Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

På tide med en liten oppdatering igjen her nå :) 

Bilen har blitt kjørt usedvanlig lite siste halvåret ettersom F82'en ble brukt på roadtrip i sommer. Snaue 5000 km siden mai må være rekordlite i mitt eie.

Fikk begynt på en skikkelig servicerunde før sommeren, som ble ferdigstilt nå etter sommeren ettersom bremsecalipperne foran måtte overhales. Så det som har blitt tatt siste halvåret er:

* Nye bremseskjold rundt baut, originale BMW pulverlakkert med klarlakk.
* Nye bremseskiver rundt baut, hullborrede fra Zimmermann
* Nye bremseklosser rundt baut, fra Bosch
* Nye hjullagre rundt baut, fra SKF
* Nye bærearmer foran, fra Lemförder
* Overhalte bremsecalippere foran. 

8DB0C2F1-8BF5-48E8-8F0F-C1BCACE2D497.thumb.jpeg.e97e28646b6d04ffa00eb8aa196c6f9a.jpeg

Så da er det på tide å oppdatere service- og mangelstabellen min:

* 20 XXX: Motorolje, pollenfilter, bremseklosser bak.
* 39 XXX: Kjøretøykontroll, motorolje, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter.
* 54 XXX: Bremseklosser foran, bremseklosser bak.
* 63 XXX: Bremsevæske, motorolje, pollenfilter.
* 80 XXX: Motorolje, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter. 
* 101 XXX: Bytte av baklykt ytre høyre.
* 104 XXX: Motorolje, bremsevæske, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter, bremseklosser bak.
* 108 XXX: Bremseskriver og bremseklosser foran.
* 119 XXX: Skifte av mikrobryter bakruteåpner, bytte ryggelys, software-oppdatering. 
* 126 XXX: Motorolje, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter, kjøretøykontroll, bremsevæske, PKK.
* 146 XXX: Feilsøking som følge av AC-gass, varme i sittepute og batteri.
* 147 XXX: Påfylling av AC-gass. 
* 148 XXX: Bærearmer foran begge sider, hjulstillingskontroll.
* 149 XXX: Nytt setetrekk sittepute førerside pga. defekt varme. 
* 149 XXX: Motorolje og pollenfilter.
* 152 XXX: Skiver og klosser både foran og bak, bremsevæske.
* 152 XXX: Nytt batteri. 
* 155 XXX: Flushing av girkasse.
* 156 XXX: PKK.
* 161 XXX: Motorolje, kjøretøykontroll, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter.
* 161 XXX: Ny frontrute. 
* 16X XXX: Baklykt venstre ytre.
* 168 XXX: Luftbelger bak begge sider.
* 175 XXX: Nye xenonpærer i hovedlys.
* 18X XXX: Baklykt høyre indre.
* 198 XXX: Motorolje, bremsevæske, pollenfilter, luftfilter, øvre kjedestrammer.
* 198 XXX: Byttet registerkjede.
* 198 XXX: Ny turbo.
* 198 XXX: Ny høytrykkspumpe (preventivt). 
* 198 XXX: Byttet trekk i seterygg førerstol pga. defekt varme.
* 198 XXX: Skiftet differensialtrykksensor.
* 199 XXX: Samtlige jekkfester nye. 
* 200 XXX: Nye EDC-dempere bak begge sider. 
* 208 XXX: PKK.
* 221 XXX: Motorolje, kjøretøykontroll, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter, bremseklosser bak. 
* 222 XXX: Skiftet differensialtrykksensor (igjen).
* 226 XXX: Feilsøking relatert til differensialtrykksensor. 
* 227 XXX: Test av alle fire dyser i benk.
* 228 XXX: Bytte av differensialolje. 
* 228 XXX: Bytte av dyse nummer 4. 
* 233 XXX: Bytte av styrestang og endeledd begge sider foran, hjulstillingskontroll.
* 248 XXX: Bytte av alle fire glødepluger, gløderelé og ledningsnett (preventivt).
* 248 XXX: Motorolje, pollenfilter, luftfilter, bremsevæske.
* 258 XXX: PKK. 
* 259 XXX: Bremseskiver og -skjold rundt baut, alle hjullagre, bærearmer foran, hjulstillingskontroll.
* 260 XXX: Bremseklosser bak.
* 261 XXX: Overhalt bremsecalippere foran, bremseklosser foran. 
* 267 XXX: Bytte av EGR-ventil (edit)

