Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

Fin oppsummering av denne bilen :)

Det med dugg har vært siden e39, hvertfall på e6x og deretter f1x. Hvorfor er det værre nå enn da de nevnte bilene var nye? Man vet jo at blårussen styrer mer for hver generasjon og ting blir kjipere og kjipere under et penere ytre som skjuler det hele. 

BMW kunne selvsagt lagt inn varmekabel i lyktene for å unngå dette, som de har i speil, dørlåser og spylerdyser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2020 den 1.13, Solberg93 skrev:

Spurte du hvorfor dugg i lyktene nå var akseptabelt? 

Fikk den virkelig til å se billigere ut som du nevner. Håper ikke G21 sliter med det samme.

Nei, jeg fikk ikke spurt om det, men ifølge flere andre her inne så er det ikke noe mangel at det er slik på LED-lysene, med mindre det danner seg vanndråper inni. Synd, for det ser virkelig ikke fint ut. 

På 20.11.2020 den 6.57, Ron Jeremy skrev:

Meget godt skrevet og «spot on» ifht mine egne betraktninger. G3* er en bil som har falt mellom 2 stoler. At dugg i lyktene er 👍🏻 Sier noe om hvor BMW er på vei, Tesla fikk grisehets for dette, at BMW sier seg fornøyd med det, er lite tillitsvekkende!

Har også notert meg - som du også nevner, som kanskje har vært en av BMW sine gamle paradegrener - glimrende seter og sittekomforten i seg selv.

Det er i særdeleshet komfortsetene som har skilt seg positivt ut, disse er nå dessverre på en nedadgående kurve.
For meg toppet disse seg i E6* og E7* generasjonen, nå blir de stadig mindre påkosted og unike, trist!

Takk, godt å høre at flere deler mine oppfatninger :) Synes også at komfortsetene er på nedadgående, de beste er faktiske de i E6X men pre.LCI F1X er også bra. Men på den annen side så synes jeg sportssetene blir bedre. Kunne ikke tatt til takke med sportsseter i F1X, men de på G2X er veldig bra, iallfall opplever jeg det slik. 

På 20.11.2020 den 7.24, Marius2002 skrev:

Jeg er helt enig i dette med dugg. Men. Det er slik på alle nyere biler uansett merke. De nye hovedlysene er ikke tett som tidligere og har ventileringshull som skal lede vannet inn og ut og tillate trykk og temperaturforskjeller uten at det går ut over det elektriske. Siden biler idag egentlig er en stor datamaskin, så er de skjør for elektriske feil. Forståelig, men jeg er som sagt helt enig i at dette kunne premiummerkene sikkert løst på en mye bedre måte. Ser man rundt om så er det alle merker, Mitsubishi, Tesla, BMW, Audi, Toyota osv.. :) 

Heldigvis aldri vært noe i min.

Kjedelig utvikling, jeg har alltid forbundet dugg i lyktene med en svakhet eller feil. Hvis jeg har vasket min med varmt vann og så kjører ut i kulda kan det hende det er noe dugg som forsvinner etter et par timer, men utover det har jeg aldri vært plaget med det. Var et større problem på E60, men da la jeg poser med silica gel inni lyktene og da forsvant problemet. 

På 20.11.2020 den 10.16, Fredrik 90 skrev:

Interessant å høre dine betraktinger om denne bilen. Jeg har ikke selv kjørt G3x LCI, regner ikke med at det er noen revolusjon i forhold til min. Men jeg skal prøve 545e når den kommer, men det er mest pga drivlinjen. Også er jeg enig i at G21 fremstår som en mer komplett bil, jeg har sagt før at det er vanskelig å forsvare merprisen på en 5-serie når 3-serien har blitt så bra som den har. Videre synes jeg dette er en svært vellykket facelift, jeg er fortsatt ikke sikker om jeg foretrekker LCI fremfor pre LCI...anyway så har G3x ett av de mest vellykkede BMW designene i dag. Ironisk nok så er min G30 den eneste BMWen jeg har eid som ikke har dugg i lykter, det har aldri vært noe issue på denne bilen. Hvis det nå har blitt sånn at dette skal være "normalt" så vet jeg ikke helt. F10en jeg hadde var værst her, dugg i lykter både foran og bak. 

