Gå til innhold

Min montrealblau E39 - Solgt!


 Share

Anbefalte innlegg

Da var det på tide å lage en liten "prosjekt-tråd" på førstebilen min.
Den ble kjøpt i april og sto i garasjen min fram til nå i juni, da jeg endelig fikk lappen.

Det er en 1997-modell 520iA sedan. Da jeg kjøpte den hadde den 280.000 km på telleren, men motoren var byttet og hadde gått 167.000 km.

 

Interiør: Sportseter i stoff - nå byttet til helsvart skinn
Farge: Montrealblau metallic
Motor: M52 med 150hk
Produksjonsdato: 17.06.1997

 

 

PLANER FOR BILEN 

(Småting og vedlikehold nevnes ikke her)

  • Utført
  • Kjøpt/bestilt/under utførelse
  • Ikke gjort enda

M-fanger foran

Svarte nyrer

Shadowline lister på dører

Nytt batteri

Bytte varmeskjold på eksosen

Bytte "teppet" under panser

Lakkere høyre framskjerm pga. riper

Lakkere/dippe lister rundt vindu

Nye nummerskilt

Skifte til helsvart skinninteriør

LED-skiltlys

Coilovers

Hella facelift fronlykter

Bytte lysmodul til LCM III

Hella facelift baklykter

Bytte håndtak/åpner til koffertlokk

Plastidippe interiørlister

Skifte framstoler til sportseter/comfortseter

M-fanger bak

M-list på bakluke

LED i grøftelys
Anlegg

Bedre løsning framfor skiltholder

Eksos

Soting av ruter

 

Kanskje:
M-speil

Fjerne det som er av rust og lakkere opp

Bygge om til manuell

US-blink

Bakrutesenker 

Ettermontere kjørecomputer

Ettermontere multifunksjon

Kromringer i speedometer

 

Noen "før-bilder", slik bilen ser ut 01.07.14:

0VzBfVo.jpg

 

Fler:

 

IzYVN8W.jpg

 

6wSgPLF.jpg

 

ggpD7T1.jpg

 

6jo5GLd.jpg

 

roe3GO7.jpg

 

fmt0OjO.jpg

 

2jz2wR8.jpg

 

s88Iw0W.jpg

 

 

 

"Underveis", slik bilen ser ut 29.07.14:

q3Pkyeh.jpg

 

Fler:

BlbfI9D.jpg

 

u70Y1gF.jpg

 

q3Pkyeh.jpg

 

JZDihjB.jpg

 

20BVAd9.jpg

 

DBYN7xT.jpg

 

C9i8n0M.jpg

 

1275qn0.jpg

 

 

 

Utstyrsliste:

S240A LEDERLENKRAD Steering wheel, leather
S283A LM RAEDER/BMW STYLING II BMW LA wheel, BMW styling II
S305A FERNBEDIENUNG F.ZENTRALVERIEGELUNG Remote control for central locking
S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Floor mats velours
S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit
S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front
S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sports seat
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S510A LEUCHTWEITENREGELUNG ABBLENDLICHT Headlight vertical aim control
S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights
S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning
S665A RADIO BMW BUSINESS Radio BMW Business RDS
S672A CD WECHSLER 6-FACH CD changer for 6 CDs
S773A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG National version Germany/Austria
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR On-board literature, German
S260A SEITENAIRBAG FUER FAHRER/BEIFAHRER Side airbag for driver/passenger
S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo
S694A CD-WECHSLER VORBEREITUNG Provisions for BMW 6 CD changer



Forslag til ting jeg kan gjøre og/eller tilbakemeldinger tas imot med åpne armer :) Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forslag til ting du kan gjøre:

 

bytt ut treinteriøret, det ser i min mening utrolig gubbete ut. Mørkt tre funker, men ikke lyst.

fjern luka over spilleren din om du skal beholde den der, ser bare rart ut når det stikker ut og ikke kan lukkes

 

Ellers ser det jo bra ut! Blir et lite pengesluk med planene dine da, men pass deg for rust ;) US-blink hadde jeg droppa, ikke lov, lett å oppdage osv.

 

Edit: så i andre threaden din at du ønsket hjelp til å montere frontfanger.

Har gjort dette alene, tok et par timer første gang. Hadde jeg gjort det i dag hadde jeg kanskje brukt en time. 

 

Er en forholdsvis enkel jobb, og enda enklere om dere er 2. 

 

Monter grillen i den nye fangeren og sett inn grøftlysene.

Her må du sjekke at koblingen fra de gamle grøftlysene passer inn på de nye, hvis ikke må du kjøpe en overgang pluss finne frem loddebolten. 

 

Selve prosessen:

 

1) løsne nedre lokariskjermer på begge sider. Sitter fast med 4-5 skruer, 8mm tror jeg

2) koble av grøftlysene

3) På fangeren, ca rett under der skiltet er vil du se to torx50-skruer. Er disse som holder fangeren fast til karosseriet. Skru ut disse, de er ganske lange

4) trekk fangeren av. Kan sitte litt siden den trolig aldri har vært fjerna før.

