Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

On 5/15/2021 at 9:21 AM, Fredrik 90 said:

Men prisen gjenspeiler litt hvorfor jeg har slutta å se etter denne slags biler i Tyskland. Tyskerene er klar over hva de har, og skal ha betalt for det (og får det også, som regel fra øst Europa som han enorm appetitt på disse bilene). Dukker av og til opp slike eksemplarer i Sverige, Italia og Spania også, mange importert fra Tyskland tidligere. Bare til en langt hyggeligere pris 😀

 

Enig. Før kunne man finne uslepne diamanter og gjenglemte grombiler på mobile til en edruelig pris. De siste 5-8 årene har tyskerne vært helt ute å kjøre mtp prissetting av den gamle dritten de kjører rundt i, dette gjelder prising uansett merke og årsmodell så lenge det er 20+ år.  180 000kr+ for en E39 Touring er drøyt selv om det er en Individual Touring med manuell. Pluss på evt moms/frakt/reg + det sedvanlige etterslepet på E39 vedrørende rustbobler, ABS-sensorer, etc etc.  Bilen vil jo aldri bli billig uansett hvor optimistisk man er. 

Er man på jakt etter en småsjelden/artig/gammel/retro bil av interesse, så er ikke Tyskland stedet å lete. Sjekk Norge og Sverige (samt Finland), det er her man finner eldre biler til salgs uten disse mellomleddene/oppkjøpere som kjøper kun pga invest/eksport. 

 

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir snappet opp 24/7 nå som man har internett og det verste er nok at profitten som regel ikke går i henda på de som har passet godt på en bil over mange år, men de som var raskest ut med å kuppe den og selge videre uten å gjøre noe annet innsats enn selve kuppet. Jeg skjønner fiks opp og selg konseptet der man har det som litt hobby og litt profitt, men jeg må ærlig innrømme at det er slitsomt med et bruktmarked (på alt mulig generelt, ikke bare bil) der prisene holdes kunstig høye mtp. bruksfradrag og stand, samtidig at hver gang noe kommer til en edruelig pris så blir det kuppet og lagt ut igjen til overpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Werther skrev:

 

Enig. Før kunne man finne uslepne diamanter og gjenglemte grombiler på mobile til en edruelig pris. De siste 5-8 årene har tyskerne vært helt ute å kjøre mtp prissetting av den gamle dritten de kjører rundt i, dette gjelder prising uansett merke og årsmodell så lenge det er 20+ år.  180 000kr+ for en E39 Touring er drøyt selv om det er en Individual Touring med manuell. Pluss på evt moms/frakt/reg + det sedvanlige etterslepet på E39 vedrørende rustbobler, ABS-sensorer, etc etc.  Bilen vil jo aldri bli billig uansett hvor optimistisk man er. 

Er man på jakt etter en småsjelden/artig/gammel/retro bil av interesse, så er ikke Tyskland stedet å lete. Sjekk Norge og Sverige (samt Finland), det er her man finner eldre biler til salgs uten disse mellomleddene/oppkjøpere som kjøper kun pga invest/eksport. 

 

Ja etter å i årevis ukentlig har trålet markedet i utlandet så ser man konturene av noe, og det er at Tyskland priser seg ut. Den aktuelle E39en var lekker, men som du sier med en km stand på over 200 000 km så er det umulig at det ikke ligger noe rust å ulmer ett eller annet sted. Prisen for den ferdig levert på skilt i Norge vil løpe seg til over 250 000 kr....og det er ikke en E39 Touring verd. Om den har aldri så unik farge og motor/gir kombinasjon. 

Tyskland, Nederland, Sveits og Østerrike kan man egentlig bare glemme når det gjelder youngtimers og veteranbiler. De er helt ute av det, totalt! Disse landene selger til øst Europa, Asia og USA hvor viljen til å betale 17 000 Euro for en E39 med over 200 000 km er til stede. Land som Sverige, Spania og Italia har ikke fulgt etter her. Hvorfor vet jeg ikke. Ett annet land som jeg kikker litt i er Storbritannia, er en del biler som ble solgt her som likevel har rattet på rett side (venstre). E34 M5 Touring og E30 M3 er to eksempler, for inntil tre fire år siden fikk man en bra E30 M3 for rundt 30 000 pund. 

Men jeg har blitt glad i Sverige jeg, utvalget er tynt og rustfaren like stor som i Norge. Men prisene er helt annerledes, bare på E60 545i skiller det fort 50 000 kr kontra å hente inn tilsvarende bil fra Tyskland. E87 130i får man ikke brukbar til under 15 000 euro i Tyskland, i Sverige kan du plukke opp en for 115 000 SEK. Så sparer du en del tusenlapper i frakt da du kan kjøre å hente den selv....og de skjønner språket. Ett annet eksempel jeg har overvåket i mange år er E31 850Ci og E32 750i. I Tyskland har prisene på disse tatt avgårde bare de siste par åra. E31 850I får du ikke til under 25 000 euro, med mindre du finner en utkjørt sigøynerbil. I Sverige står det nå en rød 850i til 165 000 SEK...den hadde jeg nok henta om vi kunne reist over. Jeg kjenner jeg begynner å bli klar for en E31 med V12er. Nei jeg skal ikke ha 840i med V8ern, skal ha tolvern. Jeg driter langt i om V8ern går bedre og bruker mindre...E31 er V12 bil for meg 😊 Vi får se hva det blir til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, E.C. said:

Alt blir snappet opp 24/7 nå som man har internett og det verste er nok at profitten som regel ikke går i henda på de som har passet godt på en bil over mange år, men de som var raskest ut med å kuppe den og selge videre uten å gjøre noe annet innsats enn selve kuppet. Jeg skjønner fiks opp og selg konseptet der man har det som litt hobby og litt profitt, men jeg må ærlig innrømme at det er slitsomt med et bruktmarked (på alt mulig generelt, ikke bare bil) der prisene holdes kunstig høye mtp. bruksfradrag og stand, samtidig at hver gang noe kommer til en edruelig pris så blir det kuppet og lagt ut igjen til overpris.

 

Helt enig, veldig frustrerende å se "wheeler-dealers" gjøre lettvinte penger på en gammel pensjonist som ikke vet bedre. Kryr av disse oppkjøperne på Finn som skal gjøre gode penger på lokal handel...

 

Ble fristet til å dra en sammenligning her.  En forhandler i Rogaland la ut en 1986 Honda Civic til salgs i våres, og den ble solgt på en uke til tross for at den lå ute for 68 000kr.   Tipper at de har kjøpt den for 25k (gammel Svalbard-bil med lav km og uten rust) og lagt den ut for over dobbel pris+...

 

I fjor kom jeg over en bra priset en-eiers 1984 Honda Civic, hev meg rundt og kjøpte den.  Brukte den til og fra jobb et par mnd og påkostet den regreim/vannpumpe/clutch før jeg solgte den videre. Gikk i null totalt sett, synes selv jeg konserverte bilen bra for neste eier og håper den lever 10 år til.  

Saken er den, jeg kjøpte ikke bilen for å tjene (små)penger, Jeg kjøpte den for å gi den et nytt liv slik at den forhåpentligvis kan leve en stund til.  Jeg elsker å se gamle biler/veteraner langs veiene våres, de er en stor del av våres kultur.  Finn-oppkjøpere er som en kreftsvulst. 

Legger ved bilde av Civicen:

IMG_5015______________.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært noen stygge tilfeller hvor eldre folk med en kul retro bil blir ringt ned med skambud. Jeg husker så godt ett tema som var stadig oppe her på Bimmers for en ti år siden. Et eldre ektepar i Elverum tror jeg det var ble stadig oppservert i sin røde todørs E30. En bil de har hatt siden den var ny. Det var ett salig styr og diskusjoner om å slå kloa i den bilen, og de ble titt og ofte stoppa på bensinstasjon og butikken med forespørseler om å selge. La dem være i fred tenkte jeg. Noe annet som provoserte vettet av meg er ett eldre ektepar som bytta inn en strøken blå E28 518i hos Bavaria. Dette var tilbake i 2013/2014, de hadde eid den siden ny og bytta den i en ny F30 320d. Om jeg ikke husker feil så ga Bavaria 5000,- i innbytte. Så solgte de den videre for 40 000 kr til en lokal entusiast. Det posetive er at bilen lever i beste velgående og er like fin, ser den både titt og ofte langs veien i sommermånedene. 

En eldre dame i byen her kjører en 1985 rød Audi Coupe Quattro, den har ho hatt siden den var ny. Jeg har vokst opp med å se den bilen i bybildet her. Så har vi en VAG entusiast som jeg vet sitter godt i det økonomisk. Han har noe sånn Ur Quattro og RS6 greier fra før. Han er på ho her dama om å selge, noe hun tydeligvis avslår siden ho stadig bruker bilen. Men nå fikk jeg vite at han har innyndet seg såpass at han tar seg av vedlikehold av bilen for henne, bytter slitedeler og slikt. Dette for å sikre seg en plass først i køen på den bilen den dagen hun ikke kan kjøre lenger 😂🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Fredrik 90 said:

En eldre dame i byen her kjører en 1985 rød Audi Coupe Quattro, den har ho hatt siden den var ny. Jeg har vokst opp med å se den bilen i bybildet her. Så har vi en VAG entusiast som jeg vet sitter godt i det økonomisk. Han har noe sånn Ur Quattro og RS6 greier fra før. Han er på ho her dama om å selge, noe hun tydeligvis avslår siden ho stadig bruker bilen. Men nå fikk jeg vite at han har innyndet seg såpass at han tar seg av vedlikehold av bilen for henne, bytter slitedeler og slikt. Dette for å sikre seg en plass først i køen på den bilen den dagen hun ikke kan kjøre lenger 😂🤔

 

For en jævla parasitt. 

Spyr av slike folk. Det er uten unntak velstående folk som kjører denne gimmicken, mye vil ha mer. 

Håper bilen går i arv til en random niese, og at han sitter igjen med nada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...