Satser på at bilen er i grei stand nå slik at det blir relativt forutsigbare kostnader på denne fremover mot 300 000 km-grensa. Blir ordinær service neste år, også vurderer jeg å kjøre ny flushing av girkassa ettersom det er fem år og 110.000 km siden det ble gjort forrige gang. Kanskje et nytt batteri også etter hvert, siden det er omtrent like lenge siden, men ikke merket noe til at det er slitent enda. 

Med de bilprisene som er nå om dagen så legger jeg heller inn noen tusen i ekstra vedlikehold her, så legger jeg iallfall grunnlaget for å kunne ha denne i mange år til dersom ønskelig. Det er iallfall ikke noe annet som frister spesielt per dags dato, men blir spennende å se nye 5-serie touring :) 

Verditapet per år på F11 er jo omtrent null nå, og denne dekker alle mine behov til bruksbil så lenge jeg kan holde den på veien. Det kan virke mye å hive inn 20-30k i året i service og vedlikehold, men ser en det opp mot rentekostnader på å låne til noe nytt og verditap en har der, så blir det et gunstig regnestykke.

1D0EBFA4-B61B-49C6-84DD-BBF00D009129.jpeg

7A99A8C8-9528-42D5-BDC2-E9B36228445F.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 [oppdatering side 133]

20-30k i året er ikke så ille. Nybil faller en del i verdi og bruktbil utenfor garanti kan være litt bingo. Fordelen med en litt eldre bil er at en del kan kjøpes brukt til overkommelige priser (moduler, etc) og da er det sjeldent man går på en veldig dyr smell som man kan med en litt sær bil rett utenfor garanti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

20-30k i året er ikke så ille. Nybil faller en del i verdi og bruktbil utenfor garanti kan være litt bingo. Fordelen med en litt eldre bil er at en del kan kjøpes brukt til overkommelige priser (moduler, etc) og da er det sjeldent man går på en veldig dyr smell som man kan med en litt sær bil rett utenfor garanti. 

Enig, det er ikke så gale. Jeg har hatt bilen i straks ni år, og deler jeg kostnadene på de ni årene så blir det 24 500 kr i året. Da holder jeg selvfølgelig dekk og slikt utenom, men det hadde jo kostet på en nybil også etter hvert. Heldig at forsikringen tok turbo og registerkjede da, ellers hadde det vært en del høyere gjennomsnitt.

De første tre årene, 2014, 2015 og 2016, var det er snitt på 10 500 per år, så er først etter rundt 150 000 km at de større kostnadene har kommet. Derfra og ut er snittet på 31 500 kr i året. Men som du også er inne på, så vil en nybil koste mye i verditap. 

Det er mye relativt rimelige deler å få tak i til BMW. I de siste årene har jeg utelukkende handlet på Eurodel, eller GS når det er Black Friday. Utrolig gode priser hos Eurodel i utgangspunktet, og når de av og til kjører 20% så er det mye å spare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, E.C. skrev:

Har regneark selv på alle biler. Kan være både kjekt og skummelt.

Hadde jeg aldri turt 😅

 

Ellers virker det som du har hatt ekstremt mye bil for pengene 😊 Men er ikke tvil i at du fikk en redning med havari rett før 200k 😁 

Men kostnadene er absolutt innafor mtp. At det er en premium bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lite nytt å melde om her, foruten et par-tre tilfeller av teknisk trøbbel. 

