Gå til innhold

Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, ahj skrev:

1. Hvis dette er kun ved kaldstart er dette mest sannsynlig glødeplugger eller reele. Er det hele tiden holder jeg som de andre på motorfester/girkassefester. Det kan hende hardykobling som begynner å ta kvelden. 

2. Casterstag eller Bærearmsforinger. Har styringen blitt mindre responsiv etter det har blitt risiting mens du kjører? 

Takk, får begynne å sjekke ut glødeplugger eller reele :) 

Har ikke lagt merke til at styringen har blitt mindre responsiv egentlig.

Om jeg skal i gang å bytte foringer, er det noen som har gode erfaringer med Powerflex? Litt usikker på hvilke foringer de tilbyr, men har hørt mye positivt om de, så kanskje verdt de ekstra kronene om en først skal i gang her. Når det er sagt ser jeg ikke for meg at jeg har bilen så mye lengre enn 4-5 år til uansett, så om de nye foringene holder 100 000 kilometer og det sparer meg for litt penger så kjøper jeg heller noe som ikke nødvendigvis er top of the line. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ahj skrev:

1. Hvis dette er kun ved kaldstart er dette mest sannsynlig glødeplugger eller reele. Er det hele tiden holder jeg som de andre på motorfester/girkassefester. Det kan hende hardykobling som begynner å ta kvelden. 

2. Casterstag eller Bærearmsforinger. Har styringen blitt mindre responsiv etter det har blitt risiting mens du kjører? 

Glødeplugger har en funksjon de første sekundene før/under oppstart og om de er dårlige merkes det særlig på tomgang rett etter oppstart. . Hvis vibrasjonen pågår på 1800 omdreininger i 5 minutter etter oppstart så kan det ikke være Glødeplugger tenker nå jeg. 

Ellers enig i at det kan være så enkelt som girkasse oppheng eller en annen gummidings. Eldre biler lager litt lyder her og der selv om det ikke alltid kan være en feil som man kan se direkte. :)

Han skriver at Bavaria har sjekket motorfestene, for hva da? Lekkasjer eller stivhet? Slike motorfester kan være slitt selv om det ikke synes. De er vel både vakuumstyrt og oljebelagt innvendig. 

På min m47 med snart 300.009km på telleren så er det tydelig oljelekkasje på motorfestene. Skal bytte disse snart, for en bmw firer diesel med dårlige motorfester, ja det er som en vaskemaskin med slitte trommel lager på full sentrifuge 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Walkabout skrev:

Takk, får begynne å sjekke ut glødeplugger eller reele :) 

Har ikke lagt merke til at styringen har blitt mindre responsiv egentlig.

Om jeg skal i gang å bytte foringer, er det noen som har gode erfaringer med Powerflex? Litt usikker på hvilke foringer de tilbyr, men har hørt mye positivt om de, så kanskje verdt de ekstra kronene om en først skal i gang her. Når det er sagt ser jeg ikke for meg at jeg har bilen så mye lengre enn 4-5 år til uansett, så om de nye foringene holder 100 000 kilometer og det sparer meg for litt penger så kjøper jeg heller noe som ikke nødvendigvis er top of the line. 

Har powerflex i casterstagene på min, dog e61, men merket lite negativ endring, men mer kontant oppførsel spesielt under bremsing. Noe knirk i fartshumper er det eneste negative. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Evopower skrev:

Glødeplugger har en funksjon de første sekundene før/under oppstart og om de er dårlige merkes det særlig på tomgang rett etter oppstart. . Hvis vibrasjonen pågår på 1800 omdreininger i 5 minutter etter oppstart så kan det ikke være Glødeplugger tenker nå jeg. 

