Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Mortenej skrev:

F10/F11 er biler som virkelig holder seg godt, tross alderen.

Ja, med M-sportpakke og godt hold så er det fortsatt veldig pene biler. Nesten litt dumt at de holder seg bra, for da får man ikke lyst å bytte. Tror ikke G31 tåler tidens tann like godt, blir spennende å se med G61 - men er jo tross alt vanvittige endringer på design nå om dagen, i større grad enn tidligere. 

15 timer siden, papertiger skrev:

Jeg kommer til samme konklusjoner som deg - en får langt mer bil i 5er vs 3er for de samme eller mindre penger. Jeg sikler mye på G31 pre-LCI. Synes hekken på disse er finere enn F11 faktisk. Og med lyst/cognac skinn er de utrolig lekre.

Ja, jeg har lekt med tanken på 3-serie siden G21 kom ettersom jeg rett og slett synes interiøret er penere enn på G31, men når prisene er omtrent det samme vil alltid 5-serie gå foran for meg (til mitt bruk). Helt enig i at hekken på G31 er vanvittig lekker :) Spesielt med LCI baklyktene, pre-LCI baklyktene gjør den litt gammelmodig. Men gledelig at man kan retrofitte LCI baklyktene.

Interiøret på G31 har også vokst på meg, men det krever at enten man selv eller forrige eier har krysset solid av i utstyrlista. Også synes jeg et Live Cockpit er nødvendig for å løfte inntrykket. Er blitt litt miljøskadd etter F82, så nå kan jeg ikke ta til takke med noe annet enn nappa og utvidet skinnpakke. Og helst B&W, men Harman Kardon kan til nøds gå... Så må letes med lupe på bruktmarkedet :P 

Denne her er det utrolig lekkert interiør i: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234950831

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Interessant å høre dine betraktninger om bagasjeplass på G21. Jeg kunne tenkt meg M340i selv, men som flere her så føler jeg at man betaler "5-serie penger" for en 3-serie. Og en 3-serie føles dessverre ikke som en 5er selv om G20/21 har blitt veldig veldig bra. For prisen av en M340i får man G31 LCI med rekkesekser. Ellers så er det leit å se at dugg i lykter er tilbake som standard på G3x LCI 🙁 Dette er noe av det jeg har vært happy med på min pre LCI G30…eneste BMWen på mange år som jeg har hatt som aldri har fukt i lykter.

Var jeg deg så ville jeg sterkt vurdert G31 540i, det er en fantastisk totalpakke. Herlig bil med desidert en av bilindustriens beste motorer, B58 har blitt legendarisk allerede etter kun få år i produksjonen. Ikke alle stasjonsvogner i dag som har Supra motor 😜

Hva er det som er trist med panseret på G3x? Man har iallfall ett panser som går helt ned til grillen, så slipper man den malplasserte streken halvveis inn på panseret som på F10/11 😜

Bagasjeplassen i en G21 fossil er ikke så gale, men synes hjulbuene tar mye av innlastingskapasitet kontra på G31. Og med batteripakken tar det mye av kapasitet i høyden på G21 330e også. Så det var rett og slett skuffende og se (fikk sammenlignet både en M340i og en 330e som stod i butikken). På G31 er ikke batteripakken så gale i praksis, men jeg sover en del i bilen på roadtrip (slår ned setene og har med meg en overmadrass), og da vil det bli en kant mellom bagasjerom og nedfelte seter som er utrolig irriterende. 

Det går nok mot en G31 540i for meg, må bare finne rett utgave - blir kresen med årene, ref. ovenfor :) Blir nok ikke før høsten heller, vil ha en siste roadtrip til alpene med M4 før jeg eventuelt selger den. Også tror jeg man kan spare noen titusen ved å vente med å handle til G61 er lansert (som jeg forstår skjer i sommer, sammen med G60). Kanskje også mulig å gjøre en grei forhåndsdeal med noen som har en G31 540i og vil vente med å overlevere til de får sin G61 våren 2024 (eller annet), hvem vet :) 

Jeg synes det er litt lite "liv" i panseret på G3X, altså ganske flatt. Ser man på F90 M5 så har man mer av de linjene fra F1X, som gjør det litt mer sporty og levende. Ellers er jeg enig i at det er et fremskritt at de har trukket panseret ned til grillen, spesielt på en hvit F1X som min så ser man den streken godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 20.1.2023 den 16.58, Walkabout skrev:

Er noe hersens feilmeldinger som kommer og går på F11'en om dagen, så møkk lei av bil man må bruke masse tid på verkstedbesøk på hele tiden. Mistenker at det er noe så enkelt som fukt en vei eller dårlig batteri, men den gong-lyden kan irritere en stein - iallfall når den dukker opp cirka hvert 10. sekund man kjører.