Først dukket det opp varsel på lite bremsevæske. Årsaken er nok calipperne fremme, ettersom jeg fikk beskjed om at det kunne være en risiko etter overhalingen av de i sommer. Gjør meg ingenting at det lekker en halv liter bremsevæske per 5000 km foreløpig, så får jeg heller ta tak i dette problemet til sommeren eller ved en senere anledning. Billig løsning å kjøre rundt med en halvliter DOT4 i bagasjerommet til enhver tid, og påfylling er superenkelt :D 

Fikk lagt om til vinterdekk i slutten av oktober. Først ble alle hjulbuer behandlet med Prickbort og Surfex - alltid tilfredsstillende å få spylt bort masse smuss fra hjulbuene.

EF0976E9-20A3-42BD-8438-A5D8DEF4C631.thumb.jpeg.b4c4ee7b5429ca4299750014fd4e03d6.jpeg

Sommerhjul ble vasket, før de fikk lakkrens og voks fra Swissvax.

23D80AA5-620E-4E8A-8B77-D2A72E17507C.thumb.jpeg.b540683ca37595460e597dc255b0577e.jpeg

CCDB9A65-37CB-47BC-AF37-B3840BD5EAD5.thumb.jpeg.18877f02001cd4b7afdcd6ab21e99095.jpeg

Ser ganske så bra ut med style 373 synes jeg.

40AA2241-0648-4B1B-8E5E-D4395E2EDE18.thumb.jpeg.d0eb994012387725d8be697fee8d081a.jpeg

069A3A39-DD0A-4018-BE67-038EA5F09B48.thumb.jpeg.9843ad761c9616c3db0d217ebcdf7f31.jpeg

Deretter punkterte jeg på vei fra Sørlandet til Stavanger. Perfekt å gjøre det ifm. omkjøring over Moi, så ble stående ved Tonstad to timer fra midnatt til 02.00 og vente på Viking - da smiler livet. Heldigvis hadde jeg med to sommerhjul i bagasjerommet etter omlegging, så etter litt jekking og bytting kom jeg meg videre. Innbydende med style 373 foran og style 601 bak... 

3C5E274A-549B-4C7E-AC07-F62E22F3C082.thumb.jpeg.2dd74a2a16c73f717789fcbeeb764d2a.jpeg

Vært godt fornøyd med Vredestein Wintrac Pro, så kjøpte inn to nye bakdekk i samme dimensjon (275/30-20) siden de var halvslitt nå. Det lettet kontoen for gode 7000 kr :) 

002BE032-4D7D-438A-98C0-D673847CBA9D.thumb.jpeg.acb8a74f0a6ce62b3930fa1b8e195729.jpeg

51EF9FDC-D116-48CB-87CF-39787735F553.thumb.jpeg.a2cb2026f14dd98c8cd5c440e4c503a9.jpeg

Så kjørte jeg meg fast i tunet på Sørlandet etter det voldsomme snøfallet i november. Viking måtte i aksjon nok en gang...

16B9653F-E4E8-4E50-9016-C33B21B8D6CA.thumb.jpeg.351aa0155565dfa5d22c65369c3f8c8c.jpeg

13F6C977-4036-4133-A5A7-F4DB7039386A.thumb.jpeg.10a5dc0490e62f494ef2ed9db4da519f.jpeg

Så dukket det opp motorlampe i 6WA. Fikk koblet på og sjekket at det var feil på EGR-ventil. Ventil ble kjøpt inn hos Koed på den svarteste fredagen og byttet i dag. Nesten overrasket over at den holdt hele 267 000 km. Kom meg unna med under 5000 kr i delekost og arbeid her. Deilig når motorlampa sluttet å lyse.

A50340F8-BD08-49B1-BD2C-F1987AE9AC47.thumb.jpeg.e0f03eb8de5b40aa03635b468ad08948.jpeg

Håper jeg slipper mer tull og tøys før neste service om 7000 km nå.

