Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

20 timer siden, Øyan skrev:

Enig - det kan være at avstanden stemmer, og at noen justerte dette opp med håp om at den skulle telle kilometer da motor ble overhalt, men da må de også kunne dokumentere dette, spesielt siden de nå skrur teller tilbake igjen...

Det som er snodig er jo at de ikke bare skriver km stand er litt uviss. Det må jo ha vært byttet speedometer på denne en gang siden 745 ikke ble solgt i USA. Dessuten så er jo en original 745 samlerbil uansett km stand. Spesielt en såpass tidlig en. De greide jo bare å produsere litt over 2000 eksemplarer i 1980. Når det gjelder så gamle biler så vil jeg si at km stand er uviss uansett og at tilstanden er mye viktigere.

Jeg ville vel undersøkt historikken nøye på denne. 745 ble ikke solgt i USA, men speedometer i miles og markeringslys på sidene tyder på USA bil. På den annen side så tilsier skriften på varmeapparatet og europeiske støtfangere at det er en Europa bil. Den originale alarmen ble heller ikke levert i USA.

Tenningslåsen er forresten en vanlig feil, koster en snau tusenlapp i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

745'en er nok en såkalt "grey-import"; var mange slike spesielle biler som ble importert til USA i 70- og 80-årene. Europeiske støtfangere og ettermonterte markeringslys er en sikker indikasjon. 

Uansett så er den nok verdt å ta vare på, selv om annonsen og forhandleren er litt "ustrukturert".

Inspriasjon: https://petrolicious.com/articles/this-hartge-customized-bmw-e23-7-series-is-a-1980s-luxury-land-yacht-and-a-family-heirloom

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grey import var veldig vanlig ja, og er forsåvidt utbredt også i dag i statene. Jeg har sett mange tyske luksusbiler i USA med europeisk spekk. Særlig Mercedes og Porsche 911 var attraktive å grå importere til statene før. Dette selvsagt for å slippe stygge fangere, fæle lykter og katalysator (=mer effekt).

Dette er helt klart en grey import. Jeg prøvde å decode utstyrslista på bilen for å se hvilket marked bilen er produsert for. Men Vin decoderen er som vanlig ute av drift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har nok vært over Atlanteren et par ganger ja, derfor er det jo umulig og si hvor langt den har gått. Skjønner bare ikke hvorfor forhandleren sier det som det er. Samlerbil er det jo uansett og på såpass gamle biler så bør det ikke ha mye innvirkning på prisen heller.

Når jeg kjøpte syvern i 1999 hos en forhandler så var han helt åpen på at den var produsert i 1983 registrert som en 1986 modell, det er jo måten å gjøre det på.

Ifølge Vin så er det en Europa modell produsert i november 1980.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke noe historikk eller service dokumentasjon med som kan fortelle noe om bilens historie @Øyan 

Det bør jo være en selvfølge på en bil som dette til den prisen. Å kjøpe en klassisk bil som E23 745i til 250 000 kr uten kjent historikk er skjødesløst synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men var det ikke noe historikk eller service dokumentasjon med som kan fortelle noe om bilens historie @Øyan 

Det bør jo være en selvfølge på en bil som dette til den prisen. Å kjøpe en klassisk bil som E23 745i til 250 000 kr uten kjent historikk er skjødesløst synes jeg

Jeg sjekket info på SVV og VIN-databasen i USA for om det sto noe om den. Utover det baserte jeg meg på hva selger skrev i annonsen («servicer har blitt fulgt i heftet, men er ikke komplett de siste årene»), husker ikke hva servicehefte sa i farta, men det fulgte med og var fylt ut fram til rundt 50-60k miles om jeg ikke husker helt feil. Lå i tillegg med en del kvitteringer fra da den gikk i statene. Pruta også prisen ned da jeg kjøpte den, men skal ærlig innrømme at jeg sikkert burde undersøkt enda mer. Sånn sett har det vært en forholdsvis god læringsprosess for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kolstad Jr. skrev:

Godt eksempel på at det er ikke alltid 1 eiers bil er posetivt. Her har åpenbart eiern gått lei etter så mange år. Noen kjøper en bil ny med det formål å "kjøre den ut"....dem vil du ikke overta bilen til...langt mindre en E65 750i 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Daniel. skrev:

Med feil på så mye ulike ting så kan en vel nesten lure på om det står et gammelt og dårlig batteri i den. Da kan det vel fort bli litt feilkoder på slike biler med mye utstyr. 🤔

Godt poeng, og da blir det plutselig ett bra kjøp. Noen som tør å ta sjansen på at det kun er batteriet? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Godt poeng, og da blir det plutselig ett bra kjøp. Noen som tør å ta sjansen på at det kun er batteriet? 😅

Den bilen kunne jeg lett ha kjøpt. En fin utfordring, tja kanskje et vinterprosjekt. Jeg begynner å få mer og mer sansen for E65!

Men ville ha prutet den ned noen titusener til. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...