Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, laffe skrev:

Snakker vi egenandeler i utgifter som ble dekket delvis av maskinskadeforsikring eller? ;)

Vi snakker heldigvis egenandelen ja, altså egen kostpris. Ellers hadde det brått blitt enda verre :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BrokeBoi skrev:

Tipper ca kr 700 000. 

Da hadde jeg ikke kjørt BMW enda, det kan jeg love :D 

6 timer siden, laffe skrev:

Snakker vi egenandeler i utgifter som ble dekket delvis av maskinskadeforsikring eller? ;)

Tipper uansett på ca 135 000 eller ca 75 øre per km.

Du ender opp nærmest, riktig svar er 210 000 kroner. Mer enn 1 krone per kilometer er i mine øyne altfor mye. Aldri "gammel" BMW igjen på meg. Trodde det skulle være lønnsomt å beholde bilen lenge, men etter passerte 150 000 kilometer har det gått strakt til helvete med dyre feil og mangler. Nå er imidlertid bilen i så bra stand (og veditapet så lite) at jeg beholder den inntil det kommer noe annet kult, dvs. Audi e-tron A6 Avant som jeg sannsynligvis vil bytte til når den kommer. 

6 timer siden, Ingvaldsen skrev:

350 000kr

Laffe er nærmere, men tar vi med fullpris på registerkjede, turbo og to ganger varme i sete (altså mer enn min egenandel) så er vi faktisk oppe på nesten 300 000 kroner. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke trodd det skulle bli så mye, selv om jeg antok at jeg var litt i det lave hjørnet ut i fra hvordan du formulerte deg med spørsmålet:)

Summert forøvrig opp på litt grov husk fra E61 520d som vi hadde og som jeg følte vi var ganske heldig med kostnadsmessig. Der landa jeg på i overkant av ca 0.6kr/km for ca 90 000 kjørte kilometer (Fra 110k til 200k). Men da ble registerkjede byttet på BMW sin regning og et turbohavari ble tatt på maskinskadedekning med 8000 i egenandel. Bremseklosser/skiver og ledningsnett til bakluke fikset på egen hånd, med kun kostnad til deler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

210.000 er mye, men hvis du ser på totalkostnad pr. kilometer for de åtte årene du har hatt bilen ender du vel opp på et hyggelig tall likevel? Du har jo hatt en grom bil som har gitt mye kjøreglede.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 200.000 på 8 år er som mange sier mye, legg på verditapet i tillegg så øker det ennå mer. 

Så kommer greia, regn mot verditapet og kosten på en ny bil, hvordan blir det da? 

Har ikke turt å regne på hvor mye min tilsvarende xc70 har kostet meg. 2014 modell og 220.000km, men blir litt kost i ny og ne der også. Stort service nå forrige gang havnet på pluss siden av 20k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2022 den 23.17, Walkabout skrev:

Du ender opp nærmest, riktig svar er 210 000 kroner. Mer enn 1 krone per kilometer er i mine øyne altfor mye. Aldri "gammel" BMW igjen på meg. Trodde det skulle være lønnsomt å beholde bilen lenge, men etter passerte 150 000 kilometer har det gått strakt til helvete med dyre feil og mangler. Nå er imidlertid bilen i så bra stand (og veditapet så lite) at jeg beholder den inntil det kommer noe annet kult, dvs. Audi e-tron A6 Avant som jeg sannsynligvis vil bytte til når den kommer

Ja det er mye penger og vet du hva jeg liker her ?

At du er så ærlig om tingene her på faktisk hva den har kostet deg .

Nok av skylappefolk her som hadde pyntet på tingene og sagt at ,nei dette har vært en fryktelig god bil med lite kostnader .

For 210 000 på en såpass ny bil synes jeg og er drøyt helt ærig.

Jeg snakket med en bruker her på forumet igår og vi pratet løst og fast her om ting og nyere bruksbil .

At Bmw er nydelig og har mye flott ,selvsagt ja men likevel så føler jeg at det ikke er den kvaliteten man betaler for lengre kontra andre merker .

Jada alle merker har sine svakheter og issues ,men likevel 😩

Uansett så er denne bilen blitt så makeløs bra og ser nydelig ut ,så nå kan du jo bare kose deg med den og vite at all dritt er tatt 😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2022 den 23.36, laffe skrev:

Hadde ikke trodd det skulle bli så mye, selv om jeg antok at jeg var litt i det lave hjørnet ut i fra hvordan du formulerte deg med spørsmålet:)

Summert forøvrig opp på litt grov husk fra E61 520d som vi hadde og som jeg følte vi var ganske heldig med kostnadsmessig. Der landa jeg på i overkant av ca 0.6kr/km for ca 90 000 kjørte kilometer (Fra 110k til 200k). Men da ble registerkjede byttet på BMW sin regning og et turbohavari ble tatt på maskinskadedekning med 8000 i egenandel. Bremseklosser/skiver og ledningsnett til bakluke fikset på egen hånd, med kun kostnad til deler.

