Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, ogee1 skrev:

Er det noen biler i prisklassen til F10/F11 som ikke har kjente feil som koster skjorta? Synes jeg leser om feil som går igjen på både BMW, Mercedes og Audi, som i gamle dager var ganske feilfrie biler. Og engelskmennene har masse problemer, men de har jo alltid hatt det. Porsche, som har vært kjent for å være veldig driftssikre sportsbiler har jo også masse feil som går igjen.

Tror risiko for dyre feil følger med hvis du skal ha en fin bil som er morsom å kjøre, så det er bare å sørge for god forsikring og noen kroner på bok i tillegg, hvis ikke du kan kjøpe en bil som har garanti.

Parkerte front mot front med en F11 i går. Mørk grå med litt senk. Fy søren for en rå bil! En av de mest vellykkede BMW-designene de siste 10-15 åra, synes jeg.

Joda her skal du få min støtte til de grader på alt du nevner og som jeg og har nevnt F serien er bare perfekt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ogee1 skrev:

Er det noen biler i prisklassen til F10/F11 som ikke har kjente feil som koster skjorta? Synes jeg leser om feil som går igjen på både BMW, Mercedes og Audi, som i gamle dager var ganske feilfrie biler. 

Jeg har hatt to volvoer som har gått langt. En 2012 v70 1.6d som jeg solgte på 240k, og har en 2015 modell xc70 d4 awd som har gått 213k nå. De har vært relativt problemfrie begge to oppigjennom åra. Prismessig så lå xc70 på samme nivå som f11 520d jeg hadde ny. (Ca 900) 

Men, skal være ærlig å si at f11 opplevdes litt mer moderne og en del mer sportslig. Komforten i xc70 (med four-c) er veldig bra, og med litt optimalisering av motor går den helt greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, flobben skrev:

Jeg har hatt to volvoer som har gått langt. En 2012 v70 1.6d som jeg solgte på 240k, og har en 2015 modell xc70 d4 awd som har gått 213k nå. De har vært relativt problemfrie begge to oppigjennom åra. Prismessig så lå xc70 på samme nivå som f11 520d jeg hadde ny. (Ca 900) 

Men, skal være ærlig å si at f11 opplevdes litt mer moderne og en del mer sportslig. Komforten i xc70 (med four-c) er veldig bra, og med litt optimalisering av motor går den helt greit.

Har aldri tenkt på Volvo som et alternativ til BMW, men jeg har kanskje undervurdert dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ogee1 skrev:

Har aldri tenkt på Volvo som et alternativ til BMW, men jeg har kanskje undervurdert dem litt.

Tror nok det er mange meninger om det, nyeste utgavene er det mange som mener er minst like gode. Fattern handlet seg akkurat en v90 t8, og må si at når jeg sammenlikner den med f11 jeg hadde så er det ikke noe dårligere bil. Så kan det være at nyeste femmer fremstår som en del bedre, men det kan jeg ikke uttale meg så mye om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig i det som skrives over her - tror ingen av premiummerkene kan anses å være problemfrie. Så finnes det eksemplarer av hvert merke og modell i hver ende av pålitelighetssskalaen. En kollega kjøpte ny Range Rover Vogue L405 3.0TDV6 i 2014, som har vært null problemer med, og kjøpte bare et par år etterpå en Porsche 991 4S som har vært masse småplukk med. Mot normalt, men slike eksempler finnes over alt. Den 14 år gamle MINIen vi har er ikke kjent for å være voldsomt pålitelige, men vår har, bank i bordet, vært ekstremt bra de fire årene vi har hatt den (sett bort fra reg-kjedebytte som ble langt billigere enn jeg hadde fryktet), og mye bedre enn den 6 år gamle F36’en som har hatt litt issues/småplukk under garanti. Også relativt mot normalt. 
 

Hadde ikke hatt noen kvaler med å kjøpe en F11, spesielt ikke LCI der jeg tipper kvaliteten kan være enda bedre enn på de første årsmodellene, slik det ofte er. 
 

For øvrig utrolig detaljert oversikt du har her @Walkabout, det bidrar bra til den gode infokanalen dette forumet også opererer som! 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2021 den 15.22, sveigis skrev:

Jeg har jo fulgt denne tråden og ditt arbeide på denne hele tiden ,og jeg må si det har vært en fryd på alle måter og denne må vel være en av de mest påkostede og velholdte F11 her ,ikke minst nydelig å se på.😍

Samtidig så blir jeg litt sånn tjaa tankefull angående modell F11 og for Guds skyld ,ikke misforstå dette nå dere som leser dette jeg vil si.