Slenger med enda et snøbilde for god karma :) 

2923C11B-803A-474A-AC44-D10414CCA50A.thumb.jpeg.c25df71e6243b73fbbe2a5a12893bb87.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid det går som det skal, men det positive er at bilen aldri har vært så smashing som den er nå! Disse alpinhvite divaene byr tydeligvis på litt motstand til tider, men jeg vet innerst inne at du snur deg minst en gang og ser på bilen i det du ringer Viking for å be om veihjelp 👀 Vet jeg gjør iallefall 😂

Er imponert over at EGR ventilen har hengt med så lenge, men det er er kanskje grunnet den voskne km.standen. De fleste får vel problemer lenge før 150'km, men da er det vel 10-12 000 km kjøring i året som muligens er forklaringen. 

Kjipt med caliperne... hadde jeg fortsatt hatt mine gamle calipere fremme skulle du fått dem for frakt, men utifra den siste samtalen vi hadde, så vil kanskje ikke bytte av resterende komponenter fremme være så aktuelt i dette stadiet av eierskapet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæske er ikke så bra for lakk, har sett det som ligner bremsevæskeskader på innsider av felg, men det er du kanskje klar over.

Ellers var det ikke verst km-stand på EGR, men det må vel være en del av disse som holder såpass. Man hører selvfølgelig om alle de som går i stykker, men det er nok noen som bikker 300k km vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du var her nede og fikk oppleve snøens brutalitet i november ja ?😊

Da er det kjekt med Viking som kan hjelpe til når nøden er størst .

Det med Egren din er vel og et tegn på at den har fått mye langkjøring mtp den har holdt så lenge .

Min nabo har helt lik bil som deg og fikk igår tlf fra han der han hadde fått Egr problematikk .

Bilen var gått 190000 km dog veldig mye småkjøring .

Morro å se at du holder bilen så fin etter så mange km og så lenge som du har eid den .😊

Men et kjapt spm her av ren nysgjerrighet ,overhalt calliper er det tetningene da som ikke holder tett etter jobben da ?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2022 den 21.54, ///M-ini95 skrev:

Ikke alltid det går som det skal, men det positive er at bilen aldri har vært så smashing som den er nå! Disse alpinhvite divaene byr tydeligvis på litt motstand til tider, men jeg vet innerst inne at du snur deg minst en gang og ser på bilen i det du ringer Viking for å be om veihjelp 👀 Vet jeg gjør iallefall 😂

Er imponert over at EGR ventilen har hengt med så lenge, men det er er kanskje grunnet den voskne km.standen. De fleste får vel problemer lenge før 150'km, men da er det vel 10-12 000 km kjøring i året som muligens er forklaringen. 

Kjipt med caliperne... hadde jeg fortsatt hatt mine gamle calipere fremme skulle du fått dem for frakt, men utifra den siste samtalen vi hadde, så vil kanskje ikke bytte av resterende komponenter fremme være så aktuelt i dette stadiet av eierskapet 😅

Godt beskrevet Armin - man snur seg enda etter disse aldrende damene :D Fikk faktisk opp minne her på Facebook for et par dagen siden, allerede 9 år siden denne her ble hentet i Stuttgart. Tiden flyr! Aller fleste positive opplevelser (og mange gode minner), men også spadd litt penger ut av vinduet disse årene :P 

Hehe, ja nå er det bare å holde denne på veien de neste årene som gjelder, ikke noe oppgradering av bremser her. Får finne meg noen nye calippere og få de satt på til sommeren kanskje, ting og tang må jo være på stell. Men greit at en ikke må hive seg over alt med en gang, godt å kunne ta det litt om litt. 

På 13.12.2022 den 22.15, E.C. skrev:

Bremsevæske er ikke så bra for lakk, har sett det som ligner bremsevæskeskader på innsider av felg, men det er du kanskje klar over.

Ellers var det ikke verst km-stand på EGR, men det må vel være en del av disse som holder såpass. Man hører selvfølgelig om alle de som går i stykker, men det er nok noen som bikker 300k km vil jeg tro.