Ja, det er rett og slett altfor mye til å være en premium-bil. Jeg har ikke hatt mye trøbbel med "dyrt ekstrautstyr" heller, nesten alt har gått på helt elementære ting. Jeg har kjøpt mye deler på Eurodel og hatt bra rabatter (og/eller benyttet meg av prisgaranti) hos Bavaria, så tallet kunne vært mye høyere også uten litt egeninnsats.

E60 520i var en veldig billig bil å holde, men nå hadde jeg vel den i knappe tre år og fra rundt 100 000 km til 140 000 km. Der kan ikke kosten ha vært mer enn omtrent det du hadde, uten at jeg sitter på konkrete tall :) 

På 28.3.2022 den 8.40, ogee1 skrev:

210.000 er mye, men hvis du ser på totalkostnad pr. kilometer for de åtte årene du har hatt bilen ender du vel opp på et hyggelig tall likevel? Du har jo hatt en grom bil som har gitt mye kjøreglede.

Tja jo, men totalkosten på service og vedlikehold synes jeg er for høy på en bil av dette kaliberet. Hadde forventet mindre kostnader der (noe som var grunnen til at jeg tenkte å beholde bilen lenge og derfor har slått til litt med oppgraderinger, styling og modifiseringer). Men har hatt en veldig fin bil å kjøre rundt i, som også oppleves som trygg og trafikksikker, så føler ikke pengene er bortkastet - bare at jeg er skuffet over så mye mangler på en BMW :) 

10 timer siden, flobben skrev:

Over 200.000 på 8 år er som mange sier mye, legg på verditapet i tillegg så øker det ennå mer. 

Så kommer greia, regn mot verditapet og kosten på en ny bil, hvordan blir det da? 

Har ikke turt å regne på hvor mye min tilsvarende xc70 har kostet meg. 2014 modell og 220.000km, men blir litt kost i ny og ne der også. Stort service nå forrige gang havnet på pluss siden av 20k. 

Ikke sant. Gjorde et ganske greit kjøp på denne i slutten av 2013, vel 450 000 kroner endte jeg på for en tre år gammel bil med 80 000 km på telleren importert selv fra Tyskland. Nypris ville vært rundt 820 000 km, så mye av verditapet var tatt da. Nå er vi vel nede på en verdi rundt 180 000 kroner (ja, jeg setter den såpass høyt pga. stand, mye nye deler og to knallbra felgsett), så verditapet i seg selv har ikke vært avskrekkende.

Hiver vi også på diverse oppgraderinger jeg har gjort på omtrent samme summen som på service og vedlikehold (hengerfeste, eksos, senk, diverse retrofits, alt av dekk og felger), og deretter legger på verditapet (270 000 kroner), så er vi oppe i rundt 700 000 kroner. Oppgraderinger er jo frivillig og har sånn sett vært verdt det ettersom dette er en hobby, men ser vi alt samlet så er det dyrt å ha interesse for og drifte en BMW som etter hvert er aldrende. 

8 timer siden, sveigis skrev:

Ja det er mye penger og vet du hva jeg liker her ?

At du er så ærlig om tingene her på faktisk hva den har kostet deg .

Nok av skylappefolk her som hadde pyntet på tingene og sagt at ,nei dette har vært en fryktelig god bil med lite kostnader .

For 210 000 på en såpass ny bil synes jeg og er drøyt helt ærig.

Jeg snakket med en bruker her på forumet igår og vi pratet løst og fast her om ting og nyere bruksbil .

At Bmw er nydelig og har mye flott ,selvsagt ja men likevel så føler jeg at det ikke er den kvaliteten man betaler for lengre kontra andre merker .

Jada alle merker har sine svakheter og issues ,men likevel 😩

Uansett så er denne bilen blitt så makeløs bra og ser nydelig ut ,så nå kan du jo bare kose deg med den og vite at all dritt er tatt 😊.

