Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Walkabout skrev:

Har tidligere prøvekjørt G20 330e, men nå fikk jeg omsider en tur også i favoritten G21 330e. 

Jeg er kritisk til mye av det BMW kommer med for tiden, men her har de truffet blink.

Fantastisk interiør som gir et vanvittig løft kontra F31 og E91, her får man skikkelig premiumfølelse fra man setter seg inn. Ikke noe dustete skjermer som på Tesla eller de nye fra Mercedes, her er det integrert - og instrumentpanelet og midtskjermen glir sømløst over i hverandre. 

Utrolig god å kjøre er den også, moro å kunne kjøre på strøm om man vil. Sparker godt fra seg, trenger ikke mer enn dette på norske veier. Kvikk og fin. 

Eksteriørmessig er den også tøff og moderne. Laserlys er et must, ser ganske døll ut med vanlig LED ettersom kjørelyset da kun er to små streker i bunn. Denne bilen her hadde noen felger som overhodet ikke passet, men ellers tøffe detaljer. Begynner også å like baklyktene mer og mer. 

Skulle hatt en slik en med likt design som var oppjustert 15% i størrelse så hadde det vært en perfekt G31, da med 45e-motorisering. G31 faller dessverre helt gjennom kontra denne. 

Terningkast 6 fra meg, men er det en bil jeg kunne tenkt meg selv? Ja, men den er ikke en halv million kroner bedre enn min (aldrende) F11 og plassen er litt liten kontra det jeg er vant til. Så blir nok heller som en bil nummer to når det trengs om et par-tre år.

BF8CC1BA-C478-4516-9E14-EF893D63C51F.jpeg

C8BE0FB1-7ACE-4FC0-8087-379B9F715768.jpeg

EEC8A076-3F64-411E-9161-FDB33D4908D1.jpeg

C9F847D7-2612-4446-8B06-19D9C678A267.jpeg

C8E6083A-7D36-4EA6-83B8-BEFB1F659F36.jpeg

Drar med meg bildene over her siden det ble sidebytte.

13 minutter siden, Snagg30 skrev:

Du la først ut noen bilder bare, så hadde tenkt og spør hva du mente om bilen men fikk svar på det nå! Bar bilen preg av og vær tung med tanke på kjøre egenskaper ? Har bare fått prøvd G20.

Ja, jeg måtte bare få hevet inn bildene fra mobilen før jeg la inn teksten fra PC'en.Jeg synes ikke den var tung, G20 var noe mer lettbent i svingene, men ikke mye mer enn G21. Lå utrolig fint i svingene og kunne legge den "kontrollert" med noe spinn ut av avkjøringsrampene på motorvei uten at det opplevdes risikabelt. G30 530e synes jeg virket tung og treig å kjøre, men hybridversjonen av denne var noe helt annet :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg må legge til at M sport rattet er for tjukt. Chris Harris er også enig meg med i dette vet jeg. Ellers en knallfin bil 

Det er bare du og Chris Harris som har for små hender, hehe 😅

Neida, men det har blitt en trend blant biljournalistene å klage på at M-sport ratta er for tjukke. Personlig så digger jeg de tjukke ratta, husker BMW først kom med dette på E60 M-Sport i 2006. Var så tykt å godt å holde i, føles solid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er bare du og Chris Harris som har for små hender, hehe 😅

Neida, men det har blitt en trend blant biljournalistene å klage på at M-sport ratta er for tjukke. Personlig så digger jeg de tjukke ratta, husker BMW først kom med dette på E60 M-Sport i 2006. Var så tykt å godt å holde i, føles solid :) 

Har de vært like tjukke hele tida, tro? Jeg mener at M-sportrattet du kunne ha i E87 var litt tynnere enn det vi har nå i F25. Det er helt på grensa til å være for tjukt ved aktiv kjøring synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Det er bare du og Chris Harris som har for små hender, hehe 😅

Neida, men det har blitt en trend blant biljournalistene å klage på at M-sport ratta er for tjukke. Personlig så digger jeg de tjukke ratta, husker BMW først kom med dette på E60 M-Sport i 2006. Var så tykt å godt å holde i, føles solid :) 

 

21 minutter siden, ogee1 skrev:

Har de vært like tjukke hele tida, tro? Jeg mener at M-sportrattet du kunne ha i E87 var litt tynnere enn det vi har nå i F25. Det er helt på grensa til å være for tjukt ved aktiv kjøring synes jeg.

