Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, andreaskarm skrev:

Surfa på ebay etter felger, da dukka denne opp😂 selger holder til i california.

Se der ja, hyggelig at bilen brukes i reklamer over hele verden :P Jeg hadde 21", men annonsen sier jo 20", så det indikerer vel bare hvor lite man må stole fullt ut på denne type annonser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skummelt og til ettertanke når man laster opp bilder på Internett. Da gjør man egentelig bildene tilgjengelig for hele verden, og til all slags bruk. Man tenker at det er ingen som tar bildene mine som legges ut her på lille Bimmers.no. Det er jo millioner av andre nettsteder, hvorfor skulle folk komme inn her. Værste eksemplet skjedde ei jente jeg var sammen med på videregående. Alle som er født mellom 1985 og 1995 husker Nettby, der en del unge ganske ukritisk la ut bilder (dette var før Facebook tok av). Iallfall, mange år senere så dukka plutselige noen av disse bildene opp i nettreklamer for sånne dodgy dating sider som lokka med "unge lokale jenter". Det var ganske ille egentelig, og det var ingenting ho kunne gjøre med dette i ettertid. Legger du ut bilder på nett så gir du også bort eierskap og rettigheter til bildene. Jeg er ikke så nøye med å sladde skiltnummer, men jeg legger sjeldent ut bilder av meg selv, familie eller venner. Vi poserer aldri på bilder i reisetrådene mine f eks, disse bildene av oss vil jeg holde privat. 

Jeg fikk jo en gærning etter meg her inne på Bimmers for en del år siden. En jeg tydeligvis hadde klart å trekke skikkelig opp. Heldigvis fikk han ikke så mye på meg, fordi jeg var sparsommelig med informasjonen. Men når han begynte å gå etter meg og dama privat, da var det nok... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har irritert meg litt over at man må koble fra blåtann på telefonen når man skal bruke BMW Apps og Spotify. Samt at man må stresse med å koble til telefonen via kabel.

Hadde en teori om at det ville løse seg med å ha en egen enhet koblet til bilen i form en iPod, så kan begge deler være tilkoblet samtidig. Og det viste seg å funke bra. 

Så kjører musikk fra iTunes og Spotify fra iPoden, mens jeg da også har mulighet til å spille fra telefonen via blåtann om jeg ønsker, samt være tilkoblet så telefonsamtaler kan håndteres handsfree.

0E165A74-A33E-4829-A97C-D3F9F7F95819.jpeg

5B9B2E4C-CC23-4860-AA0F-F4C1E876169B.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde et problem med "kakling" på en 2012 F11 med N47 som jeg hadde tidligere i år. Den var ille når den var kald, og lyden ble helt vekk når den var varm. Viste seg at det var dysebank. Leverte bilen til Vestfold Elektro-diesel som sjekket alle 4 dysene. En viste seg å være defekt, mens de 3 andre ble renset. Bilen ble helt iorden etterpå.. 😀 Det kan være verdt iå sjekke for din del, om glødeplugger ikke endrer noe. Min hadde gått 107000 km når dette skjedde.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 18.40, OlavRydland skrev:

Hei, jeg hadde et problem med "kakling" på en 2012 F11 med N47 som jeg hadde tidligere i år. Den var ille når den var kald, og lyden ble helt vekk når den var varm. Viste seg at det var dysebank. Leverte bilen til Vestfold Elektro-diesel som sjekket alle 4 dysene. En viste seg å være defekt, mens de 3 andre ble renset. Bilen ble helt iorden etterpå.. 😀 Det kan være verdt iå sjekke for din del, om glødeplugger ikke endrer noe. Min hadde gått 107000 km når dette skjedde.. 

Takk for godt innspill! Husker du om dette ga utslag på feilmeldinger eller om de faktisk måtte inn og sjekke dette fysisk? :) For har lest av feilkoder, og der ligger det ikke inne noe spesielt utenom en sensor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Takk for godt innspill! Husker du om dette ga utslag på feilmeldinger eller om de faktisk måtte inn og sjekke dette fysisk? :) For har lest av feilkoder, og der ligger det ikke inne noe spesielt utenom en sensor. 