Ellers så vil jeg bare kommentere det med sittekomfort, dette er noe som bedrer seg med bruk. Bilen du kjørte var helt ny, og seter må som alt annet "sittes inn", det er som når du kjøper noen nye skinnsko..de må gås inn før de sitter helt perfekt. Jeg husker jeg fikk ny firmabil med eksakt samme skinnseter som den forrige, men de var rett og slett vonde å sitte i. Etter 3-4000 km så hjalp dette betraktelig. Men jeg synes nok komfort setene til F10 jeg hadde troner høyest, i G30en er selve sitteputa akkurat litt for hard.

Ja, nå har jeg prøvd begge (både pre-LCI og LCI) og ikke så mye som er nytt. Men den nye hybriddrivlinjen med 292 hk er virkelig mye bedre enn 252 hk, selv om jeg synes responsen fortsatt er hakket for treg. Er nok ikke helt enig i at G3X er blant de mest vellykkede BMW-designene, men det er verken eller. Synes dessverre den ekstra store skjermen i LCI er lite passende, men til gjengjeld er virtual cockpit en vanvittig oppgradering. Skulle jeg hatt en G31 så hadde det nok i så fall blitt en pre-LCI 530d xDrive også hadde jeg heller lagt inn i budsjettet å ettermontere virtual cockpit og LCI baklykter :) 

Du har nok et poeng med setene der, man sitter det litt til etter hvert også tilpasser jo ryggen seg det man er vant med også. 

På 20.11.2020 den 12.19, Tony Soprano skrev:

Da blir det vel en F11 550D med full pakke da som arvtager 😊

Det er absolutt en fin bil, men føler meg nok litt ferdig med F11-karosseriet etter syv års eierskap nå. Hadde jo vært kjekt med større motorisering, LCI og kanskje noe ekstra snacks som softclose, B&O og slikt, men ville ikke blitt den helt store forskjellen. Ser ikke bort i fra at jeg beholder denne i to-tre år til, og da blir det nok noe helt annet. G05 er grisepen, så den liker jeg godt. G21 er også greit som en mindre bil. Ellers lyster jeg skikkelig på en stor bensinslukende amerikansk SUV også. Chevrolet Tahoe som kom i 2006 er stor, praktisk og lekker. Kanskje det blir en slik en, pluss en liten elbil å farte rundt i byen med? Jeg er ikke låst til BMW fremover merker jeg :) 

21 timer siden, Evopower skrev:

Fin oppsummering av denne bilen :)

Det med dugg har vært siden e39, hvertfall på e6x og deretter f1x. Hvorfor er det værre nå enn da de nevnte bilene var nye? Man vet jo at blårussen styrer mer for hver generasjon og ting blir kjipere og kjipere under et penere ytre som skjuler det hele. 

BMW kunne selvsagt lagt inn varmekabel i lyktene for å unngå dette, som de har i speil, dørlåser og spylerdyser. 

Takk skal du ha :) Jeg synes som nevnt at dugg var et større problem på E60 enn min F11, så trodde det gikk riktig vei. Men på G31 LCI var det verre enn noengang. Håper det bare var en feil med lyktene på denne, eller at det går seg til - bilen var registrert for kun tre dager siden da jeg kjørte denne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Walkabout skrev:

Det er absolutt en fin bil, men føler meg nok litt ferdig med F11-karosseriet etter syv års eierskap nå. Hadde jo vært kjekt med større motorisering, LCI og kanskje noe ekstra snacks som softclose, B&O og slikt, men ville ikke blitt den helt store forskjellen. Ser ikke bort i fra at jeg beholder denne i to-tre år til, og da blir det nok noe helt annet. G05 er grisepen, så den liker jeg godt. G21 er også greit som en mindre bil. Ellers lyster jeg skikkelig på en stor bensinslukende amerikansk SUV også. Chevrolet Tahoe som kom i 2006 er stor, praktisk og lekker. Kanskje det blir en slik en, pluss en liten elbil å farte rundt i byen med? Jeg er ikke låst til BMW fremover merker jeg :) 

G05 er knallfin, men en sein F15 ville vel ikke blitt helt feil heller? X5M kanskje?