Jeg mener også dette. M rattene i E39/46/6xhar perfekt tykkelse, Fx har jeg ikke prøvd. Men det er en markant forskjell i tykkelsen mellom de helt nye rattene og de som var for 10 år siden. 
De gamle er bedre å bruke

Endret av Slavearbeider'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ogee1 skrev:

Har de vært like tjukke hele tida, tro? Jeg mener at M-sportrattet du kunne ha i E87 var litt tynnere enn det vi har nå i F25. Det er helt på grensa til å være for tjukt ved aktiv kjøring synes jeg.

M-Sport rattet i E60 er ca like tykt som i G30, mens i F10 så føler jeg at det er noe tynnere. 

Det er smak og behag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var service unnagjort - alltid digg når bilen viser 30 000 km til neste gang (selv om olje byttes fortere enn det, normalt sett en gang i året med årlig kjørelengde på rundt 20 000 km). 

C13A9133-D3AF-4D72-8D61-A581D0AB9B11.thumb.jpeg.44f9cdbe328d1b2f8e3976c460c92e76.jpeg

Denne gang ble det tatt "stor" oljeservice (med bytte av luftfilter og drivstoffilter i tillegg til olje, oljefilter og pollenfilter), vehicle check og bremseklosser bak. Jeg bytter uansett luftfilter på hver oljeservice, da jeg synes to intervaller blir for lenge her. Så det er kun dieselfilter som byttes annenhver oljeservice, alle andre filtre byttes ved hver oljeservice. 

Ingen anmerkninger på vehicle check (med unntak av en feilmelding på differensialtrykksensoren som jeg allerede visste om og som er på vei i posten) - det må jo sies å være ganske imponerende når som bilen har passert 220 000 km.

Det "eneste" jeg har byttet av slitedeler på denne utover de klassiske tingene i serviceboka er nedre bærearm begge sider foran, bremseskiver foran og bak, luftbelger begge sider bak og EDC-dempere begge sider bak. Riktignok uten å nevne turbo, registerkjede og høytrykkspumpe da, men...

Nå tenkte jeg å handle inn deler for minst de neste to servicene, og det viser at det er tydelig prisforskjell mellom GS (når det ikke er kampanjer) og Eurodel. Har allerede liggende nye klosser foran, så da bestiller jeg inn bak så har jeg et komplett sett ettersom bilen varsler bytte av de foran om 50 000 km og de bak igjen om 60 000 km (spiser betydelig fortere klosser bak enn foran). 

Følgende skal bestilles inn:

* 2 stk oljefilter (Bosch)
* 2 stk luftfilter (Bosch)
* 2 stk pollenfilter (Bosch)
* 1 stk drivstoffilter (Bosch)
* 1 par bremseklosser bak (Bosch)
* 1 stk slitasjevarsler bak (TRW).

Eurodel: 4019 kroner. GS: 6353 kroner. Ganske betydelig prisforskjell.

Neste på lista blir ny olje på girkassa til våren eller sommeren, da det nå er 65.000 kilometer siden forrige flush - får se om det er nødvendig å flushe igjen eller om det holder å bytte olja. Mulig det også blir nye fremdekk på sommertøflene til våren.

Ellers er det lite planer med bilen utenom å montere NBT-kontroller i høst - nå har jeg den slik jeg ønsker og vil fokusere på å holde den gående og i tipp topp teknisk stand de neste par-tre årene. Målet er å beholde denne til den har passert 300 000 km og ta en ny vurdering da :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid en god følelse når bilen har fått seg litt stell 👌 Hvor lenge kan man regne med at reimer og vannslanger holder på f.eks F-serie?  Tenkte på det her om dagen, .min egen har passert 150.000km nå.  På min gamle E39 byttet jeg 1 slange til varmeapparatet mens jeg hadde den og den passerte 380.000km i mitt eie. Bytte også multireim og strammehjul 1 gang men det virker til å ha imponerende lang levetid? 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...