skummel utvikling om det skal bli akseptert i markedet og blant BMW-kundene at grunnleggende komponenter i motoren på premiumbiler skal gå føyken før de er ti år og passert 200 000 kilometer.

Skjønner egentlig ikke vinklingen din med at jeg "valgte" BMWs minst driftsikre motor og at jeg hadde sluppet mye av bryet med å unngå komfortseter. Var vel ikke noe som var opplest og vedtatt den gang, er jo først senere det har vist seg hvor omfattende problemene med N47-motoren og til dels komfortsetene er. Er jo heller ingen grunn til at det skal være noe vanskeligere å lage holdbare varmetråder i et komfortsete kontra sportsseter. Og dersom det er slik at BMW lager så ubrukelige motorer på en bil som koster 820 000 kroner ny at en reelt sett må legge på et par hundre tusen til for å få en mer driftssikker motor så vil jeg påstå at det er BMW som har "valgt" å prioritere feil, og ikke jeg eller 80% av oss andre nordmenn som har kjøpt F10/11 med toliter diesel. 

Vi er nok litt inne på samme tankene om hvorfor en skal velge BMW i dag. Jeg har vært ganske enig med deg frem til nå, men om det skal koste/risikere så mye å ha en BMW som ikke er ny så vil jeg antakelig prøve ut noe annet ved neste korsvei, iallfall slik ståa er nå. Er ikke så mye som tiltaler meg fra BMW lengre, men det kan jo endre seg på sikt. Har vel egentlig ikke fått noen "må ha"-opplevelse siden F11'en kom, men satser på at de klarer å produsere noe som vekker tilsvarende følelse hos meg igjen. Nå får jeg iallfall slite med denne bilen her noen år til, utenom disse kjærlighetsproblemene nå så er F11 en helt fantastisk bil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, humpfy skrev:

Er veldig interessert i dokumentasjon på den @Daniel.. Ikke fordi jeg er uenig, men fordi jeg er usikker. Har du noe? Kan PM'e om @Walkabout ikke vil ha det i tråden sin.

Den hva?

Både N47 og N57 bruker Bosch CP4 høytrykkspumpen, tydeligvis B47 og B57 også? Er og noen andre bilmerker som bruker den. Registerkjede systemet deler en eller flere komponenter. F.eks kjedestrammer har samme delenummer på N47N og N57N. Har sett en del som har funnet bra med slakk i kjedet på N57 motoren til tross for å ikke ha veldig høy kilometerstand.

Finnes vel ingen dokumentasjon på at N57 holder lengre, men er flere som spekulerer om at siden rekkesekser er mer avbalansert og har større oljekapasitet at det kan påvirke levetiden positivt. Noen av de som bytter mye kjeder på disse anbefaler bytte på 200.000km på N47, og 250.000km på N57. Men så er det jo mange N47 som havarerer lenge før 200.000km, spesielt de tidlige N47D20A motorene.

Så jeg vil ikke akkurat stolt på at noen av de er 100% trygge motorer sånn sett, men hadde følt meg litt tryggere med N57 når det kommer til registerkjedet. Høytrykkspumpen virker å være ekstremt varierende med når den tar kveld uansett hvilken motor den er montert på.

Jeg er ikke noe ekspert, så du får ta alt jeg sier med en klype salt, men er i hvertfall dette jeg har fått inntrykk av når jeg har søkt rundt om dette. Vurderte/vurderer N57 bil selv, så har "dessverre" hengt meg litt opp i akkurat disse tingene.

Si ifra hvis jeg skal fjerne, @Walkabout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det «er å forvente» at registerkjede- og HT-pumpehavari skal forkomme på det jeg vil anta er den desidert mest solgte motoren til BMW gjennom dens produksjonsperiode, har vi tapt. Samme hvilken motor jeg velger, så forventer jeg som kunde av et av de mest etablerte premiummerkene i verden at motor, drivverk, interiør og opplevd kvalitet holder en standard og kvalitet som overgår melk-og-brød-merkene. Og som til dels kan forsvare merutgiften ved å kjøpe en slik bil kontra et tilsvarende produkt fra et «billigere» merke (noe betaler en selvsagt for imaget og merkevaren). Synes Mercedes sitt slagord er ganske treffende for hva man kan tillate seg å forvente av en premium bilprodusent som MB, BMW eller Audi: Das beste oder nichts. Når det er sagt synes jeg hverken MB, Audi eller BMW lever opp til en slik forventning for tiden, selv om jeg heller ikke kan navngi noen andre som har tatt over en slik trone på noen måte. Er gresset virkelig grønnere på den andre siden, har jeg for høye forventninger? Kanskje er svaret fortsatt nei på begge?