Takk for tipset, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Har ikke merket noe på sommerfelgene, som jeg gikk grundig over med både lakkrens og voks. Så det må være såpass lite at det ikke får noe betydning. Ordner nok opp calipperne fremme til våren eller sommeren, i forbindelse med at sommerhjulene skal på. Vil nødig risikere noe med de strøkne 601-felgene.

Min bil får mye langkjøring, så det er nok kanskje grunnen til at EGR har holdt såpass lenge :) 

17 timer siden, sveigis skrev:

Så du var her nede og fikk oppleve snøens brutalitet i november ja ?😊

Da er det kjekt med Viking som kan hjelpe til når nøden er størst .

Det med Egren din er vel og et tegn på at den har fått mye langkjøring mtp den har holdt så lenge .

Min nabo har helt lik bil som deg og fikk igår tlf fra han der han hadde fått Egr problematikk .

Bilen var gått 190000 km dog veldig mye småkjøring .

Morro å se at du holder bilen så fin etter så mange km og så lenge som du har eid den .😊

Men et kjapt spm her av ren nysgjerrighet ,overhalt calliper er det tetningene da som ikke holder tett etter jobben da ?😊

Takk for det Jan, synes det er litt gøy å holde det ved like også, og ikke bare kjøre bruk og kast :) Sa til meg selv da jeg handlet denne her i Tyskland som 23-åring at den skulle jeg ha i 10 år, og nå er det jammen bare ett år igjen til jeg har nådd det målet - det skulle jeg egentlig ikke trodd. 10 år er ganske lenge å ha en bil i dagens samfunn.

Nå er ikke jeg så veldig fagkyndig på calipperne her, men mener å huske at mekanikeren min sa at han kunne gjøre et forsøk på å overhale de, man var veldig dype spor etter korrosjon eller noe slikt. Var noe med stemplene. Så etter de ble sandblåst (eller noe) så sa han at han ikke klarte å få vekk alle sporene, men den holdt greit på bremsevæske foreløpig - men jeg måtte ikke bli overrasket over om det kunne begynne å lekke etter hvert. Så gjorde et forsøk dpå en quick fix den gang, istedenfor å bytte calipperne. Så helt greit at det ble som det ble, får bare kjøpe nye/overhalte calippere og få det på stell etter denne vinterens saltlake er ferdig :) 

En annen ting som ble fikset i dag var rust under/bak hjulbuen bak. Så ikke så gale ut med det blotte øyet, men hadde virkelig satt seg når man gikk nærmere til verks. Fikk en kompis til å ordne dette. Selv om man ser en liten overgang her etter nytt metall som ble satt inn og lakkert over, ble det et godt resultat til en veldig overkommelig penge. Så nå slipper jeg å tenke på at rusten spiser seg videre i det minste.

Før:

5F7AC276-E889-4A06-8444-16618ACC61C0.thumb.jpeg.66d08c218896a0fe8f7aacf4e43a8239.jpeg

Etter:

0847D3C4-4F25-4669-8CF7-E5B3BE7A6FA8.thumb.jpeg.918f6a7666eb70e7ae61eeda3c20f77c.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Walkabout skrev:

Nå er ikke jeg så veldig fagkyndig på calipperne her, men mener å huske at mekanikeren min sa at han kunne gjøre et forsøk på å overhale de, man var veldig dype spor etter korrosjon eller noe slikt. Var noe med stemplene. Så etter de ble sandblåst (eller noe) så sa han at han ikke klarte å få vekk alle sporene, men den holdt greit på bremsevæske foreløpig - men jeg måtte ikke bli overrasket over om det kunne begynne å lekke etter hvert. Så gjorde et forsøk dpå en quick fix den gang, istedenfor å bytte calipperne. Så helt greit at det ble som det ble, får bare kjøpe nye/overhalte calippere og få det på stell etter denne vinterens saltlake er ferdig :) 

Aha da skjønner jeg 😊

Tenker det at stemplene dine er de som har fått det ja .