5) fjern støtfangerbjelken fra den gamle fangeren. Er festet med en hel del plastic rivets, lett å fjerne med egnet verktøy men funker med skrujern, godvilje og litt tid. Du kommer trolig til å ødelegge disse, så sørg for å ha nye klare til montering av bjelken i den nye fangeren. Ikke kjøp slike rivets på ebay. Jeg gjorde det, de var sprø og ubrukelige. Kosta ca. ingenting og det ble reflektert i kvaliteten. 

6) monter bjelken i den nye fangeren. 

7) Lett med to, funker alene: monter den nye fangeren. Det er et spor på hver side, rett foran hjulet. Treff disse samtidig på hver side og forsiktig få fangeren på plass. 

8 ) når dette er i orden, skrur du inn de to torx-boltene som nevnt i punkt 3

 

Lokariskjermene som er på originalfangeren passer ikke helt 100 % med m-tech-fangeren. Det er mulig å jukse det litt til, men skal du gjøre dette skikkelig trenger du m-sport lokariskjermer også. Koster 750kr + frakt på eBay. 

 

Vær obs på at det skal litt flaks til for å få fangeren til å få grei fitment uten å justere på guides. Hos meg stakk den ut en liten halvcentimeter på begge sidene, pluss den gikk ikke helt i kant med hjulbuen. For å få justert dette, må du løsne på disse. Er festet med 2 skruer, du ser hvilke når du ser rett inn på de med hodet i hjulbuen. Anbefaler deg å fjerne forhjulet for dette, ganske trangt ellers. Her må du bare prøve å få til så bra fitment som mulig, så feste skruene igjen.

 

post-73331-0-54712300-1404952806_thumb.p

 

Her er en bra video som forklarer hele prosessen:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og guide! Har vurdert lenge å gjøre det selv, men har fått tilbud fra noen som demonterer den gamle, samt lakkerer og monterer den nye, for 4500. Lurer på om jeg bare skal betale det så det blir gjort ordentlig også får jeg jo garanti.

Angående interiørtrimmen så kan jeg jo få det wrappet? Svart eller karbon, kanskje? Billigere enn å kjøpe hele settet, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av de 4500 går til lakkering? Synes ikke det var noen upris altså, bare lurer.

 

Du kan wrappe eller plastidippe. Jeg gikk for sistnevnte da det var enklere å få pent, og blir det ikke bra er det enkelt å fjerne. Jeg prøvde å foliere først, men det ble ikke pent der det skulle brettes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spurte mange andre lakkeringsfirma om hva de ville ha for å lakkere to fangere, skulle de ha rundt 4000, så antar at rundt 2000 av de går til det. Var forresten 4500 inkl moms, er litt under 4k uten.

 

Når du plastidippa, hvilken farge tok du da? Matt svart? Ser det bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering!

 

Var innom en forumbruker på torsdag og handlet meg svarte nyrer, svarte lister og noen kantfelger. Felgene har nettopp fått sin første omgang med avfetting/felgrens og skal få en til i dag. Også blir det nok noe mer shining og polering senere. Bestiller også dekk til de på mandag, som forhåpentligvis er ferdig montert på bilen på tirsdag. 

 

Listene er ikke på enda, disse skal vaskes også slenges de på, oppdatering kommer på både dette og felgene. 

 

Nyrene har jeg i hvertfall fått på, her har dere før- og etter-bilde:

 

6wSgPLF.jpg

 

YiC0TmD.jpg

 

 

Beklager møkkete bil og mobilbilde, ordentlige bilder kommer når felger og lister er på, noe som ikke er så lenge til :)

Disse ga faktisk en skikkelig facelift, den ser så annerledes ut. Dette kommer nok fram i noen bedre bilder og kanskje mer fra avstand.

 

Som dere også ser, så er M-fangeren min en uke forsinket, så får bare smøre meg med tålmodighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, 16.07.14

 

Var innom GS Bildeler i Oslo i dag og handlet med meg noe småting.

 

Kjøpte nye pollenfiltere og luftfilter, noe som jeg hadde stor trengsel for å bytte, som dere tydlig ser:

post-80101-0-43465900-1405527475_thumb.jpost-80101-0-78875100-1405527483_thumb.j

 

 

Handlet også med meg 7L med Castrol Magnatec 5W-40 olje samt et oljefilter, så oljeskifte skal skje snart. 

 

 

M5 fangeren min kom på fredag og skal leveres til lakkering i morgen. Hadde planer om å la dem montere den for meg, men en kompis tilbød meg hjelp til å gjøre det, så kan kanskje det for å spare penger. 

 

 

Når det kommer til felgene så er jeg litt usikker om jeg skal gidde å bruke 6000 på dekk til dem, da kanten har korrosjon og de ser ikke heeelt fine ut. Men samtidig har jeg ikke funnet noe andre sommerfelger som er greie i samme prisklasse, og er dritt lei 15" som står på. Hva synes dere, er de verdt 6000 i dekk og å brukes som sommerdekk? Bilder fra test fitting her:

post-80101-0-31446900-1405527768_thumb.jpost-80101-0-14254500-1405527773_thumb.j

post-80101-0-48389600-1405527779_thumb.jpost-80101-0-06773400-1405527785_thumb.j

 

 

Som dere også ser på bildene er det sår trengsel for senk også, leter etter senkesett eller coilovers for øyeblikket.