Etter to måneder med disse feilmeldingene og konstante gong-lyder har ikke F11'en stått høyt i kurs. Omsider var det noen som klarte å finne ut hva som var feilen - nemlig et ledningsnett oppå girkassen hvor det hadde gnisset hull slik at det kortsluttet til jord periodisk. 

3FE671BF-F522-4DBB-A469-1252F2C3D41C.thumb.jpeg.7b5da36fec09e8c2fe96c17eead16a4e.jpeg

Deilig å få orden på dette, og bilen har steget litt i kurs igjen de siste dagene. En vask har den også fått.

3E489768-4899-443F-8964-6A3FE1BB3959.thumb.jpeg.7fd2a252e84c67fad964c590746e7518.jpeg

B99B9A9C-06EE-4A06-94CE-0B7F47542CD9.thumb.jpeg.1333ebe9dc316c0ae11783fdf2ef1a83.jpeg

Ble bra saker det, fortsatt blank og fin i lakken etter passerte 270 000 km. 

AF245FA3-5CCF-4F35-B856-6A49010DDB91.thumb.jpeg.84636e38531cfdb2d797b45560f6123c.jpeg

Ellers har jeg prøvekjørt en Porsche Panamera Sport Turismo 2019-modell, hybrid pluss rekkesekser. Veldig flott bil - både utvendig og innvending. Utrolig bra interiørdesign og -kvalitet på disse, her kan ikke BMW måle seg lengre. Performance-messig er det bra, men ikke i nærheten av F82. Og ganske tullete av Porsche å ikke få HUD før i 2019, slik at man da må ta til takke med OPF og døll lyd. Men får se om den er verdt 300 000 mer enn en G31 540i etter jeg har prøvd en slik en i Oslo neste uke. Men at den gir mer for pengene enn en G21 M340i må være hevet over enhver tvil, så den vurderer jeg ikke lengre. 

687C5D3C-0A71-4CDE-AD0E-0A00732BB3D3.thumb.jpeg.bec436dab70d6a092fb6ef2c8b402db5.jpeg

07EBD1B3-29ED-4465-B93D-3782CD29359D.thumb.jpeg.9ea9cc15183bfd808f6f4a297500d8fa.jpeg

Det koker nok ned til enten Panamera ST eller G31 540i som min neste bil, så blir spennende å se hva jeg går for. Helst avventer jeg til høsten, for da er M4 solgt, men dukker det opp rett eksemplar til en fair pris så vet en jo aldri. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært gjort noe arbeid på/rundt kassa før? Typisk når folk ikke putter ledningsnettet 100% på plass og man ender opp med et sånt mareritt. Enda godt det var noen som fikk det sporet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Har det vært gjort noe arbeid på/rundt kassa før? Typisk når folk ikke putter ledningsnettet 100% på plass og man ender opp med et sånt mareritt. Enda godt det var noen som fikk det sporet opp.

Ja, han som fant det nevnte at den ikke lå der den skulle i kabelføringen. Så det er nok årsaken. Er ikke utført noe jobb rundt der så vidt jeg vet, men mulig Bavaria var innom området da de byttet turbo, høytrykkspumpe og registerkjede på denne i 2019? I så fall irriterende at det skal skape problemer og ekstrakostnader. Noen må iallfall ikke ha gjort dette skikkelig en eller annen gang tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi kom til samme konklusjon når det gjelder Panamera. Jeg tenker at dette er en brilliant bil, men at det ikke er hybriden man skal gå for hvis man først skal ha Panamera. Her er nok en Turbo eller GTS mer riktig. Er vel forøvrig V6er i hybriden. En Audi motor, hvilket er dealbreaker for min del…jeg skal bare ikke ha noe med Audi å gjøre 😅

Prisforskjellen opp fra en G31 540i er for stor synes jeg, og det vitner om hvilken flott totalpakke BMW har her 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende Panamera, så synes jeg de er noe dyre i forhold til kvaliteten man får. De virker å være dyre i drift, og hva er egentlig vitsen med å betale 30% mer enn tilsvarende biler hvis den fortsatt koster skjorta å drifte?

Jeg har selv vurdert Panamera, men siden jeg ikke driter penger har jeg sett mye på første generasjon Panamera V6 Diesel.  Totalt sett en mer fornuftig modell enn de med sketchy V8ere som raser annenhver uke, men litt kjedelig å blåse 350 000kr på en dieselbil som er tregere enn min gamle E60 530d.  

