Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg håper jo at en undersøkelse av registerkjedet viser at alt er i orden der, så det bare er HT-pumpe som må byttes.

Når jeg tenker meg om, så vil vel motorforsikringen vår gjelde hvis vi oppdager at registerkjedet må utbedres. Vi har fortsatt noen måneder igjen til bilen er åtte år.

En ting som holder igjen når det gjelder å kjøpe en dyr elbil som e-tron er at jeg tror at det i løpet av de neste to-tre årene vil skje såpass mye på rekkevidde at dagens biler vil føles akterutseilt, med tilsvarende lav annenhåndsverdi. Derfor kunne det passe bra å kjøre X3'en to-tre år til.

If sin forsikring gjelder utover 8 år, men har begrensning på 200000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Vingerei skrev:

Ja er preventivt vedlikehold jeg tenker på min, og den bikker nå 80 tkm på fem år gammel bil. Men har du noen tips til firma på sånt her på sør/Østlandet? Rogaland blir et stykke unna hehe. Har sett litt reklame fra Økern Bilservice, men kjenner ikke videre til de. GS i Skien? Ligger 20 min unna for meg .

Hadde ikke tenkt noe på bytte av olje på automatkassa før 100.000 kilometer, men det er bare min mening. Om du skal bytte kan du eventuelt sjekke fordelingskasse også om du har xDrive, er vel noe oljer der også. 

Kjenner dessverre ikke til noen på Sørlandet eller Østlande som driver med dette 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt Olje og ny bunnpanne til min girkasse også, så den skal byttes om ett par uker når jeg kommer hjem fra tur. Min 535dt er gått 192000km, og jeg er ikke sikker på om det er gjort før, så blir godt å få gjort dette for min egen del.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, paukri said:

Har akkurat bestilt Olje og ny bunnpanne til min girkasse også, så den skal byttes om ett par uker når jeg kommer hjem fra tur. Min 535dt er gått 192000km, og jeg er ikke sikker på om det er gjort før, så blir godt å få gjort dette for min egen del.. :)

Hvor skal du få utført dette hen? Eller gjør du det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, papertiger skrev:

Off topic, men lurer på om jeg så deg i forbifarten ved infoteltet på Ryfastløpet i dag, deltok du?

Det kan nok stemme, jeg løp :) Aldri løpt noe særlig lengre enn 10 km før, så det var vanvittig hardt. Klarer såvidt å bevege meg rundt i leiligheten i dag. Hadde håpet på rett under to timer, men den siste bakken gjorde at det ble noen få minutter over. Veldig gøy løp egentlig, once in a lifetime på løpe halvmaraton i undersjøisk tunnel. 

Løp du også? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Det kan nok stemme, jeg løp :) Aldri løpt noe særlig lengre enn 10 km før, så det var vanvittig hardt. Klarer såvidt å bevege meg rundt i leiligheten i dag. Hadde håpet på rett under to timer, men den siste bakken gjorde at det ble noen få minutter over. Veldig gøy løp egentlig, once in a lifetime på løpe halvmaraton i undersjøisk tunnel. 

Løp du også? :) 

Hehe det var vel ikke akkurat det letteste halvmaratonet å debutere i :D men det var nok mange med deg på den debuten. Det er slettes ikke verst med drøye 2 timer i første halvmaraton med den stigningen på slutten. 

Ja jeg sprang jeg også, kom inn på 1:33. Veldig fornøyd med det, gikk fortere nedover og tapte mindre tid oppover enn hva jeg hadde regnet med. Men det var akkurat så kjedelig som jeg hadde fryktet, så hadde med meg musikk på ørene til en forandring. Var jo bare rett fram 😛 men kjekt å se hvordan tunnelen og infrastrukturen var bygd opp innvendig om ikke mer. Og uansett veldig kjekt med et løp som bare går en gang som du sier :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, papertiger skrev:

Hehe det var vel ikke akkurat det letteste halvmaratonet å debutere i :D men det var nok mange med deg på den debuten. Det er slettes ikke verst med drøye 2 timer i første halvmaraton med den stigningen på slutten. 

Ja jeg sprang jeg også, kom inn på 1:33. Veldig fornøyd med det, gikk fortere nedover og tapte mindre tid oppover enn hva jeg hadde regnet med. Men det var akkurat så kjedelig som jeg hadde fryktet, så hadde med meg musikk på ørene til en forandring. Var jo bare rett fram 😛 men kjekt å se hvordan tunnelen og infrastrukturen var bygd opp innvendig om ikke mer. Og uansett veldig kjekt med et løp som bare går en gang som du sier :) .

Var litt bittert å komme rett over to timer, men kjenner på beina i dag at jeg definitivt ga absolutt alt i går - bare å komme seg opp av senga var et omfattende prosjekt i dag :P Mye mer smadret i beina i dag enn etter de gangene jeg har hatt 200+ km på sykkel. 1.33 er jo en kjempetid, imponerende! Jeg hadde også med meg musikk på øret, det hjalp meg godt gjennom de mindre spennende partiene. Men tøft med koblingen mellom tunnelen på Hundvåg (med mye "fans" og heiing"), lysscenene i tunnelen og opplegget i målområdet. Ga mersmak dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig lesing over dette med registerkjede. Det passer aldri, og det er svært dyrt. I tillegg er det irritasjonen og situasjonen oppi det hele. Føler med deg, vi har akkurat gjort ferdig 2010 modell Golf med dieselpumpehavari som nå kommer for salg. Rep om det skulle vært hos Møller, 90k, jeg gjorde alt selv for 30k. Og med den opplevelsen frist i minne så føler jeg med deg i mye av det du skriver tidligere her.