Om de har rustet litt og fått spor etter dette ,så kan dette være en utfordring på sikt .

Da er det som du sier at det kan være like greit å få skaffet noen andre callipere når vinteren er ferdig .

Ja tenk det ,ni år går fort og er lenge å eie en bil .

Ble fint dette og mtp rustrep som ble tatt ,veldig greit å få ting som dette på stell .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde en liten runde hos Bavaria i dag for besiktigelse og prøvekjøring.

Fant fort ut at G21 330e har et forferdelige lite bagasjerom, så den utgår. Og uten å ha prøvd verken 540i eller 340i, så ser jeg ingen grunn til å betale mer for en 340i enn en 540i, så G21 avskriver jeg i den videre vurdering.

Fikk prøve en G31 530e LCI (prøvde også en slik rett etter lansering). Konklusjonen er at det er en fin bil, men skuffende ytelser og ganske dårlig løsning med et tungt batteri som stjeler bagasjeplass bak. Så 530e utgår også.

Eneste som står igjen er vel da en G31 540i pre-LCI. Håper å få prøvd en snart, kryr ikke av disse. 530i kan også gå ved rett pris og rett utstyr, men er noe eget med sekssylindret motor. LCI med fossilmotor ligger altfor høyt i pris enda. 

Et like greit alternativ er å holde F11'en på veien litt til og se an hva G61 blir, men tipper jeg kommer til å bli skuffet av G61 - enten hva gjelder design eller astronomisk nypris.

Er noe hersens feilmeldinger som kommer og går på F11'en om dagen, så møkk lei av bil man må bruke masse tid på verkstedbesøk på hele tiden. Mistenker at det er noe så enkelt som fukt en vei eller dårlig batteri, men den gong-lyden kan irritere en stein - iallfall når den dukker opp cirka hvert 10. sekund man kjører.

Slenger ved noen bilder av G31 LCI kontra F11 pre-LCI. Nok en gang problem med fukt i lyktene på G31 LCI (samme som forrige gang jeg prøvekjørte). For øvrig lite ved LCI som er bedre enn pre-LCI på G31. Baklykter og Live Cockpit kan ettermonteres, og glad for å slippe den altfor store og skjemmende skjermen på LCI. Synes også fronten gir mer BMW-preg på pre-LCI. Panseret er nitrist på begge utgaver kontra F11 dessverre.

Summa summarum: Gleder meg veldig til vårsesong når M4'en kan slippes fri :D 

6DA197A2-A89F-41BD-A7CC-A3DFD874A726.jpeg

7927579B-904F-4ACD-A8DE-3C72BB2C056A.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til samme konklusjoner som deg - en får langt mer bil i 5er vs 3er for de samme eller mindre penger. Jeg sikler mye på G31 pre-LCI. Synes hekken på disse er finere enn F11 faktisk. Og med lyst/cognac skinn er de utrolig lekre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å høre dine betraktninger om bagasjeplass på G21. Jeg kunne tenkt meg M340i selv, men som flere her så føler jeg at man betaler "5-serie penger" for en 3-serie. Og en 3-serie føles dessverre ikke som en 5er selv om G20/21 har blitt veldig veldig bra. For prisen av en M340i får man G31 LCI med rekkesekser. Ellers så er det leit å se at dugg i lykter er tilbake som standard på G3x LCI 🙁 Dette er noe av det jeg har vært happy med på min pre LCI G30…eneste BMWen på mange år som jeg har hatt som aldri har fukt i lykter.

Var jeg deg så ville jeg sterkt vurdert G31 540i, det er en fantastisk totalpakke. Herlig bil med desidert en av bilindustriens beste motorer, B58 har blitt legendarisk allerede etter kun få år i produksjonen. Ikke alle stasjonsvogner i dag som har Supra motor 😜

Hva er det som er trist med panseret på G3x? Man har iallfall ett panser som går helt ned til grillen, så slipper man den malplasserte streken halvveis inn på panseret som på F10/11 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...