Paradoksalt nok savner vi stadig vår tidligere E91 med N47-motor, og 530/535xd F11 en av de bilene jeg har mest lyst på som neste bil 🤔.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, papertiger skrev:

Om det «er å forvente» at registerkjede- og HT-pumpehavari skal forkomme på det jeg vil anta er den desidert mest solgte motoren til BMW gjennom dens produksjonsperiode, har vi tapt. Samme hvilken motor jeg velger, så forventer jeg som kunde av et av de mest etablerte premiummerkene i verden at motor, drivverk, interiør og opplevd kvalitet holder en standard og kvalitet som overgår melk-og-brød-merkene. Og som til dels kan forsvare merutgiften ved å kjøpe en slik bil kontra et tilsvarende produkt fra et «billigere» merke (noe betaler en selvsagt for imaget og merkevaren). Synes Mercedes sitt slagord er ganske treffende for hva man kan tillate seg å forvente av en premium bilprodusent som MB, BMW eller Audi: Das beste oder nichts.

(...)

Helt enig med deg her, spot on :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 20.35, Walkabout skrev:

Det er strekt. Var ikke noe ulyd, og suste nettopp gjennom Europa i sommer uten problemer. Ble oppdaget fordi jeg ville bytte øvre kjedestrammer preventivt, og det var helt utslitt etter å ha jobbet med strekt kjede. Så ville absolutt fått tatt en nøye sjekk av ditt kjede når bilen er gått såpass langt og dette problemet er utbredt, det koster vel en tre til fire tusen kroner.

Jeg hørte ikke noe ulyd fra turbo, men mekanikeren hørte visst en svak ulyd som gjorde at de sjekket. Gåen den også. Er vel også ganske utbredt problem på N47-motorene, så hadde jeg vært deg ville jeg fått sjekket opp i dette også.

Det var det jeg var redd for, har lenge håpet at så lenge det ikke lager lyd er det greit. Ser jeg glemte å nevne at jeg også har fått byttet øvre kjedestrammer på rundt 200 000 km uten anmerkning, men tror jeg likevel skal få utført en sjekk av kjedet. Takk for godt svar.

Forøvrig vil jeg si meg helt enig i at en motor fra et premium merke som BMW burde holde langt lenger en 200 000 km uten omfattende reparasjoner, og at de burde tatt ansvar dersom den ikke gjør det.

Bare til sammenligning, min første bil, en 1995 Mercedes E250d kjørte jeg 210 000 km uten et eneste problem. Denne kjøpte jeg ved ca 350 000 km med original motor og girkasse, og solgte på 560 000 km. Eneste som ble byttet i mitt eierskap over 4 år var olje og noen foringer. Det er premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Walkabout skrev:

Jeg er klar over at premiumbiler er dyre å holde (og gjerne øker med utstyrsnivå). Derfor hadde jeg "gladelig" tatt risken om det var denne type utstyr som begynte å trøble etter hvert. Som nevnt før tenker jeg da på panoramatak, EDC, ACC, HUD, automatisk avblendbare speil, ryggekamera og den slags. Men registerkjeder og HT-pumper burde jaggu holde uavhengig av dette. Det er en skummel utvikling om det skal bli akseptert i markedet og blant BMW-kundene at grunnleggende komponenter i motoren på premiumbiler skal gå føyken før de er ti år og passert 200 000 kilometer.

Ja det er en skummel utvikling, men dette er jo ikke noe som gjelder kun for bil. Se bare på elektronikk og hvitevarer, samme greia her. Produsentene tjener ikke noe på produkter som varer lenge, det er rett og slett dårlig butikk. Produkter med kortere levetid har dårligere byggekvalitet, ergo de er billigere å produsere. Disse produktene går oftere i stykker, ergo kunden kommer oftere tilbake for å kjøpe ny. Det er en lønnsom butikk! Oppvaskmaskinen min ble bare 7 år gammel, da måtte jeg kjøpe ny. Oppvaskmaskinen hjemme hos mine foreldre er eldre enn meg, still going strong. Se på telefoner, TVer og annet elektrisk...det varer jo ikke så lenge som ting gjorde før.

Jeg er helt enig i at det er totalt uakseptabelt at ett premiumprodukt som BMW ikke skal holde lenger før gravende feil og mangler oppstår. Men jeg er redd dette er tiden vi lever i, dette kan vi ikke gjøre noe med. Jeg orker ikke i hvertfall ikke å henge meg opp i dette, gidder ikke å irritere meg over dette i hverdagen. Det nytter ikke, BMW begynner ikke plutselig å lage biler med lengere levetid fordi vi klager. 

Jeg er også enig i at det er galt at det liksom er greit at ett premium produkt skal være så dårlig. Men markedet har blitt litt sånn i dag at så lenge merkevaren på produktet er riktig så kan folk på en måte akseptere feil og mangler. Se bare på Tesla, det er skremmende lite oppstandelse rundt de graverende kvalitets problemene de har. Og dette er når bilene er relativt nye, tenk når de blir 9 år gamle da?