En annen ting er at Panamera mk1 er mindre pen, også kjent som schtøgg.  Ser jo ikke bra ut.  Og som Fredrik har nevnt tidligere, disse er ofte kjørt av det samme type klientellet som før kjørte kebabtralle-E36 med Rieger-styling....Med andre ord rånere, pyramidespill-svindlere, narkoselgere og bolere.  Nyere Panamera (samt Cayenne og Macan) lider ikke samme skjebnen. Enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Walkabout skrev:

Er ikke utført noe jobb rundt der så vidt jeg vet, men mulig Bavaria var innom området da de byttet turbo, høytrykkspumpe og registerkjede på denne i 2019?

Skal ikke se bort i fra det. Kjedet er jo bak ved kassen, så hvis de byttet kjedet med motor i bilen så må jo kassen av.

Eventuelt så har de jo løftet alt ut av bilen eller droppet ned motor, travers osv. Uansett potensielt under denne jobben det kan ha skjedd ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Werther skrev:

Jeg har selv vurdert Panamera, men siden jeg ikke driter penger har jeg sett mye på første generasjon Panamera V6 Diesel.  Totalt sett en mer fornuftig modell enn de med sketchy V8ere som raser annenhver uke, men litt kjedelig å blåse 350 000kr på en dieselbil som er tregere enn min gamle E60 530d.  

En annen ting er at Panamera mk1 er mindre pen, også kjent som schtøgg.  Ser jo ikke bra ut.  Og som Fredrik har nevnt tidligere, disse er ofte kjørt av det samme type klientellet som før kjørte kebabtralle-E36 med Rieger-styling....Med andre ord rånere, pyramidespill-svindlere, narkoselgere og bolere.  Nyere Panamera (samt Cayenne og Macan) lider ikke samme skjebnen. Enda. 

Panamera mk1 har virkelig ikke tålt tidens tann og mye av det skyldes de som i dag kjører disse bilene. Og sånn sett er det litt synd da en Turbo eller GTS variant av disse fortsatt er ganske dyre, særlig av de senere årsmodellene. Så da ender man opp med en bil som egentlig er ganske ok men som alle andre ser på som drugdealer bil kjørt av høyst tvilsomt klientell. Det er også en grunn til at jeg tenker at det kan være lurt å styre unna Panamera mk2, den er ikke der nå men den kan fort havne i samme kategori som mk1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at go'bilen er friskmeldt! :D Håper "møkkabil" holdningen er borte nå 😅

Har prøvd den nevnte Panamera før ettersom kollegaen min eier en, og det er ingen tvil om at Porsche er noe eget. Dog sitter jeg ikke med følelsen om at den heftige prisen vitner om suveren kvalitet hvis jeg skal tro kollegaen min sine uttalelser. Alle lamper på bilen har blitt byttet til nå, spoileren var det også noe feil med, noe oljesvetting av noe slag, spjeld til eksosen som måtte byttes og defekt støtdemper. En venn av han har helt lik bil, og mye av de samme feilene har oppstått der også. Det også en bil med ikke altfor mange kilometer på baken. Sett også begge de nevnte bilene gå igjennom bremser ganske kjapt, hvor indre klosser bak hadde halvparten så mye tykkelse enn ytre. 

Bilen til kollega er en sen 2017 modell og er kjørt under 60' km. Alt dette er fikset via PAW som er bra, men slik jeg skjønte det, så har PAW sin pris. Det koster med andre ord greit med penger for å opprettholde vilkårene. Iallefall slik jeg fikk det forklart, men mulig han eller jeg har misforstått. 

Hva motoren i disse angår, så er jeg sikker på at dette er noe av det bedre Audi har laget. Iløpet av litt over to år på Møller, kan jeg ikke huske å ha sett RS4 (B9) komme inn med feil på drivverk, og utifra hva jeg har lest er motoren utviklet sammen med Porsche. Mener å ha sett en YT video hvor de parterer en slik motor pga havari, men det trenger ikke å bety at alle disse motorene lider samme skjebne.

Motoren går noe hinsides varm pga "hot V" konfigurasjon, så kan se for meg at kjølesystemet over lenger tid muligens har godt av en forfriskning. Om det er av interesse kan jeg se om jeg finner ut noe mer om kjente feil logget i forhandlersystemet hva drivverk gjelder ettersom mye sikkert går igjennom begge merker. 

Anbefaler også sports eksosen, for med standard eksos er lyden utrolig tam (selv uten OPF). Bilen er også ganske tørst hvis man ikke utnytter hybridsystemet, så 80l kan finne på å forsvinne ganske kjapt om man ønsker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PAW er egentlig veldig billig. Litt usikker på Panamera. Men på Cayenne og 911 er det rundt 12.000 i året. Noe som ikke er noen upris mtp. Bekymringsfritt bilhold i mine øyne.. 

Det som dog koster er servicer. PC har en hinsides timepris og delepriser.. Overpriset deluxe. Men om man ønsker noe "mer" enn Bmw, hva er da alternativene? 