Det som var problemet mitt også. Sendte bilen på et uavhengig BMW verksted jeg ikke nevner navnet på, og de fant ingenting. Jeg sa selv jeg mistenker at det er dyser, men de var uenige. Og mente med 99,5% sikkerhet at det var MAP sensor og innsug. Så jeg måtte punge ut nærmere 20k for feilsøking, innsug og sensor. Uten at det ble noen forskjell. Etter mye om og men så leverte jeg bilen til et verksted som er spesialisert på dyser, og de tok ut dysene fysisk og testet i benk, og fant dråpedannelse på 1 dyse, noe som resulterte i dysebank, som igjen kan resultere i hull i stempel fikk jeg beskjed om.. 

Uansett - Ingen feilmeldinger på noe som helst. Må fysisk ta ut, og sjekke dysene. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, OlavRydland skrev:

Det som var problemet mitt også. Sendte bilen på et uavhengig BMW verksted jeg ikke nevner navnet på, og de fant ingenting. Jeg sa selv jeg mistenker at det er dyser, men de var uenige. Og mente med 99,5% sikkerhet at det var MAP sensor og innsug. Så jeg måtte punge ut nærmere 20k for feilsøking, innsug og sensor. Uten at det ble noen forskjell. Etter mye om og men så leverte jeg bilen til et verksted som er spesialisert på dyser, og de tok ut dysene fysisk og testet i benk, og fant dråpedannelse på 1 dyse, noe som resulterte i dysebank, som igjen kan resultere i hull i stempel fikk jeg beskjed om.. 

Uansett - Ingen feilmeldinger på noe som helst. Må fysisk ta ut, og sjekke dysene. 😀

Takk, sender deg en PM jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært borti disse feilkodene?

Byttet differensialtrykksensoren i høst (delenummer 13627805152) i høst. Da forsvant feilkode 25C400, men 245400 og 25C800 har nå kommet tilbake igjen

9EDF159D-3973-420F-932A-C98E17CBCB68.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter syv års eierskap og 145 000 km på telleren i mitt eie (225 000 km totalt) så tenkte jeg det var på tide å gå gjennom permen min for å se hvordan det egentlig har vært å holde denne bilen i form av servicer og feil som har dukket opp.

Sikkert interessant for flere å se også, spesielt de som vurderer å kjøpe en F10/11 eller har en som begynner å dra på kilometerne. Har selvsagt holdt utenfor kosmetiske oppgraderinger som senk og eksos samt diverse retrofits (som hengerfeste, 6WA, ratt med varme, LDW). Utelater også felg/dekk siden det har blitt litt bytting her og der, så det har ikke nødvendigvis bare blitt byttet når det var behov for det. 

Før jeg overtok bilen var følgende gjort av servicer, alle hos BMW AG NL Frankfurt:

* 20 XXX: Motorolje, pollenfilter, bremseklosser bak.
* 39 XXX: Kjøretøykontroll, motorolje, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter.
* 54 XXX: Bremseklosser foran, bremseklosser bak.
* 63 XXX: Bremsevæske, motorolje, pollenfilter.

Overtok bilen på 80 XXX kilometer i disse tider i 2013, og da hadde den nettopp fått service hos forhandler med bytte av motorolje og nødvendige filtre. Litt irriterende for OCD'en at de ikke skrev det inn i serviceboka, men da er i det minste alle stemplene der fra BMW eller Bavaria. 

Etter overtakelse har følgende måttet gjøres:

* 101 XXX: Bytte av baklykt ytre høyre.
* 104 XXX: Motorolje, bremsevæske, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter, bremseklosser bak.
* 108 XXX: Bremseskriver og bremseklosser foran.
* 119 XXX: Skifte av mikrobryter bakruteåpner, bytte ryggelys, software-oppdatering. 
* 126 XXX: Motorolje, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter, kjøretøykontroll, bremsevæske, PKK.
* 146 XXX: Feilsøking som følge av AC-gass, varme i sittepute og batteri.
* 147 XXX: Påfylling av AC-gass. 
* 148 XXX: Bærearmer foran begge sider, hjulstillingskontroll.
* 149 XXX: Nytt setetrekk sittepute førerside pga. defekt varme. 
* 149 XXX: Motorolje og pollenfilter.
* 152 XXX: Skiver og klosser både foran og bak, bremsevæske.
* 152 XXX: Nytt batteri. 
* 155 XXX: Flushing av girkasse.
* 156 XXX: PKK.
* 161 XXX: Motorolje, kjøretøykontroll, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter.
* 161 XXX: Ny frontrute. 
* 16X XXX: Baklykt venstre ytre.
* 168 XXX: Luftbelger bak begge sider.
* 175 XXX: Nye xenonpærer i hovedlys.
* 18X XXX: Baklykt høyre indre.
* 198 XXX: Motorolje, bremsevæske, pollenfilter, luftfilter, øvre kjedestrammer.
* 198 XXX: Byttet registerkjede.
* 198 XXX: Ny turbo.
* 198 XXX: Ny høytrykkspumpe (preventivt). 
* 198 XXX: Byttet trekk i seterygg førerstol pga. defekt varme.
* 198 XXX: Skiftet differensialtrykksensor.
* 199 XXX: Samtlige jekkfester nye. 
* 200 XXX: Nye EDC-dempere bak begge sider. 
* 208 XXX: PKK.
* 221 XXX: Motorolje, kjøretøykontroll, pollenfilter, luftfilter, drivstoffilter. 
* 222 XXX: Skiftet differensialtrykksensor (igjen).
* 226 XXX: Feilsøking relatert til differensialtrykksensor. 
* 227 XXX: Test av alle fire dyser i benk.
* 228 XXX: Bytte av differensialolje. 
* 228 XXX: Bytte av dyse nummer 4. 
* 233 XXX: Bytte av styrestang og endeledd begge sider foran.

I tillegg har alle fire dørene blitt fikset/lakkert pga. sinkslipp på litt ulike tidspunkt, men dette har blitt dekket av BMW så det har ikke medført noen kostnad for meg.

For å oppsummere så er det ganske mye som har måttet tas tak i, og jeg er ikke nødvendigvis imponert over holdbarheten på ulike deler. Det er rundt 150 000 kilometer at kostnadene begynner å komme, så jeg kommer aldri til å beholde en BMW lengre enn 150 000 kilometer før den byttes ut i fremtiden (dette gjelder nok de fleste biler nå til dags, og ikke bare BMW).

På en annen side så har verditapet vært ganske begrenset disse årene og det har ikke vært noen annen bil jeg gjerne ønsket jeg skulle hatt, så totalt sett er jeg fornøyd med bilholdet. Men når denne her kjører ut av tunet for siste gang så tror jeg det gjelder å tenke på en litt annen måte fremover :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 [oppsummering av servicer, feil og mangler s. 118]
  • 4 weeks later...

På tide å komme med en liten oppdatering her. Sliter fortsatt med at bilen rister markant ved kaldstart og i tillegg kakler veldig frem til den når driftstemperatur. Mistenkte dyser, så tok en tur til Vestfold Elektro-Diesel i romjulen. De hadde dysene ut i testbenk, men fant ikke noe gale med verdiene. Har tidligere sjekket både glødeplugger og motorfester. Så står litt på bar bakke her. Men TRF og en av hans forhandlere skal se litt på saken, så da håper jeg at det kan nærme seg en løsning. 

I påvente av det tok jeg turen til Transtec i dag morges for å bytte olje på bakdiffen. Det har ikke blitt gjort før, så sikkert på tide. Kjapp jobb og en høvding fattigere, men med desto bedre samvittighet. Flushet også girkassen der for drøye tre år og 70 000 km siden. De anbefalte å kjøre en ny flush etter 100 000 km eller seks år (det som inntraff først), så da blir det en ny flushing rundt sommeren 2022 ser jeg for meg. Måtte knipse et bilde av bilen utenfor Transtec, med Jærens flotte sletter som bakgrunn :) 

2961CAC1-DAD4-4021-9FF6-0A784A41F12A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/16/2020 at 10:59 AM, Walkabout said:

Etter syv års eierskap og 145 000 km på telleren i mitt eie (225 000 km totalt) så tenkte jeg det var på tide å gå gjennom permen min for å se hvordan det egentlig har vært å holde denne bilen i form av servicer og feil som har dukket opp.

Sikkert interessant for flere å se også, spesielt de som vurderer å kjøpe en F10/11 eller har en som begynner å dra på kilometerne. Har selvsagt holdt utenfor kosmetiske oppgraderinger som senk og eksos samt diverse retrofits (som hengerfeste, 6WA, ratt med varme, LDW). Utelater også felg/dekk siden det har blitt litt bytting her og der, så det har ikke nødvendigvis bare blitt byttet når det var behov for det. 