 

Og som avslutning på oppdateringen fikk jeg akkurat besøk av en forumbruker som tok diagnose på bilen min. Airbag-lampen i dashbordet lyser, så jeg må kjøpe sånn plugg under setet fra eBay, også hadde jeg en ABS-lampe som lyste av og til, det var da ABS-føleren i høyre hjulbue foran. Lambada-sensoren må også byttes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, 18.07.14

 

Da var det på tide med en liten oppdatering. Er faktisk en del som skjer nå. 

 

M-fangeren ligger på lakkeringsverkstedet og i morgen skal jeg levere bilen for å få fangeren lakkert og montert også skal jeg samtidig få lakkert høyre fremskjerm da denne hadde tre dype riper. Dette tar nok et par dager, så har den nok tilbake på mandag eller tirsdag.

 

Nye felger har jeg kjøpt av en forumbruker her, disse sendes ut på tirsdag. Felgene fra forrige innlegg kan jeg heller selge eller bruke som vinterfelger. Felgene jeg har kjøpt er da 18" Rondell 0072. De trenger nye dekk, så det må jeg få ordnet så snart jeg får dem. Teaser:

 

post-55555-0-08931300-1405543068.jpg

 

 

 

 

Shadowline-listene har jeg også satt på. Ser ikke forskjellen så godt på bildene, men ser bra ut i virkeligheten. Er mobilbilder.. Blir nok noen ordentlige bilder snart, hvertfall når jeg får på felga. Her er bilde før, underveis og etter:

 

post-80101-0-00019700-1405718277_thumb.j

 

post-80101-0-31017300-1405718298_thumb.j

 

post-80101-0-87032800-1405718287_thumb.j

 

Reservedekket mitt er helt fantastisk nydelig, jeg vet, dere trenger ikke kommentere det. Klarte å punktere i går. Kan egentlig bare kjøre med det til jeg får de nye felgene.

 

 

Skal ta oljeskift og bytte oljefilter på mandagen om jeg får tilbake bilen da, også må jeg få kjøpt meg coilovers snart. Og listene rundt vinduet skal lakkeres med matt svart plastidip snart. Utenom det er det ikke så mye å melde, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok teaser-bildet av felgene og brukte PS til å redigere det på et bilde av bilen min for å se hvordan det blir, sånn omtrentlig. Kan hende jeg overestimerte størrelsen, da de er 18-tommere (de gamle er 15), men ser kult ut da. Så lenge det blir nogenlunde likt, så er jeg fornøyd. Som sagt så sendes de ut på tirsdag, så får smøre meg med tålmodighet.

 

post-80101-0-93115000-1405881073_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkeringen ble utsatt, så det grunnes i dag og lakkeres i morra også er den tilbake hos meg på torsdag. Felgene blir også sendt ut på torsdag da disse også ble forsinket med et par dager. 

 

Herregud, som jeg savner den bilen nå. Vært borte fra meg siden lørdag, så i mellomtiden ruller jeg rundt i denne flotte doningen:

post-80101-0-45165600-1406031912_thumb.j

Den har i hvertfall manuell, så er da litt morro. 

 

Men on-topic så stikker jeg nok innom P&R i dag og handler meg litt plastidip, så skal jeg spraye listene rundt vinduet når jeg får den tilbake. Når det er gjort, samt fangeren og felgene er på, skal vi nok ordne en liten photoshoot :) Om jeg ikke skal få slengt på coilovers før den tid, da.

 

Nye nummerskilt har jeg også hentet ut, så da har jeg de med norsk flagg på. Ser så mye bedre ut. Hentet meg også skiltholdere fra Bilia, så tenker å bruke det bak i hvert fall. Også blir det nok oljeskift på søndagen eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er tilbake fra lakkering! :D

 

M5-fangeren ser fantastisk ut og framskjermen er ut som ny. Men problemer er det selvfølgelig. Bunnskjoldet knakk og subbet i bakken når jeg kjørte hjem fra lakkverkstedet, så den må byttes. Grøftelysene passet ikke på de originale kontaktene, selv om jeg ble fortalt det motsatte av selger, så må kjøpe nye kontakter og lodde de på.

 

Felgene kom også i posten i dag, så ringer til Dekkmann i morra og bestiller dekk, så får jeg de forhåpentligvis på imorra. Men om det er leveringstid blir det nok på mandag, siden de har stengt på lørdag.

 

Knipset noen kjappe, samt dårlige mobilbilder av fangeren så dere får se, så får jeg finne frem speilrefleksen når felgene er på.

 

post-80101-0-11097700-1406303922_thumb.j

 

post-80101-0-53805700-1406303926_thumb.j

 

post-80101-0-86077100-1406303928_thumb.j

 

 

Nye skilter (de med norsk flagg) er hentet og har satt på bak, men ikke foran enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...