Porsche er nok mer overpriset enn Bmw, men man får også noe langt mer unikt. Og stegene videre oppover fra Bmw er kostbare.. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skulebollen Selve PAW er i seg selv veldig rimelig, men slik jeg skjønte det, så var den gyldig kun ved bruk av merkeverksted på så og si alt. Hvis PC påpeker at bremser må byttes, og man sender bilen til Mekonomen for bremseskift, så gjelder ikke PAW. 

Er slik jeg fikk det forklart hvertfall. Og når prisene hos PC er som du sier, så blir det fort jævla dyrt. Alternativene fra BMW og opp er ikke så mange, så man må vel sånn sett forstå at prisen blir som den blir :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Skulebollen skrev:

PAW er egentlig veldig billig. Litt usikker på Panamera. Men på Cayenne og 911 er det rundt 12.000 i året. Noe som ikke er noen upris mtp. Bekymringsfritt bilhold i mine øyne.. 

Det som dog koster er servicer. PC har en hinsides timepris og delepriser.. Overpriset deluxe. Men om man ønsker noe "mer" enn Bmw, hva er da alternativene? 

Porsche er nok mer overpriset enn Bmw, men man får også noe langt mer unikt. Og stegene videre oppover fra Bmw er kostbare.. 😅 

PAW på Taycan er ca 13500 i året, men jeg har lurt på serviceavtale. 😅 For første service vil vel koste meg 25-30k. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel er Porsche bra og mer unikt enn BMW, men så mye bedre som pris på biler og vedlikehold skulle tilsi er de faen meg ikke. Det er så overprisa at det er nesten litt kvalmt… Skal man ha det aller ypperste på fire hjul så snakker vi sportsbilene til Porsche, da får man betale hva det koster. Men bare så det det er sagt, man gjør ikke noe galt ved å velge f eks en M modell i stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Walkabout skrev:

Etter to måneder med disse feilmeldingene og konstante gong-lyder har ikke F11'en stått høyt i kurs. Omsider var det noen som klarte å finne ut hva som var feilen - nemlig et ledningsnett oppå girkassen hvor det hadde gnisset hull slik at det kortsluttet til jord periodisk. 

3FE671BF-F522-4DBB-A469-1252F2C3D41C.thumb.jpeg.7b5da36fec09e8c2fe96c17eead16a4e.jpeg

Deilig å få orden på dette, og bilen har steget litt i kurs igjen de siste dagene. En vask har den også fått.

3E489768-4899-443F-8964-6A3FE1BB3959.thumb.jpeg.7fd2a252e84c67fad964c590746e7518.jpeg

B99B9A9C-06EE-4A06-94CE-0B7F47542CD9.thumb.jpeg.1333ebe9dc316c0ae11783fdf2ef1a83.jpeg

Ble bra saker det, fortsatt blank og fin i lakken etter passerte 270 000 km. 

AF245FA3-5CCF-4F35-B856-6A49010DDB91.thumb.jpeg.84636e38531cfdb2d797b45560f6123c.jpeg

Ellers har jeg prøvekjørt en Porsche Panamera Sport Turismo 2019-modell, hybrid pluss rekkesekser. Veldig flott bil - både utvendig og innvending. Utrolig bra interiørdesign og -kvalitet på disse, her kan ikke BMW måle seg lengre. Performance-messig er det bra, men ikke i nærheten av F82. Og ganske tullete av Porsche å ikke få HUD før i 2019, slik at man da må ta til takke med OPF og døll lyd. Men får se om den er verdt 300 000 mer enn en G31 540i etter jeg har prøvd en slik en i Oslo neste uke. Men at den gir mer for pengene enn en G21 M340i må være hevet over enhver tvil, så den vurderer jeg ikke lengre. 

687C5D3C-0A71-4CDE-AD0E-0A00732BB3D3.thumb.jpeg.bec436dab70d6a092fb6ef2c8b402db5.jpeg

07EBD1B3-29ED-4465-B93D-3782CD29359D.thumb.jpeg.9ea9cc15183bfd808f6f4a297500d8fa.jpeg

Det koker nok ned til enten Panamera ST eller G31 540i som min neste bil, så blir spennende å se hva jeg går for. Helst avventer jeg til høsten, for da er M4 solgt, men dukker det opp rett eksemplar til en fair pris så vet en jo aldri. 

Hybrid er jo ikke en performance bil på noe måter, 0-100 på lang tid hehe.  Men mot f82 blir det vell 911 og Cayman til nød som kan sammenlignes:) 

men nå nærmer du deg jo m5 på pris så da er vell bare å klinke til:) stor plass og performance så det rekker:) lever bare en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...