Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Tony Soprano skrev:

Altså hadde jeg hatt penga og skulle gjort slik med en M4 hadde jeg aldri verden gjort det med en cab, bare der har du potensielt mistet 99 av 100 kjøpere. Hadde fyren brukt huet hadde han gjort det med en coupe, da hadde den kanskje vært solgt allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 11.38, Tony Soprano skrev:

Ser jo bra ut på bildene sånn sett men så den på rudskogen å da var den ikke like fin akkurat. Å at den er cab ødelegger nok veldig mye! Kult bodykit men ikke på en cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2019 den 19.50, Slavearbeider'n skrev:

Altså hadde jeg hatt penga og skulle gjort slik med en M4 hadde jeg aldri verden gjort det med en cab, bare der har du potensielt mistet 99 av 100 kjøpere. Hadde fyren brukt huet hadde han gjort det med en coupe, da hadde den kanskje vært solgt allerede. 

Synd at bilen fortsatt er nesten 1mill for dyr. Veit ka det koster sånn ca å bygge slik m4 og han tar seg veldig godt betalt for det i annonsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvertfall ganske sikker på at om det hadde vært en coupe hadde den vært aktuell for flere. Kanskje ikke Norge, men tror den hadde hatt en større kundegruppe utenlands. 
Cab for meg er noe som aldri ser riktig ut. er kun ett fåtall cabber jeg kunne eid. Og ingen av dem er BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt off topic, men de siste 15 årene har jeg lest non-stop på BMW-forum at S50B32 suger og S50B30 ruler. Har forsøkt å google meg frem til dette tidligere, men kom aldri til noen konklusjon. Hva tenker dere som har god erfaring med S50?

En kamerat av meg eide for mange år siden en E36 M3 med S50B32 som ble kjørt ca 55000km uten større problemer, den gikk som en Volvo 240 hele tiden, så jeg la derfor fordommene fra meg. 

Nå til dags kjører jeg en S50B32 flere ganger i uka selv, og kan ikke slutte å smile. Bilen er sjefolainen herfra til månen. Men for å være på den sikre siden, burde jeg være hysterisk mtp kjedestrammer, vannpumpe etc? Er jo ikke så lenge siden @Skulebollen hadde havari på sin hvis jeg husker korrekt?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Werther skrev:

Dette er kanskje litt off topic, men de siste 15 årene har jeg lest non-stop på BMW-forum at S50B32 suger og S50B30 ruler. Har forsøkt å google meg frem til dette tidligere, men kom aldri til noen konklusjon. Hva tenker dere som har god erfaring med S50?

En kamerat av meg eide for mange år siden en E36 M3 med S50B32 som ble kjørt ca 55000km uten større problemer, den gikk som en Volvo 240 hele tiden, så jeg la derfor fordommene fra meg. 

Nå til dags kjører jeg en S50B32 flere ganger i uka selv, og kan ikke slutte å smile. Bilen er sjefolainen herfra til månen. Men for å være på den sikre siden, burde jeg være hysterisk mtp kjedestrammer, vannpumpe etc? Er jo ikke så lenge siden @Skulebollen hadde havari på sin hvis jeg husker korrekt?....

Slik er det jo med S38 3.6 vs 3.8l.

men som deg har jeg hørt om det minste S50 motoren er mer skuddsikker. Men om det er slik???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s50b32 er en forbedret og mere raffinert  s50b30. Jeg har både s50b30, og en s50b32 med s50b30 blokk ( kun pga motornummeret tilsier 286hk og ikke 321hk) jeg holder på å bygge som blir gjort "alt" med mtp effektuttak. 

her er litt jeg bare tar fort og galt fra hukommelsen, er sikkert mere mindre forskjeller, men litt hovedpunkter: 

- blokka er egentlig lik, og kan brukes på begge. bare litt større borring på b32. ( mange kjører 1000hk i laaang lang tid med b32 borring, så nei det er ikke noe problem om det er skikkelig bygd. Med de toppakning løsningene man har tilgang til i dag har det egentlig blitt slik at sylinderene/blokka sprekker før toppakninga blåser. 

- veiv med mere slaglengde sammen med b32 råder. økt slagvolum er i mine øyne ett pluss uansett når det økes både i slag og borring uten å få mere vekt i motor. er jo egentlig første bud ved "trimming" og det får du her gratis i b32. 

- kompression er vell økt noe opp til b32 ( minnes ca 0.5)

- spjeldrekka er fra dellorto på b32, Ø2MM større diameter mener jeg, bedre utforma for flow ved at hele rekka er redesignet til det bedre. Har hatt både b30 og b32 spjeldrekker i molykyler, og det er mye forskjeller. kanskje det man ser best er at akslingen som går igjennom rekka, og holder butterfly spjelda er fresa flat, for å gi mere flow på 100% opning. ( på b30 er det bare rund aksling) 

 

: b32 

fresa flatt på akslingen der boltene som sikrer butterfly spjelda: 

image27.png

 

- innsugsplenum er likt utvendig som b30 ved første øyekast, innvendig er det helt annereledes både mtp lengde og utforming på runnere og hele byggemåten innvendig. Dem passer til info om hverandre, og blir solgt/kjøpt uten info om det er b30 eller b32. 