20 timer siden, Walkabout skrev:

Skjønner egentlig ikke vinklingen din med at jeg "valgte" BMWs minst driftsikre motor og at jeg hadde sluppet mye av bryet med å unngå komfortseter. Var vel ikke noe som var opplest og vedtatt den gang, er jo først senere det har vist seg hvor omfattende problemene med N47-motoren og til dels komfortsetene er. Er jo heller ingen grunn til at det skal være noe vanskeligere å lage holdbare varmetråder i et komfortsete kontra sportsseter. Og dersom det er slik at BMW lager så ubrukelige motorer på en bil som koster 820 000 kroner ny at en reelt sett må legge på et par hundre tusen til for å få en mer driftssikker motor så vil jeg påstå at det er BMW som har "valgt" å prioritere feil, og ikke jeg eller 80% av oss andre nordmenn som har kjøpt F10/11 med toliter diesel. 

Det at N47 var ett råttent eple var kjent også tilbake i 2013, faktisk så stammer dette helt tilbake til 2007. BMW hadde også en aksjon på disse motorene fra 2008 til 2010 eller noe. Selvsagt så har jo dette kommet mer opp i dagen nå som flere og flere biler blir eldre og får høy km stand. Men å hevde at disse problemene ikke var kjent i 2013 er ikke riktig. Det med komfort setet kunne man ikke vite da, jeg ble først obs på dette i 2014 da jeg selv opplevde at varmen i sitteputa på min F10 tok kvelden. Da forsket jeg litt på det og så at dette var en gjenganger, på biler med komfort seter.

BMW har helt klart prioritert feil når de utviklet N47. Men man kan ikke å si at problematikken til N47 ikke er kjent. Men folk er forskjellige, noen bare kjøper den bilen de vil og andre undersøker og forsker på modellen før meg handler. 

21 timer siden, Walkabout skrev:

Vi er nok litt inne på samme tankene om hvorfor en skal velge BMW i dag. Jeg har vært ganske enig med deg frem til nå, men om det skal koste/risikere så mye å ha en BMW som ikke er ny så vil jeg antakelig prøve ut noe annet ved neste korsvei, iallfall slik ståa er nå. Er ikke så mye som tiltaler meg fra BMW lengre, men det kan jo endre seg på sikt. Har vel egentlig ikke fått noen "må ha"-opplevelse siden F11'en kom, men satser på at de klarer å produsere noe som vekker tilsvarende følelse hos meg igjen. Nå får jeg iallfall slite med denne bilen her noen år til, utenom disse kjærlighetsproblemene nå så er F11 en helt fantastisk bil :D 

Da tror jeg faktisk at jeg vil anbefale deg å teste ut noe annet, jeg er ganske sikker på at du vil finne ut at de fleste biler i dag er ganske like. Jeg er med på at dagens BMWer ikke er like tiltalene som de var før, med mindre de befinner seg helt i øvre sjiktet. F10/11 var og er fortsatt uhyre tiltalende biler, her hadde BMW en vinner. Men jeg testa mye forskjellig før jeg kjøpte G30, særlig E klassen var en bil som vekket min interesse. Men etter å ha kjørt noen utgaver av denne så synes jeg den gjorde seg best i utstillings vinduet eller i glaserte brosjyrer. Så da satt jeg igjen med G30, likte ikke interiøret og liker det vel fortsatt ikke. Men av det som er tilgjengelig i dag så er det absolutt den beste bilen. Men den er overhodet ikke verd merprisen over en F10. Likevel valgte jeg å bytte, nettopp for å slippe fremtidige dyre påkoster. 

20 timer siden, Daniel. skrev:

N57 er dessverre plaget med de overnevnte problemene også :) Både registerkjede og høytrykkspumpen.

Eneste forskjellen er vel at registerkjedet kan holde litt lengre på de, sammenlignet med N47.

Dette er noe som har kommet mer og mer frem i de siste åra. Så er det vel også slik at hyppigheten av registerhavari på disse er langt lavere enn på N47. Ser man på biler som har gått over 200 000 km så har over halvparten med N47 bytta motor. Dette tallet er mye lavere på biler med N57. Bare å stikke inn på Finn.no selv å se..

På Bavaria fikk jeg også fortalt at kjede havari på N47 resulterer som regel i ny motor. Mens på N57 så er total havari mer sjelden, ofte så oppdages det i tide eller skaden blir ikke så omfattende. Hvor riktig dette er vet jeg ikke.

15 timer siden, Tommy H skrev:

Bare til sammenligning, min første bil, en 1995 Mercedes E250d kjørte jeg 210 000 km uten et eneste problem. Denne kjøpte jeg ved ca 350 000 km med original motor og girkasse, og solgte på 560 000 km. Eneste som ble byttet i mitt eierskap over 4 år var olje og noen foringer. Det er premium.

Forskjellen på dagens premiumbiler og gårsdagens premiumbiler er som natt og dag. Dagens premiumbiler legger vekt på teknologi, design og hvordan materialkvaliteten er. Før så var det premium om bilen var godt skrudd sammen, hadde et godt rykte for driftsikkerhet og lang levetid. E34 for eksempel ble utviklet etter "No cost" prinsippet. Styreformann i BMW ga ordre om at en ny 5-serie som skulle utvikles skulle være bedre enn Mercedes, så får det koste hva det ville. Men dette var lenge før maset etter teknologi, lenge før alt skulle være miljøvennlig fra vugge til grav. Lenge før regnskapsførerne fikk slippe inn i styre rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...