 

 

Det tenkte jeg også, helt til fattern hadde 3 glødeplugger som hadde tatt kveld over natta på sin N57. Da rista den lenge etter oppstart. 😂

Jeg hadde en liten vibrajson på E91n, men de forsvant når girkassefestene ble byttet. Jeg byttet dem ikke pga det, men når det først skulle gjøres noe under bilen var det like greit å kjøpe inn. Eneste jeg manglet å bytte på den bilen var jo egentlig motorfestene når jeg tenker meg om 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ahj skrev:

Det tenkte jeg også, helt til fattern hadde 3 glødeplugger som hadde tatt kveld over natta på sin N57. Da rista den lenge etter oppstart. 

Samme på min M47. Kanskje ikke fem minutter, men et par minutter, i alle fall hvis det var kuldegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips @ogee1, @ahj og @Evopower :D 

Er det noe poeng eller måte å sjekke glødepluggene på, eller er det like greit å bare bestille inn nye deler og få det skiftet? Begynne med glødeplugger eller like gjerne ta relé i samme slengen? Får se om jeg finner delenummer så jeg kan søke litt på Eurodel. Gi gjerne lyd om noen har produsent å anbefale :) 

Edit: Ser glødeplugger fra Bosch koster 406 kroner stykket, mens fra Febi Bilstein 224 kroner stykket. Med seks (?) glødeplugger så skiller det 1102 kroner på å velge Febi Bilstein. Er det noen grunn til ikke å gjøre det? Relé koster for øvrig 1173 fra Champion og 1474 fra Beru. 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sånne deler som holder i mange år har jeg vanligvis gått for original eller OEM.

Mener å huske at jeg kunne se på diagnose at pluggene ikke var friske lenger, men jeg er ikke sikker. Drøyde for lenge med å bytte, så jeg klarte å svi av et ganske nytt startbatteri før jeg innså at noe måtte gjøres. Og da sto selvsagt bilen sånn parkert at den måtte hentes på flatvogn. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Powerflex casterstagsforinger på E91 min og jeg har ikke noe negativt å si om de :)

Tror ikke du vil merke noe spesielt komfortmessig i hvertfall, men nå har jeg jo coilovers og sånt så mulig det er litt vanskeligere å legge merke til det da.

Defekte glødeplugger vil gjerne dukke opp på diagnose. Hvis det ligger feilkode på alle fire så kan det og være gløderele.

Skal du bytte alt, så pleier mange å bytte kabelen fra releet også.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ogee1 skrev:

På sånne deler som holder i mange år har jeg vanligvis gått for original eller OEM.

Mener å huske at jeg kunne se på diagnose at pluggene ikke var friske lenger, men jeg er ikke sikker. Drøyde for lenge med å bytte, så jeg klarte å svi av et ganske nytt startbatteri før jeg innså at noe måtte gjøres. Og da sto selvsagt bilen sånn parkert at den måtte hentes på flatvogn. :roll:

Ja, tenker jeg går for Bosch, har ikke noen negative erfaringer med deler derfra. 

19 timer siden, Daniel. skrev:

Har Powerflex casterstagsforinger på E91 min og jeg har ikke noe negativt å si om de :)

Tror ikke du vil merke noe spesielt komfortmessig i hvertfall, men nå har jeg jo coilovers og sånt så mulig det er litt vanskeligere å legge merke til det da.

Defekte glødeplugger vil gjerne dukke opp på diagnose. Hvis det ligger feilkode på alle fire så kan det og være gløderele.

Skal du bytte alt, så pleier mange å bytte kabelen fra releet også.

Ble anbefalt å bytte glødeplugger uansett siden det ikke var gjort enda - så det var bare et spørsmål om tid før det måtte gjøres (dersom det mot formodning ikke skulle være det som skaper ristingen uansett). Fikk forhandlet meg frem til et pristilbud på 6 000 kroner for jobben. Da med glødeplugger fra Bosch og originalt gløderelé. Synes ikke det var noen upris, så tror jeg slår til på det. Skal jeg ha bilen 3-4 år til er vel sjansen stor for at glødepluggene må byttes i løpet av det tidsrommet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Walkabout changed the title to Walkabout sin F11 520d [salgsbilder s. 138]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...