Som @Fredrik 90 har vært inne på også, så er det mange kule sider ved de store amerikanske SUV'ene. Sjøl er jeg litt svak for GMC Yukon og Sierra. Og etter å ha sett Long Way Up har jeg blitt Rivian-fan, så en R1S eller R1T hadde heller ikke vært feil. Problemet er at kona er allergisk mot så store biler og at de er en meter for lange for parkeringsplassen vår. :-)

Håper du tåler en off-topic video. Kunne godt tenkt meg å ha en bil som kan gjøre dette. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjelder å utvide bilhorisonten litt, ytterpunkter har alltid fasinert meg. Amerikanske SUVer har alltid hatt noe for seg, og den første feilen folk gjør er å begynne å sammenlikne disse med BMW X5. Det blir bom, helt bom... De har helt forskjellige fokus, forskjellige prisområder og retter seg mot forskjellige kundegrupper. Jeg hadde Ford Excursion, ikke en veldig bra bil teknisk og med lastebilaktige kjøreegenskaper. Men jeg synes den var drittkul, savner den bilen hver gang jeg møter en langs veien. Jeg synes den var fin å kjøre, fordi jeg ikke forventa mer av den. Å sitte så høyt oppe, og skue ut over det digre panseret og ned på alle andre biler...awesome! 

Chevy Tahoe GMT900 (internkode for 2007-2014 modellene) er en veldig pen og lekker bil egentelig. Kanskje den peneste av alle generasjoner, videre er det en bra bil. Jeg har vært så nær ved å kjøpe en sånn flere ganger, senest i sommer holdt jeg på å kjøpe en Suburban fra 2008. Men den ble solgt rett for nesa på meg, så det ble 545i i stede 😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walkabout skrev:

Takk, godt å høre at flere deler mine oppfatninger :) Synes også at komfortsetene er på nedadgående, de beste er faktiske de i E6X men pre.LCI F1X er også bra. Men på den annen side så synes jeg sportssetene blir bedre. Kunne ikke tatt til takke med sportsseter i F1X, men de på G2X er veldig bra, iallfall opplever jeg det slik. 

Artig at vi er så forskjellige når det gjelder seter. For meg er sportssetene i G20 de dårligste jeg har vært borti i en 3-serie. Spesielt sitteputen synes jeg er hard og med for dårlig sidestøtte. Menes sitteputen til sportssetene i F10 synes jeg er meget god og med suveren sidestøtte. Synes forøvrig G30 LCI er meget vellykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter å rulle, 225 000 km i kveld og fortsatt uforskammet fornøyd :) 

E239BE00-7CD5-4085-B618-148FFF1ABD6E.thumb.jpeg.37aa025be099d2ce7c73650bf5fcaecb.jpeg

Er imidlertid et par ting jeg bør sjekke opp, men hører om noen her inne har tips først.

1. Siste halvåret har motoren begynt å riste veldig ved kaldstart, såpass at dette merkes godt i hele bilen. Kommer ved rundt 1800 omdreining. Forsvinner etter 4-5 minutter, når motoren blir varm(ere). Det «kakler» også ekstra godt. Noen som vet hva dette kan være? 

2. I 110 km/t og over så har det gradvis det siste året oppstått vibrasjoner. Merker det både i ratt og sete, og nå er det såpass at det er plagsomt. Hjul er avbalansert og snorrette så er ikke det - merka ikke noe da jeg kjørte på Autobahn med samme hjulsett i fjor heller. Bavaria mente at alt i forstilling var bra, men kan vel fort være noen foringer eller lignende kanskje? Har jo ikke byttet annet enn bærearmer på denne. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppstarts vibrasjonene høres veldig ut som en eller flere dårlige glødeplugger eller gløde relé. Dette har jeg opplevd på alle BMW dieselmotorene jeg har eid. 

F10/11 har jo vært litt ømfintlige for kasterstag, dette kan gi vibrasjoner på motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Evopower skrev:

Punkt 1: holder en knapp på slitte motorfester eller dårlig vibrasjonsdemper

Det trodde jeg også, så ba Bavaria sjekke motorfestene da bilen var inne på service tidligere i høst. Ifølge de var det ikke noe å utsette på motorfestene🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evopower skrev:

Punkt 1: holder en knapp på slitte motorfester eller dårlig vibrasjonsdemper

Hvis motorfester er slitt så er vel gjerne vibrasjonene vedvarende, ikke bare når motor er kald? Det kan vel også da dukke opp vibrasjoner under andre turtalls områder eller ved belastning 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvis dette er kun ved kaldstart er dette mest sannsynlig glødeplugger eller reele. Er det hele tiden holder jeg som de andre på motorfester/girkassefester. Det kan hende hardykobling som begynner å ta kvelden. 

2. Casterstag eller Bærearmsforinger. Har styringen blitt mindre responsiv etter det har blitt risiting mens du kjører? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...