Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Hva som er premium og ikke er jo ett definisjons spørsmål. Jeg synes en BMW 3-serie er premium, selv med fire sylindre. Så lenge bilen har ett anstendig utstyrsnivå og en sterk motor så ser jeg på dette som premium. Er litt mer usikkert på 1-serie dog, men den er jo mer premium enn en Opel Astra. 

Jeg synes jo premium strekker seg litt lenger enn bare skinn på dasjbordet. Jeg sliter med å annerkjenne Volvo som Premium, med sine fwd baserte biler med tvermontert turbofirer. Jeg føler det skal være hele pakka som alt fra opplevd kvalitet, utstyr, motorisering, teknologi, grunn konstruksjon og design. Man kan godt gå ut å påstå at en påkostet 3-serie ikke er en premiumbil, men men risikerer å stå ganske alene om den påstanden.

Jeg anser min G30 540d som en påkostet premiumbil. Fordi for meg så føles bilen dyr og flott, jeg synes linjene er lekre og kvaliteten i det man tar i gir ett godt inntrykk. Det er masse detaljer som gir det følelsen av trivsel bak rattet. Videre har bilen ett smykke av en treliters dieselmotor som for hver kilometer overbeviser meg om hvor kompetente BMW er til å bygge skikkelige drivlinjer. Greit nok gammel teknologi i dagens elektrifiserings hysteri, men jeg synes det passer bra i en slik bil her i vårt hjørne av verden. Enda mer riktig hadde det vært med bensin, men BMW lager i mine øyne verdens beste sekssylindrede dieselmotorer. Om noen andre mener at dette ikke kvalifiserer til å kalles premium tar jeg rennefart og driter i 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Daniel. skrev:

Er ikke F30 ActiveHybrid3, F10 ActiveHybrid5, F04 ActiveHybrid7 og E72 ActiveHybrid X6 egentlig BMWs "første forsøk" på hybrid? 🤔

Jo, du har helt rett. Men disse kunne vel ikke lades med stikkontakt? For sent på kvelden nå. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Clarity skrev:

Er det ikke ganske innlysende at når man søker premium så snakker man flaggskip som W221, W222, W223, A8 D3, D4, F01, G11 etc? 

 

For artighetsskyld tok jeg et kjapt google søk på hva som er premium bil, og de få innleggene/link som jeg giddet å lese sto det "jeg mener/synes". Det er vel subjektivt hva folk mener slik at det blir feil å si at folk ikke kan kalle det ene eller andre for premium når det i aller høyeste grad er snakk om biler som kan tolkes som premium.

Jeg personlig mener en stusselig 520 uten utstyr ikke går under premium, mens en fullutstyrt 520 absolutt kan kalles premium da de danker ut MANGE bilmodeller.
Selvfølgelig får du biler som er bedre/dyrere enn dette som med sikkerhet går under premium.


Klart en 7 serie går under premium, men hvis en gjøk hadde bestilt en 7 serie med standard stoffseter(vet ikke om det er mulig, så ikke arrester meg) ville jeg helt ha mistet premiumfølelsen selv om alt annet hadde vært på utstyrslisten. Men det er jeg, og det betyr ikke at du ville gjort det samme.

Lexus går jo for å være premium modellen til Toyota. Jeg får absolutt ikke en premium følelse hvis du ikke snakker om toppmodellene til Lexus, men for en Avensis eier kan det godt hende han får en premium følelse av å prøvekjøre en raillsjå av en Lexus😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger er subjektive, men blir vel søkt å begynne å peke på at BMW sine kjernemodeller ikke er premium. Og attpåtil blande begrepene luksus og premium. 
De som mener en 3-serie ikke er premium kan ta seg en tur over til konkurrenter i samme størrelsesklasse som ikke er definert som premium. Det merkes. Og premium finnes i flere bilklasser, en kan jo ikke ta utgangspunktet i en RR Ghost og si at alt under dette ikke er premium. 3-serie, C-klasse, A4 er alle premiumalternativer i sin klasse. 1-serie og Mini likeså. Det er ikke bare bilen, det er hele produktet, hele opplevelsen, hele pakken som definerer premium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, HenrikSolberg skrev:

Defineres premium av motorstørrelser?

Det kommer litt an på biltypen synes jeg. En 5-serie bør ha sekser (eller åtter for all del) for at alt skal stemme, men det betyr ikke at en velutstyrt 520d eller 530e ikke kan være premium. På samme måte som en 740e jo er en luksusbil, men motoriseringen trekker litt ned det totale inntrykket. Det er litt som med X5 25d med firerdiesel, det er ganske usjarmerende i en slik lekker bil. Jeg som har vokst opp i en tid hvor premiumbiler utelukket hadde seks sylindre eller mer er veldig opptatt at bilen også skal ha premium lyd. Jeg husker når pappa hadde fått låne en E39 520d demobil mens bilen vår var på service...for en total skuffelse dette var lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" biler skal ned i vrakpant en eller annen gang. 19 år er strengt tatt på overtid for en bil i Norge.

Men fremstår som mye for pengene ja. Den første verkstedregninga blir fort like stor om man ikke skrur selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW blir ikke noe billigere å holde i orden etterhvert som verdien på selve bilen blir lavere, men det blir mer overkommelig for enkelte med mer aftermarket og brukte deler. Innkjøpsprisen på en gammel BMW er ikke alltid det som kommer til å gjøre størst innhugg i lommeboka.

Tatt i betraktning at enkelte forlanger det samme for en E46 316i med drittmotor og lengre km-stand så må jo dette være et scoop. 

Endret av E.C.
omformulert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...