Jo takk, det er jo aldri kult å innse hvor mye penger en bruker på "tull", men tenkte at det var verdt å sette seg ned og se på tallene nettopp for å kunne reflektere over hva en bør gjøre på bilfronten neste gang. Tenkte det var greit å dele, så flere ser hvor mye det faktisk kan koste. Ofte må en lære selv også, og spesielt i ungdomstiden er det jo ekstra gøy med bil, men det finnes også mye annet både gøy og fornuftig å bruke slike summer på. 

Det som er interessant å se er at omtrent 160 000 kr av de 210 000 kr har kommet de siste fem årene, altså fra 150 000 km og utover. Fra 80 000 km til 150 000 km kostet service og vedlikehold "kun" 60 000 kroner. Så ratioen blir som følger: 0,86 kr per km fra 80 000 km til 150 000 km, 1,45 kr per km fra 150 000 til 260 000 km. 

Det har fått meg til å konkludere med at jeg aldri skal ha eller beholde en BMW lengre enn 150 000 km igjen, helst selge før omtrent 120 000 km siden kvaliteten bare blir dårligere og dårligere. Det gjelder for så vidt ikke bare BMW, men generelt for alle biler tror jeg. Det smarteste, om man har råd, er nok å kjøpe en ett til to år gammel bil med relativt lav kilometerstand, beholde den en fire års tid (gitt an en kjører 20 000 km i året), også bytte den ut.

Ulempen med å legge ned mye innsats og kost i å modifisere en bil er jo et en ønsker å ha bilen lenge for å spre kostnadene utover flere år. Men fremover kommer jeg heller til å knalle til med en som har flotte originalfelger fra før og er skikkelig bra utstyrt, så slipper en å gjøre så mye. Kanskje hive på noe senk, litt spacere og ellers små detaljer så har en en flott bil en ikke får så nært forhold til som jeg har hatt med F11'en.

Men det forutsetter jo gjerne at man har én "entusiastbil" og en mer familiefrakter. Kan ikke se for meg å selge M4'en noen gang, så da er det jo lettere å kunne slå seg til ro med en litt mindre "kul" hverdagsbil. Ikke at nye Audi e-tron A6 Avant ikke er kul, men en standardutgave av en slik (RS-utgave i elbil har i mine øyne ikke noe for seg) frister i 2024/25, den fikk jeg akkurat samme "må ha"-følelsen av som første gang jeg så F11 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig det regnestykket med kostnader til vedlikehold vs å få kostnader i økt verditap da man aldri helt vet hva man ender opp med.

Forøvrig eide jeg en kort periode en første generasjons Touareg med godt dokumentert historikk på reprasjoner og servicer. Fra 120 000km - 210 000km var det brukt 195 000,- på kun service og reperasjoner! Mange av service`ene og utbedringene var også gjort i Sverige uten at det hjalp på noe særlig på kostnadsbilde:)

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av min erfaring så prøver BMW ser for mye på det med ytrepåkjenning når det kommer til hjulbuer, jeg har ikke klart å få det dekket på garanti. Litt usikker på den på luka også, de kan si det samme der. Men det er verdt forsøket. BMW dekket rusta under på E91n, noe jeg trodde de ikke gjorde. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gang jeg bruker tid på å lakkere kalipperne på denne. Rødt blir fort slitt og stygt, nå er det sort som gjelder. Ble pent det også.

0D4F3B3C-18F0-498B-8911-1E2764B827D2.thumb.jpeg.3c8e53bac93c84d1a05a1602ee02108f.jpeg

AE09C13A-3139-4D9C-9920-D47A1645DB24.thumb.jpeg.408456efc9e33a1e1e960a454c548041.jpeg

Fikk også på sommerfelgene, gjorde seg fint med sorte kalippere, føler felgene kom enda mer frem.

E572661E-90AE-4156-A372-76573475C81B.thumb.jpeg.d41f49c1df4eeb6bd590226252597856.jpeg

1F2795D7-75C6-47AA-81A9-EB028A7CDD18.thumb.jpeg.27d6b5682184d66abbb3f2f74431d042.jpeg

Fortsatt småforelska når jeg ser på denne stussen her, utrolig vakre linjer. Selv om 373 er fine så blir det noe helt annet med 601, fantastiske felger.

3DA6ABDB-74B5-4512-A5C3-15C1BAE0DA0C.thumb.jpeg.75ed4d4ea62109c90ed2856a97edcabf.jpeg

AFDB063B-F1F8-435C-BA43-9AC4DDD2F8B2.thumb.jpeg.95e8ec22e847485cd8db71c82bb5e94b.jpeg

E0813B53-47C1-4828-AC10-478A1468AF96.thumb.jpeg.9fb0df987f944e2d7e5f27227ea7a9dd.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...