For å oppsummere så er det ganske mye som har måttet tas tak i, og jeg er ikke nødvendigvis imponert over holdbarheten på ulike deler. Det er rundt 150 000 kilometer at kostnadene begynner å komme, så jeg kommer aldri til å beholde en BMW lengre enn 150 000 kilometer før den byttes ut i fremtiden (dette gjelder nok de fleste biler nå til dags, og ikke bare BMW).

På en annen side så har verditapet vært ganske begrenset disse årene og det har ikke vært noen annen bil jeg gjerne ønsket jeg skulle hatt, så totalt sett er jeg fornøyd med bilholdet. Men når denne her kjører ut av tunet for siste gang så tror jeg det gjelder å tenke på en litt annen måte fremover :) 

Her e det uhyre møye informasjon, nesten litt møye for oss amatører.

Har du nogen tips å komma med?

For øyeblikket ser eg på 2014-2017 F11'er. Min 190hk. Men uavhengig av hestekrefte så virke det som at det er enkelte ting som går igjen på dei her bilene... bør eg vurdera en annen bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Håvard Loland skrev:

Her e det uhyre møye informasjon, nesten litt møye for oss amatører.

Har du nogen tips å komma med?

For øyeblikket ser eg på 2014-2017 F11'er. Min 190hk. Men uavhengig av hestekrefte så virke det som at det er enkelte ting som går igjen på dei her bilene... bør eg vurdera en annen bil?

Dette er knallgode biler om du kjøper en som ikke har gått altfor langt og i tillegg koster på deg motordekning på forsikringen. Men ville ikke beholdt en slik bil etter 200 000 kilometer, med mindre alle de tre risikomomentene er byttet før den tid (registerkjede, høytrykkspumpe og turbo). Helst ville jeg kvittet meg med bilen før den bikker 150 000 kilometer, for som du ser er det da kostnadene eskalerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fulgt denne tråden og ditt arbeide på denne hele tiden ,og jeg må si det har vært en fryd på alle måter og denne må vel være en av de mest påkostede og velholdte F11 her ,ikke minst nydelig å se på.😍

Samtidig så blir jeg litt sånn tjaa tankefull angående modell F11 og for Guds skyld ,ikke misforstå dette nå dere som leser dette jeg vil si.

Jeg føler at dette er på mange måter litt sånn e61 var i sin tid .

Mye småfeil som er knalldyre og fikse ,spesielt om garanti er gått ut eller ikke er god med verktøykassen .

Nå snakker jeg selvsagt ikke om vanlige slitasjedeler som bremser og forstillingsdeler ,men jeg stiller meg likevel kritisk til enkelte som kjøper F11 til type dyr pris og må bytte deler som kompressor til luftbelger /belger feks på en bil som har gått forholdsvis lite .

Joda det er jo deler som må byttes selvsagt og vil skje før eller senere ,men føler at skal man eie en sånn ,så bør man ha en såkalt e61 buffert i banken som jeg kalte det i sin tid .

Nå var jeg heldig som slapp unna med kun en starter på min ellers gikk den uten feilslag .

Uansett så er f10 og f11 noe av det fineste jeg vet om og en dag skal jeg ha en ,så jeg er ikke redd en plass for kjøp.

Igjen en nydelig bil og blir glad når jeg ser eksemplarer som denne til deg ,Calsius og Saltkjelen .😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen biler i prisklassen til F10/F11 som ikke har kjente feil som koster skjorta? Synes jeg leser om feil som går igjen på både BMW, Mercedes og Audi, som i gamle dager var ganske feilfrie biler. Og engelskmennene har masse problemer, men de har jo alltid hatt det. Porsche, som har vært kjent for å være veldig driftssikre sportsbiler har jo også masse feil som går igjen.

Tror risiko for dyre feil følger med hvis du skal ha en fin bil som er morsom å kjøre, så det er bare å sørge for god forsikring og noen kroner på bok i tillegg, hvis ikke du kan kjøpe en bil som har garanti.

Parkerte front mot front med en F11 i går. Mørk grå med litt senk. Fy søren for en rå bil! En av de mest vellykkede BMW-designene de siste 10-15 åra, synes jeg.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...