- Kanskje eneste fordelen til S50b30, nemlig at den har keramiske plater for å isolere vekk spjeldrekka fra toppen med tanke på varme. Dette er ikke på b32, der går spjeldrekka rett på topp. Mange mener dette egentlig bare var en gimmick, selv er jeg egentlig enig. 

- vanos, ja det er jo enkel og dobbel vanos. hvordan i alle dager noen kan vri vanos ( flott ordspill) til noe negativt skjønner jeg ikke, variable ventiltider er jo noe av det største som har skjedd på bensinteknologien noen gang etter mitt syn. begrepet i pose og sekk passer vell bra? :) Teknologien på b30 og b32 vanos er jo den samme, bare at man har vanos både inn og ut på b32. Begge deler fungerer bra, men det må jo vedlikeholdes. Selv synest jeg vanos er genialt. 

- Kjedestrammer er forbedret på B32. alle som har b30 bør oppgradere dette asap. 

- kjekk info: du har ett vanosfilter enten du har b30 eller b32. koster 90 kroner på koed. byttes på 7 sekunder uten demontering av noe som helst. 

- b32 topp har bedre flow, mener portene er litt større orignalt, men også tynnere ventilstem for mere flow. 

- b32 har ett mye bedre smøresystem mtp bunnpanne og dobbel pickup oljepumpe som flytter olje til hovedsuget. S54 arvet forøvrig dette. ( s50b30 fra E36 M3 GT har det også) 

- toppdeksel på s50b32 er finere lagd, litt urelevant da det er smaksak, men ser man begge ved siden av hverandre tror jeg 99/100 hadde valgt b32 dekselet. Er rett og slett bare en finere del som gjør motorrommet mye finere. ( b30 så er stripene kun på hver ende av "BMW MOTORSPORT" mens på b32 går øverste og nederste stripa hele vegen over. b32 er også mindre "kantete" .

b30: 

s-l300.jpg

-B32: 

 

MGE5YTc1ODRmM2E4YzcyZTM0Njg3MGQxNmU2YzVk

- Eksosmessig er grenrør egentlig likt, forskjell er vell plassering av lambda (?) ene har vell på grenrør, mens andre har lengre bak på eksosen mener jeg. 

 

 

over er jo kun motor, men forskjellen på m3 3.0 og 3.2 er jo langt større: 

- "Alt" er forbedret på 3.2 Geometri i forstilling, bakstilling, samt bakstilling er forsterket med 210mm diff og sterkere akslinger. 210 diffen har også ca 3,25 utveksling kontra 3.0 som har 188mm diff med 3,15mm. Alle bekker små di er for en bil som følest friskere. 

- 3.2 har flytende skiver framme kontra massive på 3.0) ( egentlig litt urelevant, da det er slitedel som de fleste nedgraderer til EBC o.l istedet for å kjøpe skikkelige OEM. ( evt PFC om man faktisk vil oppgradere)

- Gearkasse  er det fordeler og ulemper. 6 trinns syns jeg er "must" på en slik bil selv, men getrag kassa har litt problemer med misbruk. litt høyere effekt, men sliter litt med syncringer og hoppe ut av gear. Er vanskelig å få tak i deler, og etter det jeg har lest meg fram til litt trasig å skru på. 

ZF 5 trinns er jo grei den, men ikke perfekt den heller med tanke på skiftepinnene som bør byttes og igjen dette med 5 gear. Selv skal jeg bruke 6 trinns ZF fra Z4M/e46 330i. alternativ er E46 M3 kasse. Uansett ikke verdens undergang om man må bytte kasse, lettskrudde biler.  

sum summarius er s50 greie motorer enten som b30 eller b32, ja du må overhale vanos, ja du må være flink med oljeskift, ja det er høyeffekts motorer som sliter mere på rådelager o.l enn en seig m50 og dette må deretter byttes jevnere. Bytt før det smeller, holdt prevantivt vedlikehold og man slipper å stå å rope drittmotor når man får rådebank etter 250k km når rådelager sikkert skulle vert bytta på 100-150k :)

Mitt inntrykk er at har man en s50b30, og ønsker å gjøre den bedre så må man nesten bare se på hva bmw har gjort med s50b32. Dem har rett og slett bare satt seg ned, innsett dem hadde noe bra, hvordan skal vi gjøre dette produktet enda bedre. Først kom b32, og deretter S54 som dem tok enda lengre. Er rett og slett tøft når man har både b30 og b32 slik man ser alle de små tinga de har forbedra selv om det egentlig er likt og passer om hverandre. alt fra registerdeksel for pickup feste, til TPS sensor innfesting på spjeldrekke og så videre. Er rett og slett bare mere gjennomført på b32. ( s54 har jeg ikke skrua på, men det er sikkert tatt enda ett steg lengre, men der er det mindre deler som passer på S50. bl.a topp er jo helt annerledes her da den er i 1 del kontra 2 på S50. blokka tror jeg faktisk passer med noen små modifikasjoner)

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...