- først og fremst irritasjonen over at et premium merke ikke holder mer enn 5 år. Tilfeldig? Nei...det e to årsaker. Det er verdens totale mann av huse holdning for å spare seg 1 gram co2, og de tiltakene bilindustrien setter inn for å imøtekomme dette. Vi som da har dieselbiler opplever utgifter på bilens utslippsystem, men også slik som registerkjede, der alt er laget av lette komponenter for at motoren skal gå lettere og ha mindre utslipp. Selvsagt bare tullball. Det andre punktet er økonomi. Produsenten sparer på materialet. Når toyota har 12mm bolt hode istedenfor 13mm, så sparer dette noen gram stål pr bolt. På 20mill biler så blir det en vesentlig sum. Slik er alle produsenter nå. Og hva angår registerkjede? MB, toyota, honda, subaru, og mange andre kvalitetsmerker sliter med det samme. Så at bmw er noe dritt stemmer ikke i mitt hode. Alt av bil nå til dags er ikke laget for å holde lenger enn 5 år. For å slippe den type feil man har her, så er elbil veien å gå...desverre, hvis man liker motorlyd.

- Så har man dette med hvilke modeller har feil og hvilken har ikke? Ikke lett å si. Det er faktorer som for lange oljeskift og vedlikehold som spiller inn. I tillegg har man enkelte feiltyper, alle produsenter har det. N47 motoren har vært et eviglangt tema og man er aldri helt sikker før man har byttet register, turbo, HT pumpe og blendet egr/fjernet dpf er min mening. Det gjør jo ikke folk flest, og de går på en økonomisk smell. Vi som kan bil, blir også ekstra irritert over at det skjer oss, da vi pleier bilene våre, mens naboen kan kjøre 300.000km på en modell med kjente feil og mangler, men vil aldri oppleve dem selv.

- F1x serien er en kjempebra bil, men registerkjedeproblemene er desverre på hele fjøla i den perioden du har bil fra. Jeg tror ikke du hadde hatt mindre utgifter med en annen bil. Hadde du hatt en E60 så kunne du opplevd flere små feil enn det du har. Det at e60 har det solide registerkjede og dieselpumpa er grunnen til at vi kjøpte det nå istedenfor å strekke oss økonomisk til f1x og i tillegg få motorproblemene på sikt. Det er den samme HT pumpa du har som sitter i vag, volvo, og flere andre biler, så det er desverre sannheten at de fleste biler har rep på rundt 50k i et jafs hvert 3.dje år. Registerkjede på din bil er jo heller ikke SÅ dyrt da du tar det FØR havari. 

- Ellers er jeg også der i tankegangen som du er at slik bilene er nå, må man nesten vurdere om det er bedre med ny bil og bytte ut etter 5-6 år, og heller leve med verditapet. Det er alltid en diskusjon hva som "lønner" seg. 

Alternativt så må man gå for noe skikkelig gammelt og heller skru litt og leve enkelt når det gjelder bil.  

Alt i mellom her, typisk 2004-2012 er en dårlig periode for mange bilprodusenter. Jeg tror at for å slippe utgifter helt enkelt så er elbil veien å gå. Mens husk at en modul eller en dings kan fort koste 30k her også.

Vi er ikke i 1980 lenger hvor bilene gikk evig med en stålstreng og strips. Det må vi bare leve med.

Ønsker deg lykke til i utfallet av saken og jeg vil anbefale deg å reparere og ha bilen i noen år til, frem til som du sier, at markedet for el og hybrid er ennå bredere. Om du bytter merke, så er gresset garantert ikke så mye grønnere der heller! :)

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Walkabout skrev:

Var litt bittert å komme rett over to timer, men kjenner på beina i dag at jeg definitivt ga absolutt alt i går - bare å komme seg opp av senga var et omfattende prosjekt i dag :P Mye mer smadret i beina i dag enn etter de gangene jeg har hatt 200+ km på sykkel. 1.33 er jo en kjempetid, imponerende! Jeg hadde også med meg musikk på øret, det hjalp meg godt gjennom de mindre spennende partiene. Men tøft med koblingen mellom tunnelen på Hundvåg (med mye "fans" og heiing"), lysscenene i tunnelen og opplegget i målområdet. Ga mersmak dette :) 

Et halvmaraton er en rimelig hard påkjenning for kroppen om du ikke har gjort det noen ganger før :) Det er bare å flyte på mersmaken og melde seg på et nytt halvmaraton (3-sjøers er en folkefest og en fin løype) før du kommer på bedre tanker :D 
Takk, kan ikke si meg annet enn fornøyd med det selv også, og merket at jeg ikke hadde mer å gi da krampa lå å lusket i spurtforsøket inn mot mål, men nå kjenner jeg overraskende lite i beina. Må være et godt tegn 😛 
Absolutt et bra stykke byggverk, og blir kjekt å kunne kjøre gjennom over nyttår når alt er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg savner bilen så fælt så fant jeg ut at det kanskje var på tide å oppgradere interiøret litt om jeg skal ha denne i 4-5 år til. Så fått et ganske OK tilbud på 6WB og LCI-ratt. Så skal tenke litt på det over helgen. Frister :) 

LCI.jpg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...