Jeg føler at dette er på mange måter litt sånn e61 var i sin tid .

Mye småfeil som er knalldyre og fikse ,spesielt om garanti er gått ut eller ikke er god med verktøykassen .

Nå snakker jeg selvsagt ikke om vanlige slitasjedeler som bremser og forstillingsdeler ,men jeg stiller meg likevel kritisk til enkelte som kjøper F11 til type dyr pris og må bytte deler som kompressor til luftbelger /belger feks på en bil som har gått forholdsvis lite .

Joda det er jo deler som må byttes selvsagt og vil skje før eller senere ,men føler at skal man eie en sånn ,så bør man ha en såkalt e61 buffert i banken som jeg kalte det i sin tid .

Nå var jeg heldig som slapp unna med kun en starter på min ellers gikk den uten feilslag .

Uansett så er f10 og f11 noe av det fineste jeg vet om og en dag skal jeg ha en ,så jeg er ikke redd en plass for kjøp.

Igjen en nydelig bil og blir glad når jeg ser eksemplarer som denne til deg ,Calsius og Saltkjelen .😊😊

Tusen takk, det var hyggelige ord - som vanlig :) Du er inne på noe der, det blir en del småplukk med denne type biler. Og dessverre virker det nesten som det skjer uavhengig av hvor flink en er til å bytte olje eller følge opp bilen generelt. Så om en kan skru litt selv så er dette gode biler når de drar på årene - men om en må dra til Bavaria hver gang så kan det fort koste mer enn det smaker. Men ganske bra utvalg på deler er det. Nå kjøpte jeg nettopp endeledd begge sider foran, styrestag begge sider og mansjetter begge sider. Alt fra Lemförder. 2095 kroner fra Eurodel, det synes jeg absolutt ikke er noen upris :) 

På 17.1.2021 den 15.40, ogee1 skrev:

Er det noen biler i prisklassen til F10/F11 som ikke har kjente feil som koster skjorta? Synes jeg leser om feil som går igjen på både BMW, Mercedes og Audi, som i gamle dager var ganske feilfrie biler. Og engelskmennene har masse problemer, men de har jo alltid hatt det. Porsche, som har vært kjent for å være veldig driftssikre sportsbiler har jo også masse feil som går igjen.

Tror risiko for dyre feil følger med hvis du skal ha en fin bil som er morsom å kjøre, så det er bare å sørge for god forsikring og noen kroner på bok i tillegg, hvis ikke du kan kjøpe en bil som har garanti.

Parkerte front mot front med en F11 i går. Mørk grå med litt senk. Fy søren for en rå bil! En av de mest vellykkede BMW-designene de siste 10-15 åra, synes jeg.

Ja, jeg tror nok ikke dette er et problem for kun BMW, men for biler (og kanskje da premiummerker) generelt. Nå som alt er så usikkert fremover med hybrid og elbil så får jeg heler bare beholde denne noen år til, frem til det kommer noen skikkelige løsninger som jeg virkelig har lyst på. Per dags dato er det ingenting annet som frister meg. G21 330e er flott, men det blir mindre plass. Og å selge min bil som dekker absolutt alle behov for 180 000,- for å bestille meg en ny G21 til over 700 000 kroner, det er det virkelig ikke verdt. Så helt enig med deg i at F11 har et vanvittig vellykket design. Trives som hånd i hanske i denne bilen - og da er det jo litt ekstra synd å konstatere at kvaliteten og holdbarheten har gått betydelig ned sammenlignet med tidligere. 

På 17.1.2021 den 17.04, papertiger skrev:

For øvrig utrolig detaljert oversikt du har her @Walkabout, det bidrar bra til den gode infokanalen dette forumet også opererer som! 

Takk skal du ha! Var litt jobb å lage oversikten, men det som er greit med å samle på alt av kvitteringer samt skrive ned kilometerstand og dato for noe ting og tang ble byttet. Interessant å se selv også. Har imidlertid ikke turt å regne på hvor mye alt dette har kostet totalt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg bare vært heldig jeg da? Nå har jeg siden 2010 kjørt nyere BMW, først en E90 325d som var 4 år når jeg kjøpte den, så en F10 530d som var 3 år når jeg handla og nå sist G30 540d som var knappe året gammel. Har aldri hatt noen store problemer med noen av dem. Dyreste påkosten jeg hadde var på F10en da en oljelekkasje skulle fikses. Jeg har kjørt på bilene 70-90 000 km før jeg solgte dem. Har som regel bytta bil før de når 150 000 km, er vel kanskje etter dette påkostene kommer?

