Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

På 21.12.2021 den 21.47, Daniel. skrev:

Billig D10 BiTurbo som trenger litt penger

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241907626

Har tenkt litt på dette med diesel-Alpina, altså dieselbiler kan jo være greie de også. Og jeg har hatt dieselbil selv så dette er ikke noen ondsinnet kritikk på noen måte av Alpina eller andre som kjører disse bilene, er nok bra kvalitet

Jeg er ikke sikker på når Alpina begynte å bygge om og modifisere dieselBMW, men for meg er da Alpina et merke som er veldig gode på bensinmotorer. Mulig de er gode på diesel også men personlig føler jeg det er noe som skurrer når man hører Alpina og diesel i samme setning..

Dieselbiler er da mest laget for å trekke henger og være pålitelige (om ikke de får rådebank eller noe annet festlig), ikke for å sette fartsrekorder og være sportsbiler.. Jeg skjønner dog at utviklingen i dieselbil har kommet langt de siste årene og at mange finner dem attraktive

En dieselbil som kan være artig er vel egentlig E34 525tds, men kunne noen sett for seg på den tiden den bilen var aktuell at Alpina skulle laget en egen "versjon" av den? Nei, det kan man nok ikke.. og det skjedde ikke, siden de antakeligvis ikke var særlig interessert i å bygge om dieselbiler

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

En dieselbil som kan være artig er vel egentlig E34 525tds, men kunne noen sett for seg på den tiden den bilen var aktuell at Alpina skulle laget en egen "versjon" av den? Nei, det kan man nok ikke.. og det skjedde ikke, siden de antakeligvis ikke var særlig interessert i å bygge om dieselbiler

Tror ikke det hadde noe med interesse å gjøre. Personbiler med diesel hadde ikke særlig stor markedsandel før midt på 90-tallet og da skulle plutselig alle ha diesel. Alpina ble spurt av BMW om et samarbeid på å utvikle en «sportslig» diesel, og Alpina fikk velge å jobbe med V8 fra 740d eller 3-liters 6eren fra 530d. De valgte 6eren og utviklet datiden mest avanserte diesel. Motoren er i prinsippet den samme som ble brukt i F10/11 535d.

Jeg har hatt flere dieselbiler, men sportslige har de ikke vært. Men jeg har hatt gleden av å kjøre en Alpina D3 (F31) ca 1000km fra Oslo til Mosjøen og det var en opplevelse av de sjeldne. Plenty med kraft og et nydelig understell - en perfekt kombinasjon av «business and pleasure». Anbefaler en prøvetur i en sånn.

Fin D3 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241956070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...