På 17.1.2021 den 17.01, flobben skrev:

Tror nok det er mange meninger om det, nyeste utgavene er det mange som mener er minst like gode. Fattern handlet seg akkurat en v90 t8, og må si at når jeg sammenlikner den med f11 jeg hadde så er det ikke noe dårligere bil. Så kan det være at nyeste femmer fremstår som en del bedre, men det kan jeg ikke uttale meg så mye om.

Nå er jo F11 nesten fem år eldre enn V90 som modell, så den sammenlikningen er ikke helt fair. V90 og G31 kom samtidig, og er sånn sett reelle konkurrenter. På design kan man ikke klandre V90en, det er en utrolig flott og lekker stasjonsvogn. Kvalitetsmessig så merker man at Volvo fortsatt er sub premium, selv om de selv hevder de er premium. Det har litt med hvilke tekniske løsninger og hvordan ting føles sammenskrudd. Volvo klarer ennå ikke å få til en komfortabel bil som likevel kan oppleves dynamisk, dette klarer BMW, Audi og Jaguar. De klarer ennå ikke å få til en bil med en responsiv automatkasse, ved kickdown så har jo BMWen tatt avgårde for lengst. Også må man trekke fra momsen på alt av hestekrefter Volvo oppgir. En kollega har en XC60 T8 med angivelig 407 hk, min 540d går bedre. Girer ned raskere og skyver bedre særlig i høyere hastigheter.  

Ikke misforstå, Volvo lager fantastisk flotte biler om dagen. Jeg ønsker dem alt godt, er glad for at vi stadig har en relevant bilprodusent her i Skandinavia med en sterk identitet. Men målt opp mot de store og erfarene non nonsense tyskerene så ser man svakhetene dems. Mens Volvo fortsatt laget 240 så produserte BMW biler som E31 850CSi og E38 7-serie, så her er det snakk om erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Walkabout skrev:

Ja, om du ser på oversikten min på forrige side så stemmer det ganske greit. 

Virker som 150000 er den magiske grensen .

Fant forøvrig en perm fra min 61 og her begynte morroa på 140000 med et hav av påkost av forrige eier .

Da jeg overtok den på 165000 ,slapp jeg unna det meste føler jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slik en ofte hører fra "det store utland" også. Rundt 100.000 miles (160k km) er der ting begynner å bli mindre gøy på slike biler. :P

Dette har jeg forsåvidt merket som har eid E9x med M57 i begge ender av den "skalaen". 325d med 110k og 335d med 182k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Walkabout said:

G21 330e er flott, men det blir mindre plass. Og å selge min bil som dekker absolutt alle behov for 180 000,- for å bestille meg en ny G21 til over 700 000 kroner, det er det virkelig ikke verdt. Så helt enig med deg i at F11 har et vanvittig vellykket design. Trives som hånd i hanske i denne bilen - og da er det jo litt ekstra synd å konstatere at kvaliteten og holdbarheten har gått betydelig ned sammenlignet med tidligere. 

Kjenner meg igjen her. Sikler stadig på G21, men sammenlignet med vår F36 klarer jeg absolutt ikke å forsvare mellomlegget, som sikkert hadde vært rundt det dobbelte av salgspris og vel så det. F36 er en utrolig kompetent bil, dog ikke så himla mye plass, men den duger fint for en familie på 3 med litt kompromisser. De eneste to bilene jeg kunne tenkt meg er innenfor samme prisleie (+/- 50k) som F36'en er verdt; F25 X3 og ikke minst F11 LCI 520xd. Bilen bikker snart 100k km, men med historikken vi har, serviceavtalen vi har og tilstanden 4-serien er i nå har jeg rett og slett ikke lyst til å bytte når vi ser at vi klarer oss med den vi har plassmessig. I disse tider blir det heller ikke de store utfarter rundt omkring så plassbehovet er ikke der - vi har ikke vært på reise og overnatting andre plasser siden begynnelsen av oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider gjenforent med bilen etter to uker uten!

Og omsider var det noen som klarte å komme til bunns i problemene med risting og kakling før bilen nådde driftstemperatur. Viste seg at dyse nummer 4 var dårlig, og når den nå ble byttet er bilen i storform igjen. Herlig å ha det i orden :) 

Var jo hos Vestfold Elektro Diesel i romjula og testet alle dysene i benk, og da var (visstnok) alle verdier innenfor. Så kjedelig å bruke mange tusen på en test når man ikke får noe ut av det, litt skuffende. Men godt det endte bra til slutt. 

E88C17F5-0181-48D5-98A8-3ADAAEA4F334.jpeg

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 [dysebytte s. 119]
  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...